Paměť je otroctví,
neexistující paměť je smrt zaživa. (Matěj Páral)
Na rozdíl od nedalekého Terezína málokdo tuší dějinný význam
Litoměřic v kontextu druhé světové války. Projekt se zabývá urbanisticko-krajinářským
řešením lokality o rozměrech 1,5 x 1 km západně od Litoměřic, kde se nachází
bývalý vápencový důl Richard, později adaptovaný na tajnou nacistickou továrnu.
Cílem je vybudování objektu pro expozici o historii koncentračního tábora,
rekonstrukce části podzemí a krajinné úpravy s důrazem na pietní charakter
celého místa.
Koncept vychází z využití podzemních prostorových struktur továrny. Současně s
podzemím je rozvíjen i koncept nové krajiny. Oba tyto nosiče jsou spolu svázány
funkčně, prostorově i symbolicky. Dualita mezi prostorem a jeho mentálním
nábojem tvoří hlavní scénografii projektu. Každý prvek organizace krajiny
včetně vody má symbolický význam a hodnotu. Je využito kontrastu mezi
organickými formami podzemního labyrintu a geometrizujícím rastrem ovocného
sadu, mezi betonovými torzy staveb na povrchu a jemností přírody.
Na první pohled protikladné prvky jako: přesně definováno/zdánlivě
nevyřešeno (úmyslně ponecháno vlastní interpretaci), introvertní/extrovertní,
tvoří kontrasty. Vzájemná neutralizace těchto napětí vytváří komplexní celek,
smiřující se s krajinou, do níž je injektován. Zbytky původních staveb jako
jsou ventilační šachty, nádrže na užitkovou vodu a filtrační stanice jsou
obnaženy a reinterpretovány do nových souvislostí.
Do architektonické formy jsou zde konkretizovány poznatky z filozofie,
sociologie či psychologie.
Uzdravení traumatické paměti je symbolizováno rituálním jednáním návštěvníků,
kteří budou sami sázet stromy do ovocného sadu, jímž budou propojeny dva staré
sady na hranicích území. Zážitek svobody pohybu podněcuje vědomí dějinných
souvislostí, paradox oproti nesvobodě, kdy byla tato lokalita obehnána ostnatým
drátem bez možnosti úniku. Krajina se bude velmi pozvolna proměňovat a
obnovovat. Její potenciál bude zvýrazněn, monumentalita nepřístupných
podzemních prostor bude vymezena na povrchu.
Území sestává ze tří mírně odlišných mikroklimatických
systémů: areál původního krematoria, plocha určená pro nový sad a vápencový
vrch Bídnice. Všechna tři mikroklimata protne přímočará spojnice vstupu do
podzemí s krematoriem. Směrem k městu je tato osa vizuálně upnuta na dominantu
komína krematoria, postupně se zařezává do terénu.
Funkčně projekt využívá klimatických a topografických
podmínek. Nejde o didaktickou turistickou atrakci. Jde o vlastní intenci
návštěvníka – poutníka, který bude dané souvislosti sám objevovat. Jde o
obnovení a uzdravení ztracené paměti. Zahrada Čech se proměňuje v Sad smíření.
Autorská zpráva
Vedoucí práce: prof.
Ing. arch. Zdeněk Fránek
Projekt získal cenu rektora Technické univerzity v Liberci
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
Mohu poprosit víc info co se týče stavby domu z těchto cihel prosím? Alespoň v nějaké skrácené verzi klidně 😁…
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…