Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí

Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí

(15. 12. 2009)

 
 
 
 

Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí

Fotogalerie ke článku (1)

Návrh vídeňských architektů Fellerera a Vendla z kanceláře Architekten Češka - Priesner

Návrh vídeňských architektů Fellerera a Vendla z kanceláře Architekten Češka - Priesner
Celá fotogalerie (1)


Brno 14. prosince (ČTK) -
Stavba nového brněnského nádraží v příštím roce nezačne. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) původně plánovala, že ještě letos znovu získá územní rozhodnutí a stavbu zahájí na podzim 2010. Chybějící podklady pro pokračování řízení, které Krajský soud v Brně letos v lednu z procesních důvodů přerušil, ale stihne odevzdat nejdříve do konce roku. ČTK to dnes řekl generální ředitel SŽDC Jan Komárek.

"Některé věci se ukázaly obtížněji kompletovatelné. Přesto je šance, že veškeré doklady, jejichž absence nám byla vytýkána, předáme do konce roku. V příštím roce bychom mohli kromě územního rozhodnutí získat také stavební povolení a v optimálním případě i vypsat soutěž na zhotovitele," řekl Komárek. Samotná stavba by tak začala nejdříve ve druhé polovině roku 2011.

Získání územního rozhodnutí je podle Komárka klíčovou podmínkou pro to, aby stát mohl podat žádost o evropské dotace. Podle Miroslava Patrika z Dětí Země je ale šance na získání miliard korun z operačního programu doprava už jen hypotetická. Projekt podle něj nesplňuje základní podmínky, jako je například posouzení alternativních variant. Na tento nedostatek upozornil už v roce 2007 také Nejvyšší kontrolní úřad.

Vybudování nového železničního nádraží a návazné investice jsou odhadnuty na 20 miliard Kč, výstavba měla podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se ale od roku 2007 staví pouze odstavné nádraží, které s kontroverzním projektem odsunu hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí. Součástí projektu odstavného nádraží je i myčka kolejových vozidel, ta by měla vzniknout do června 2010.

Rekonstrukce brněnské železnice je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Projekt počítá s odsunem hlavního nádraží o zhruba 800 metrů na jih od stávající polohy v centru Brna, s čímž nesouhlasí řada odpůrců v čele se sdružením Děti Země, Stranou zelených a občanským sdružením Nádraží v centru.

Polohu nového nádraží vybralo tehdejší vedení města už před deseti lety. V roce 2002 jej schválila také sociálnědemokratická vláda. V roce 2004 magistrát uspořádal referendum. Zúčastnila se ho ale jen čtvrtina voličů, a tak bylo hlasování neplatné, i když bylo více než 80 procent lidí proti odsunu.

Doplněno Stavabweb:
Projekt nového nádraží naleznete
zde.
Autorem vítězného projektu vzešlého z architektonické  soutěže na podobu nového nádraží v roce 2004 je rakouský atelier Fellerer-Vendl Architekten.

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

20. 10. 2022 17:55:02

Re: Odborníci apelují na vládu: odložte projednávání novely stav...

Kromě toho, že se připojuji k této výzvě, upozorňuji na to, že velkým přičiněním pana Františka Lukla, tuším že z 13.1.2021 bylo z novely SZ vyloučeno to podstatné, co mělo být hlavním motorem zlepšení výkonnosti stavebních úřadů základního stupně a tedy i zkrácení doby trvání správního řizení. A to jistě víte, je vyjmutí těchto úřadů z gesce a působnosti místních, obecních a městských úřadů, tedy z vlivu starostů a z jejich rozhodování o personálním obsazení míst odborých pracovníků vč. určování jejich platů podle tabulek a jiného odměňování podle vlastního uvážení. Tedy z vlivu korupčního prostředí, které jednoznačně na mnoha radnicích trvale vládne. Tedy shrnu to takto: žádné změny (ani o 30% podle názoru paní Žanety Hadžič) v trvání správního řízení pro vydání povolení stavby nebo souhlasu s jejím umístěním ani náhodou nečekejme, když je již známo, že přes 3 tisíce pracovník stav.úřadů odejde do důchodu a 3 tisíce na jiná méně exponovaní místa, protože za takové mizerné platy si nebudou dále ničit zdraví, jak z novely SZ již nyní vyplývá. to jsou informace jak z MMR, tak z "terénu", kde se pohybuji již 50 let. Tedy bude chybět víc než 6000 odborníků (a nečekejme, že mladší náhradníci z jiných oborů budou vykazovat potřebné výsledky) a slučováním úřadů nebude ničeho dosaženo, spíše naopak přijdou další odchody těch opravdu zkušených lidí, o nichž si ministr Bartoš myslí, že jsou ti nejslabší. Jak úsměvný je jeho amatérský názor. Holt kozel je opět jednou zahradníkem a paní ing. Hadžič ho ještě podporuje. Tedy ona ví víc než pan ing., Bartoš, ale jen po právní stránce, o praxi v terénu přímo na úřadech ví zrovna tak málo, jako ministr.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz