Terminál Praha východ
Nehvizdy, Praha východ
(9. 4. 2021) ov architekti a Metroprojekt
Terminál Praha východ
Projekt získal první místo v soutěži na zpracování
architektonicko – urbanistického návrhu pro stavbu železničního terminálu Praha
východ. Terminál bude součástí vůbec prvního vysokorychlostního úseku v ČR jako
přestupní uzel mezi VRT Praha – Brno a VRT Praha – Hradec Králové. Svým
architektonickým i technickým řešením symbolizuje novou éru železniční dopravy
a infrastruktury v České republice, která se po dostavbě VRT napojí na
evropskou železniční síť.
Porota ocenila přesvědčivé urbanistické, dopravní i krajinářské řešení s ohledem na okolí. Dále také přiměřené měřítko staveb terminálu, mostu i parkingu s efektivní konstrukcí. Technické i architektonické řešení detailů všech staveb je elegantní, další rozvoj poskytuje urbanistická struktura parkoviště. Případná výstavba nad parkovacími plochami může v budoucnu oslovit investory pro rozvoj služeb v přímé návaznosti na terminál.
Oddělená konstrukce mostu a terminálu porota hodnotí jako výhodnou. Z pohledu investičních návrhů se návrh jeví jako ekonomicky přiměřený.
Z autorské zprávy:
Vysokorychlostní železnice částečně nahradí leteckou dopravu, proto by se její terminály měly blížit prostředí letištních terminálů. Symboly takového řešení jsou prosklená hala, velkoryse zastřešené prostory nástupišť autobusů, taxi a K+R stání. Část vstupní haly je umístěna nad kolejištěm, cestující tak mají přímý výhled na projíždějící vlakové soupravy.
Trojcípá střecha haly v sobě obsahuje dynamiku vysokorychlostních vlaků a otevírá směrem k přijíždějícím cestujícím přívětivou náruč. Její předprostor definují dvě rozevírající se ramena, třetí rameno s odjezdovou halou směřuje kolmo přes trať. Dynamický tvar stavby odkazuje k rychlosti VRT vlaků, jeho obloukové křivky navazují na tvarosloví rozpletů kolejí. Piazzeta před otevřenou náručí vstupních ramen slouží jako relaxační a setkávací prostor, pěší jsou na ni vedeni středem. Po straně jsou umístěna čtyři stání autobusů. Proti vstupu do terminálu bude čtyřpodlažní parkovací dům. Cestující jsou vedeni do středu terminálu, pěší trasy budou osázeny stromy a oddělujícími pruhy zeleně. Systém parkovišť obklopuje budovu v soustředných kruzích, optimalizuje tak docházkové vzdálenosti k vlakům. Hlavními aspekty určujícími charakter parkovišť byly zadržování vody a eliminace přehřívání. Parkoviště jsme dělili čtyřmetrovými pruhy zeleně se zasakovacími příkopy a prostorem pro vzrostlé stromy. Celý prostor terminálu je chráněn pásem dosázeného smíšeného lesa z jihu a v koridoru mezi dálnicí a železnicí.
Spojující komunikace mezi exit 8 Jirny a budoucí exit 11 Nehvizdy z D11 bude vedena tak, aby se co nejvíce přimykala k navrženému dopravnímu koridoru dálnice D11 a vysokorychlostní železnice. Pole s polabskou ornicí tak nejsou dále dělena. Ornice shrnutá z dopravních ploch bude využita pro zelené pásy na parkovištích. Parkoviště budou veškerou dešťovou vodu zadržovat v krajině, asfaltová komunikace se odvodní do vsakovacích poldrů. Střecha parkovacího domu je řešena jako vegetační. Dešťová voda, která se nezadrží v rovině střechy, bude svedena do vsakovacího příkopu u paty objektu.
Dopravní obsluhu terminálu zajistí komunikace, vedená po jižním obvodu areálu. Další komunikační osu procházející terminálem tvoří silnice III/10163, spojující obce Nehvizdy a Horoušany. Komunikace má novou stopu, přes vlastní stanici VRT je převedena mostem. Uzlový bod komunikační kostry terminálu tvoří okružní křižovatka na jižním okraji areálu. Obvodová komunikace bude vedena v severojižním směru symetricky k silnici III/10163 a po obvodu přednádražní piazzety. Pro odstavování automobilů v areálu bude šest povrchových parkovišť a parkovací dům.
V přednádražním prostoru je u odbavovací haly terminál autobusové dopravy. První stání ve směru jízdy bude příjezdové, ostatní tři odjezdová. Do západní části piazzety jsou zakomponována další čtyři odstavná stání pro autobusy. V blízkosti haly jsou navržena stání K+R a taxislužby. Západně a východně od haly budou stojany pro jízdní kola, na každé straně pro 50 jízdních kol. Příjezd cyklistů k terminálu je umožněn ze čtyř směrů po stezkách pro chodce a cyklisty.
Sběrná komunikace, která tvoří hlavní dopravní napojení terminálu, je vedena podél tělesa vysokorychlostní trati. Západním směrem je napojena křižovatkou na novou trasu silnice II/101. Ve východním směru od terminálu je sběrná komunikace obdobným způsobem napojena na silnici III/2455 mezi Nehvizdy a Vyšehořovicemi, na níž je spolu s křižovatkou navržena také přeložka, s níž stávající silnice překoná těleso VRT po novém mostě. Na této silnici bude nová mimoúrovňová křižovatka s dálnicí D11 (exit 11 Nehvizdy), čímž je dosaženo přímého napojení nového terminálu VRT do obou směrů dálnice.
Konstrukční a materiálové řešení
Zastřešení terminálu tvoří lehká ocelová vazníková konstrukce, pokrytá plechovými lamelami. Trojcípé střešní křídlo budou vynášet železobetonové skruže, ve kterých je umístěn uzavřený stavební program terminálu a výtahy na nástupiště. Podlaha nad průjezdným profilem tratě je řešena jako železobetonová mostní konstrukce.
Podél železniční trati je v místě terminálu vybudovaná železobetonová opěrná stěna, která bude zapuštěna do svahovaného železničního koridoru. V prostoru opěrné stěny je pod středem terminálu železobetonové podzemní podlaží s technologiemi a zázemím pro zaměstnance.
Most silnice Nehvizdy-Horoušánky přes VRT je železobetonový komorový, podpíraný skružovými železobetonovými sloupy v místě nástupišť.
Dispoziční a provozní řešení
Nástupní hrany terminálu jsou přestřešené s přesahem dva metry. Do odjezdové haly lze vstoupit z pěti stran, v jejím středu je umístěn kruhový objekt s prodejem jízdenek, informacemi a WC. Po stranách haly budou sedačky pro cestující, kromě toho tu budou čtyři obchody.
Hala je umístěna na mostě nad kolejištěm, prosklené tubusy s eskalátory a schodišti vedou na ostrovní nástupiště. Na nástupišti pokračuje částečně uzavřený prostor zimních čekáren.
V suterénu terminálu budou umístěny technologické prostory, zázemí zaměstnanců, dopravní kancelář a ostraha. Místnosti jsou prosvětlené oknem směřujícím z opěrné stěny do kolejiště. Dopravní kancelář má přehled o pohybu vlaků v nádraží.
Technologické a energetické řešení
Vnitřní prostory haly jsou řízeně větrané a chlazené. Vertikální rozvody budou vedeny v konstrukci střešního křídla. Prosklené stěny kryje fólie s vysokým solárním faktorem, kromě toho je stíní přesahy střešní roviny.
Všechny objekty realizované v rámci stanice VRT Nehvizdy budou řešeny jako budovy s téměř nulovou spotřebou energie. Systémy vytápění, chlazení a vzduchotechniky budou voleny z oblasti nejnovějších energeticky úsporných systémů s využitím energie okolního prostředí a rekuperace tepla (například geotermální vrty).
Osvětlení je integrováno do stropu haly, osvětlení parkoviště bude řešeno pomocí LED svítidel.
Autoři: ov Nehvizdy 2020 v zastoupení Metroprojekt Praha a.s. – Jiří Opočenský, Štěpán Valouch, Petr Malinovský, Petr Vyskočil; spolupráce Pavel Burian, Jaroslav Vala
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Terminál Praha východ
Nehvizdy, Praha východ
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

17. 5. 2022 14:38:55
Re: Knihovna Petra Hájka
Dobrý den,na první pohled až nepřátelské k člověku...vězeňská atmosféra....přeju ať je to jen na fotce a nikoliv ve skutečnosti
11. 5. 2022 20:57:09
Re: Re: Koncept řetězové výstavby.
Přesně tohle mě napadlo taky.
11. 5. 2022 20:53:50
Re: Studenti navrhli nové využití Strahovského stadionu
Kotviště vzducholodí, to je přece úžasný nápad.
8. 5. 2022 20:56:33
Re: Koncept řetězové výstavby
Souhlsím s předchozími. Urbanismus -kromě zahrádek, mj. velmi připomíná koncepci koncentračních táborů, + většího tábora v Letech. Náves, občanská vybavenost =absence. Obyvatelé rozeznají domy jen podle čísla.
5. 5. 2022 20:29:12
Re: Koncept řetězové výstavby
Přidávám se k předchozím hodnocením. Ten koncept je neuvěřitelně pomýlený. Ani vesnice, ani město, nuda stále stejných uniformních domů se stále stejnými k ničemu nepoužitelnými předzahrádkami, tedy použitelnými jen jako parkoviště. O tom, že v prostředí by se měli mít možnost pohybovat lidé, o tom není ani zmínka. Baťovské domečky proti tomu jsou ukázkou promyšlené architektury. Takovýchto kobercových náletů nudných domů už je v této zemi snad dost, nemusí přibývat další. Má-li celek působit harmonicky, tak to, co představují vizualizace, má k harmonickému prostředí hodně daleko. Prostě špatně je to celé od počátku. Možná to má výhody pro stavební firmu či pro developera, Ale architektura to není.
5. 5. 2022 18:30:32
Re: Koncept řetězové výstavby
stejné a nic nového jako před x lety v Anglii
5. 5. 2022 17:11:05
Re: Koncept řetězové výstavby - nuda bez kapky kreativity
Souhlasím s předchozím kritickým hodnocením uniformity celku. Nějak mi to mentálně připomíná urbanismus panelové výstavby podle co nejdelších jeřábových drah z konce reálného socializmu.
5. 5. 2022 15:36:24
Re: Koncept řetězové výstavby
Nelíbí. Příliš se drží uniformity.
29. 4. 2022 15:40:51
Re: Re: Stodola Loubí.
Ale aspoň je to střecha s přesahem a stodola má dvoje vrata. Tak když spadne lavina na jedné straně, tak nejspíš na druhé netaje. A kdyby ano, tak je to přece rekreační objekt a zůstane se vevnitř :-) Mě spíš napadlo, že posuvná vrata na stodolách měla dost výhod.
29. 4. 2022 15:10:48
Re: Architektura jako věc veřejná: Městští architekti, městské a...
Městští architekti/architektky mají maximálně takový vliv, jaký má město. To znamená, že v územním plánování mohou mít vliv na zastupitelstvo a v řízeních stavebních úřadů maximálně jednat za město jako účastníka řízení - a bez změny postavení obcí z účastníka na dotčený orgán se nic nezmění. Mimochodem, proto také nedává smysl, proč se starostové tak brání vzniku centrálního stavebního úřadu - jak mohou tvrdit, že by přišli o vliv, když na druhou stranu tvrdí, že přece podle zákona žádný nemají, že systémová podjatost neexistuje? Proč se raději nechtějí stát dotčeným orgánem? A tím by mohla vzniknout i část pracovní náplně městských architektek a architektů.
28. 4. 2022 15:50:14
Re: Re: Stodola Loubí.
Řekl bych, že stodola včetně krovu už na místě v dlouhodobém horizontu úspěšně stojí.
28. 4. 2022 14:51:02
Re: Stodola Loubí
Pěkné. Jen mě mrzí, když u těchto rekonstrukcí vidím (a není to poprvé), že si nikdo nevšimne konstrukčních nedomyšleností (možná už přítomných v původním stavu). Zde je chybné statické schema plných vazeb krovu a stavba může fungovat jen díky lehké krytině bez sněhových zachytávačů, což ovšem neznamená, že v nějakém dlouhodobějším horizontu nezačne mít problémy.
22. 4. 2022 09:12:30
Re: Re: Rodinný dům v Bylnici.
Dobrý den, sklad je uzavřen mechanicky posuvnými dveřmi. Dveře jsou uzamykatelné...
21. 4. 2022 16:51:32
Re: Rodinný dům v Bylnici
Dobrý den, jak je prosím řešeno zavírání skladu 1.09? Děkuji.
16. 4. 2022 20:49:48
Re: Dům pro fotografa
Pořád mě udivuje móda hladkých střech bez přesahu, tady navíc umocněná absencí protisněhových zábran. Zajímala by mě zkušenost majitelů, jestli jim ze střechy nepadají laviny a jestli neníčí fasádu
15. 4. 2022 11:17:51
Re: Re: Modernizace interiéru nákupního centra PALLADIUM.
Je vidět, že se obchodníci po dvou letech nářků na covid vzpamatovali velmi rychle a vyhazují peníze za úplně zbytečné a v tomto případě nevkusné investice. Vstupní eskalátor opravdu evokuje vstup do veřejného domu, přehlídka použitých materiálů v interiéru připomíná Čapkovu pohádku o pejskovi a kočičce jak připravovali dort...
12. 4. 2022 17:04:22
Re: Modernizace interiéru nákupního centra PALLADIUM
Takový mišmaš tvarů a barev (podlaha, židle, lustry na 2. foto) se hned tak nevidí. V tak psychedelickém prostoru by mě rozbolela hlava hned u vchodu a těžko bych tam mohla zůstat dost dlouho na to, abych se najedla. On vlastně už ten růžový vstup evokuje úplně jiná očekávání, než jídlo.
12. 4. 2022 16:26:49
Re: Rodinný dům u Plzně
To je opravdu nevkusný tvar a pojednání štítových stěn! Je vidět, do jaké dekadence se propadá česká drobná architektura pro individuální bydlení! Krásné domy hned tak neuvidíte. A ti mladí noví architekti jsou ještě vychvalováni za podobná "díla"!
7. 4. 2022 16:35:13
Re: Re: Re: Rekonstrukce Pragerovy „kostky“ v areálu Emauzy.
Oprava: ta ulice se jmenuje Pod Slovany.
7. 4. 2022 16:23:21
Re: Re: Rekonstrukce Pragerovy „kostky“ v areálu Emauzy.
Od toho kostela k ulici Na Slovanech nějaké schody vedou. Je tam vidět i branka. To by stačilo jen opravit a zpřístupnit. Jenže to je stejně jen trasa pro turisty. Tomu chodníku, co chybí mezi Palackého a Karlovým náměstím když potřebujete do nemocnice, stojí v cestě MPSV a žádný průchod přes CAMP ho nemůže plnohodnotně nahradit.