Student House Holešovice
ulice Na Zátorách, Partyzánská, Praha Holešovice
(3. 3. 2021) Pavel Hnilička Architects + Planners
Student House Holešovice
Původní domky osady Zátory byly odstraněny v letech
1977-78, následně byly v dané lokalitě provedeny dílčí zemní práce,
především přeložky inženýrských sítí. Budovaly se tu betonové základy stavby,
přeložka horkovodu a parovodu v průlezném železobetonovém kolektoru, opěrné
betonové stěny s kotvami a záporové stěny zajišťující stavební jámu.
Novostavba se vědomě hlásí k velkoměstskému formátu domů s pevnou uliční čárou. Její fasády s otevřeným parterem vytvářejí příjemný uliční prostor a spolu s nově rozšířeným chodníkem a stromořadím dodávají dříve zanedbanému místu energii.
Vnitřní uspořádání domu, který poskytuje ubytování až pro 650 studentů, odpovídá typologii hotelu. Jeho spodní část zabírá vstupní hala, společenské prostory, obchody a služby. Součástí jsou také učebny, prostory pro divadlo, kino, tanec, sky bar nebo rozlehlá venkovní zahrada.
Stavba je moderní svým technickým vybavením, ale vědomě tradiční kompozičním uspořádáním. Měla by být jednou z prvních hrdých staveb na cestě k oživení Holešovic v atraktivní městskou čtvrť.
Uliční čára v ulici Na Zátorách je vedena podle vymezení zastavitelných ploch v územním plánu. Vznikla tak ulice o šíři 20 m. Původně byla v tomto místě uliční čára zaoblená podle staré cesty, jenže byla lemována velmi drobnými stavbami. Velkoměstský dům by nebylo možné zasadit do tak úzkého profilu ulice, proto se ukázalo jako správné, že vznikl širší uliční profil. Uliční čára v Partyzánské ulici navazuje a prodlužuje fasádu funkcionalistického domu. V propojení uliční čáry v Partyzánské a Na Zátorách jsme navrhli nároží se vstupním průčelím o šířce 16 m. Tato fasáda se uplatňuje zejména na příjezdu z centra města.
Objekt má půdorysný tvar písmene V s uzavřeným vnitřním dvorem, garáže zasahují i pod část dvora. Díky svažitému terénu dochází k míchání funkcí na jednotlivých podlažích. Horní patra jsou vybavena jako trojtrakt se střední chodbou, která je fázována rozšířením a průnikem denního světla u vertikálních jader. Spodní část zabírá vstupní hala, společenské prostory, rekreační, sportovní a technické vybavení, dále obchody a služby. V suterénu je parkoviště a technické vybavení domu.
Základní stavební jednotku tvoří apartmánový pokoj s vlastní koupelnou a malým kuchyňským koutem. Vzhledem k prostorovým vazbám a umístění domu jsme volili co nejužší možné řešení pokoje, které nám dovolí maximálně využít přístup k oknům. Šířka modulové osy je 2,5 m. Vznikl tak jednoduchý systém rozponu na 5 m, resp. 7,5 m podle potřeby. Modulové členění se propisuje do fasád pravidelným rastrem oken. Každá jednotka je vybavena francouzským oknem, které dá dostatek světla, a přitom neomezuje vnitřní prostor při otevření větracího křídla. Okno k podlaze zároveň navozuje pocit otevřenosti a lepšího propojení s venkem, a tím do určité míry nahrazuje balkon. Rozdělení okna masivnějším pevným sloupkem umožňuje do budoucna upravit dispozice na širší moduly, pokud by nastala poptávka po větších pokojích. Modul by pak mohl být 3,75 m.
Velkorysá společenská část navazuje na zahradu. Nabízí se zde pestrá škála prostor od rušných až po tichá zákoutí a studovny. Od židlí se stolky po křesílka v knihovně nebo na galerii s výhledem do zahrady a průhledem do ulice. Společenský sál je možné podle potřeby uzavřít posuvnými stěnami. Společenská část se otevírá do zahrady, kde je možné v letních měsících rozšířit aktivity na terasu.
Kompozici vnějšího pláště tvoří pravidelný rastr oken v omítaném zdivu doprovázený jemnou profilací soklu a římsy. Jelikož v ulici Na Zátorách stálo kdysi v úseku nové stavby osm domů, navrhli jsme členění fasády na úseky po 20 metrech prostřídané odlišným zpracováním omítek. Vertikální řazení čerpá z ověřeného a dobře fungujícího schématu tří úrovní: soklu (parteru), vlastního těla (řady oken) a střechy (resp. ustoupeného podlaží).
Autorská zpráva
Investor: Karlín Group
Autor: Pavel Hnilička Architects + Planners, s.r.o. – Pavel Hnilička, Marek Řehoř; spolupráce Jana Kafková, Lucie Cutáková, Petr Bočan, Antonín Topinka
Stavební řešení: společnost Deltaplan
Užitná plocha: 16 446 m2
Zastavěná plocha: 2507 m2
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2020
Student House Holešovice
ulice Na Zátorách, Partyzánská
Praha Holešovice
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu