Terminál Praha východ
Nehvizdy, Praha východ
(9. 4. 2021) ov architekti a Metroprojekt
Terminál Praha východ
Projekt získal první místo v soutěži na zpracování
architektonicko – urbanistického návrhu pro stavbu železničního terminálu Praha
východ. Terminál bude součástí vůbec prvního vysokorychlostního úseku v ČR jako
přestupní uzel mezi VRT Praha – Brno a VRT Praha – Hradec Králové. Svým
architektonickým i technickým řešením symbolizuje novou éru železniční dopravy
a infrastruktury v České republice, která se po dostavbě VRT napojí na
evropskou železniční síť.
Porota ocenila přesvědčivé urbanistické, dopravní i krajinářské řešení s ohledem na okolí. Dále také přiměřené měřítko staveb terminálu, mostu i parkingu s efektivní konstrukcí. Technické i architektonické řešení detailů všech staveb je elegantní, další rozvoj poskytuje urbanistická struktura parkoviště. Případná výstavba nad parkovacími plochami může v budoucnu oslovit investory pro rozvoj služeb v přímé návaznosti na terminál.
Oddělená konstrukce mostu a terminálu porota hodnotí jako výhodnou. Z pohledu investičních návrhů se návrh jeví jako ekonomicky přiměřený.
Z autorské zprávy:
Vysokorychlostní železnice částečně nahradí leteckou dopravu, proto by se její terminály měly blížit prostředí letištních terminálů. Symboly takového řešení jsou prosklená hala, velkoryse zastřešené prostory nástupišť autobusů, taxi a K+R stání. Část vstupní haly je umístěna nad kolejištěm, cestující tak mají přímý výhled na projíždějící vlakové soupravy.
Trojcípá střecha haly v sobě obsahuje dynamiku vysokorychlostních vlaků a otevírá směrem k přijíždějícím cestujícím přívětivou náruč. Její předprostor definují dvě rozevírající se ramena, třetí rameno s odjezdovou halou směřuje kolmo přes trať. Dynamický tvar stavby odkazuje k rychlosti VRT vlaků, jeho obloukové křivky navazují na tvarosloví rozpletů kolejí. Piazzeta před otevřenou náručí vstupních ramen slouží jako relaxační a setkávací prostor, pěší jsou na ni vedeni středem. Po straně jsou umístěna čtyři stání autobusů. Proti vstupu do terminálu bude čtyřpodlažní parkovací dům. Cestující jsou vedeni do středu terminálu, pěší trasy budou osázeny stromy a oddělujícími pruhy zeleně. Systém parkovišť obklopuje budovu v soustředných kruzích, optimalizuje tak docházkové vzdálenosti k vlakům. Hlavními aspekty určujícími charakter parkovišť byly zadržování vody a eliminace přehřívání. Parkoviště jsme dělili čtyřmetrovými pruhy zeleně se zasakovacími příkopy a prostorem pro vzrostlé stromy. Celý prostor terminálu je chráněn pásem dosázeného smíšeného lesa z jihu a v koridoru mezi dálnicí a železnicí.
Spojující komunikace mezi exit 8 Jirny a budoucí exit 11 Nehvizdy z D11 bude vedena tak, aby se co nejvíce přimykala k navrženému dopravnímu koridoru dálnice D11 a vysokorychlostní železnice. Pole s polabskou ornicí tak nejsou dále dělena. Ornice shrnutá z dopravních ploch bude využita pro zelené pásy na parkovištích. Parkoviště budou veškerou dešťovou vodu zadržovat v krajině, asfaltová komunikace se odvodní do vsakovacích poldrů. Střecha parkovacího domu je řešena jako vegetační. Dešťová voda, která se nezadrží v rovině střechy, bude svedena do vsakovacího příkopu u paty objektu.
Dopravní obsluhu terminálu zajistí komunikace, vedená po jižním obvodu areálu. Další komunikační osu procházející terminálem tvoří silnice III/10163, spojující obce Nehvizdy a Horoušany. Komunikace má novou stopu, přes vlastní stanici VRT je převedena mostem. Uzlový bod komunikační kostry terminálu tvoří okružní křižovatka na jižním okraji areálu. Obvodová komunikace bude vedena v severojižním směru symetricky k silnici III/10163 a po obvodu přednádražní piazzety. Pro odstavování automobilů v areálu bude šest povrchových parkovišť a parkovací dům.
V přednádražním prostoru je u odbavovací haly terminál autobusové dopravy. První stání ve směru jízdy bude příjezdové, ostatní tři odjezdová. Do západní části piazzety jsou zakomponována další čtyři odstavná stání pro autobusy. V blízkosti haly jsou navržena stání K+R a taxislužby. Západně a východně od haly budou stojany pro jízdní kola, na každé straně pro 50 jízdních kol. Příjezd cyklistů k terminálu je umožněn ze čtyř směrů po stezkách pro chodce a cyklisty.
Sběrná komunikace, která tvoří hlavní dopravní napojení terminálu, je vedena podél tělesa vysokorychlostní trati. Západním směrem je napojena křižovatkou na novou trasu silnice II/101. Ve východním směru od terminálu je sběrná komunikace obdobným způsobem napojena na silnici III/2455 mezi Nehvizdy a Vyšehořovicemi, na níž je spolu s křižovatkou navržena také přeložka, s níž stávající silnice překoná těleso VRT po novém mostě. Na této silnici bude nová mimoúrovňová křižovatka s dálnicí D11 (exit 11 Nehvizdy), čímž je dosaženo přímého napojení nového terminálu VRT do obou směrů dálnice.
Konstrukční a materiálové řešení
Zastřešení terminálu tvoří lehká ocelová vazníková konstrukce, pokrytá plechovými lamelami. Trojcípé střešní křídlo budou vynášet železobetonové skruže, ve kterých je umístěn uzavřený stavební program terminálu a výtahy na nástupiště. Podlaha nad průjezdným profilem tratě je řešena jako železobetonová mostní konstrukce.
Podél železniční trati je v místě terminálu vybudovaná železobetonová opěrná stěna, která bude zapuštěna do svahovaného železničního koridoru. V prostoru opěrné stěny je pod středem terminálu železobetonové podzemní podlaží s technologiemi a zázemím pro zaměstnance.
Most silnice Nehvizdy-Horoušánky přes VRT je železobetonový komorový, podpíraný skružovými železobetonovými sloupy v místě nástupišť.
Dispoziční a provozní řešení
Nástupní hrany terminálu jsou přestřešené s přesahem dva metry. Do odjezdové haly lze vstoupit z pěti stran, v jejím středu je umístěn kruhový objekt s prodejem jízdenek, informacemi a WC. Po stranách haly budou sedačky pro cestující, kromě toho tu budou čtyři obchody.
Hala je umístěna na mostě nad kolejištěm, prosklené tubusy s eskalátory a schodišti vedou na ostrovní nástupiště. Na nástupišti pokračuje částečně uzavřený prostor zimních čekáren.
V suterénu terminálu budou umístěny technologické prostory, zázemí zaměstnanců, dopravní kancelář a ostraha. Místnosti jsou prosvětlené oknem směřujícím z opěrné stěny do kolejiště. Dopravní kancelář má přehled o pohybu vlaků v nádraží.
Technologické a energetické řešení
Vnitřní prostory haly jsou řízeně větrané a chlazené. Vertikální rozvody budou vedeny v konstrukci střešního křídla. Prosklené stěny kryje fólie s vysokým solárním faktorem, kromě toho je stíní přesahy střešní roviny.
Všechny objekty realizované v rámci stanice VRT Nehvizdy budou řešeny jako budovy s téměř nulovou spotřebou energie. Systémy vytápění, chlazení a vzduchotechniky budou voleny z oblasti nejnovějších energeticky úsporných systémů s využitím energie okolního prostředí a rekuperace tepla (například geotermální vrty).
Osvětlení je integrováno do stropu haly, osvětlení parkoviště bude řešeno pomocí LED svítidel.
Autoři: ov Nehvizdy 2020 v zastoupení Metroprojekt Praha a.s. – Jiří Opočenský, Štěpán Valouch, Petr Malinovský, Petr Vyskočil; spolupráce Pavel Burian, Jaroslav Vala
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Terminál Praha východ
Nehvizdy, Praha východ
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.
15. 9. 2023 17:06:25
Re: Re: Štvanická lávka.
Nesouhlasím. Podle mě elegantní je, nijak se nevnucuje a bílá barva jí sluší. Jen nevím, jak se na ní cítí malé děti, které jdou takovou dálku bez možnosti podívat se okolo.
15. 9. 2023 16:59:57
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Takže byste zastavěl (jak říkáte "účinněji využil") např. i Central Park na Manhattanu? Ten přece taky slouží jen k náhodnému využití pro zábavu dílčí skupiny lidí.
15. 9. 2023 16:45:19
Re: Bytový dům Bratislavská 51
Ta rudá barva na chodbách by ve mně asi opravdu probouzela sportovního ducha - abych byla co nejrychleji pryč :-)
15. 9. 2023 16:35:04
Re: Dům v Kolodějích
Na tohle bych potřebovala psychiatra. To už je minimalismus za hranicí únosnosti.
15. 9. 2023 14:59:35
Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Děkuji za krásnou reakci, která vychází z člověka, který je nějakým způsobem postižen semestry školy a nějakou věkovou nedokonalostí!? Lituji Vás. Jenom tak mimochodem, město je něco jiného než venkov a tedy s jeho místem je třeba zacházet poněkud účinněji, než k náhodnému použití pro zábavu dílčí skupiny lidí. Areál potřebuje komplexní využití a o to se návrh snaží.
15. 9. 2023 14:51:33
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Je zajímavé, že lidi jako Vy nemyslí komplexně a hlavně se neumí při svém vyjadřování PŘEDSTAVIT. Žijí v anonymitě a tedy jejich projev je nutno brát jako "srabský", protože se o sebe bojí! Poněkud ploché chápaní využití tak významného městského prostoru. Jedná se o "srtítský bordel" apelplatzu a budovy, které jsou navrženy pro městské využití již 20 let chátrají. Není to blbost? Ale to je diskuze s jednostranně myslícími lidmi a ne se společností.
15. 9. 2023 11:12:41
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Myslím si, že karlínská kasárna a lávka, nemají nic společného. Strohost, hmotnost a přílišná síla pohledu na Vltavu lávka, ve svém architektonickém návrhu přímo překáží v údolním prostoru. Květ lotosu v karlínském apelplatzu je hravý a není z polohy městského pozorovatele viditelný, tady nepřekáží a neprovokuje takové jako jste vy. Zároveň jde o základní snahu využít klasicistní účko bloku kasáren k normálnímu městskému životu a ne pouze k jeho stavebnímu zániku! Je velice zajímavé že nemáte jméno, ale projevy ANO!
15. 9. 2023 11:04:09
Re: Štvanická lávka
Mně osobně se lávka líbí. Ano, působí trošku netradičně (a je trochu moc "bílá"), ale je zajímavá a je přes ni krásná procházka, zejména za šera, když už svítí světla ukrytá v zábradlí a celá lávka pak působí moderně a zároveň bezpečně.
15. 9. 2023 09:10:40
Re: Re: Štvanická lávka.
Mohu se zeptat, jak jeste vic neviditelnejsi byste rad udelal 300 metrovy most na 5 pilirich? Subtilneji nez takto uz to podle me nejde.