Stavba 3/2021
(1. 9. 2021) Ve čtvrtek 2. září vychází letošní třetí číslo časopisu Stavba
Stavba 3/2021
Obsah Stavba 3/2021
ROZHOVOR
4–7 Rozhovor s Janou Pyškovou
EVA ČERVINKOVÁ
PŘEKLAD
8 Nebe, světlo, modernita Charlese Correy
JIŘÍ TOUREK
9–11 Požehnání z nebe
CHARLES CORREA
RECENZE
12–13 Opravdový Evropan Adolf Loos – JANA TICHÁ
14 Svet architektúry podľa Petra Hájka v uplynulom roku – MONIKA MITÁŠOVÁ
16 Nové milénium, pokus o předběžný obraz – JIŘÍ TOUREK
TEORIE
18–19 Beton, který žije – Mercado de São Sebastião, Porto – ELEONORA TEHNÍKOVÁ
20–22 Jak spolu budeme žít? Biennale architettura 2021 – JIŘÍ TOUREK
24–26 Původ a atributy památkových hodnot historických měst České republiky – JAN JEHLÍK
27 Nekrolog – Za Pavlem Halíkem – ROSTISLAV ŠVÁCHA
ARCHITEKTURA
28–31 Dům Unitaria v Praze
PAVLA MELKOVÁ, MIROSLAV CIKÁN
32–33 Víc než jen místa setkávání – PETR VOLF
34–37 Společenské centrum Stará vodárna
ATELIER POLÁČEK
38–41 Volnočasové centrum Luže
DAVID KRAUS / ARCHITETURA
42–44 Obecní knihovna Statenice
MAJO ARCH
45 Překódovaná místa – PETR VOLF
46–47 Sokol Lysolaje
KNESL KYNČL ARCHITEKTI
48–53Věčná loviště
PETR HÁJEK ARCHITEKTI
52–53 Metafora absolutna – MIRKO BAUM
VEŘEJNÝ PROSTOR
54–59 Revitalizace spodní části Václavského náměstí
JAKUB CIGLER ARCHITEKTI
60–61 Skryté liniové odvodnění pro městskou architekturu – MEA
62–69 KXXXV v Holešovicích
STANISLAV FIALA / FIALA + NEMEC
70–77 Lazy House
PETR JANDA / BRAINWORK
76–77 Lazy House – PETR ŠMÍDEK, JIŘÍ VÍTEK
BRICK AWARD
78–79 Oškrábané brambory a drahé kamení – VOJTĚCH RUDORFER
80–82 Dům jako trychtýř, který se otevírá směrem ke sluníčku
KNESL KYNČL ARCHITEKTI
83–85 Vila na venkově
KNESL KYNČL ARCHITEKTI
REFERENCE
86–87 Nový depozitář Východočeského muzea dosáhl mimořádné úspornosti díky recyklaci a nepáleným cihlám – HELUZ
88–89 Estetický a akustický komfort na klinice IVF v Praze – RIGIPS
90–91 Když se snoubí štíhlá konstrukce s výbornými akustickými parametry – KNAUF
92 Schránka FutodoBox ulehčí nákupy na e-shopech – FURTODOBOX
94 Vše začíná na parkovišti – TREMCO CPG
96 Madlo místo kliky, magnet místo střelky – M&T
97 Stavební pouzdra s netradičním dvoukřídlým otevíráním – JAP FUTURE
98 SAPELI: Vracíme do přírody to, co si z ní bereme
99 Nové vstupní dveře ochrání byt před zloději, hlukem a ohněm – SAPELI
100 Mechové obrazy – NĚMEC
101 Šikovná kostka Hörmann homee Brain – HöRMANN
102–103 Golf klub Čertovo břemeno – ČMB
104 Co má společného Genetika Plzeň s firmou REHAU?
105 Kdo může měřit osvětlení pro kolaudaci? – PARNASA
106–107 Prosvětlení a ventilace střešních prostor – SOLARA
108–109 Bořislavka Centrum – LIAS VINTÍŘOV
110–111 ARCHICAD 25 – kvalitní design v každém detailu – CEGRA
Na titulní straně: Věčná loviště
Foto: Benedikt Markel
Projekt se v roce 2021 uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.
___________________
Zakoupit výtisk si můžete zde: https://send.cz/casopis/1302/stavba
PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Předplatné si můžete objednat na našem webu: https://bmone.cz/index.php/objednavka-stavba/
Předplatné lze objednat též na www.send.cz.
VYDÁVÁ
Business Media One s. r. o.
Nádražní 762/32
150 00 Praha 5-Smíchov
tel.: +420 778 545 376
info@bmone.cz
www.bmone.cz
www.stavbaweb.cz
GENERÁLNÍ ŘEDITEL
Hynek Paťorek
REDAKCE
Lidmila Burianová (šéfredaktorka)
lidmila.burianova@bmone.cz
Mariana Pančíková
mariana.pancikova@bmone.cz
Eva Červinková
eva.cervinkova@bmone.cz
PŘEKLADY
Milena Sršňová
ART DIRECTOR
Matěj Kotrba
matej.kotrba@bmczech.cz
INZERCE
Jiří Ladman, tel.: +420 602 372 312
jiri.ladman@bmone.cz
MARKETING
Kateřina Svoradová, tel.: +420 770 191 425
katerina.svoradova@bmone.cz
VÝROBA A DISTRIBUCE
Monika Rudolfová, tel. +420 778 545 376
monika.rudolfova@bmone.cz
ZLOM A REPRODUKCE
DTP studio, Business Media CZ,
dtp@bmone.cz
TISK
Triangl, a. s.
4–7 Rozhovor s Janou Pyškovou
EVA ČERVINKOVÁ
PŘEKLAD
8 Nebe, světlo, modernita Charlese Correy
JIŘÍ TOUREK
9–11 Požehnání z nebe
CHARLES CORREA
RECENZE
12–13 Opravdový Evropan Adolf Loos – JANA TICHÁ
14 Svet architektúry podľa Petra Hájka v uplynulom roku – MONIKA MITÁŠOVÁ
16 Nové milénium, pokus o předběžný obraz – JIŘÍ TOUREK
TEORIE
18–19 Beton, který žije – Mercado de São Sebastião, Porto – ELEONORA TEHNÍKOVÁ
20–22 Jak spolu budeme žít? Biennale architettura 2021 – JIŘÍ TOUREK
24–26 Původ a atributy památkových hodnot historických měst České republiky – JAN JEHLÍK
27 Nekrolog – Za Pavlem Halíkem – ROSTISLAV ŠVÁCHA
ARCHITEKTURA
28–31 Dům Unitaria v Praze
PAVLA MELKOVÁ, MIROSLAV CIKÁN
32–33 Víc než jen místa setkávání – PETR VOLF
34–37 Společenské centrum Stará vodárna
ATELIER POLÁČEK
38–41 Volnočasové centrum Luže
DAVID KRAUS / ARCHITETURA
42–44 Obecní knihovna Statenice
MAJO ARCH
45 Překódovaná místa – PETR VOLF
46–47 Sokol Lysolaje
KNESL KYNČL ARCHITEKTI
48–53Věčná loviště
PETR HÁJEK ARCHITEKTI
52–53 Metafora absolutna – MIRKO BAUM
VEŘEJNÝ PROSTOR
54–59 Revitalizace spodní části Václavského náměstí
JAKUB CIGLER ARCHITEKTI
60–61 Skryté liniové odvodnění pro městskou architekturu – MEA
62–69 KXXXV v Holešovicích
STANISLAV FIALA / FIALA + NEMEC
70–77 Lazy House
PETR JANDA / BRAINWORK
76–77 Lazy House – PETR ŠMÍDEK, JIŘÍ VÍTEK
BRICK AWARD
78–79 Oškrábané brambory a drahé kamení – VOJTĚCH RUDORFER
80–82 Dům jako trychtýř, který se otevírá směrem ke sluníčku
KNESL KYNČL ARCHITEKTI
83–85 Vila na venkově
KNESL KYNČL ARCHITEKTI
REFERENCE
86–87 Nový depozitář Východočeského muzea dosáhl mimořádné úspornosti díky recyklaci a nepáleným cihlám – HELUZ
88–89 Estetický a akustický komfort na klinice IVF v Praze – RIGIPS
90–91 Když se snoubí štíhlá konstrukce s výbornými akustickými parametry – KNAUF
92 Schránka FutodoBox ulehčí nákupy na e-shopech – FURTODOBOX
94 Vše začíná na parkovišti – TREMCO CPG
96 Madlo místo kliky, magnet místo střelky – M&T
97 Stavební pouzdra s netradičním dvoukřídlým otevíráním – JAP FUTURE
98 SAPELI: Vracíme do přírody to, co si z ní bereme
99 Nové vstupní dveře ochrání byt před zloději, hlukem a ohněm – SAPELI
100 Mechové obrazy – NĚMEC
101 Šikovná kostka Hörmann homee Brain – HöRMANN
102–103 Golf klub Čertovo břemeno – ČMB
104 Co má společného Genetika Plzeň s firmou REHAU?
105 Kdo může měřit osvětlení pro kolaudaci? – PARNASA
106–107 Prosvětlení a ventilace střešních prostor – SOLARA
108–109 Bořislavka Centrum – LIAS VINTÍŘOV
110–111 ARCHICAD 25 – kvalitní design v každém detailu – CEGRA
Na titulní straně: Věčná loviště
Foto: Benedikt Markel
Projekt se v roce 2021 uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.
___________________
Zakoupit výtisk si můžete zde: https://send.cz/casopis/1302/stavba
PŘEDPLATNÉ ČASOPISU
Předplatné si můžete objednat na našem webu: https://bmone.cz/index.php/objednavka-stavba/
Předplatné lze objednat též na www.send.cz.
VYDÁVÁ
Business Media One s. r. o.
Nádražní 762/32
150 00 Praha 5-Smíchov
tel.: +420 778 545 376
info@bmone.cz
www.bmone.cz
www.stavbaweb.cz
GENERÁLNÍ ŘEDITEL
Hynek Paťorek
REDAKCE
Lidmila Burianová (šéfredaktorka)
lidmila.burianova@bmone.cz
Mariana Pančíková
mariana.pancikova@bmone.cz
Eva Červinková
eva.cervinkova@bmone.cz
PŘEKLADY
Milena Sršňová
ART DIRECTOR
Matěj Kotrba
matej.kotrba@bmczech.cz
INZERCE
Jiří Ladman, tel.: +420 602 372 312
jiri.ladman@bmone.cz
MARKETING
Kateřina Svoradová, tel.: +420 770 191 425
katerina.svoradova@bmone.cz
VÝROBA A DISTRIBUCE
Monika Rudolfová, tel. +420 778 545 376
monika.rudolfova@bmone.cz
ZLOM A REPRODUKCE
DTP studio, Business Media CZ,
dtp@bmone.cz
TISK
Triangl, a. s.
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.
15. 9. 2023 17:06:25
Re: Re: Štvanická lávka.
Nesouhlasím. Podle mě elegantní je, nijak se nevnucuje a bílá barva jí sluší. Jen nevím, jak se na ní cítí malé děti, které jdou takovou dálku bez možnosti podívat se okolo.
15. 9. 2023 16:59:57
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Takže byste zastavěl (jak říkáte "účinněji využil") např. i Central Park na Manhattanu? Ten přece taky slouží jen k náhodnému využití pro zábavu dílčí skupiny lidí.
15. 9. 2023 16:45:19
Re: Bytový dům Bratislavská 51
Ta rudá barva na chodbách by ve mně asi opravdu probouzela sportovního ducha - abych byla co nejrychleji pryč :-)
15. 9. 2023 16:35:04
Re: Dům v Kolodějích
Na tohle bych potřebovala psychiatra. To už je minimalismus za hranicí únosnosti.
15. 9. 2023 14:59:35
Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Děkuji za krásnou reakci, která vychází z člověka, který je nějakým způsobem postižen semestry školy a nějakou věkovou nedokonalostí!? Lituji Vás. Jenom tak mimochodem, město je něco jiného než venkov a tedy s jeho místem je třeba zacházet poněkud účinněji, než k náhodnému použití pro zábavu dílčí skupiny lidí. Areál potřebuje komplexní využití a o to se návrh snaží.
15. 9. 2023 14:51:33
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Je zajímavé, že lidi jako Vy nemyslí komplexně a hlavně se neumí při svém vyjadřování PŘEDSTAVIT. Žijí v anonymitě a tedy jejich projev je nutno brát jako "srabský", protože se o sebe bojí! Poněkud ploché chápaní využití tak významného městského prostoru. Jedná se o "srtítský bordel" apelplatzu a budovy, které jsou navrženy pro městské využití již 20 let chátrají. Není to blbost? Ale to je diskuze s jednostranně myslícími lidmi a ne se společností.
15. 9. 2023 11:12:41
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Myslím si, že karlínská kasárna a lávka, nemají nic společného. Strohost, hmotnost a přílišná síla pohledu na Vltavu lávka, ve svém architektonickém návrhu přímo překáží v údolním prostoru. Květ lotosu v karlínském apelplatzu je hravý a není z polohy městského pozorovatele viditelný, tady nepřekáží a neprovokuje takové jako jste vy. Zároveň jde o základní snahu využít klasicistní účko bloku kasáren k normálnímu městskému životu a ne pouze k jeho stavebnímu zániku! Je velice zajímavé že nemáte jméno, ale projevy ANO!
15. 9. 2023 11:04:09
Re: Štvanická lávka
Mně osobně se lávka líbí. Ano, působí trošku netradičně (a je trochu moc "bílá"), ale je zajímavá a je přes ni krásná procházka, zejména za šera, když už svítí světla ukrytá v zábradlí a celá lávka pak působí moderně a zároveň bezpečně.
15. 9. 2023 09:10:40
Re: Re: Štvanická lávka.
Mohu se zeptat, jak jeste vic neviditelnejsi byste rad udelal 300 metrovy most na 5 pilirich? Subtilneji nez takto uz to podle me nejde.