Sono Centrum Brno
(13. 7. 2015) K výjimečné akustice SONO Centra pomohly desky Knauf Diamant
Sono Centrum Brno
Jsou stavby, které si každý zapamatuje díky jejich
velikosti, objemu prací a třeba i z pohledu finanční atraktivity. Existují však
stavby, které jsou krásné hlavně proto, že vznikly. Mají myšlenku, koncept,
jsou výjimečné svým architektonickým ztvárněním a také svou účelovostí. A jsou
stavby, na které je každý, kdo se na nich podílel, hrdý. Z hlediska kumštu.
Mezi ně bezesporu patří multifunkční kulturní prostor – SONO Centrum v Brně.
Již na první pohled se jedná o velmi netradiční stavbu, a když k tomu přidáme
nadstandardní komfort, pojetí prostoru hudebního sálu a technické vybavení
včetně ozvučení, máme před sebou jeden z nejmodernějších evropských hudebních
klubů vůbec. Koncertní sál má celkem tři podlaží se dvěma velkými balkony a
čtyřmi bary. Co je však důležité, je neobvyklý tvar, který výraznou měrou
přispěl k perfektní akustice. Investorem je společnost SONO Records,
architektem projektu byl Ing. arch. František Šmédek. Na stavbě se podílela
významně i firma Knauf, která dodala na sádrokartonovu konstrukci vnitřního
opláštění anuloidu materiály a společnost JOK, která byla realizátorem
opláštění.
Knauf desky
součástí tvůrčí práce
„Stavba SONO
Centra je unikátní nejen z hlediska konstrukce, ale i statiky a především
akustiky“, vysvětluje
Ing. Jiří Janota, výrobní ředitel firmy JOK, a. s. „Na samém začátku, když jsme poprvé vstoupili do prostoru, který byl
vymezen betonovou skořepinovou konstrukcí anuloidu, jsme si uvědomili, že tohle
bude zcela výjimečná a ojedinělá stavba. O to víc jsme si přáli ji realizovat.
Byla to pro nás velká výzva“. Bylo zřejmé, že se nebude jednat o žádnou
známou a systémovou konstrukci podle manuálů Knaufu, ale o anuloid, plný
poledníků a rovnoběžek, který bylo zapotřebí vytvarovat. Byla to od začátku do
konce doslova tvůrčí práce.
„Nebyli jsme
schopni stanovit předem nějakou cenu a tak jsme požádali investora, aby nás tu
nechal týden pracovat a zkoušet jak konstrukci vytvarovat a sestavit. Nesmělo
dojít k žádné chybě, protože nároky byly vysoké, především z hlediska statiky,
nosnosti a také akustiky. Ta hrála velikou roli. Během toho zkušebního týdne
jsme si sestavili asi 6 dolních polí, a na základě toho vznikla reálná spotřeba
materiálu, predikovali jsme, jak to asi bude vypadat nahoře, a navrhli jsme
finální řešení včetně rozpočtu.“ Investora se podařilo přesvědčit, že nepůjde o standardní
jednoduchou záležitost, ale že je potřeba vše udělat velmi kvalitně tak, aby se
dospělo k odpovídajícímu výsledku.
Proč padla volba na Diamant?
Statika vnitřní konstrukce musela jednak unést vlastní
materiál, ale také akustické zatížení v sále. Volba padla na sádrokartonové
desky Knauf Diamant se zvýšenou pevností jádra a tvrdostí povrchu, které mají
navíc vynikající akustické vlastnosti a jsou rovněž velmi houževnaté.
Nejprve bylo nutné namalovat vodicí rovnoběžky a posléze i
poledníky, podle kterých se postupně vytvořila struktura nosných CD profilů,
které byly různým způsobem tvarované a ohýbané, včetně speciálně vyrobených
úchytů tak, aby bylo možné připevnit sádrokartonové desky Knauf Diamant. Desky
bylo samozřejmě nutné nařezávat do různě velikých pětiúhelníkových celků, jež
se začaly instalovat odspoda nahoru, kde se poledníky sbíhaly a současně také uhýbaly,
až se postupně vytvořil požadovaný tvar. Opláštění sálu bylo nakonec tvořeno
vrstvou minerální vaty, následovala mezera vymezená CD profily s přímými
závěsy, pak přišla na řadu deska Knauf Diamant 12,5 mm, další mezera 50 mm, pak
opět Knauf Diamant 12,5 mm, další sádrokartonová deska Knauf White 6,5 mm a na
to všechno akustický potah. Pro představu, celá plocha je veliká zhruba 520 m2.
Nejtěžší na celé zakázce bylo podle slov Jiřího Janoty
rozhodnutí, jestli celou zakázku vůbec dělat a jak se domluvit s investorem.
Všechno ostatní byla krásná řemeslná práce.
„Při našich výpočtech jsme často používali selský rozum, ale tak, aby vše
sedělo v každém ohledu.“
Stavba dnes slouží svému účelu. Podle slov návštěvníků je
zážitek z akustiky koncertů naprosto ojedinělý.
www.knauf.cz
Ivan Sklenář, foto
archiv firmy JOK a Jiří Hloušek
Místo stavby: Brno
Investor: SONO Records
Generální dodavatel stavby: není
Autor projektu: Ing. arch. František Šmédek
Dodavatel materiálu: Knauf
Realizátor KNAUF: JOK, a. s.
Termín realizace: 04/2013 – 04/2014
Materiál: Knauf Diamant, Knauf White + příslušenství, tmely
atd.
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2015, str. 52-53
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokumenty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu