Těsně nad místem, kde se ulice zatáčí a svažuje ke kostelu sv. Fabiána a Šebestiána, byl zarostlý pozemek, na němž stávala secesní vila. Opuštěný dům v roce 2018 zničil požár. Trojice nových domů od studia martin cenek architecture svým tvarem, velikostí i hřebenem střech orientovaným rovnoběžně s ulicí reflektuje okolní formy.

Libocká ulice, která lemuje historickou Oboru Hvězda ze severní strany a svažuje se z Petřin dolů k Libockému rybníku a Litovickému potoku, není na první pohled moc přívětivá. Z jižní strany ji vymezuje fragmentovaná původní řadová zástavba doplněná o pozůstatky honosných příměstských vil z konce 19. století. Její severní hranu tvoří v části délky terénní zlom a sráz dolů. Krom toho, že místo mělo svou pohnutou historii, měl pozemek ještě několik atypických vlastností. Rozdíl výšky mezi ulicí a patou zdi Obory Hvězda, jež ho uzavírá z jižní strany, je až čtrnáct metrů, jelikož zhruba v polovině hloubky parcelu dělí téměř svislá pískovcová skála vysoká mezi osmi a deseti metry. Původní vilka dříve stála dole pod ní, těsně u silnice, utopená pod její dnešní úrovní, takové umístění však pro nové domy nebylo reálné.

Umístění domů vycházelo ze snahy o vhodné doplnění stávající struktury a kompozice staveb v území, které má vesnický charakter, domy se vinou podél ulice a sledují tvarování terénu. Výrazná přítomnost odhaleného pískovcového masivu je určující pro umístění staveb vůči sobě i s ohledem na celkové urbanistické řešení – tak, jak to v historii bylo při formování rostlé vesnické zástavby obvyklé. Jednotlivé domy jsou vůči sobě pootočeny a vzdáleností od uliční čáry i orientací reagují na skalní stěnu, která jim tvoří záda jižním směrem. Postupným dialogem s klienty i úřady se vyprecizovala minimalistická podoba domů.

Střechy obou krajních domů jsou řešeny jako valbové za účelem zjemnění celkové hmoty. Rozšiřujícími se předěly mezi objekty je viditelná skalní stěna. Předprostor staveb směrem k ulici má spíše městský charakter (kamenná dlažba, nově vysazené stromy), zatímco prudce se svažující zahrada na skále nad domy je více divoká a využívá původní vzrostlou vegetací. Limitována je zdí obory Hvězda.
Všechny tři objekty jsou vizuálně vyzdviženy o podlaží nad úroveň parteru; bílé archetypální abstrahované hmoty tedy pomyslně levitují nad půdorysně menším a materiálově odlišeným spodním podlažím. Kombinována je prostá bílá vápenná omítka, přírodní dřevo (svislé laťování upravené olejem) a bílý děrovaný vlnitý plech. Tyto materiály jsou v exteriéru ještě doplněny o zámečnické detaily z pozinkované oceli a šedě lakované plaňkové uliční oplocení.

Vyvýšená pozice v terénu, celé jedno obytné podlaží v kontaktu se skalní stěnou a nabídka výhledů na Liboc i do dálky na šárecké skály znamenaly, že na sever, do rušné úzké ulice, bylo potřeba mít okna. A rámovat výhledy! Na první pohled náhodně navržená kompozice různých typů a rozměrů oken v uliční fasádě má právě tento důvod – bezrámová zasklení v líci fasády vymezují výhled, často na libocký kostel, či na obzor, jemuž dominuje příroda Divoké Šárky. Zahradní fasády domů jsou maximálně otevřené do přírody rozměrným bezrámovým prosklením.

Všechny tři stavby mají dvě běžná obytná podlaží a podkroví. Spodní podlaží slouží u obou rodinných domů jako vstup, u středního bytového domu se zde nachází společné zázemí a nástup na centrální exteriérové schodiště, které spolu s výtahem obsluhuje vstupní podlaží bytových jednotek – dvou mezonetů a dvou podkrovních bytů. Rodinná vila investora je charakteristická odlišným řešením zahradní partie, kde je doplněna o objemy vnitřního bazénu a venkovní kuchyně s vegetačními střechami mezi sebou vymezujícími terasu.

Důležitými prvky domů jsou jejich schodiště. U domu investora jde o točité monolitické železobetonové schodiště spojující všechna podlaží a umožňující vertikální průhled celým domem. Toto na místě realizované schodiště bez vřetene bylo pojato jako hmotná skulptura v prostoru. Doplněno je extrémně subtilním zábradlím z ohýbané, svařované a bíle lakované tyčoviny. Menším rodinným domem pro změnu prochází ocelové bíle lakované lehké schodiště se zalamovanou subtilní konstrukcí schodnic a stupňů. Prostřední bytový dům je protnut venkovním ocelovým schodištěm s nášlapy z průsvitných roštů, chůze po něm nabízí kontakt s mohutnou skalní stěnou.

Interiéry všech domů byly v základních principech řešeny obdobně: pohledový beton, bílé omítky, dubové podlahy a vestavný nábytek v kombinaci bílého laku a přírodní dubové dýhy. Podlahy v servisních prostorách jsou dlážděny hexagonální mozaikou ve dvou odstínech šedé, stěny všech prostor hygienického zázemí i bazénu v domě investora byly opatřeny světle šedou stěrkou. Cílem bylo vytvořit klidné a prosté pozadí pro život obyvatel domů a kvalitní prvky volného nábytku. Ve vile investora též pro sbírku současného umění vyznačující s výraznou barevností.

Stavba byla realizována jako převážně monolitická železobetonová s pohledovým spodním lícem stropních desek, v kombinaci s ocelovými sloupy. Zdrojem tepla jsou tepelná čerpadla vzduch-voda, vytápění je teplovodní, podlahové. Všechny objekty jsou vybaveny nuceným větráním s rekuperací tepla a klimatizačními jednotkami. Všechny tři domy byly provedeny v pasivním standardu jako mimořádně energeticky úsporné.
Autorská zpráva
Autoři martin cenek architecture / Martin Čeněk
Spoluautor Tomáš Minarovič
Místo Libocká, Praha-Liboc
Rok projektu 2019–2021
Rok dokončení 2022
Zastavěná plocha 716 m²
Hrubá podlahová plocha 1910 m²
Užitná plocha 1396 m²
Plocha pozemku 2883 m²
Foto Martin Čeněk, dron Marek Jehlička
Spolupráce statika František Denk, zdravotechnika Tomáš Balažovič, vytápění, větrání Ondřej Zikán, elektrotechnika Petr Bürger, požární bezpečnost Jindřiška Hüttnerová, zahradní úpravy Tomáš Sklenář
Komunikace Linka

Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.