Stanice integrované záchrany, Italská ulice, Praha 2

Stanice integrované záchrany, Italská ulice, Praha 2

(23. 10. 2008)

 
 
 
 

Stanice integrované záchrany, Italská ulice, Praha 2

ŠTĚPÁN MARTINOVSKÝ, diplomní projekt 2005

ŠTĚPÁN MARTINOVSKÝ, diplomní projekt 2005
Atelier Jana Bočana, FA ČVUT v Praze
Oponent Ivo Herman


V počátku návrhu stály tři hlavní determinující otázky. 1) Otázka provozu — současný trend velí integrovat jednotlivé záchranné složky do jednotného systému. Hasiči, záchranáři a policie vyjíždějí ke stejným případům. Jak skloubit tyto samostatné jednotky ve společné budově? 2) Otázka kontextu — přestože je pozemek v centru Prahy, leží mimo typickou blokovou zástavbu. Jako kdyby v hutné městské tkáni zela trhlina. Mezi Žižkovem, Vinohrady a Starým městem se nachází volnější území s většími solitérními budovami (Hlavní nádraží atd.) Jakou formu na sebe stanice vezme v tomto specifickém prostředí? 3) Otázka morfologie pozemku — jak zorganizovat pohyb záchranné techniky na nepříznivě se svažujícím terénu?
Odpovědí je budova jako soběstačný organismus. V podstatě lineární stavba (začínající hasiči, pokračující policií, záchranáři a končící služebními byty) se na pozemku esovitě stáčí a vytváří dva dvory. Rozmístění jednotlivých složek v systému je dáno víceúrovňovým provozem vozidel a logickými vazbami na okolí.
Kvůli vysokým nárokům na psychickou a fyzickou kondici svých obyvatel je především hasičská část vybavena mnoha příležitostmi pro aktivní i psychickou relaxaci. Jako neformální místo setkání všech třech složek stanice slouží společná tělocvična propojená se všemi částmi budovy. V návaznosti na služební byty je městu nabídnuto malé fitness centrum.
Složitý organismus s komplexními vazbami a provozem je oděn do jednotícího pláště z corten oceli. Jednotlivé části se skrze plášt’ projevují rytmy vertikálních štěrbinových otvorů. Obdobně jako pevnost, klášter nebo letadlová loď je stanice integrované záchrany městem ve městě.


Publikováno ve stavbě č. 2/2006

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Projekty

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

28. 2. 2020 08:15:31

Re: Rozhledna na vrchu Šibeník

Připadá mi to jako politizování situace kolem členství v EU, které cílí na lidi bez znalostí souvislostí a bez zájmu o politiku. Hurá, podívejte jak je EU dobrá! Všude i v autobusech nálepky, jak se EU spolupodílí na všem, málem i na výrobě betonových tvárnic na chodníky a sirky do krabiček. Samá podlost! My zatím platíme do fondů EU méně, než kolik čerpáme, ale proč čerpáme na takovéto téměř bezvýznamné stavbičky miliony, když nám kulhají investice i peníze do oprav všech typů silnic? Proč naši řidiči denně bourají po srážce se zvěří? Na I.třídách a dálnicích? Protože nemáme oplocení a podchodu i mosty pro zvěř, aby nemusela přes cestu pod kola aut! Toto má být smysluplná investice za stovky milionů!! Kdo to nezažil, neví, co to je za nezměrný děs, který někteří řidiči zaplatí životem nebo doživotním zmrzačením, a nejen oni. ale i jejich děti, partneři, rodiče. O likvidaci majetku a zruinování některých z nich nemluvě. Mně takto rozhledny připadají jako aktivity Kocourkovských občanů. Není těch stovek pitomostí v této zemi už moc? Celý den by na jejich výčet nestačil! Také pokus primátora Macury v Ostravě prosadit novou 3 km tramvajovou trať v Porubě tam, kde ji nikdo nepotřebuje a dokonce většina občanů odmítá, patří do této kategorie pomatenosti, protože zase jde o to, že nějaký spolek amatérů omylem zvolených ve volební euforii na Magistrátě odsouhlasil, že na to může Ostrava dostat víc než miliardu z dotací. Slabomyslnost lidiček bez významu hold v této zemi stále má podivnou váhu! Jak dlouho ještě bude blbost tolerována?

20. 2. 2020 18:50:35

Re: Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje.

Polemika o výškových budovách nikdy neskončí. Dnes je to již otázka prestiže, nikoliv potřeby. Kdo výš, je geroj, je víc. Viz Arabský svět i dálný asijský východ. Blbost lidská vítězí. Ale žižkovská trojka od Evy Jiřičné nejsou mrakodrapy, to je úchvatný návrh, jak zaplnit místo po telekomunikační věži a kdo zná podrobně a detailně souvislosti, musí se paní Jiřičné poklonit. Věřím, že její kouzelný návrh bude realizován a rozhodně nemá pražádný vliv na panoráma Prahy, notabene historického centra. On tu někdo v této části Žižkova vidí historické centrum? Nákladové nádraží, konec jedné části Prahy, příliš vzdálené od toho centra, které obdivují miliony cizinců, i Čechů a Moravanů. A co Letná, tam blob Kaplického nebyl vedle panoráma staré Prahy? Tam byl, hned vedle. A kolik bojovníků ho prosazovalo, že? Proti nás bylo asi víc, tak to monstrum stát nebude. Ale návrh Jiříčné je naprosto něco jiného. Ve všech myslitelných hodnotitelných směrech. Skvěle zasazen do oblasti, i výškově, i polohově, i s ohledem na dopravní poměry. Pojďme ho podporovat proti hlupákům, kteří sice mají akademický titul, ale v hlavě něco zřejmě jiného, než lidské moudro. Postižení člověka se projevuje všelijak, je těžká doba, když podle expertů má 20% vysokoškolských absolventů duševní poruchu různého typu. Ono to možná i tady bude vidět. Nechť postižení prominou, ale léčení může být v Klecanech i zdarma, u profíků.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz