Revitalizace kláštera dominikánů v Chebu
(21. 9. 2015) CITY UPGRADE
Revitalizace kláštera dominikánů v Chebu
Umístit Základní uměleckou školu do dominikánského kláštera
je pro město Cheb výzvou a jednoznačným krokem správným směrem. Klášter, sám o
sobě inspirativní prostor plný podnětů a kultivující vkus (ducha), svým odkazem
k dominikánům zapadá do koncepce podpory kultury a umění. Velké téma nacházíme
v obnovení duchovní působnosti kláštera, tedy zdroje energie, která měla po
staletí jádro za mohutnými zdmi a z tohoto nitra pronikala ven. Budova působí
na své okolí stejně jako kdysi i dnes - oslovuje kolemjdoucí, inspiruje, táhne
svoji tajemností i velkorysostí k nahlédnutí, účasti na jeho bytí. Objekt, nově
otevřený městu, láká jako stánek aktivního odpočinku, odpočinku vzděláním a
setkáním s rozličnými formami kultury.
Využíváme spodní část objektu a měníme jej na kulturní
centrum, nekonkurující programu centru Svoboda. Vytváříme otevřený autonomní
dům propojený s dalšími kulturními institucemi města. Objektu kláštera opět
navracíme sounáležitost s klášterním kostelem (farností), umožňujeme vzájemné
potkávání uměleckých aktivit a řemesel skrz umělecké obory, bez ohledu na
úroveň či věk.
Rádi bychom ozdravili klášterní budovu tak, aby se stala iniciátorem obnovy
historických tradic místa a jejich současné interpretace v práci se současnými
technikami a novými médii, aby byla místem mezioborového setkávání. Vždyť město
má na co navazovat: unikátní je Chebská intarzie i tradice výroby hudebních
nástrojů ve městě samém a okolí.
Vytváříme malé zásahy ve formě obnovy dvorů, původních okenních otvorů,
pročišťujeme dispozice od novodobých nánosů. Vnímáme sílu historické budovy,
nové vklady budou vizuálně korespondovat a ctít historickou architekturu s
důrazem na tradici a řemeslo. Budou vizuálně patrné, kde to bude možné od
původní konstrukce oddělené. Snažíme se o materiálovou střídmost a otevřenost k
objevům pod novodobou fasádou, které nesmí zvolený koncept umrtvit, ale naopak
je obohatit.
Návrh přeměny
kláštera spojuje několik společných témat:
Živý dům, kde umění
proniká ven a oslovuje kolemjdoucí: Snažíme se, aby návrh co nejvíce
umožnil a co možná nejvíce dával tušit, co se v objektu děje, aby se stal
nedílnou součástí kultury Chebu. Úpravami umožňujeme, aby se aktivity v budově
děly pokud možno venku a zároveň aby budova kláštera se svým okolím nabízela
své prostory městu pro jeho kulturní aktivity. Rozšiřujeme kulturní prostor na
Jánské náměstí, kde vytváříme schodovité hlediště. Dále také do malého náměstí,
kde vytváříme taneční parket. Skrze zvukové „uši” vypouštíme hudbu a slovo z objektu
ven, inspirujeme kolemjdoucí. Oči projektorů promítající do úzké Dominikánské
uličky interaktivní projekce, jejich autory jsou studenti a umělci uvnitř. Prostory
kolem kláštera tedy pojímáme jako galerii, divadlo, hudební scénu i taneční
sál.
Otevřený dům: Objekt
kláštera nežije pro sebe a sám sebou. Snaží se nabídnout prostory, kam může
kdokoliv a kam návštěvníci chodí často a rádi. Zpřístupňujeme suterén, přetváříme
jej na prostor patřící základní umělecké škole a městu zároveň. Kulturní
centrum Svoboda ponecháváme pro populární akce a pod klášterem plánujeme
bublající kulturně umělecké zázemí Chebu. Napomoci tomu mají tři sály s kavárnou
(situována je do ulice Kamenná, kterou pomáhá aktivizovat), což umožňuje
variovat využití sálů. Prostory nezůstávají při nevyužívání základní uměleckou
školou ladem, nabízejí své kapacity za pronájem dalším institucím, což napomůže
ekonomice fungování rozlehlého kláštera.
Směrem do Jánského náměstí do průchodu k hlavní budově ZUŠ umísťujeme
cukrárnu. V letním období můžete sedět nad trubičkou na nádvoří kláštera a také
na náměstí nad siluetou kostelíku sv. Jana Křtitele. Cukrárna je bodem, jak
prostor oživit. Stejná snaha nás vedla k umístění umělecko-řemeslného
inkubátoru, žijícímu aktivitami začínajících umělců, uměleckých řemeslníků,
invenčních a kreativních lidí. Může zde pracovat módní návrhářka, fotograf,
grafik, šperkařka, historik i teoretik, nebo se zde scházet začínající hudební
skupina. Pro tu i pro další skupiny ve městě sem situujeme zkušebny. Právě na
tomto místě se budou setkávat umělci s klienty a talentovanými dětmi, pro které
budou výraznou motivací. Zároveň se může jednat o další zdroj příjmů.
Propojený klášter: Funkce
objektu a jeho možnosti zvětšujeme tím, že jej propojujeme: s kostelem, umělci
z uměleckého inkubátoru a dalšími kulturními a uměleckými institucemi města. Propojení s farním kostelem umožňuje
využívat prostor kostela při vybraných akcích: nabízí se výuka hraní na
varhany. K tomuto účelu je učebna klavíru propojena s kůrem kostela. Další
možností je například velký festival barokní duchovní hudby nebo jarní
soustředění základních uměleckých škol. Hudební škola tímto získává další
rozměr.
Propojujeme také žáky ZUŠ, zaměstnance a umělce z inkubátoru. Umělci mohou
být externími vyučujícími, kteří vnášejí nové přístupy k výuce. Jistě zajímavé
může být pro děti umělce navštívit, nejtalentovanější si mohou zde domluvit
letní brigádu či praxi.
Rádi bychom, aby se umělecká škola více propojila s ostatními kulturními
institucemi města: aby více spolupracovala s galerií 4 nebo s divadlem.
Spolupráce může probíhat nejen společnými akcemi institucí, ale i vzájemnou lektorskou
výpomocí, pořádáním přednášek či workshopů.
Navázání na tradice
kraje: Každé město a instituce by měly pracovat s tradicí, rozvíjet ji a
zhodnocovat. Je to důležité hlavně z důvodu identifikace občanů s městem, ve
kterém žijí a také pro návštěvníky. Karlovy Vary, to je porcelán a lázně,
Třeboň - rybníky, Příbor - Sigmund Freud. Co je Cheb? Cheb z pohledu umění a
kultury může být identifikován unikátní Chebskou intarzií a výrobou hudebních
nástrojů. Vytváříme „značku” Chebu. Myslíme si, že každé město musí mít své
téma. Něco, čím se může prezentovat, co rozvíjí. Něco čím je unikátní. Pojímáme
tedy ZUŠ jako jeden ze spouštěčů takového potenciálu. V interiéru budovy pracujeme
s novým přístupem k intarzii - novodobou intarzii například vidíme v hledání
skrytých tvarů letokruhů řezu dřevem a vytváření, zrcadlení těchto tvarů při
skládání dýh a jejich uměleckým zpracováním. Doplňováním, dokreslováním ve
stylu Vladimíra Boudníka. Vklady a nábytek v objektu jen připravujeme pro
invenci a řemeslnou zručnost dětí, umělců a kantorů, kteří až během využívání
budovy postupně umělecky dotvářejí prostor svými zásahy.
Nové možnosti školy: Základní
umělecká škola by měla, jak je napsáno v předchozím odstavci, rozvíjet tradiční
unikátní postupy místa ale také reagovat na nové tendence v umění, díky čemuž osloví
širší okruh dětí, obzvláště těch starších. Je třeba, aby reflektovala dnešní
dobu. Škola umění by měla v dětech probouzet schopnosti experimentovat,
improvizovat, schopnost vnímat prolínání oborů. Práce s multimédii, s
počítačovými interaktivními technikami, videoartem nebo moderní grafikou.
Nechceme zanevřít na tradiční techniky, ale umožnit mladým lidem rozvíjet i to,
co je zajímá, co je oslovuje. To mimo jiné předpokládá kvalitní pedagogy a
vizionářské vedení.
Autorská zpráva
Návrh CITY UPGRADE se zúčastnil soutěže na Revitalizaci
dominikánského kláštera v Chebu, která byla zařazena do projektu Ceny
Petra Parléře 2014. Zúčastnilo se celkem 27 návrhů, první místo získal Atelier
Brandštetr s.r.o. - Marek Brandštetr, Ivo Chmelař, Jan Šárka, Lena Trpělková.
Druhá cena: Michal Říha, Tadeáš Říha, Martin Špičák, Kateřina Frejlachová;
třetí cena: Masák & Partner, s.r.o. - Jakub Masák, Daniel Jeništa, Martin
Růžička, Petr Němejc.
Zprávu o výsledcích
soutěže jsme publikovali 31. 3. 2015:
http://stavbaweb.dumabyt.cz/revitalizace-dominikanskeho-klastera-v-chebu-12126/clanek.html
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Dokončení
2015
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 1. 2023 16:33:01
Re: Rodinný dům Na Rade
Zase jedna pustá krabička.....ať žije architektura.....
22. 1. 2023 16:29:29
Re: Rezidence Oliva na Brumlovce v Praze 4
Konečně zase něco oblého. Dost těch fádních krabic! Jezdím kolem již leta na kole, škoda trochu té silnice......Blahopřeji
22. 1. 2023 16:29:27
Re: Rezidence Oliva na Brumlovce v Praze 4
Konečně zase něco oblého. Dost těch fádních krabic! Jezdím kolem již leta na kole, škoda trochu té silnice......Blahopřeji
20. 1. 2023 17:32:48
Re: Vídeňský palác prošel miliardovou modernizací
A co na to říká Klub za starou Prahu?
20. 1. 2023 17:26:32
Re: Interiér horského apartmánu
Můžete mi, prosím, vysvětlit rozdíl mezi "víkendovým apartmánem o výměře 110 m2", který má svého vlastníka, a bytem? Byty jsou definovány normou a mohou být i mnohem menší. Tak proč tohle není byt, když to má všechny jeho atributy? Pokud vím, tak název "apartmá" se používá v hotelích, když má host k dispozici pod jedním uzavřením víc pokojů. Ale kde se vzaly "apartmány"? Mimochodem - jestli není dítě levák, tak tomu stolku v dětském pokoji zoufale chybí světlo zleva.
20. 1. 2023 17:03:05
Re: Rodinný dům Dvě věže
Tak mě při prohlížení fotografií napadlo, že k zabydlenosti bytu patří tři K: Koberec, Knihy a Kytky. Tady je to jasně vidět. A pro mě ještě Obrazy.
4. 1. 2023 15:08:26
Re: Rekonstrukce parku Koliště v Brně
Ten Pospíšil napsal samé bláboly
2. 1. 2023 19:41:46
Re: Skleněná chalupa
Chalupa moc pěkná, jenom mi vrtá hlavou jedna věc: standardní součástí závazného stanoviska CHKO JH a AOPK ČR je z důvodu ochrany ptactva požadavek "Prosklené nečleněné souvislé plochy musí být vždy o max. ploše 2,0 m2, souvislé prosklené plochy o ploše větší musí být rozčleněny příčkami o šířce min. 10 cm tak, aby souvislá plocha bez členění byla max. o ploše 2,0 m2".. atd. Tady to tam asi zapomněli napsat.
27. 12. 2022 19:30:39
Re: Rostislav Švácha: Architektka Alena Šrámková
Nejhorší, nejméně přehledné, špatně fungijící, s holuby dokonce v Bille, je Wilsonovo nádraží, Každý, kdo je tam prvně, o cizincích nemluvě, tam bloudí, Na peronech se hodně kouří, všichni policajti z tepla haly ještě nikdy nevylezli, ale za to, Šrámková, nejhorší architekta poslední doby, nemůže.
20. 12. 2022 12:16:37
Re: Re: Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?.
Spamy řešíme a neustále mažeme, pokaždé ale přichází z jiné adresy, navíc ve formě komentáře, tak jim nelze zcela zabránit. Jedná se většinou o "odpověď" na newsletter od čtenářů, jejichž počítač je zavirován a automaticky vir rozesílá dál. Snad se bude nová administrace stránek, kterou chystáme, umět se spamy lépe vypořádat.
19. 12. 2022 10:33:48
Re: Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?.
Taky mě napadlo, že vlastě nevím, co tím chtěl básník říct. Mimo téma - dotaz pro administrátora: nedá se zabránit spamu s nabídkami půjček? Člověk už se ani nedostane k reakcím na starší články.
16. 12. 2022 14:14:59
Re: Libeňské Docky
Moc hezké. Ale je to už taková třešínka na dortu. Měli by dostat pochvalu všichni, kteří se na libeňákách podíleli úplně od začátku - podklady k dokumentaci k územnímu řízení a stavebnímu povolení (Ateliér A+R system s.r.o.), včetně dendroloogického průzkumu, podkladů ke kácení dřevin, sadových úprav, posouzení vlivu na životní prostředí ... Když už je vše dokonale připravené, tak se pak navrhují i pěkné stavby. Ale ta příprava, ta je taky velmi důležitá pro to, aby mohla vzniknou takováto čtvrť holandského typu na Vltavě. Vzpomínka na libeňáky, když se začínalo: https://www.uschovna.cz/zasilka/FSBH3R4FRUL4HAI9-ILH/
14. 12. 2022 18:34:57
Re: Česká stopa na MS v Kataru nechybí
Ano, je to skvělé a udivující, když víme, a historicky je prokázané, že pálená keramika do Evropy přišla s muslimskou vírou v 1.tisíciletí letopočtu přes Španělsko. To znamená, že kvalita a design českého výrobce (tedy výrobních závodů v ČR) je na nejlepší dosažitelné úrovni, jako ve světě výrobci dosahují. Skvělý úspěch přátelé v Lasselsbergeru!
14. 12. 2022 18:29:03
Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?
Hle, jak lze mnoha slovy a mnoha větami napsat hodně řádků, ale přitom čtenářům prakticky nic neříci, tedy cokoliv, co by blíže vysvětlovalo, o co v té tzv. "integraci" půjde. Zejména u velkého kritika Jana Kasla to překvapuje.
14. 12. 2022 18:21:23
Re: Libeňské Docky
Tak já budu zase za škarohlída, i když mě to netěší. Ale páni architekti, opravdu je nutné to neustále se opakující klišé, že teprve když okna nejsou nad sebou a ideálně je každé jinak velké, pak je to ta pravá architektura? Jak je potom možné, že stovky let to fungovalo přesně naopak a vznikly neskutečně dobré stavby, z nichž mnohé ta staletí přetrvaly? Je to naše trauma z paneláků, že už neumíme navrhnout normální barák, kde i fasáda má řád a logiku? (Třeba i statickou, protože jak debilně se přenášejí síly z těch mimochodných meziokenních pilířů, byť chápu, že ty obvodové stěny třeba nejsou nosné, že?) No nic, to je jen takové popíchnutí, jinak samozřejmě dík za každý urbanisticky aspoň trochu promyšlený počin, sloužící bydlení a navíc rehabilitující brownfield, abych nebyl jen negativní. :)
14. 12. 2022 17:16:48
Re: Libeňské Docky
Slušelo by se zmínit, že návrh urbanismu celé lokality vzešel z mezinárodního workshopu a vítězného návrhu libereckého SIALu někdy kolem roku 2000. Po povodních se muselo několik let počkat, než se lidé přestanou bát bydlet u vody. Nicméně mě těší, že původní koncept přežil.
14. 12. 2022 14:26:27
Re: Libeňské Docky
Jste dobrý kluci! Pěkný je to.
4. 12. 2022 19:03:52
Re: Rodinný dům na západním okraji Prahy
Tak tohle je přesně případ, kdy má někdo vysněný dům, ale je mu jedno, že se vůbec nehodí na pozemek (navážka na svahu - chudáci sousedi) ani mezi okolní stavby (šikmé střechy). Čiší z toho bezohlednost investora. A pokud jde o požadavky území studie - i kdyby nebyla platná, je to hlavně zodpovědnost projektanta, aby jeho návrh odpovídal charakteru území.
28. 11. 2022 20:35:14
Re: Bytový dům v Pardubicích
Dvanáct bytů a čtyři garáže, to je pro okolí opravdu terno. Kam dají auta ti ostatní?
22. 11. 2022 19:21:21
Re: Re: Stěrka – recept proti nudě v interiéru, dotaz.
Hezký večer, určitě na stěny je náš povrch více než vhodný především do koupelen, odstíny umíme ve více než 100 variantách. Co se týče stropu, tak si myslím, že to až tak nutné není. Prosím, pokud máte zájem, zavolejte našemu technikovi, panu Filipu Svobodovi, +420 774 682 003 Budeme se těšít