Smíchov City - výbor posvětil změnu týkající se výstavby kolem Smíchova

Smíchov City - výbor posvětil změnu týkající se výstavby kolem Smíchova

(19. 4. 2013) (ČTK) - Magistrátní výbor pro územní plán, který je poradním orgánem zastupitelstva, dne 18. dubna posvětil roky projednávanou změnu umožňující přeměnu okolí Smíchovského nádraží na novou městskou čtvrť. Konečné slovo budou mít zastupitelé. Největší diskusi dnes vyvolala plánovaná výstavba takzvaného Dvoreckého mostu, který má propojit pravý a levý břeh Vltavy.

 
 
 
 

Smíchov City - výbor posvětil změnu týkající se výstavby kolem Smíchova

(ČTK) - Magistrátní výbor pro územní plán, který je poradním orgánem zastupitelstva, dne 18. dubna posvětil roky projednávanou změnu umožňující přeměnu okolí Smíchovského nádraží na novou městskou čtvrť. Konečné slovo budou mít zastupitelé. Největší diskusi dnes vyvolala plánovaná výstavba takzvaného Dvoreckého mostu, který má propojit pravý a levý břeh Vltavy.

Smíchov - jihozápadní brána
Sporná změna se týká pozemků o rozloze 50 hektarů. Za projektem s názvem Smíchov City stojí Sekyra Group. Společnost chce železniční sklady a část kolejišť v horizontu deseti až dvaceti let nahradit kancelářskými, obchodními a bytovými domy. Přestavba se dotkne i samotného nádraží, vznikne autobusový terminál a záchytné parkoviště. Změnu územního plánu před časem posvětila i rada města.

Rozpor mezi radnicemi a obyvateli Prahy 4 a Prahy 2 vyvolává především to, zda přes navrhovaný most povede pouze tramvajová doprava nebo zda přes něj budou moci projíždět automobily. Radnice čtvrté městské části je proti průjezdu aut. Obává se zvýšení dopravní zátěže. "Dopravní dopady pro Prahu 4 jsou skutečně veliké," uvedl předseda výboru Vladimír Schmalz (ODS). Podle obyvatel, kteří dnes na výboru vystoupili, se hraje o zájmy developerů.

Praha 2 naopak usiluje o to, aby přes most mohly jezdit auta a ulehčilo se tak dopravě v centru města. "Praha 2 je jednou z nejmenších městských částí s největší hustotou osídlení a vede přes ní severojižní magistrála, kde jezdí 100.000 automobilů denně," upozornil místostarosta Václav Vondrášek. Lidé podle něj trpí a jsou zoufalí. "Dopady jsou strašidelné," řekl.

"My tu dnes rozhodujeme jen o tom, že nezabijeme možnost tam někdy v budoucnu most postavit," řekl radní pro dopravu Josef Nosek (ODS). Jde o investici v řádu miliard korun, na kterou město v dohledné době nebude mít prostředky. "Most se v těchto místech stejně jednou postavit bude muset," doplnil.

Podle původního plánu měl most ústit do Jeremenkovy ulice. Po úpravě bude navržen s vyústěním proti Žlutým lázním. Projektován bude tak, aby po něm mohla jezdit automobilová doprava. Počítá se ale s tím, že půjde jen o rezervu a most bude využíván pouze pro kolejovou dopravu.

O využití rozsáhlých území v okolí pražských nádraží se vedou roky bouřlivé debaty. Kromě Smíchovského nádraží magistrát připravuje i další změny územního plánu, které by měly řešit budoucnost Masarykova nádraží, Nákladového nádraží Žižkov a nádraží v Bubnech.



Smíchov City

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

13. 2. 2020 15:49:48

Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje

Eva Jiřičná nezvolila londýnskou City jako dobrý příklad - je to odstrašující směska exkluzivních solitérů, které samy o sobě jsou jistě pozoruhodnými architekturami, ale urbanisticky zničily svou anarchií, necitlivostí k dřívějším duchovním dominantám - wrenovským kostelům, a dříve jednotné koloniální zástavbě, kus historického centra města. V Praze byl už za I. republiky uvnitř města podobný urbanistický faul jen Havlíčkův Penzijní ústav na Žižkově, a po válce na tomto žižkovsko-vinohradském horizontu zatím jen štíhlá televizní věž a krabicovitá budova bývalého PZO Strojexport. Pankráckou "zubatou" siluetu lze doplněním dalších mrakodrapů zacelujících v dálkových pohledech mezery do nové obalové "Gaussovy křivky" opravit, a je to od MPR dostatečně daleko. Žižkovsko-vinohradský horizont je narušený málo a je blíže, takže je to záležitost citlivější. Přesto stojí Jiřičné návrh za úvahu. Spolu se zástavbou nákladového nádraží by mohly vytvořit nové centrum Žižkova a svou vlastní kvalitou architektury tento horizont spíše obohatit, než pokazit. Není to přece ani nepovedený "dort" v podobě blízkého hotelu, ani rádoby "krystal" vedle krabice Strojexportu, ale zajímavá skupina výškových domů, snesitelně daleko od historického jádra města a MPR, výborně komunikačně napojená, zejména kdyby byla tímto směrem vedena trasa metra "D" od Náměstí míru do Libně a Vysočan namísto nelogického "ohnutí" zpět k Wilsonovu nádraží. Je to ovšem věc odborné diskuze a také politické odvahy, které se bohužel nedostalo projektu Kaplického knihovny na Letné. Ostatně pod Parukářkou vyrostly dost nahusto věžáky, o kterých vědí jen místní znalci, protože jsou schované ve 2. pořadí za budovami pošt a SUDOPu. Masiv Parukářky a zástavba před i vysoká zeleň Olšanských hřbitovů by část výšky nových výškových budov opticky ubrala. Uznávám ale, že argumenty odpůrců jsou rovněž silné a nutno je brát vážně. Měly by se vyzkoušet dostupné modely vizualizace záměru z různých stanovišť, jak nabízí GIS technologie Útvaru rozvoje města, a pak teprve po diskuzi odborníků i s veřejností rozhodnout.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz