Jihlava otevírá novou dominantu města – místo pro další etapu svého sportovního a společenského života. Horácká multifunkční aréna, navržená studiem CHYBIK + KRISTOF, se po úvodních hokejových zápasech otevře 8. listopadu.

Město Jihlava se rozhodlo ponechat arénu v centru města v místě původní, nová stavba tak plynule navazuje na historické centrum moderním komplexem, který spojuje sportovní tradici, kulturní ambici a komunitní energii. „Umístění arény přímo na hranici historického centra Jihlavy představovalo výjimečnou urbanistickou příležitost – arény se v takových lokalitách obvykle nestaví. Od počátku jsme usilovali o to, aby se nová stavba stala přirozenou součástí města: respektovala jeho historický kontext a zároveň přinesla současný městský impuls,” přibližuje ideu projektu Ondřej Chybík, autor stavby z ateliéru CHYBIK + KRISTOF.

Koncept arény staví na myšlence živé městské struktury – nikoli uzavřené haly, ale otevřené a přirozené součásti města. Vznikl tak propojený kampus. Rozšiřuje veřejný prostor, otevírá přízemí veřejnosti a podporuje prostupnost mezi ulicí Tolstého s univerzitou, parkem Smetanovy sady a okolními ulicemi. Tím vytváří otevřený komplex, který historické centrum doplňuje a rozšiřuje, aniž by s ním soupeřil. Další výhodou umístění je odlehčení automobilové dopravě, neboť během pěti až deseti minut může návštěvník dojít na autobusové i vlakové nádraží.

Silueta stavby využívá geometrie ostrých trojúhelníků – vrcholy fasádních segmentů vizuálně odkazují na gotické vertikály historického centra i symbol červeného ježka ze znaku města. Heraldická červená barva Dukly i Jihlavy se stává sjednocujícím prvkem exteriéru a interiéru. Identitu regionu a sportovní tradici propisuje do současného architektonického jazyka. Fasáda z perforovaných červených hliníkových panelů a její ostnatá koruna se ve večerních hodinách rozsvítí a promění tak obvod arény ve světelný prstenec, který odráží atmosféru událostí uvnitř a vytváří vizuální dialog s městem.

Plášť budovy je vedle charakteristických červených vrcholových špiček doplněn také o rozměrné autorské ilustrace umístěné na bočních stranách objektu. Tento umělecký prvek s motivy regionu, kultury a sportu přináší projektu výraznou narativní vrstvu. Autorem skic je Lukáš Kijonka ze studia Times New Realism, který stojí také za návrhem orientačního systému: „Autorský font svými drobnými trojúhelníkovými zářezy reaguje na identitu fasády. Orientační systém je proveden s důrazem na primárně architektonické vyznění budovy – má navigovat, ne dekorovat.”

Vnitřní uspořádání arény do dvou úrovní tribun a kompaktní proporce zajišťují přímý divácký kontakt s děním. Variabilní výsuvné sedačky umožňují navýšení kapacity z 5 650 diváků pro sportovní utkání na více než 7 400 míst pro koncertní uspořádání či multifunkční výstavní prostor. Prefabrikované tribuny z probarveného červeného betonu, přiznané konstrukční prvky a speciálně vyrobená sedadla propojují estetiku, funkčnost a identitu místa.

Trojúhelníky a červená barva se vepsaly také do designu unikátních sedaček, které studio CHYBIK + KRISTOF navrhlo společně s Davidem Karáskem. Dalším designovým elementem jsou originální svítidel ve tvaru neonových dresů, které tvoří jakousi „síň slávy“ klubu Dukla, jedno hlavní svítidlo ve tvaru loga klubu a čtyři velká svítidla s motivy z Vysočiny nazvaná Krajina, Mahler, Zelená hora a Průmysl. Do šedých betonových stěn jsou vsazeny světelné trojúhelníkové prvky, které podle návrhu architektů vyrobila sklárna.

Od začátku byla součástí návrhu energetická efektivita — od přirozeného větrání, přes optimalizaci denního světla až po využití odpadního tepla z ledové plochy. Každý prvek vyvažuje technickou funkci a architektonický výraz, aby aréna sloužila sportovcům, návštěvníkům i kolemjdoucím. Rozdělení funkcí arény mezi dva nové objemy — hlavní halu a nárožní budovu — bylo klíčové k tomu, aby stavba žila i mimo zápasy. Hlavní podlaží arény zůstává vizuálně propojeno s okolím díky prosklenému parteru, zatímco nárožní budova s rovněž prosklenou restaurací a fanshopem, ubytováním, posilovnou a tělocvičnou zajišťuje každodenní provoz.

Terénní modelace mezi oběma budovami přirozeně vytváří pobytové schodiště. Mezi ulicí Tolstého a parkem Smetanovy sady tak vznikl amfiteátr pro posezení, veřejné projekce i spontánní setkání. Tím se eliminuje představa stadionu jako bariéry a vzniká otevřený pobytový prostor. Schodiště navíc elegantně zakrývá technické zázemí obou budov a zaklenulo prostor vhodný pro umístění síně slávy přístupné jak z arény, tak z fanshopu. Obě nové budovy propojuje v nejvyšším poschodí lávka vedoucí na střechu arény s veřejně přístupnou běžeckou dráhou určenou školám i veřejnosti. Sport se z uzavřené haly otevírá lidem a připravované vyhlídkové plošiny nabídnou výhled do okolí i nejmenším sportovcům.

Zelená plocha Smetanových sadů rozdělující tyto dvě části města současně připojuje arénu k městskému centru. Do parku byla umístěna monumentální skulptura Krištofa Kintery nazvaná SOUHRAPROHRAVÝHRA. Dílo propojuje odkaz historie, hru a emoce. „Byť je to socha monumentální velikosti, je zároveň prodyšná, dalo by se říct téměř neviditelná, těžko se fotí, a to mě právě baví, protože u ní musíte stát, musíte si ji obejít, abyste ji pochopili,” popsal plastiku Kintera. Instalace je vytvořena ze zábradlí tribun starého stadionu. Otisk minulých vítězství a oddaných fanoušků se tak přenesl i do nové arény.

Aréna navazuje na sportovní dědictví Dukly a současně rozšiřuje potenciál Jihlavy jako regionálního kulturního centra. Multifunkční využití má podpořit lokální ekonomiku, vytvořit pracovní příležitosti a přivést do centra města nové publikum i služby. Aréna se tak stává katalyzátorem nového společenského i ekonomického života. Podle studie města Jihlava může výstavba a provoz areálu díky multiplikačnímu efektu přinést tržby ve výši až 50 mld. Kč za prvních dvacet let provozu.
Tisková zpráva, kráceno
Autoři CHYBIK + KRISTOF / Ondřej Chybík, Michal Krištof
Místo stavby: Masarykovo náměstí 97/1, Jihlava
Zastavěná plocha 6120 m²
Hrubá podlažní plocha 5663 m² hlavní budova / budova A, 5256 m² prostor pro diváky / budova A, 329 m² gastro provozy / budova A 2. a 3. NP, 362 m² restaurace a bar / budova A 5. NP, 100 m² kavárna s recepcí / budova A 1. NP, 206 m² síň slávy / budova A 1. NP, 1007 m² běžecká dráha / budova A střecha, 432 m² posilovna / budova B 1. PP, 307 m² pivnice / budova B 2. NP, 874 m² ubytování pro sportovce / budova B 3. a 4. NP, 417 m² tělocvična / budova B 7. NP, 342 m² šatny / budova C 1. PP
Užitná plocha 5256 m²
Plocha pozemku 7650 m²
Obestavěný prostor 1 646 500 m3
Projekt 2019
Realizace 2025
Spolupráce: Jiří Richter, Tomáš Wojtek, Luděk Šimoník, Kryštof Foltýn, Urszula Sędziak, Martin Holý, Irena Vojtová, Martyna Bobinska, Denisa Annová, Laura Emilija Druktenyte, Ondrej Mičuda
Stavebně-technické řešení: AED project
Krajinářští architekti: Grupeto, Zdeněk Sendler
Generální dodavatel: GEMO
Foto: Skyworker, Pavel Barták, Fabrice Fouillet






































Pánové, děláte mi radost. Světlíky, jako na Vinohradech a split level v garážích, jako pod Dostavbou národního divadla. Děkuji
Tak do toho rozhodně jděte. Určitě nebudete litovat ;)
Dost uvažujeme o tom smaltovaném skle.
Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…