Sono Centrum Brno
(13. 7. 2015) K výjimečné akustice SONO Centra pomohly desky Knauf Diamant
Sono Centrum Brno
Jsou stavby, které si každý zapamatuje díky jejich
velikosti, objemu prací a třeba i z pohledu finanční atraktivity. Existují však
stavby, které jsou krásné hlavně proto, že vznikly. Mají myšlenku, koncept,
jsou výjimečné svým architektonickým ztvárněním a také svou účelovostí. A jsou
stavby, na které je každý, kdo se na nich podílel, hrdý. Z hlediska kumštu.
Mezi ně bezesporu patří multifunkční kulturní prostor – SONO Centrum v Brně.
Již na první pohled se jedná o velmi netradiční stavbu, a když k tomu přidáme
nadstandardní komfort, pojetí prostoru hudebního sálu a technické vybavení
včetně ozvučení, máme před sebou jeden z nejmodernějších evropských hudebních
klubů vůbec. Koncertní sál má celkem tři podlaží se dvěma velkými balkony a
čtyřmi bary. Co je však důležité, je neobvyklý tvar, který výraznou měrou
přispěl k perfektní akustice. Investorem je společnost SONO Records,
architektem projektu byl Ing. arch. František Šmédek. Na stavbě se podílela
významně i firma Knauf, která dodala na sádrokartonovu konstrukci vnitřního
opláštění anuloidu materiály a společnost JOK, která byla realizátorem
opláštění.
Knauf desky
součástí tvůrčí práce
„Stavba SONO
Centra je unikátní nejen z hlediska konstrukce, ale i statiky a především
akustiky“, vysvětluje
Ing. Jiří Janota, výrobní ředitel firmy JOK, a. s. „Na samém začátku, když jsme poprvé vstoupili do prostoru, který byl
vymezen betonovou skořepinovou konstrukcí anuloidu, jsme si uvědomili, že tohle
bude zcela výjimečná a ojedinělá stavba. O to víc jsme si přáli ji realizovat.
Byla to pro nás velká výzva“. Bylo zřejmé, že se nebude jednat o žádnou
známou a systémovou konstrukci podle manuálů Knaufu, ale o anuloid, plný
poledníků a rovnoběžek, který bylo zapotřebí vytvarovat. Byla to od začátku do
konce doslova tvůrčí práce.
„Nebyli jsme
schopni stanovit předem nějakou cenu a tak jsme požádali investora, aby nás tu
nechal týden pracovat a zkoušet jak konstrukci vytvarovat a sestavit. Nesmělo
dojít k žádné chybě, protože nároky byly vysoké, především z hlediska statiky,
nosnosti a také akustiky. Ta hrála velikou roli. Během toho zkušebního týdne
jsme si sestavili asi 6 dolních polí, a na základě toho vznikla reálná spotřeba
materiálu, predikovali jsme, jak to asi bude vypadat nahoře, a navrhli jsme
finální řešení včetně rozpočtu.“ Investora se podařilo přesvědčit, že nepůjde o standardní
jednoduchou záležitost, ale že je potřeba vše udělat velmi kvalitně tak, aby se
dospělo k odpovídajícímu výsledku.
Proč padla volba na Diamant?
Statika vnitřní konstrukce musela jednak unést vlastní
materiál, ale také akustické zatížení v sále. Volba padla na sádrokartonové
desky Knauf Diamant se zvýšenou pevností jádra a tvrdostí povrchu, které mají
navíc vynikající akustické vlastnosti a jsou rovněž velmi houževnaté.
Nejprve bylo nutné namalovat vodicí rovnoběžky a posléze i
poledníky, podle kterých se postupně vytvořila struktura nosných CD profilů,
které byly různým způsobem tvarované a ohýbané, včetně speciálně vyrobených
úchytů tak, aby bylo možné připevnit sádrokartonové desky Knauf Diamant. Desky
bylo samozřejmě nutné nařezávat do různě velikých pětiúhelníkových celků, jež
se začaly instalovat odspoda nahoru, kde se poledníky sbíhaly a současně také uhýbaly,
až se postupně vytvořil požadovaný tvar. Opláštění sálu bylo nakonec tvořeno
vrstvou minerální vaty, následovala mezera vymezená CD profily s přímými
závěsy, pak přišla na řadu deska Knauf Diamant 12,5 mm, další mezera 50 mm, pak
opět Knauf Diamant 12,5 mm, další sádrokartonová deska Knauf White 6,5 mm a na
to všechno akustický potah. Pro představu, celá plocha je veliká zhruba 520 m2.
Nejtěžší na celé zakázce bylo podle slov Jiřího Janoty
rozhodnutí, jestli celou zakázku vůbec dělat a jak se domluvit s investorem.
Všechno ostatní byla krásná řemeslná práce.
„Při našich výpočtech jsme často používali selský rozum, ale tak, aby vše
sedělo v každém ohledu.“
Stavba dnes slouží svému účelu. Podle slov návštěvníků je
zážitek z akustiky koncertů naprosto ojedinělý.
www.knauf.cz
Ivan Sklenář, foto
archiv firmy JOK a Jiří Hloušek
Místo stavby: Brno
Investor: SONO Records
Generální dodavatel stavby: není
Autor projektu: Ing. arch. František Šmédek
Dodavatel materiálu: Knauf
Realizátor KNAUF: JOK, a. s.
Termín realizace: 04/2013 – 04/2014
Materiál: Knauf Diamant, Knauf White + příslušenství, tmely
atd.
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2015, str. 52-53
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokumenty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

3. 10. 2023 10:33:43
loan Offer
I am a private money lender that give out fast cash no collateral required. all cash amounts and currencies, if interested TO started no matter your location http://sumitilendinghome.in (WhatsApp) number +918131851434 sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
2. 10. 2023 16:26:10
Re: Podchod a zastávky Místecká v Ostravě
Skvělé...ukázka, že nejenom na divadle, ale ani v architektuře "není malých rolí". Překročit myšlenková (a typologická) klišé není vůbec nic jednoduchého...a tady se to fakt povedlo. Logická dynamika zastávky dopravního prostředku, využití skutečně "domácího" materiálu, strohý až brutalistní výraz utilitární stavby, která musí čelit atakům nejrůznějších cestujících...a měl by se dát uklidit pomocí hadice s vodou. Přístřešek bude mít nepochybně spoustu kritiků, ale spoustě lidí také přinese nečekané setkání s kuturou architektury. Ta stavba má kořeny, a to je v dnešní globalizované době vzácnost. Ostrava má svou duši, Rottrová, Špinarová, Nohavica...je moc dobře, že tento "region rázovitý" máme. A je dobře, že to architekti a pedagogové a studenti fakulty umění v tom podchodu chápu. Díky!
30. 9. 2023 10:41:31
Re: Rekonstrukce řadového domu v Praze
Jak dlouho to celé trvalo?
30. 9. 2023 10:18:04
Re: Rekonstrukce chaty
Klobouk dolů před tím, kdo opečovává zahradu. Obzvlášť pokud je chata opravdu užívána jen rekreačně.
30. 9. 2023 09:49:44
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Tak nevím, ale ta vstupní hala vypadá ve skutečnosti spíš ponuře než noblesně. Na vizualizacích je mnohem světlejší.
30. 9. 2023 08:32:29
Re: Re: Rodinný dům Černá Pole.
Děkuji. Pěkně a znale napsáno.
27. 9. 2023 17:14:05
Re: Re: Nová galerie v Pardubicích.
Že by to byla skládací budova? Že by měnila svoji výšku podle výšky návštěvníků? Dělám si legraci, samozřejmě. Ale docela vám rozumím...zavětrovací kříže obvykle nepřenáší svislé zatížení. Dělají to sloupy či stěny. Ale co když má pan profesor Šépka šikovného statika, který obě funkce dokázal spojit? Navrhl desku, kterou vylehčil trojúhelníkovými otvory...
26. 9. 2023 18:14:50
Re: Nová galerie v Pardubicích
Vypada to velmi zajimave. Ale jak prosim staticky funguji ty Xka? Me to tak na prvni pohled uplne boli do oci...
25. 9. 2023 15:50:46
Re: Rodinný dům v Jesenici
https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina
25. 9. 2023 15:50:31
Re: Rodinný dům v Jesenici
a href="https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina"Plechová střecha/a - spojení elegance a trvanlivosti. Moderní vzhled a dlouhá životnost. Ideální volba pro váš domov!"
25. 9. 2023 14:25:59
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
stále bez podpisu... holt hulvát.....A by se Vám s tou relevancí nějak nepřitížilo
22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.