Umístit Základní uměleckou školu do dominikánského kláštera
je pro město Cheb výzvou a jednoznačným krokem správným směrem. Klášter, sám o
sobě inspirativní prostor plný podnětů a kultivující vkus (ducha), svým odkazem
k dominikánům zapadá do koncepce podpory kultury a umění. Velké téma nacházíme
v obnovení duchovní působnosti kláštera, tedy zdroje energie, která měla po
staletí jádro za mohutnými zdmi a z tohoto nitra pronikala ven. Budova působí
na své okolí stejně jako kdysi i dnes – oslovuje kolemjdoucí, inspiruje, táhne
svoji tajemností i velkorysostí k nahlédnutí, účasti na jeho bytí. Objekt, nově
otevřený městu, láká jako stánek aktivního odpočinku, odpočinku vzděláním a
setkáním s rozličnými formami kultury.
Využíváme spodní část objektu a měníme jej na kulturní
centrum, nekonkurující programu centru Svoboda. Vytváříme otevřený autonomní
dům propojený s dalšími kulturními institucemi města. Objektu kláštera opět
navracíme sounáležitost s klášterním kostelem (farností), umožňujeme vzájemné
potkávání uměleckých aktivit a řemesel skrz umělecké obory, bez ohledu na
úroveň či věk.
Rádi bychom ozdravili klášterní budovu tak, aby se stala iniciátorem obnovy
historických tradic místa a jejich současné interpretace v práci se současnými
technikami a novými médii, aby byla místem mezioborového setkávání. Vždyť město
má na co navazovat: unikátní je Chebská intarzie i tradice výroby hudebních
nástrojů ve městě samém a okolí.
Vytváříme malé zásahy ve formě obnovy dvorů, původních okenních otvorů,
pročišťujeme dispozice od novodobých nánosů. Vnímáme sílu historické budovy,
nové vklady budou vizuálně korespondovat a ctít historickou architekturu s
důrazem na tradici a řemeslo. Budou vizuálně patrné, kde to bude možné od
původní konstrukce oddělené. Snažíme se o materiálovou střídmost a otevřenost k
objevům pod novodobou fasádou, které nesmí zvolený koncept umrtvit, ale naopak
je obohatit.
Návrh přeměny
kláštera spojuje několik společných témat:
Živý dům, kde umění
proniká ven a oslovuje kolemjdoucí: Snažíme se, aby návrh co nejvíce
umožnil a co možná nejvíce dával tušit, co se v objektu děje, aby se stal
nedílnou součástí kultury Chebu. Úpravami umožňujeme, aby se aktivity v budově
děly pokud možno venku a zároveň aby budova kláštera se svým okolím nabízela
své prostory městu pro jeho kulturní aktivity. Rozšiřujeme kulturní prostor na
Jánské náměstí, kde vytváříme schodovité hlediště. Dále také do malého náměstí,
kde vytváříme taneční parket. Skrze zvukové „uši” vypouštíme hudbu a slovo z objektu
ven, inspirujeme kolemjdoucí. Oči projektorů promítající do úzké Dominikánské
uličky interaktivní projekce, jejich autory jsou studenti a umělci uvnitř. Prostory
kolem kláštera tedy pojímáme jako galerii, divadlo, hudební scénu i taneční
sál.
Otevřený dům: Objekt
kláštera nežije pro sebe a sám sebou. Snaží se nabídnout prostory, kam může
kdokoliv a kam návštěvníci chodí často a rádi. Zpřístupňujeme suterén, přetváříme
jej na prostor patřící základní umělecké škole a městu zároveň. Kulturní
centrum Svoboda ponecháváme pro populární akce a pod klášterem plánujeme
bublající kulturně umělecké zázemí Chebu. Napomoci tomu mají tři sály s kavárnou
(situována je do ulice Kamenná, kterou pomáhá aktivizovat), což umožňuje
variovat využití sálů. Prostory nezůstávají při nevyužívání základní uměleckou
školou ladem, nabízejí své kapacity za pronájem dalším institucím, což napomůže
ekonomice fungování rozlehlého kláštera.
Směrem do Jánského náměstí do průchodu k hlavní budově ZUŠ umísťujeme
cukrárnu. V letním období můžete sedět nad trubičkou na nádvoří kláštera a také
na náměstí nad siluetou kostelíku sv. Jana Křtitele. Cukrárna je bodem, jak
prostor oživit. Stejná snaha nás vedla k umístění umělecko-řemeslného
inkubátoru, žijícímu aktivitami začínajících umělců, uměleckých řemeslníků,
invenčních a kreativních lidí. Může zde pracovat módní návrhářka, fotograf,
grafik, šperkařka, historik i teoretik, nebo se zde scházet začínající hudební
skupina. Pro tu i pro další skupiny ve městě sem situujeme zkušebny. Právě na
tomto místě se budou setkávat umělci s klienty a talentovanými dětmi, pro které
budou výraznou motivací. Zároveň se může jednat o další zdroj příjmů.
Propojený klášter: Funkce
objektu a jeho možnosti zvětšujeme tím, že jej propojujeme: s kostelem, umělci
z uměleckého inkubátoru a dalšími kulturními a uměleckými institucemi města. Propojení s farním kostelem umožňuje
využívat prostor kostela při vybraných akcích: nabízí se výuka hraní na
varhany. K tomuto účelu je učebna klavíru propojena s kůrem kostela. Další
možností je například velký festival barokní duchovní hudby nebo jarní
soustředění základních uměleckých škol. Hudební škola tímto získává další
rozměr.
Propojujeme také žáky ZUŠ, zaměstnance a umělce z inkubátoru. Umělci mohou
být externími vyučujícími, kteří vnášejí nové přístupy k výuce. Jistě zajímavé
může být pro děti umělce navštívit, nejtalentovanější si mohou zde domluvit
letní brigádu či praxi.
Rádi bychom, aby se umělecká škola více propojila s ostatními kulturními
institucemi města: aby více spolupracovala s galerií 4 nebo s divadlem.
Spolupráce může probíhat nejen společnými akcemi institucí, ale i vzájemnou lektorskou
výpomocí, pořádáním přednášek či workshopů.
Navázání na tradice
kraje: Každé město a instituce by měly pracovat s tradicí, rozvíjet ji a
zhodnocovat. Je to důležité hlavně z důvodu identifikace občanů s městem, ve
kterém žijí a také pro návštěvníky. Karlovy Vary, to je porcelán a lázně,
Třeboň – rybníky, Příbor – Sigmund Freud. Co je Cheb? Cheb z pohledu umění a
kultury může být identifikován unikátní Chebskou intarzií a výrobou hudebních
nástrojů. Vytváříme „značku” Chebu. Myslíme si, že každé město musí mít své
téma. Něco, čím se může prezentovat, co rozvíjí. Něco čím je unikátní. Pojímáme
tedy ZUŠ jako jeden ze spouštěčů takového potenciálu. V interiéru budovy pracujeme
s novým přístupem k intarzii – novodobou intarzii například vidíme v hledání
skrytých tvarů letokruhů řezu dřevem a vytváření, zrcadlení těchto tvarů při
skládání dýh a jejich uměleckým zpracováním. Doplňováním, dokreslováním ve
stylu Vladimíra Boudníka. Vklady a nábytek v objektu jen připravujeme pro
invenci a řemeslnou zručnost dětí, umělců a kantorů, kteří až během využívání
budovy postupně umělecky dotvářejí prostor svými zásahy.
Nové možnosti školy: Základní
umělecká škola by měla, jak je napsáno v předchozím odstavci, rozvíjet tradiční
unikátní postupy místa ale také reagovat na nové tendence v umění, díky čemuž osloví
širší okruh dětí, obzvláště těch starších. Je třeba, aby reflektovala dnešní
dobu. Škola umění by měla v dětech probouzet schopnosti experimentovat,
improvizovat, schopnost vnímat prolínání oborů. Práce s multimédii, s
počítačovými interaktivními technikami, videoartem nebo moderní grafikou.
Nechceme zanevřít na tradiční techniky, ale umožnit mladým lidem rozvíjet i to,
co je zajímá, co je oslovuje. To mimo jiné předpokládá kvalitní pedagogy a
vizionářské vedení.
Autorská zpráva
Návrh CITY UPGRADE se zúčastnil soutěže na Revitalizaci
dominikánského kláštera v Chebu, která byla zařazena do projektu Ceny
Petra Parléře 2014. Zúčastnilo se celkem 27 návrhů, první místo získal Atelier
Brandštetr s.r.o. – Marek Brandštetr, Ivo Chmelař, Jan Šárka, Lena Trpělková.
Druhá cena: Michal Říha, Tadeáš Říha, Martin Špičák, Kateřina Frejlachová;
třetí cena: Masák & Partner, s.r.o. – Jakub Masák, Daniel Jeništa, Martin
Růžička, Petr Němejc.
Zprávu o výsledcích
soutěže jsme publikovali 31. 3. 2015:
http://stavbaweb.dumabyt.cz/revitalizace-dominikanskeho-klastera-v-chebu-12126/clanek.html
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?