Slavný francouzský designér navrhl první židli pomocí umělé inteligence
(27. 11. 2020) Philippe Starck má v oblasti architektury a designu široký záběr
Slavný francouzský designér navrhl první židli pomocí umělé inteligence
Každý designér sní o tom, že dostane příležitost pracovat
na projektu, který je jediný svého druhu. Někdy k tomu stačí málo, například
moderní technologie. Své o tom ví i světoznámý francouzský designér a vizionář Philippe
Starck. Phillipe má v oblasti architektury a designu široký záběr: navrhuje
nábytek, vybavení do domácnosti, hotely a plánuje i lety do vesmíru. Pyšnit se
může ještě jedním úspěchem: stojí za první designovou židlí, kterou s pomocí
člověka navrhla umělá inteligence, anglicky zvaná A. I.
Vy sám nevlastníte vůbec žádný počítač. Co si myslíte o generativním navrhování, při kterém je počítač designérovi rovnocenným partnerem?
Nemám počítač, protože v tom, co dělám – tedy v kreativní práci – jsem rychlejší než libovolný počítač na trhu. Hlavní ale je, že moje kreativita je neomezená. I ta nejkreativnější osoba dovede ve spolupráci s nejlepším programem vyjádřit jen takové myšlenky a kreativní nápady, které nepřevyšují představivost, talent a inteligenci programátora. Jako by neuvěřitelně inteligentní a talentovaná moucha létala uvnitř neviditelné skleněné krychle. Všechny tyto sny mají své hranice. Situace se s nástupem talentované umělé inteligence samozřejmě změní a za pár let by možná mohlo dojít k tomu, že mi takový nástroj pomůže můj kreativní potenciál ještě navýšit.
Jak byste popsal židli A. I., kterou jste s pomocí generativního designu vytvořil?
Za celý život jsem navrhl desítky dobře udělaných, inteligentních a různorodých židlí. Po letech mi ale došlo, že je všechny vytvořil tentýž mozek – mozek jednoho živočišného druhu, který přemýšlí a logicky uvažuje vždy totožně. Jinými slovy, i kdybych si lámal hlavu sebevíc – i kdyby si všichni lámali hlavu sebevíc – i kdybychom všichni byli géniové, velcí designéři, vždy dojdeme k výsledku, který je v podstatě totožný. Může za to naše DNA, náš „původ“, povaha, která nám nedovolí dělat věci jinak. Začínal jsem se nudit, ale vkládám velkou naději do toho, že nám umělá inteligence pomůže se z tohoto kreativního ghetta dostat ven.
Když jsem viděl, jak šachového velmistra Garriho Kasparova porazil počítač, snil jsem o tom, že jsem na Kasparovově místě. Dnes jsme na tom úplně stejně: Kasparov prohrál za určitých podmínek, i já jsem bojoval za určitých podmínek. Židlí A. I. začíná obrovská svoboda – obrovská revoluce – kterou už nám revoluce z rukou lidí nemůžou nabídnout.
Vaším osobním étosem je „demokratický design“. Jak do něj židle A. I. zapadá?
Demokratický design není žádný styl. Jde o humanismus, který se v každém ohledu – kulturním, kvalitativním, technologickém – snaží snižovat cenu a umožňovat sdílení s největším možným počtem lidí. Umělá inteligence by měla optimalizovat všechny parametry demokratického designu. Návrh, za kterým nestojí můj mozek, už nebude těšit jen ty se stejným mozkem, ale i jistý mozek univerzální.
Jaký nejunikátnější designový problém jste kdy řešil?
Kulturní paměť programátorů stojících za pokročilými algoritmy pro generativní design. Několik let jsem se snažil vymazat z myšlení umělé inteligence veškeré lidské stopy. Lidské myšlení konečně malinko ustoupilo myšlení rostlinnému, které mě neuspokojuje o moc víc, ale navzdory všemu jde o životodárný začátek.
Věnujete se architektuře a interiérovému designu. Použil byste generativní design například při navrhování hotelu?
To je zajímavý, ale nesmírně komplikovaný nápad. Hotel musí povinně plnit poměrně snadno pochopitelnou funkci. Významná je ale i lidská a citová funkce, která se člověku vyhodnocuje jen obtížně a s jejímž vyhodnocováním má zatím problémy i generativní inteligence. Byla by to ale výzva – a proč se do ní nepustit?
Jaký nejvtipnější profesní přešlap se vám kdy stal?
Jednou mi zavolal někdo, na kom mi velmi záleží, a objednal si ode mě zhruba padesátimetrovou plachetnici. Ten člověk ale není rodilým mluvčím angličtiny, a navíc jsme při telefonátu měli špatné spojení. Na té lodi jsem pracoval 6 měsíců a na výsledek jsem byl ohromně pyšný – až do chvíle, než jsem ho dotyčnému ukázal. Tvářil se nechápavě a vůbec poprvé neprojevoval vůbec žádné nadšení. Až pak mi došlo, že ta loď neměla mít 45, ale 145 metrů. Do dneška se kvůli tomu cítím trapně.
Jak poznáte, že je projekt nebo návrh hotový?
Designér pozná, že je projekt dobře provedený, dvěma způsoby. Zaprvé to prostě cítíme – je v tom jistá magie. Zadruhé, po určitém zvážení, tkví úspěch v perfektní rovnováze všech parametrů, díky nimž je navržený design rozumný, dobrý a zaslouží si existovat.
Jaký aspekt budoucnosti designu ve vás vyvolává největší naději nebo nadšení?
Na designu je nejzajímavější poznání, že jde o pomíjivou činnost, která v dnešní podobě pramení v polovině 20. století a v polovině 21. století zase vymizí. Inteligentní část lidské produkce následuje strategii dematerializace: bude nám stačit málo, abychom toho měli hodně. Současný design se s velkou naivitou snaží učinit naše každodenní povinnosti snesitelnými, abychom je mohli milovat. To ale neodpovídá pravdě; konvici na kávu si nikdy nezamilujeme, ať je navrhnutá sebelíp. Toto veřejné selhání skončí, až konvice na kávu zmizí, a my s ní.
Myslíte si, že technologie mohou být geniální?
Dnešní technologie ne, jsou totiž závislé na omezené paměti, která je oslabuje. Stačí ale dát umělé inteligenci trochu času, aby vyrostla a byla schopná sofistikovanějších pocitů. V den, kdy se bude umět zamilovat, kdy se bude bát, kdy bude mít sny a touhy, se stane géniem.
Zdroj a foto: Autodesk
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

17. 1. 2021 09:58:30
Re: Praha vypíše mezinárodní urbanistickou soutěž na okolí Flore...
Soutěž zde je předčasná ( stejně pro filharmonií ). Nové koncepci musí předcházet řešení dopravních poměrů (magistrály) v celoměstských souvislostech + naléhavý je okruh Prahy. Dnešní stav je katastrofální ,nutno chápat jako provizorní. Nelze mu podřizovat budoucí zástavbu.
13. 1. 2021 12:04:15
Re: Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
Myslím, že se to bude líbit. Díky zrcadlení okolí na fasádě vypadá objekt mnohem lépe, než vypadal v projektu. A taky už jsou dneska lidi na "nekrabicové" domy víc zvyklí.
13. 1. 2021 11:46:32
Re: Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Interiér má potenciál pro změnu. Vypadá to jako před nastěhováním. Stačilo by pověsit obrazy, přidat pár kytek a nechat děti rozházet hračky. :) Mě spíš překvapila informace, že dům dodržuje uliční čáru. Na první i poslední fotografii to vypadá, že ustupuje, ale možná jde o optický klam díky tmavé fasádě. Můj první dojem byl, že dům říká "Já tu nejsem."
13. 1. 2021 07:31:59
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
souhlasím s Ing.V.Kocourkem - že se Praha začíná zesměšňovat
12. 1. 2021 20:09:32
Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Mám stejný názor. Exteriér a vnější architektura skvělé. Interiér je věc názoru uživatelů. Mně se zdá rovněž příliš sterilní.
12. 1. 2021 18:19:04
Re: Rodinný dům v údolí Dyje
Hmota a exteriér mě baví. Ale uvnitř? Covidová jednotka? Bydlení pro roboty? Na tuhle sterilitu jsem asi moc starej, nic ve zlým.
11. 1. 2021 11:01:20
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
"Tuto odpočinkovou a vyhlídkovou funkci plní Filsakova piazzetta velmi dobře dodneška." Opravdu? Vždyť polovina "náměstí" jsou nadstavba nad garážemi. Tento návrh i přes novou budovu plochu náměstí výrazně rozšíří, pohledu na brutalistický hotel nijak nepřekáží, výškou nepřesahuje okolní zástabu, a zároveň bude fungovat jako památník českému filmu (jako dominanta náměstí režiséra Miloše Formana). Za mě opravdu unikátní návrh, který si v Praze své místo zaslouží. Doufám, že vyjde. Obecně se má mezi nájemci Pařížské ulice za to, že čím severněji adresa je, tím jde o méně zajímavý prostor. Tento redevelopment atraktivitu v rámci celé Pařížské vyrovná a bude katalyzátorem zvýšení kvality prostředí.
10. 1. 2021 11:08:51
Náměstí Miloše Formana nezastavovat.
Piazetta před hotelem Intercontinental je jednak zcela funkční rozptylový prostor pro hotelové hosty v době konání konferencí, jednak umožňuje nerušený pohled na hotel i "Učitelské domy" za ní, jak zmiňuje stanovisko Klubu za starou Prahu. Ten prostor je hotový, jak je a každá vestavba mu jen ublíží. Není to proluka k zastavění, takže souhlasím s KZSP.
9. 1. 2021 23:14:32
Re: Dům v ruině.
Proč? Mně právě to řešení oken přijde vtipné.
9. 1. 2021 22:37:03
Re: Hovorčovice znají novou podobu úřadu, zvítězil výrazný solit...
Tady si asi někdo plete sebevědomí s arogancí. Nevím, jaká byla další hodnotící kritéria, ale z ukázaných staveb by na tomto místě byla určitě nejhezčí ta, která získala 3. cenu.
9. 1. 2021 21:12:25
Re: Re: Hasičská zbrojnice a zázemí technických služeb.
Červená je pro hasiče symbolická a každý podle ní pozná, že jde právě o hasičovnu. Ale taky si myslím, že všeho moc škodí. Určitě by budově prospělo, kdyby se s tak agresivní barvou zacházelo střídměji a byla doplněná nějakou neutrální.
9. 1. 2021 18:49:01
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
To je hodně diplomaticky řečeno. Ve skutečnosti by to byla urbanistická chyba, která nemá obdoby. Stavby vůbec nezapadá do daného kontextu z hlediska prostorového. Ostatní nechci komentovat. Praha se svými moderními stavbami se již začíná vysloveně zesměšňovat, až na několik povedených realizací.
9. 1. 2021 18:38:33
Re: Rekonstrukce polikliniky
Exteriér doslova otřesný.
8. 1. 2021 11:34:03
Re: Z navrhované přestavby mrakodrapu Všeobecného penzijního úst...
Dobrý den všem, velmi rád bych panu Potůčkovi nabídl odprezentovat celý záměr u nás v atelieru v Karlíně.
7. 1. 2021 09:03:24
Re: Hovorčovice znají novou podobu úřadu, zvítězil výrazný solit...
Zajímavé bude jistě i složení "poroty", která tak vágní nechutnou stavbu dovolí postavit pro veřejnost. Dekadence v Česku pokračuje, patrně to je masová nemoc mnoha architektů, kteří si jako členové kdejakých porot dovolí hodnotit přínos různých staveb, někdy i extravagantních, případně tak nevkusných a primitivních, jako je tato. Preferování všelijakých odporných stodol jako obydlí, to je opravdu cesta do tvůrčí žumpy. Kde je krása, která lahodí české přírodě, krajině, tradicím a účelnosti? Navždy pohřbena pseudotvorbou kdejakého novopečeného architekta, s extrémními názory na krásu.
7. 1. 2021 08:40:35
Re: Město Příbor hledá kvalitní projekt pro bytovou výstavbu v l...
...jako architekt takovou chytráckou formu výdělečné soutěže nemohu za poctivou a regulérní rozhodně považovat a doufám , že se nestane následovaným příkladem...
6. 1. 2021 20:44:31
Re: Z navrhované přestavby mrakodrapu Všeobecného penzijního úst...
Zajisté, neúcta k architektuře Proč nejsou oficiálně zveřejněna jména lidí, snad architektů, kteří se k takové blbosti propůjčili????
6. 1. 2021 18:50:18
Re: Hovorčovice znají novou podobu úřadu, zvítězil výrazný solit...
Řopík uprostřed vesnice... Tak gratulki.
5. 1. 2021 16:56:36
Re: Z navrhované přestavby mrakodrapu Všeobecného penzijního úst...
Všichni architekti podepsaní pod "revitalizací" VPÚ vraťte diplomy - že vám není hanba, pod něco takového vložit svůj podpis?! To stejné platí i o majiteli, který tímto poflusal a rozdupal památku hlavního akad. architekta Ing. Josefa Havlíčka & profesora Karla Honzíka!!
4. 1. 2021 22:00:57
Re: Hasičská zbrojnice a zázemí technických služeb
musí být vše, co se týká hasičů červené?