Komunitní škola se usídlila v terénním zářezu

Na pozemku kolem zatopeného lomu v Posázaví vzniká soubor drobných staveb doplňujících bydlení v domě na hraně lomu. Investor se rozhodl pro své potomky i děti ze sousedství postavit alternativní školu podle návrhu A69 – architekti.

Komunitní škola v Posázaví, autoři A69 – architekti, foto Jiří Hroník

Doplnil jí ještě prostory pro aktivity svojí ženy; dílnu, ordinaci čínské medicíny a prostor pro jógu. Hledání místa, ve kterém by škola nerušila rodinný život a měla jistou autonomii, vyústilo v odtěžení historické skládky suti a usazení školy do vzniklého terénního zářezu. Integrace objektu je završená přetažením zelené louky před rodinným domem na střechu školy.

Komunitní škola v Posázaví, autoři A69 – architekti, foto Jiří Hroník

Vně se škola prezentuje jen zvlněnou plně prosklenou fasádou se subtilním detailem akcentující terénní zlom. Objekt je využíván celý den. Dopoledne zde funguje škola na principu domácího vzdělávání malé skupiny dětí a ordinace čínské medicíny. Odpoledne prostor pro cvičení a jógu. Hlavní prostor školy 25x10m je dělen pomocí skleněných příček a nábytkových stěn.

Komunitní škola v Posázaví, autoři A69 – architekti, foto Jiří Hroník

Dispozice je prosvětlena a prosluněna ještě dvěma atrii. Konstrukce je provedena jako bílá vana z vodostavebního betonu v kombinaci s ocelovými sloupy. Fasádu tvoří bezrámové prosklení. Materiály jsou požity ve své ryzí formě a barevnosti přírodních odstínů. Dům je vytápěn podlahovým vytápěním pomocí elektrokotle, je napojen na domácí čistírnu odpadních vod. Objekt byl postaven svépomocí s minimálním vstupem odborných profesí.

Autorská zpráva

Autoři A69 – architekti / Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
Spolupráce Šárka Andrlová
Technické řešení, spolupráce OMEGA project s.r.o., František Denk (statika)
Foto Jiří Hroník

Komunitní škola v Posázaví, autoři A69 – architekti, foto Jiří Hroník

One Comment

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*