Smetanova lávka v Litomyšli
(10. 11. 2023) EHL & KOUMAR ARCHITEKTI, vyšlo v časopise Stavba 2/2023.
Smetanova lávka v Litomyšli
Stavba se stala finalistou a vítězem soutěžní přehlídky Česká cena za architekturu 2023, také získala titul Stavba roku v soutěžní přehlídce Stavba roku 2023 a v soutěžní přehlídce Grand Prix architektů 2023 zvítězila v kategorii Urbanismus.
Nová lávka s výtahem, která nahrazuje původní nadchod z roku 1981, zajišťuje pěší bezbariérové spojení od městského úřadu do centra města a zatraktivňuje cestu přes rušnou komunikaci I/35. Subtilní ocelová konstrukce je nesená masivními pilíři z pohledového železobetonu. Převýšený pylon výtahu je umístěn v ose původního schodiště a nese vlastní konstrukci lávky. Zároveň vytváří novou dominantu – věž v průhledu Ropkovou ulicí z náměstí. Střední pilíř přechází v nové betonové schodiště, orientované směrem k cestě ke Smetanovu domu. Na západním předpolí je lávka osazena na opěru ve stávající opěrné zdi.
Statický systém svařované ocelové konstrukce je spojitý nosník o dvou polích s převislými konci. Nosný systém se skládá ze dvou hlavních Vierendeelových nosníků spojených příčníky. Opakováním čtverce příčného řezu v podélném směru vzniká prostorový 3D Vierendeelův nosník, který je na spodním a horním povrchu opatřený plechovou ortotropní mostovkou a střechou. Prostorový modul o straně 3,07 m je důsledně opakován v železobetonových konstrukcích podpěr. Dosažení přesnosti hran prutů a celkové geometrie nosné konstrukce bylo usnadněno konstrukčním návrhem, který využívá jako jádro průřezu válcované profily HEB doplněné navařenými plechy do čtvercového tvaru 220 × 220 mm. Díky zvolené konstrukci je lávka zastřešená, poskytuje komfort a nabízí atraktivní průchod mezi korunami stromů nad řekou Loučnou s výhledy na město.
Ocelová konstrukce lávky je doplněna zábradlím z nerezové ocelové sítě a kulatým nerezovým madlem. Osvětlení lávky podporuje kontrast lehké ocelové konstrukce a pohledového železobetonu.
Jednoduchý charakter stavby oživují grafiky Ivany Šrámkové na vstupech do výtahu a zadní stěně pylonu, které se uplatňují v osových průhledech.
Autorská zpráva
Místo stavby / Building location: Ropkova, Kpt. Jaroše, Litomyšl
Autoři / Architects: Lukáš Ehl, Tomáš Koumar, Ladislav Dvořák, Ladislav Šašek / EHL & KOUMAR ARCHITEKTI
Spolupráce / Cooperation: Ivana Šrámková / výtvarné řešení, Ladislav Tikovský / návrh osvětlení, Mikoláš Vavřín – návrh zeleně
Investor: Město Litomyšl
Délka / Lenght: 56,61 m
Projekt / Design phase: 2016–2022
Realizace / Implementation: 2022–2023
Foto: Tomáš Souček
Vyšlo v časopise Stavba 2/2023
Footbridge in Litomyšl
The new footbridge with an elevator, which replaces the original overpass from 1981, provides barrier-free pedestrian access from the Municipal Office to the city centre and enhances the route across the busy I/35 highway.
The subtle steel structure is supported by massive pillars made of exposed concrete. The elevator tower is located in the axis of the original staircase towards the historic centre and supports the structure of the bridge. Tower creates a new landmark visible through Ropkova street from the main square. The central pillar continues into a new concrete staircase oriented to the path to Smetanův dům. On the western approach, the bridge is supported on an abutment in the existing retaining wall.
The structural system of the welded steel bridge structure is a continuous beam with two spans and cantilevered ends. The bridge's superstructure consists of two main Vierendeel girders connected by transverse beams.
By repeating of cross-section in the longitudinal direction a spatial 3D Vierendeel girder is formed with an orthotropic deck plate and the roof. The spatial module of 3.07 x 3.07 x 3.07 m is repeated in the reinforced concrete structures.
The precision of the girder edges and the overall geometry was achieved by the use of HEB beams and welded plates in cross-section 220 x 220 mm.
Thanks to the chosen structure, the footbridge provides protection against bad weather and offers an attractive view between the treetops over the Loučná river. The footbridge has railing of stainless-steel mesh and round handle. The lighting enhances the contrast between the lightweight steel structure and the exposed concrete. The simple character of the structure is enlivened by the graphics of Ivana Šrámková at the elevator entrances and the rear wall of the elevator tower.
Part of the structure is an ornamental bronze handrail with figurative elements of animal heads at the ends by the sculptor Aleš Hvízdal. The choice of motifs responds to the context of the individual places where the footbridge ends. Footbridge lighting is integrated into the handrail. On Štvanice Island at the entrance to the footbridge, there will be a figurative statue called Řeka (the River) by Jan Hendrych.
Architect’s report
Základní informace o objektu
Kategorie
Doprava/infrastruktura
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

9. 12. 2023 01:59:13
Čestný a spolehlivý úvěr do 24 hodin
Čestný a spolehlivý úvěr do 24 hodin Vážná v a rychlá půjčka Jsem čestný, seriózní člověk , ekonomický subjekt. Dávám půjčky všem vážným lidem, kteří mě mohou splatit, pokud se cítíte v nouzi nebo ve finančních potížích, jsem připraven poskytnout kapitál, který bude použit na poskytnutí konkrétních krátkodobých a dlouhodobých půjček od 20 000 Kč do 50 000 000 Kč Více informace, kontakt E-email: Veronikajirikova10@gmail.com whatsapp.....+420704207735
8. 12. 2023 16:19:32
HLEDÁTE BEZPEČNOU PŮJČKU?
HLEDÁTE BEZPEČNOU PŮJČKU? Nabízíme nejrychlejší půjčky. Bez poplatku předem můžete žádat od 30 000 Kč do 50 000 000 Kč. Splátky si můžete naplánovat na několik měsíců nebo až na 30 let. Vaši žádost zpracujeme a schválíme téměř okamžitě. Peníze vyplácíme v den podpisu smlouvy. Vše vyřídíte z domova, aniž byste museli chodit do kanceláře. Pro více informací nás kontaktujte emailem. E-mailem: Turon.patrik99@gmail.com
8. 12. 2023 16:19:29
HLEDÁTE BEZPEČNOU PŮJČKU?
HLEDÁTE BEZPEČNOU PŮJČKU? Nabízíme nejrychlejší půjčky. Bez poplatku předem můžete žádat od 30 000 Kč do 50 000 000 Kč. Splátky si můžete naplánovat na několik měsíců nebo až na 30 let. Vaši žádost zpracujeme a schválíme téměř okamžitě. Peníze vyplácíme v den podpisu smlouvy. Vše vyřídíte z domova, aniž byste museli chodit do kanceláře. Pro více informací nás kontaktujte emailem. E-mailem: Turon.patrik99@gmail.com
7. 12. 2023 17:36:43
Re: Obnova Červeného kostela v Olomouci
Nalezení soudobé funkce, skloubení starého s novým, vzrušující inovace urbanistického kontextu - obdiv zaslouž všichni, kdo se o rehabilitaci ltohoto důležitého kloubu olomoucké Ringstrasse zasloužili: Olomoucký kraj, KVM, ateliér-r a jím oslovení spolupracovnícj. A nezapomeňme jmenovat i orgány památkové péče - pokud budou vždy chápat, že architektura, stavba, městský prostor nejsou mrtvými muzeálními exponáty, ale živoucími objekty, které se musí proměňovat v čase, doplňovat, obohacovat o nové kulturní vrstvy, pak má uchování a rozvinutí architektonického dědictví i v Olomouci šanci.
6. 12. 2023 12:39:42
Re: Šťastný Hlavák
Přestože brutalistní stavby v centru zrovna nemusím, protože většinou nemají žádnou návaznost na okolí, v tomto případě je to jiné. Hala se skrývá pod úrovní magistrály a pohled na Fantovu budovu je odkrytý. To je to hlavní, co by mělo být zachováno. Pergola mezi parkem a vstupní halou je nesmysl, provozně nic nevyřešila. Jen překáží pohledu na historickou památku, ubírá vnitřní prostor a poskytuje další prostor bezdomovcům a holubům. Nevím, jak náročná by byla oprava a úprava vnitřního uspořádání současné haly, ale jediné, co by stačilo přidat, by byly přístřešky na nové tramvajové zastávce.
5. 12. 2023 22:51:11
Re: Šťastný Hlavák bez Dánů !
Nepamatuji se, že by nějaká vafle vydržela dlouho ...
5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!