V roce 2009 navrhl náš ateliér Šafer Hájek architekti horskou chatu ve Špindlerově mlýně. Po čtrnácti letech se na nás obrátil majitel chaty s otázkou, jestli by bylo možné někde v objektu instalovat osobní výtah. Při návrhu chaty jsme s výtahem nijak nepočítali.

Nicméně jsme tehdy navrhli v chatě trojramenné schodiště s vnitřním „zrcadlem“ cca 110 × 110 mm. Nikde jinde nebylo možné výtah přes tři podlaží instalovat bez zásadního nabourání celého konceptu domu. Proto jsme se rozhodli umístit výtah do schodiště. Prostor nebyl velký, proto jsme zvolili hydraulický výtah s pístem pod kabinou.
Naším hlavním cílem bylo, aby nedošlo tímto zásahem k poškození interiérové kompozice a aby schodiště a celý dvojpodlažní prostor neztratil svou lehkost a vzdušnost.
Instalovaný výtah je proto umístěn do skleněné šachty, která nahradila původní zábradlí. Skleněné stěny šachty jsou vetknuty do stávajícího schodiště a nemají žádnou jinou nosnou ocelovou konstrukci. Výtahová kabina včetně dveří i dveří šachetních je také maximálně prosklená. Pouze vodítka a některé kotevní prvky jsou ocelové.

Technicky nejnáročnější bylo vyhloubit v zabydleném interiéru za provozu domu pod podlahou spodního podlaží více jak 3 m hlubokou studnu pro přejezd výtahu a píst.
Současně s vestavbou výtahu byly nově navržené a zrealizované koupelny. Skvělá výtahářská i realizační firma odvedla výbornou práci.
Autoři Šafer Hájek architekti
Foto Filip Šlapal
Autorská zpráva
Soutěž Interiér roku, kterou pořádá Institut bytového designu, každoročně oceňuje výjimečné soukromé i veřejné interiéry navržené českými a slovenskými architekty. Do devátého ročníku soutěže designéři a architekti přihlašovali své nově realizované projekty do 28. 2. 2024. Více se dozvíte na www.interierroku.cz. Časopis STAVBA a stavbaweb.cz jsou mediálními partnery soutěže.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…