SEFO
(7. 1. 2019) Petice na podporu realizace projektu Jana Šépky
SEFO
Rostislav Švácha a další významné osobnosti z oboru zaslali petici ministru kultury, ve které ho vyzývají, aby netrval na uspořádání veřejné architektonické soutěže na budovu SEFO (Středoevropského fóra v Olomouci) a umožnil tak uskutečnění projektu Jana Šépky.
Celé znění petice najdete v dokumentu pod článkem.
Projekt na stránkách Šépka architekti najdete ZDE.
Odborníci se ohradili proti vypsání tendru na olomoucké fórum
(ČTK) - Více než deset architektů a zástupců vysokých škol se v petici
ohradilo proti záměru ministra kultury Antonína Staňka (ČSSD) vypsat na
projekt stavby Středoevropského fóra v Olomouci (SEFO) výběrové řízení.
Signatáři ministra žádají o to, aby na vypsání tendru netrval, a otevřel
tak cestu projektu, který již v roce 2009 vypracoval architekt Jan
Šépka. Proluku v Denisově ulici tehdy navrhl zaplnit budovou
futuristického vzezření. Vybudování expozice středoevropského umění za
zhruba půl miliardy korun se plánuje přes deset let.
Šépka
podobu SEFO vypracoval na podnět bývalého ředitele Muzea umění Pavla
Zatloukala. Podle signatářů se tak stalo poté, co se Zatloukalovi
nepodařilo dohodnout se s Českou komorou architektů na splnitelných
podmínkách veřejné architektonické soutěže. "Šépkův projekt odpovídá
představám profesora Zatloukala o muzejní instituci, která zájemcům
z celého světa zpřístupní nejlepší výsledky středoevropského umění a
architektury poválečné éry a stane se tak muzeem bez rovnocenné obdoby
v celé Evropě," stojí v petici, kterou má ČTK k dispozici.
Signatáři,
mezi kterými je například historik architektury Rostislav Švácha,
architekt Josef Pleskot či rektor Vysoké školy uměleckoprůmyslové
Jindřich Smetana, nepopírají, že je v případě takových staveb na místě
vypsat veřejné architektonické soutěže. Přesvědčeni jsou však zároveň
o mimořádné hodnotě Šépkova projektu. Obávají se toho, že vypsáním
soutěže bude jeho práce navždy ztracena. "Projekt Jana Šépky plní
požadavky památkové péče na kontextualitu novostavby v prostředí městské
památkové rezervace a vyznačuje se nadčasovými kvalitami, kterým ani
devět let od vzniku projektu a čtyři roky od jeho úprav nic neubralo na
umělecké aktuálnosti," stojí v petici adresované ministrovi.
Zástupci
Muzea umění krok ministra nechtějí komentovat. Podle mluvčího muzea
Tomáše Kasala ministr Staněk pověřil jeho ředitele, aby zajistil
organizaci architektonické soutěže na projekt SEFO. "Nyní na tom
ředitel Michal Soukup ve spolupráci s ministerstvem kultury intenzivně
pracuje. Soutěž by měla být připravena do začátku dubna. Nyní
připravujeme výběrové řízení na administrátora, zabýváme se složením
soutěžní poroty a především přípravou zadávacích podmínek," řekl dnes ČTK Kasal.
Projekt
SEFO stvrdili podpisem v roce 2008 v Olomouci zástupci zemí Visegrádské
skupiny. V architektonicky odvážné budově měla být vystavena moderní
díla z celé střední Evropy, v zadní části se počítalo se zahradou se
sochami i nálezy archeologů, součástí muzea mělo být i mezinárodní
badatelské centrum. Nový centrální depozitář má pojmout až 200.000
uměleckých děl, nyní muzeum vlastní 90.860 sbírkových předmětů s tržní
hodnotou zhruba dvě miliardy korun.
Vybudování fóra za 543
milionů korun se plánuje přes deset let. Muzeum už dvakrát neuspělo
s žádostí o evropské dotace, teď spoléhá na peníze od státu. Loni byl
projekt zařazen do Programu péče o kulturní dědictví. Jde o jeden
z nejambicióznějších poválečných projektů českého muzejnictví.
Základní informace o objektu
Kategorie
Kultura
Dokumenty
Komentáře ke článku
7. 1. 2019 14:43:58. Re: SEFO. Jadran
7. 1. 2019 16:40:58. Re: Re: SEFO. ING. ARCH. O. ŘEŘICHA
8. 1. 2019 14:54:39. Re: Re: Re: SEFO. Jadran
7. 1. 2019 16:22:31. Re: SEFO. Marek
7. 1. 2019 20:14:31. SEFO Olomouc a memento petice. Lea Nardová
8. 1. 2019 15:04:43. Re: SEFO Olomouc a memento petice. Jadran
23. 1. 2019 18:36:35. Re: SEFO Olomouc a memento petice. Pavel Zatloukal
24. 1. 2019 00:02:22. Re: přivítali myšlenku respektování historické parcelace. Dr.Lusciniol
24. 1. 2019 00:30:16. Re: Loosova „domu bez obočí“. Dr.Lusciniol
25. 1. 2019 21:49:51. Re: Re: Loosova „domu bez obočí“. Jitka
8. 1. 2019 11:26:59. Re: SEFO. Vojtěch Šrut
10. 1. 2019 13:59:09. Re: SEFO. Jitka
24. 1. 2019 00:08:51. Re: Re: SEFO. Dr.Lusciniol
25. 1. 2019 22:00:44. Re: Re: Re: SEFO. Jitka
10. 1. 2019 20:17:04. Re: SEFO. Ina
15. 1. 2019 09:50:41. Re: Re: SEFO. Jadran
23. 1. 2019 15:34:22. Re: SEFO. K.Menšík
24. 1. 2019 00:04:41. Re: město Olomouc si to opravdu zaslouží. Dr.Lusciniol
24. 1. 2019 15:29:03. Re: Re: město Olomouc si to opravdu zaslouží. K.Menšík
7. 2. 2019 19:14:09. Re: SEFO. Klára Klose
Aha. Takže soutěž ano a vždycky (záplava řečí o společenském zájmu, odbornostech a bůhvíčem ještě), ale někdy ne - prý se jedná o natolik úžasný projekt, že ona blahodárně životodárná soutěž by ho "zlikvidovala". A podepsáni jsou ti sebestředně největší odborníci, mezi nimiž nemůže chybět Švácha - teoretik, který architekturu chápe maximálně tak jako sochařství, o onom "světoznámém" architektovi Pleskotovi či rektorovi umělecké školy ani nemluvě. Inu, jsme si rovní, někteří jsou si rovnější a platí to i v malém českomorvasko slezském architektonickém rybníčku. Předpokládám, že pan Pleskot - šéf samozvaného spolku propagujícího výstavbu nové budovy filharmonie má už doma přichystaný nějaký geniální návrh, který v příhodnou chvíli vytáhne a bude argumentovat stejně, nebo naopak naprosto opačně. Důležité je, že bude mít vždycky pravdu a bude vždycky všechno vědět nejlíp. |
Nehledě na to, že podmínky by měly být vždy stejné, padni, komu padni, autor by měl vždy vyjádřit jistou pokoru k místu, ne se jen předvádět. Architektura není socha, kterou lze dát do lapidária. |
Naprostý souhlas a perfektní, stručný a jasný příspěvek. Jak kvalitní oproti blábolení oné Ley Nardové níže, která chce "krotit" emoce a přitom nám předvádí ono "lepšolidství" v té nepokleslejší a nejhrubší podobě. |
Je obtížné najít projekt, který by tak drze a arogantně ignoroval požadavky památkové péče: na kontextualitu novostavby v prostředí městské památkové rezervace, jako projekt J.Šépky. Tvrzeními o nadčasových kvalitách, zmanipulují "lepšoarchitekti" žel, část laické i odborné veřejnosti. Snad ministr nepodlehne. Souhlasím také s předchozím příspěvkem Projekt Jana Šépky plní požadavky památkové péče na kontextualitu novostavby v prostředí městské památkové rezervace a vyznačuje se nadčasovými kvalitami, |
Abych zkrotila emoce svých před-pisatelů, hned na úvod prohlašuji: Jasně! Podoba staveb financovaných z veřejných rozpočtů musí být předmětem architektonické soutěže. O tom není pochyb. Pro dokreslení situace olomouckého Středoevropského fóra (SEFO) je ale zapotřebí připomenou také několik dalších faktů: 1) Kdyby nebylo nadlidského úsilí, kreditu, diplomatického umu, sveřeposti prof. Pavla Zatloukala, CSc., historika architektury a bývalého ředitele Muzea umění Olomouc, neměli bychom teď nad čím diskutovat. Právě on dnešní době připomněl, že totalitní době navzdory existovala v Československu, Polsku, Východním Německu a Maďarsku „paralelní kultura“ produkující pozoruhodná „undergroundová“ výtvarná umělecká díla, která by neměla upadnout v zapomnění… To si jistě uvědomovali i další lidé, ale Zatloukal by ten, kdo dokázal překonat doslova „Velkou Pardubickou“ překážek, aby myšlenka SEFO vznikla, aby byla dohodnuta s MK ČR a partnery východoevropských zemí, aby byla etablovaná v geopoliticky skvělé poloze (v Olomouci) a na skvělém místě (ladem ležící proluka 5 gotických parcel v historickém jádru tradičního duchovního centra Moravy). Kdo to nesledoval zblízka, nepochopí. 2) V době svého působení v komunální politice Zatloukal prosadil, spíše „vydupal ze země“ architektonickou soutěž na rekonstrukci Horního náměstí v Olomouci. A pro kvalitu „zadání“ napsal a vydal publikaci “Horní náměstí v Olomouci“ (1995) analyzující historický vývoj toho salónu města. Byla bych proto velmi opatrná s podezřením, že by se v případě SEFO chtěl architektonické soutěži vyhnout. Naopak. Intenzivně ji připravoval. Ale těsně pod vrcholem „Golgoty“, byl ministerstvem kultury postaven před rozhodnutí: buď předložíte (v téměř nestihnutelném čase) studii SEFO a pak získá Olomouc půl miliardy od MK ČR na jeho vybudování, anebo si klidně půl roku soutěžte, ale už nebude na co... Šépka byl za daných okolností tou nejlepší volbou: své schopnosti prokázal jak vítězstvím v arch. soutěži na Horní náměstí, rekonstrukcí Muzea umění a především Arcidiecézního muzea, které je dnes chloubou Olomouce. Mimochodem jednou z mála nadčasových architektonických počinů, které se v posledních desetiletí v architektonicky zatuchlé Olomouci udály. 3) Pro faktografickou úplnost je poctivé připomenout, že Šépkův návrh označovaný ponejvíce jako „5 pytlíků cukru“ vyvolal u převážné části olomoucké veřejnosti - té laické, u rigidně uvažujících památkářů (o zbabělých politicích nemluvě) zděšení, paniku… Nikoliv nepodobnou zděšení po realizaci Eiffelovy věže (18987-9), Olbrichova Vídňského pavilonu secese(1897-8) nebo Loosova „domu bez obočí“ - obchodního domu Goldmann a Salatsch (1911). Tehdy si císař Franz Josef obývající sousední Hofburg nechal v místnostech s výhledem na Loosův dům zatáhnout závěsy, aby se na tu hrůzu nemusel dívat. Obávám se, že dnes už neochota důvěřovat instinktu géniů nekončí zatažením závěsů… Kam směřuji. Nikdo z kritiků Šépkova SEFO zčásti nevzdělaných, zčásti konzervativních (ponejvíce to i ono) se nepokusil proniknout pod povrch provokativně kontrastního vzhledu. Do její neprvoplánové, ale jasně patrné urbánní kontextuality, vlastně intimního měřítka, do její vnitřní magičnosti, skrytých významů… Pak by přišli na to, že je to hluboce promyšlená a vpravdě vizionářská stavba. Poznámka: Bohatství architektury dnešních historických jader našich měst se po staletí rodilo díky progresivním stavebníkům, kteří dali důvěru těm nejlepším architektům. Kteří ve zlomových dobách nepovažovali za ideál opakovat minulé. To vyžadovalo genialitu, odvahu a zodpovědnost. Paradoxně ex post sousedství gotických, barokních, renesančních atd. staveb, úprav a fragmentů dnes nevzbuzuje odpor, ale překvapivě tvoří nenudný, pestrý a harmonický celek. Dnes bohužel spíše stagnuje - díky zaužívaným formalistickým normativům památkové péče. Ale zpět k SEFO. Šťastnou shodou okolností se objevil reprezentant stavebníka, o jehož špičkovém vzdělání v oblasti historie architektury, kulturnosti, kultivovanosti a zodpovědnosti nemůže být nejmenších pochyb. Dal (uvědomuji si, že poněkud nelegitimně, ale za daných okolností to nešlo jinak) důvěru tvůrci, který svoji profesionální kvalitu a respekt k historickým stavbám a prostředí v Olomouci opakovaně prokázal. A promítl je do architektonického díla, které má ambici být příští perlou nejenom olomoucké architektury, ale světového kulturního dědictví. Signatáři Petice nejsou členy klubu přátel Jan Šépky. Je to škála osobností této země, zabývajících se architekturou sice z různých úhlů pohledů, ale vždy s tím nejvyšším možným odborným kreditem. A ti by jistě neriskovali jeho ztrátu, kdyby si genialitu a vizionářství navržené stavby olomouckého SEFO na daném místě neuvědomovali. Jsem si 100% jistá, že nikdo z nich nezpochybňuje význam architektonických soutěží. Ale jestli se v dané chvíli postavili za existující návrh, je to vážné memento, které by měl ministr kultury položit na misku vah. Má jen dvě volby: alibistickou a statečnou. Obávám se že vím, která vyhraje… P.S.: Také by mohl uskutečnit referendum a o architektuře SEFO hlasovat…vždyť je přece demokracie. |
Jasně, kdo to nepokládá za geniální (určitý typ architektů jiná než geniální díla nedělá), je laik, který do toho nemá co mluvit, samozřejmě je třeba se otřít o zbabělé a neschopné politiky (to se v jistých kruzích neomrzí nikdy) a psát sem o progresivních stavebnících, geniálních architektech a hlavně vysoce kultivovaných a kulturních "odbornících" je jenom ukázka vlastní namyšlenosti a sebestřednosti. Objekt je ošklivý nejen v kontextu místa a navíc, i ta náplň je nesmyslná, protože má zase sloužit k manipulaci s historií - prostě takové muzeum dělnického hnutí naruby. |
Už jsem to mnohokrát, zřejmě marně vysvětloval, tak tedy ještě jednou (marně): Soutěž na SEFO byla v r. 2009 kompletně připravená, dokonce už se začala scházet porota. Muzeum na ni mělo cca 2 miliony Kč, architektonická komora požadovala dvojnásobek. Když na to muzeum nemohlo přistoupit, pohrozila, že ty členy komory, kteří do soutěže vstoupí, z komory vyloučí. A přitom do tří měsíců musela být podle ministerstva studie odevzdaná . Co tedy zbývalo? Buď celý projekt vzdát nebo zadat studii z volné ruky a soutěž pak vypsat až na prováděcí projekt. Což se stalo. Není pravdou, že památková péče s touto podobou SEFO nesouhlasila. Přesně naopak, jak olomoučtí památkáři, tak vědecká rada generální ředitelky památkového ústavu v Praze přivítali myšlenku respektování historické parcelace. |
Ja take. Ale co to ostatni ? |
Vase srovnavani ponekud kulha. Toto je "dum bez oci". Vlastne, odvracejici svou celou tvar od verejnosti a nastavujici ji tu "druhou", zadni. Vyjadreni se verejnosti se pak nelze divit. |
To sedí :-) |
Svět funguje na principu pravidel a výjimek. Potřebujeme obojí. Pokud ale při obhajobě jedné výjimky zpochybníme pravidla, může nastat problém. Naprosto chápu vůli petentů pomoci realizaci návrhu Jana Šépky. Ale nechápu proč ji zdůvodňují větou "veřejná architektonická soutěž, akce náročná na čas i na vynaložené finanční prostředky, naproti tomu nemůže zaručit výsledek stejně hodnotný". To se nedá nechápat jinak než jako obecné tvrzení, že soutěže jsou zdlouhavé, drahé a nezaručují lepší výsledek než zadání osvědčenému autoru z ruky. Tedy, ono to tak možná je, ale stvrzeno podpisy autorit a schváleno ministrem, to bude mít jinou váhu... |
Nemám ráda slepé budovy. |
Vy urcite nejste architekt, ze to tak jasne vidite. Obratit budovu zadkem do ulice, to by nikoho bez skoly architektury asi nenapadlo. |
Omlouvám se za zjednodušené vyjádření. Máte pravdu, že na zadku oči být nemohou :-) Má původní myšlenka byla, že nemám ráda, když se domy nedívají okny do ulic. A není to ani tak o architektuře, jako o vnímání veřejného prostoru. |
Ať se pan architekt nebojí a do veřejné soutěže se přihlásí, když je jeho návrh tak unikátní , určitě to kolegové architekti pochopí a on ZVÍTĚZÍ! |
Přesně tak. Když navíc stačí pan Šépka oběhat "nezávislé" architekty, jmenované ČKA a patřičně je "zainteresovat", tak o výsledek nemám strach. Pravda a Láska zvítězí zase jednou nad lží a nenávistí....:-) |
Ano,udělejte soutěž, on někdo vyhraje, potom ti neuznaní se budou odvolávat a dovolávat, později se SEFO vyprojektuje znovu a začne výběrové řízení na zhotovitele a celý kolotoč se zopakuje. Kritérium nejnižší ceny, znovu odvolání... Zkuste si to představit - už teď je deset let intenzívní práce prof.Zatloukala a obětavých lidí kolem téměř ztracených - možná pak někdo vymyslí další kriteria...Kdo z nás se dožije první výstavy v SEFO ? Podívejte se na třicet let připravované stavby např. dálnice Brno-Hradec Králové, Praha - Ostrava anebo Brno - Vídeň, a téměř denně tam umírají lidé. A mezitím se v Praze vždycky najde dost příležitostí kde t.zv. "nevyužité prostředky" vhodně prostavět, že pane ministře, vážená vládo...Kdybych to mohl shrnout, přihlédněte k intervenci těch výše uvedených moudrých, oni ví o čem mluví, a postavte těch "pět pytlíků", i když Šépkův návrh mnoho lidí provokuje, město Olomouc si to opravdu zaslouží. |
Co Vam pane Mensik mesto provedlo, ze tak touzite po pomste ? |
Jde o nedorozumnění, město Olomouc mám rád jako málokteré jiné a moc rádi tam jezdíme nejen na výstavy, ale i jen tak pobýt a kochat se historií.... Uznávám, že SEFO - těch "pět pytlíků" je sice trochu slepý, ale jinak určitě zajímavý objekt. A hlavně jsem chtěl upozornit na to, že se novým začátkem všechno hrozně, ale hrozně oddálí. A přihlédnout k těm, co podepsali petici by bylo vhodné, jsou to fachmani, kteří mají fůru dobrých a úspěšných projektů za sebou. A těšil jsem se, že se ještě dožiji nejen krásných procházek po městě, ale i realizace toho skutečně výjimečného Zatloukalova nápadu. Ale když o to nestojíte, oni to v centru rádi proinvestují za jiné. Tož tak. |
To je nádherná architektura. Postavte to ! Ať se máme čím chlubit světu....... |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.