Art Design Fashion a Uměleckoprůmyslové muzeum. Nová koncepce a úchvatný genius loci dostaly nejlepší výstavní prostor Moravské galerie v Brně na designovou mapu Evropy. Muzeum je pro návštěvníky všech generací atraktivní od přízemí až po střechu, v každém svém koutě.

Historie a rekonstrukce Uměleckoprůmyslového muzea
Uměleckoprůmyslové muzeum založené v roce 1873 postupně plnily doklady historické a dobové produkce, které se pak popularizovaly. Stavba s velkorysým prostorem veřejnosti prezentovala aktuální zručnost a úroveň řemesel, na což upozorňovalo i dobové výtvarné cítění, které se inspirovalo florentskou renesancí. V 19. století zažívalo muzejnictví rozmach; éra rozvoje průmyslové výroby a technologie předznamenala rozvoj uměleckoprůmyslových muzeí, která reagovala na úpadek uměleckého řemesla vytlačovaného strojovou výrobou.
První celková rekonstrukce budovy proběhla v roce 1945. Opravila válečné škody a současně přidala ve vnitřních prostorách řadu vestaveb a dostaveb. Tyto zásahy se později ukázaly jako necitlivé. Další rekonstrukce se Uměleckoprůmyslové muzeum dočkalo na přelomu tisíciletí (1999–2001). Sbírky do té doby narostly natolik, že z muzea s výstavním prostorem udělaly pouhý depozitář předmětů. Současně však vestavby prostor znehodnocovaly a budova začala postupně chátrat, stejně jako technické vybavení. Nevhodné depozitární prostory nestačily a muzejní nábytek se tak dostal i do míst, kde se pohybovali návštěvníci. Při dalších rekonstrukcích odborníci „vyčistili“ vnitřní dekorativní prostory a citlivě do nich instalovali moderní techniku. Znovu tak vyniká původní velkolepost vizuálně zajímavého interiéru.

Unikátní výstavní prostor je zpět
Vzdušný dojem prohlídky umocňují nové průchozí lávky, které mezi jednotlivými patry vytvořilo architektonicko-designérské studio Olgoj Chorchoj. Vznikly v dosud nevyužitém vertikálním prostoru pod světlíkem. Toto pomyslné nebe designu je ideálním prostorem pro site-specific instalace od „stars“ v tomto oboru.
Podařilo se vypořádat i se sbírkovým depozitem, který obsahoval množství nevystavovaných předmětů. Vše vyřešilo unikátní rozčlenění prostoru, navrženého jako sada depozitárních vitrín umístěných od podlahy po strop, do nichž je možné nahlédnout z prostorové plošiny. To podporuje badatelskou činnost, která se dosud odehrávala ve skladech a depozitech.

Přízemí patří popartovým výstavám, eventům, studentským akcím a menším projektům. Z velkolepé dvorany se vchází do jednotlivých částí expozice ART DESIGN FASHION. Ta pokračuje v prvním patře, ze kterého je možné shlédnout dolů do dvorany. Obě tato místa jsou prostorově i tematicky propojená.
Respirium podle návrhu Davida Karáska tvoří plynulý zajímavý přechod z interiéru muzea na terasu. Designově promyšlenou relax zónu je možné uspořádat dle potřeby do více konfigurací. Respirium se promění v kavárnu, event room nebo třeba prostor pro workshopy. Do druhého patra muzea nově lákají návštěvníky aktuální výstavy předních českých tvůrců. A je na co se dívat. Vyniknou zde velké projekty, které ještě zvyšují kredibilitu muzea.

Expozice, ve kterých to žije
Uměleckoprůmyslové muzeum dnes není pouze statickou paměťovou institucí, ale stává se vlivným artiklem tržního mechanismu, u něhož se do popředí ochrany sbírek současně dostává i veřejný aspekt muzea.
Aktuální koncepce sbírek si zakládá na práci s kolekcemi uměleckého designu, které současně kultivují estetická kritéria široké skupiny návštěvníků.
Muzeum dává vědět o historických kořenech, umění, kultuře i civilizaci, a zároveň je živým organismem, který vedle své muzejní specializace přisuzuje stejnou důležitost i doprovodným programům. V atraktivním prostoru se pořádají koncerty, projekce či konference. Uvnitř je také unikátní laboratoř DESIGNLAB, kde si zájemci podle vlastního návrhu vytvoří nebo ušijí na nejnovějších technologiích nášivky, oblečení či módní doplňky. V muzeu nechybí ani Designshop od Evy Eisler, kde si lidé koupí díla věhlasných tvůrců a firem.
Moravská galerie ve spolupráci s předními tvůrci vypilovala Uměleckoprůmyslové muzeum do nejmenšího detailu. Každý nábytek, osvětlení či tapeta jsou od českých designérů a firem, ale rovněž jsou vyrobeny z tuzemských materiálů.

ART DESIGN FASHION
Nová muzejní koncepce a výstavní instalace s názvem ART DESIGN FASHION prezentují nejzajímavější tvorbu na poli designu, módy a umění posledních třiceti let. Uvnitř zrekonstruovaného muzea nabízí unikátní otevřený depozitář skla, keramiky či porcelánu. Rozvoj a užívání předmětů sériové výroby, ale i návrh designéra a využití technického objevu nebo materiálu, je zajímavý způsob, jak nabídnout návštěvníkům možnost porozumět principům, na kterých design staví.

DÉMON RŮSTU
Pestrobarevná a hravá intervence Krištofa Kintery upozorňuje na aktuální problém hromadění. Ustavičný růst začíná svět postupně pohlcovat. Proto „monstrum“ vytvořené z barevných míčků, baněk a dalších kulatých útvarů nekontrolovatelně bují ve dvoraně muzea a postupně přerůstá až do prvního patra.

BLACK & LIGHT DEPO
Intenzivní návštěvnický zážitek slibuje otevřený depozitář skla, keramiky a porcelánu. Jeho autory jsou Maxim Velčovský a Radek Wohlmuth. Na realizaci se podílelo také architektonické studio edit!.
Depozitář tvoří dvě místnosti muzea. Chytrý koncept průhledných skleněných boxů umožňuje nahlédnout sbírku z nejrůznějších úhlů pohledu, a to v tajuplném Black Depo i blyštivém Light Depo. Projekt je založen na bipolární linii černé a bílé, keramika představuje hutnost, sklo naopak transparentnost.

CAFÉ ROBOT
Pokud bude po prohlídce chuť na kávu, připraví ji robot, který překvapí nejen svými ladnými pohyby, ale i portrétem návštěvníka v kávové pěně. Podobu robotické kavárny navrhl architekt Marek Štěpán. Inspirací mu byla kultovní Kubrickova Vesmírná odysea.
MRAK
Nad terasou Uměleckoprůmyslového muzea se vznáší interaktivní objekt „Mrak“. Další dílo architekta Marka Štěpána svítí, mění barvy, vydává zvuky a reaguje na podněty zvenčí. Mrak odkazuje na díla surrealistů či oblaka malíře Josefa Šímy a proměňuje terasu v ikonické místo setkávání a společenských akcí.

Architektura / design interiéru:
Lávky: Olgoj Chorchoj
Respirium: David Karásek
Black & Light Depot: Maxim Velčovský, Radek Wohlmuth, edit!,
Café Robot, Mrak: Marek Jan Štěpán
Designshop: Eva Eisler
Architektonický návrh expozic Jeskyně, Prostor Pro, 2000+ Design, 2000+ Fashion: Tomáš Svoboda
Umělecká díla:
Démon růstu: Krištof Kintera
Místo: Husova 18, 662 26 Brno
Zastavěná plocha: 825 m²
Klient: Moravská galerie
Foto: BoysPlayNice
Grafické řešení: Lukáš Kijonka
Ilustrace: Jiří Franta
Autorská zpráva
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…