Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí

Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí

(15. 12. 2009)

 
 
 
 

Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí

Fotogalerie ke článku (1)

Návrh vídeňských architektů Fellerera a Vendla z kanceláře Architekten Češka - Priesner

Návrh vídeňských architektů Fellerera a Vendla z kanceláře Architekten Češka - Priesner
Celá fotogalerie (1)


Brno 14. prosince (ČTK) -
Stavba nového brněnského nádraží v příštím roce nezačne. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) původně plánovala, že ještě letos znovu získá územní rozhodnutí a stavbu zahájí na podzim 2010. Chybějící podklady pro pokračování řízení, které Krajský soud v Brně letos v lednu z procesních důvodů přerušil, ale stihne odevzdat nejdříve do konce roku. ČTK to dnes řekl generální ředitel SŽDC Jan Komárek.

"Některé věci se ukázaly obtížněji kompletovatelné. Přesto je šance, že veškeré doklady, jejichž absence nám byla vytýkána, předáme do konce roku. V příštím roce bychom mohli kromě územního rozhodnutí získat také stavební povolení a v optimálním případě i vypsat soutěž na zhotovitele," řekl Komárek. Samotná stavba by tak začala nejdříve ve druhé polovině roku 2011.

Získání územního rozhodnutí je podle Komárka klíčovou podmínkou pro to, aby stát mohl podat žádost o evropské dotace. Podle Miroslava Patrika z Dětí Země je ale šance na získání miliard korun z operačního programu doprava už jen hypotetická. Projekt podle něj nesplňuje základní podmínky, jako je například posouzení alternativních variant. Na tento nedostatek upozornil už v roce 2007 také Nejvyšší kontrolní úřad.

Vybudování nového železničního nádraží a návazné investice jsou odhadnuty na 20 miliard Kč, výstavba měla podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se ale od roku 2007 staví pouze odstavné nádraží, které s kontroverzním projektem odsunu hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí. Součástí projektu odstavného nádraží je i myčka kolejových vozidel, ta by měla vzniknout do června 2010.

Rekonstrukce brněnské železnice je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Projekt počítá s odsunem hlavního nádraží o zhruba 800 metrů na jih od stávající polohy v centru Brna, s čímž nesouhlasí řada odpůrců v čele se sdružením Děti Země, Stranou zelených a občanským sdružením Nádraží v centru.

Polohu nového nádraží vybralo tehdejší vedení města už před deseti lety. V roce 2002 jej schválila také sociálnědemokratická vláda. V roce 2004 magistrát uspořádal referendum. Zúčastnila se ho ale jen čtvrtina voličů, a tak bylo hlasování neplatné, i když bylo více než 80 procent lidí proti odsunu.

Doplněno Stavabweb:
Projekt nového nádraží naleznete
zde.
Autorem vítězného projektu vzešlého z architektonické  soutěže na podobu nového nádraží v roce 2004 je rakouský atelier Fellerer-Vendl Architekten.

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz