Rezidence Nové Lauby
(10. 3. 2021) znamení čtyř - architekti
Rezidence Nové Lauby
Po více než čtyřech letech
od zahájení přípravy záměru zastupitelstvo města rozhodlo o uzavření smlouvy s
investorem bytového komplexu Nové Lauby. Výstavbu atraktivní rezidence s parkováním
a službami v centru Ostravy tak již v dubnu zahájí soukromý investor
Sdružení BBB Nové Lauby s.r.o. Novostavba musí být dokončena do tří let. Jeden
ze strategických projektů města, jehož cílem je rozvoj nájemního bydlení,
oživení centra i dostavba proluk se dostává do další fáze – fáze výstavby.
Přípravu projektu Nové Lauby město zahájilo
v roce 2016 studií území, následovaly 3 roky práce na získání územního a
stavebního povolení, přes dva roky práce na archeologickém průzkumu a souběžně
s tím bezmála 1 rok probíhalo výběrové řízení na investora stavby.
Archeologický výzkum skončil v úterý 2. března a ve středu 3. března
Zastupitelstvo města rozhodlo o uzavření smlouvy s investorem. Výběr
spoluinvestora probíhal ve
třech fázích, přičemž v první fázi projevilo zájem deset účastníků, do
dalšího kola se už se znalostí přesnějších podmínek přihlásili tři, a to společnosti
Hochtief, Sdružení BBB Nové Lauby a Gemo Development a výslednou vítěznou nabídku podalo Sdružení BBB
Nové Lauby, jehož členy jsou Bystroň Group, BBP Stavby a stavební společnost
BAK.
„Nové Lauby jsou strategickým projektem, kterým
pokračujeme v kultivaci a rozvoji historického jádra města,
tolik postiženého nedostavěnými prolukami a dlouhodobým podfinancováním.
Koncept spolupráce města a privátního investora spočívá zjednodušeně
v tom, že město připravilo projektovou dokumentaci dle svých potřeb a
očekávání. Investor projekt jako celek zrealizuje. A po dokončení bude část
nemovitosti vlastnit město pro účely nájemního bydlení a parkování a část
soukromý investor. Jedná se o unikátní model spolupráce veřejné správy a
soukromého sektoru v České republice při výstavbě nových bytů,“ řekl primátor Tomáš
Macura.
Vítězné sdružení tvoří tři stabilní společnosti
z Prahy a Ostravy, BAK, Bystroň Group, a BBP stavby, které se zaměřují na
komplexní realizace bytových a hotelových projektů, staveb občanské vybavenosti
i obchodních a administrativních center. Kromě realizace nových projektů provádí i
rekonstrukce budov a památkových objektů.
Mezi jejich referenčními projekty novostaveb
můžeme vidět např. výstavbu bytových domů Výhledy Barrandov, Nová Harfa,
Rezidenci a Polyfunkční areál „Pivovar Vrchlabí“, Komunitní centrum Všichni
spolu v Ostravě-Porubě, Residenci Františkov ve Slezské Ostravě, Residenci
Žárovec v Čeladné a další. Významnějšími stavbami s památkovou
ochranou jsou pak např. rekonstrukce hotelu na Újezdě v Praze, přestavba
staré historické památky na komerční komplex - Centrum Pivovar Děčín,
modernizace Severočeského muzea v Liberci nebo Sídlo společnosti Lasvit
v Novém Boru, které se stalo vítězem České ceny za architekturu
v roce 2020.
V novostavbě o pěti nadzemních podlažích mezi
ulicemi Velkou, Muzejní, Pivovarskou a prodlouženou Dlouhou v centru
Ostravy se bude nacházet 85 bytů od 1+KK až po 4+KK, podzemní parkování se 173
místy a obchodní prostory. Celkové náklady stavby podle dokumentace pro
stavební povolení vychází na 487 milionů korun bez DPH. Sdružení BBB
Nové Lauby zaplatí městu veškeré náklady za přípravu projektu a provedený
archeologický průzkum ve výši zhruba 32 milionů korun bez DPH a dále kupní cenu
za pozemek ve výši téměř 35,5 milionu korun bez DPH. Město po dokončení stavby odkoupí
od investora 31 bytů, 119 parkovacích míst a 17 sklepních kójí za necelých 252 milionů
korun bez DPH. Byty ve vlastnictví města se využijí výhradně pro nájemní
bydlení, parkovací místa budou sloužit nejen nájemníkům, ale především pro
parkování veřejnosti. Soukromému investorovi zůstane 54 bytů, 54 parkovacích
míst a 4 nebytové prostory.
„Důvodů pro navržený model je několik. Na jedné straně
hraje roli ekonomika, město připravuje souběžně řadu investičně náročných akcí
a právě zapojení soukromého kapitálu umožní jejich realizaci ve významně
kratším čase. Dalším důvodem je snaha využít dynamiku a zkušenosti privátního
sektoru k urychlení samotné výstavby. Svou roli pak hraje i motivace
investorů v Ostravě stavět, což je klíčové pro její další udržitelný
rozvoj. Smlouva je navržena tak, aby v maximální možné míře ochránila
zájmy města, garantuje i termíny a způsob realizace podle našich představ,“ uvedla investiční
náměstkyně Zuzana Bajgarová.
Objekt vyroste v současné proluce, která byla
historicky zastavěna blokovou zástavbou, zbouranou kvůli jejímu špatnému
technickému stavu v 60. letech minulého století.
Autorem návrhu rezidenčního objektu je renomovaná
architektonická kancelář znamení čtyř – architekti. Architekti se úspěšně
poprali s nelehkým úkolem návrhu stavby na jedné z nejlukrativnějších
městských parcel s unikátní historickou hodnotou v městské památkové zóně
a navrhli novostavbu, která má formu tradičního městského bloku. Koncept
pečlivě balancuje na pomezí pěti svébytných městských domů tvořících harmonický
celek s vnitřní dvoranou. Klíčovou kvalitou je tradiční měřítko a harmonie
s místem.
Novostavba bude mít tvar uzavřeného nepravidelného
lichoběžníku s pěti bloky, s maximálními rozměry 57,4 x 47,4 metru a
maximální výškou 19,36 metru. Bude zastřešena vegetačními plochami, uvnitř s ozeleněným
atriem. Parter bude využit částečně k bydlení a z části pro nebytové prostory,
ve druhém až pátém nadzemním podlaží budou byty různých velikostí. Parkování je
navrženo ve dvou a půl podzemních podlažích. Investor bude při realizaci stavby
v části vnějších a pohledových prvků, vnitřních společných domovních prostor,
bytů v blocích B a C určených pro následný prodej městu a podzemních
garáží vázán detailnějšími projekčními standardy. V ostatních částech, zejména
u bytů v blocích A, D a E, zůstává konečná podoba na investorovi. Dodržení
nastavených standardů města bude sledovat autorský dozor a odborný technický
dozor města.
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu