Rodinný dům Žampachových
(28. 11. 2019) Střešní plášť i fasáda domu jsou z keramických pálených tašek Bramac
Rodinný dům Žampachových
Unikátní fasáda domu z keramických tašek
Rodinný dům Jany a Ondřeje
Žampachových na první pohled zaujme velmi neotřelým a osobitým exteriérem.
Svérázného architektonického výrazu dosáhli tvůrci projektu vizuálním
propojením střešního pláště s fasádou objektu. Ta je pokryta stejným typem
keramických, pálených tašek jako sedlová střecha.
Použití klasických
střešních tašek na vertikálních fasádách je poměrně nezvyklou záležitostí a
v českém kontextu si stavba zřejmě může připsat rovnou prvenství. Moderní
vzhled novostavbě propůjčily antracitové střešní tašky Turmalín s rovným
profilem a obdélníkovým tvarem. Autorem originálního architektonického
konceptu, který v sobě nezapře inspiraci severským stylem, jsou architekti
Lucie Černá a Luděk Černý z ateliéru LINK studio, s.r.o.
Uvést novátorské
řešení fasády v život určitě nebylo jednoduché. Při výběru keramických,
pálených tašek byl kladen důraz nejen na design a kvalitu výrobků, ale také
dostupnou technickou podporu. Tvůrci projektu museli s dodavatelem střešní
krytiny detailně konzultovat technické řešení. Ke spolupráci na projektu byla
přizvána společnost Bramac, jejíž výrobky se
na českém trhu těší výjimečné pověsti. Keramické, pálené tašky
z Bramacu jsou vyráběny výhradně v Německu, kde disponují lepší
kvalitou hlíny. Tašky jsou díky tomu tvrdé, rovnoměrně propálené a
v průběhu času neztrácí pevnost. Nad konkurencí vynikají také velmi
přesnou geometrií. Použitý model tašek Turmalín díky ní disponuje
dokonale rovným a hladkým povrchem, který vynikl právě na velkých plochách
fasády dvoupodlažního domu.
Samotná realizace kladla vysoké nároky na zručnost
řemeslníků a jejich cit pro detail. „Na rozdíl od tašek na šikmé střeše se všechny tašky na vertikálních
stěnách musely kotvit, což bylo vzhledem k tvrdosti keramického střepu velmi
pracné. Komplikované byly i některé detaily stavby jako plynulý přechod krytiny
ze střechy na fasádu bez přesahu nebo detaily kolem bezrámových dveří a oken,
které se musely oplechovat“ vysvětluje pokrývač Filip
Zimčík za realizační firmu Střechy Zimčík. Bramac podle něj práci řemeslníkům usnadňuje
precizně zpracovanými technickými listy, a tak všechny výpočty skvěle sedí.
Fasáda není jediným atypickým prvkem na projektu
tohoto domu. Půdorys novostavby tvoří dva protínající se obdélníky. „Primární hmotu klasického venkovského
stavení se šikmou střechou protíná sekundární hmota přízemního kvádru, jako
když se duch původních staveb snoubí s něčím novým,“
vysvětlují architekti. Svou myšlenku autoři podtrhli i kontrastní barevností – vyšší
a dominantní hmotu v elegantní antracitové barvě protíná objekt
v odstínu bílé. Působivé je vzájemné natočení obou částí stavby k sobě,
díky kterému se architektům podařilo vypořádat s nepravidelným tvarem
pozemku, jeho orientací ke světovým stranám a s pozicí sousedních staveb.
Z jedné strany stavby vyčleňuje přízemní kvádr vytápěnou dvougaráž,
z druhé strany soukromé křídlo hlavní ložnice s výhledem do dalekých
kopců. Svou střechou zároveň vytváří terasu se stejným výhledem pro horní
pokoje.
Realizace bydlení probíhala částečně
svépomocí. Architekti si pochvalují hladkou a příjemnou spolupráci
s investorem, lví podíl na ní bezpochyby měla i vzájemná blízkost jejich
profesí. Majitel měl jako designer spoustu netradičních nápadů a vždy se snažil
vymyslet levnější inovativní řešení. Svými tvůrčími zásahy ovlivnil investor především
podobu interiérů: „Jelikož
pracuje se sklem, snažili jsme se v domě použít kromě dominantního dřeva i
tento materiál. Vznikly tak například dveře s pískováním větví a autorským
dílem je i stěna v předsíni u schodiště,“
dodávají Lucie a Luděk Černí. Výsledná podoba interiérů hraje svěžími a živými
barvami a je zajímavým protipólem k minimalistickému, černobílému
exteriéru, jehož fasáda tak trochu připomíná elegantní krunýř.
___
Ateliér
Žampach
Ateliér Žampach je český rodinný ateliér Stanislava,
Hany a Ondřeje Žampachových. Rodina tvoří
umělecké sklo, křišťálové produkty, ale i designové bytové doplňky již od roku
1990. Činnost ateliéru byla zpočátku zaměřena na design pro sklárny a obchodní
společnosti z celého světa, např. Meiwa Trading Tokyo, Kurata Craft Glass
Tsukiyono-Japonsko, May Company-USA. Od roku 1997 se zaměřuje více na vlastní
vývoj, produkci a prodej reliéfně pískovaného skla. Výrobky ateliéru jsou k
vidění nejen v českých galeriích a specializovaných obchodech, ale i zahraničí.
podle podkladů společnosti Bramac
Základní informace o objektu
Kategorie
Rodinné domy
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

21. 1. 2021 12:00:48
Re: Žluťák v Humpolci
parádní práce. zvenku model :) jsem zvědav, jak dlouho vydrží střecha bílá :)
21. 1. 2021 11:59:25
Re: Rodinný dům v Praze Braníku
dům hamburger :)
20. 1. 2021 21:50:27
Re: Dům nad údolím Tiché Orlice
Líbí se mi, jak měkce je vytvarován terén kolem domu. Ale dost mě zarazilo umístění sedací odpočinkové soupravy zády k tak nádhernému výhledu.
20. 1. 2021 20:44:26
Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha.
Souhlasím.
20. 1. 2021 17:45:24
Re: Nábytek z recyklovaných propagačních materiálů Kongresového ...
Moc pěkné, fakt. Ale proč zůstala v utajení ona restaurátorka a expertka na materiály? Z vrozené skromnosti? Nebo na ni pánové zapomněli? Není umělkyně, tak její jméno nikoho zajímat nemusí? Nevím, jenom spekuluji, ale dobře to nevypadá...
19. 1. 2021 18:36:52
Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha
Úchvatné dílo, technicky, staticky, výtvarně. Volba kontrastu je 100% správná. Autoři si zaslouží obdiv.
17. 1. 2021 09:58:30
Re: Praha vypíše mezinárodní urbanistickou soutěž na okolí Flore...
Soutěž zde je předčasná ( stejně pro filharmonií ). Nové koncepci musí předcházet řešení dopravních poměrů (magistrály) v celoměstských souvislostech + naléhavý je okruh Prahy. Dnešní stav je katastrofální ,nutno chápat jako provizorní. Nelze mu podřizovat budoucí zástavbu.
13. 1. 2021 12:04:15
Re: Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
Myslím, že se to bude líbit. Díky zrcadlení okolí na fasádě vypadá objekt mnohem lépe, než vypadal v projektu. A taky už jsou dneska lidi na "nekrabicové" domy víc zvyklí.
13. 1. 2021 11:46:32
Re: Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Interiér má potenciál pro změnu. Vypadá to jako před nastěhováním. Stačilo by pověsit obrazy, přidat pár kytek a nechat děti rozházet hračky. :) Mě spíš překvapila informace, že dům dodržuje uliční čáru. Na první i poslední fotografii to vypadá, že ustupuje, ale možná jde o optický klam díky tmavé fasádě. Můj první dojem byl, že dům říká "Já tu nejsem."
13. 1. 2021 07:31:59
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
souhlasím s Ing.V.Kocourkem - že se Praha začíná zesměšňovat
12. 1. 2021 20:09:32
Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Mám stejný názor. Exteriér a vnější architektura skvělé. Interiér je věc názoru uživatelů. Mně se zdá rovněž příliš sterilní.
12. 1. 2021 18:19:04
Re: Rodinný dům v údolí Dyje
Hmota a exteriér mě baví. Ale uvnitř? Covidová jednotka? Bydlení pro roboty? Na tuhle sterilitu jsem asi moc starej, nic ve zlým.
11. 1. 2021 11:01:20
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
"Tuto odpočinkovou a vyhlídkovou funkci plní Filsakova piazzetta velmi dobře dodneška." Opravdu? Vždyť polovina "náměstí" jsou nadstavba nad garážemi. Tento návrh i přes novou budovu plochu náměstí výrazně rozšíří, pohledu na brutalistický hotel nijak nepřekáží, výškou nepřesahuje okolní zástabu, a zároveň bude fungovat jako památník českému filmu (jako dominanta náměstí režiséra Miloše Formana). Za mě opravdu unikátní návrh, který si v Praze své místo zaslouží. Doufám, že vyjde. Obecně se má mezi nájemci Pařížské ulice za to, že čím severněji adresa je, tím jde o méně zajímavý prostor. Tento redevelopment atraktivitu v rámci celé Pařížské vyrovná a bude katalyzátorem zvýšení kvality prostředí.
10. 1. 2021 11:08:51
Náměstí Miloše Formana nezastavovat.
Piazetta před hotelem Intercontinental je jednak zcela funkční rozptylový prostor pro hotelové hosty v době konání konferencí, jednak umožňuje nerušený pohled na hotel i "Učitelské domy" za ní, jak zmiňuje stanovisko Klubu za starou Prahu. Ten prostor je hotový, jak je a každá vestavba mu jen ublíží. Není to proluka k zastavění, takže souhlasím s KZSP.
9. 1. 2021 23:14:32
Re: Dům v ruině.
Proč? Mně právě to řešení oken přijde vtipné.
9. 1. 2021 22:37:03
Re: Hovorčovice znají novou podobu úřadu, zvítězil výrazný solit...
Tady si asi někdo plete sebevědomí s arogancí. Nevím, jaká byla další hodnotící kritéria, ale z ukázaných staveb by na tomto místě byla určitě nejhezčí ta, která získala 3. cenu.
9. 1. 2021 21:12:25
Re: Re: Hasičská zbrojnice a zázemí technických služeb.
Červená je pro hasiče symbolická a každý podle ní pozná, že jde právě o hasičovnu. Ale taky si myslím, že všeho moc škodí. Určitě by budově prospělo, kdyby se s tak agresivní barvou zacházelo střídměji a byla doplněná nějakou neutrální.
9. 1. 2021 18:49:01
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
To je hodně diplomaticky řečeno. Ve skutečnosti by to byla urbanistická chyba, která nemá obdoby. Stavby vůbec nezapadá do daného kontextu z hlediska prostorového. Ostatní nechci komentovat. Praha se svými moderními stavbami se již začíná vysloveně zesměšňovat, až na několik povedených realizací.
9. 1. 2021 18:38:33
Re: Rekonstrukce polikliniky
Exteriér doslova otřesný.
8. 1. 2021 11:34:03
Re: Z navrhované přestavby mrakodrapu Všeobecného penzijního úst...
Dobrý den všem, velmi rád bych panu Potůčkovi nabídl odprezentovat celý záměr u nás v atelieru v Karlíně.