Střešní nástavba ve formě sochařského díla
(22. 2. 2017) Len+K architekti
Střešní nástavba ve formě sochařského díla
Nad hotelem U Zvonu v Plzni vznikla nástavba apartmánu,
kterou architekt Robert Leníček navrhl jako tvarově bohatou hmotu složenou z
trojúhelníkových segmentů. Její plášť se stále mění v závislosti na počasí – má
zrcadlící obklad, takže střízlivému a jednoduchému domu dodává dynamiku. Přesto
je tato ojedinělá nástavba, řešená v duchu novodobého kubismu,
v souladu s okolní střešní krajinou.
„Při návrhu jsme se snažili nenarušit kompaktní hmotu stávajícího objektu,
který byl de facto hmotově uzavřený a zároveň vytvořit nástavbu, která bude
působit lehkým a nekontrastním dojmem.
Naším záměrem tedy bylo vytvořit střechu ve formě mraku - krystalu, který
bude pracovat se světlem a odrazem. Díky progresivní architektuře a soudobým
materiálům se myslím podařilo doplnit střešní krajinu na okraji památkové
rezervace města Plzně kultivovaným způsobem,“ uvádí Robert Leníček.
Mrak nad Plzní
Střecha připomínající mrak je opláštěná zrcadlícím Alucobondem. Fasáda
nástavby tedy není řešena tradičním obkladem s jasně daným a neměnným povrchem,
ale její charakter se naopak v průběhu dne i noci stále mění. Lze říci, že
fasáda je vždy barevně i charakterově v souladu s barvou a charakterem oblohy a
nikoliv v obvyklém rozporu těžká stavba - lehká obloha. Díky různému natočení
trojúhelníkových ploch navíc dochází k zrcadlení oblohy, které se také mění ve
vztahu k pozici pozorovatele. Tímto řešením se hmota střešní nástavby odlehčila
a odpoutala od stavby hotelu.
Při vytváření návrhu autoři dbali na dokonalé provedení styku a rozhraní
trojúhelníkových segmentů, aby byly spáry co nejmenší a vždy na sebe
navazovaly. Velkou výzvou byla volba intenzity zrcadlícího efektu, kdy byla
nakonec zvolena matnější varianta. Konstrukčně je střecha navržená jako lehký
montovaný celek s nosným ocelovým skeletem (spodní objekt je železobetonový).
Tepelně-izolační obálku tvoří sendvičové panely Kingspan, které jsou zároveň
oporou pro hydroizolaci a rošt zrcadlícího obkladu.
Dispoziční a
technické řešení
V nástavbě je nyní poměrně jednoduchý byt apartmánového typu
se dvěma ložnicemi, obývacím pokojem a terasou, ze které je výhled na
historické jádro Plzně. Napojení na schodiště hotelu bylo vytvořeno pomocí
externího ocelového schodiště nad dvorem, výtahová šachta je prodloužena o
patro a výstup vede přímo do zádveří.
Celý objekt stávajícího hotelu je napojený na teplovod přes výměníkovou
stanici a střešní nástavba tohoto technologického řešení využívá. Pro zlepšení
tepelné pohody jsou v místnostech instalovány tradiční jednotky fan-coil.
Pro uživatelský komfort je celý apartmán plně automatizovaný a využívá
v hojné míře možnosti tzv. inteligentního systému.
Hovoříme
s architektem Robertem Leníčkem
Vzhledem ke složitosti
objektu jste použili parametrické navrhování, což jsou zjednodušeně řečeno
programovací 3D nástroje. Proč jste se pro ně rozhodli?
Pomohly nám definovat širší souvislosti v návrhu: od celkového tvaru
objektu, přes detaily návazností jednotlivých konstrukčních celků, až například
po generování finálního spárořezu zrcadlícího opláštění. Projekt jsme
navrhovali parametricky od samého začátku. Jedním ze zásadních dilemat, které
byly řešeny již ve fázi studie a přípravných prací, byla analýza geometrie a
z toho vycházející dosažení požadovaného finálního tvaru. Za pomocí
programovacích nástrojů jsme porovnávali výhody a nevýhody jednotlivých řešení
v návaznosti na ekvidistanty geometrických rovin jednotlivých ploch
střešní konstrukce – nosné konstrukce, izolačního pláště a střešního pláště.
Ověřovali jsme možnosti ekvidistant k normálám ploch a podél normálového
vektoru vrcholů a jejich vzájemné průniky a rovnoběžnosti. V dalších
fázích projektu bylo nutné do zvoleného geometrického systému implementovat
specifika jednotlivých skladebných částí dle požadavků na statické a
konstrukční řešení a poté je optimalizovat tak, aby bylo možné je na stavbě
realizovat. Dále jsme parametrického programování hojně využívali při
prostorové koordinaci. Jedním z projekčních oříšků, který není na první
pohled vidět, byla koordinace jednotlivých elementů TZB, kdy byla stávající
vedení redistribuována na bok nástavby. Vznikla tak pohledová střecha bez
jediného prostupu a čistá dispozice bez zbytečných jader.
Čím jste začali při
samotné realizaci?
Před montáží skeletu nástavby bylo nutné sejmout železobetonovou atiku,
tepelné a hydroizolační vrstvy na střeše a obnažit stropní konstrukci objektu.
Po přesném zaměření skladby a zohlednění odchylek v projektové dokumentaci
byla prodloužena železobetonová šachta výtahu. Pak jsme zadali do výroby
ocelový montovaný skelet nástavby. Jednalo se o složitou trojrozměrnou
konstrukci kombinující íčkové, obdélníkové a kruhové profily. Styčníky byly ve
dvou variantách – svařované u výtahové šachty a šroubované v místech
ostatních styčníků nad plochou střechou.
Ocelové konstrukce
musely být vzhledem ke složitému tvaru střechy provedeny přesně – to byl asi
nadstandardní požadavek pro dodavatele stavby?
Museli jsme dodržet předem stanovené postupy a dbát na požadavky zvýšené
přesnosti během montážních prací. Díky tomu ale nedocházelo v průběhu
výstavby skeletu k výraznějším problémům nad rámec běžného očekávání.
Autorem důmyslného statického řešení je Ing. Jiří Skopalík z firmy
Statikus, ocelovou konstrukci realizovala plzeňská firma Technosteel.
Po dokončení ocelového
skeletu přišlo na řadu opláštění konstrukce, i tady jste měli vysoké nároky na
provedení…
Sendvičové panely Kingspan byly seřezány do trojúhelníkových tvarů a
v mezerách vypěněny izolací. Konstrukci jsme zakryli hydroizolační fólií,
perforovanou speciálními kotvícími prvky s manžetou pro uchycení roštu
střešního obkladu. Pohledová vrstva střešního pláště je z panelů
Alucobond, ukotvených na rošt, který pro dosažení požadovaného vnějšího tvaru
umožňuje výškovou rektifikaci. Parametrické programování bylo zásadní také při
instalaci panelů, kdy se po úpravě vstupních dat ze zaměření skutečného stavu
mohla rychle aktualizovat dokumentace s požadovanou přesností. I přes
náročnost tvorby a aktualizace parametrické dokumentace je nutné zdůraznit, že
stavba tohoto typu by byla za použití programů pracujících v dvourozměrném
systému velmi obtížně realizovatelná. Také je nutné vyzdvihnout zkušenosti a
celkový přístup firmy Menhir z Českých Budějovic, která měla realizaci
Alucobondového pláště na starosti.
Hana Vinšová
Článek vyšel v časopise STAVITEL 01/2017
Místo: Pražská
ulice, Plzeň
Klient: Straka 82, s.r.o.
Autor projektu: Len+K architekti
s.r.o. - Ing. arch. Vladimíra Leníčková, Ing. arch. Robert Leníček, Ing. arch.
David Leníček; spolupráce
Ing. arch. Jiří smyčka, Ing. arch. Michal Bednář, Ing. arch. Milan Špulák
Generální dodavatel: D-beton, s. r.
o.
Ocenění: Titul v soutěži stavba roku
plzeňského kraje 2015
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2015
Komentáře ke článku
22. 2. 2017 21:06:36. Re: Střešní nástavba ve formě sochařského díla. Josef Šváb
23. 2. 2017 11:11:28. Re: Re: Střešní nástavba ve formě sochařského díla. Jitka
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu