Terminál Praha východ
Nehvizdy, Praha východ
(9. 4. 2021) ov architekti a Metroprojekt
Terminál Praha východ
Projekt získal první místo v soutěži na zpracování
architektonicko – urbanistického návrhu pro stavbu železničního terminálu Praha
východ. Terminál bude součástí vůbec prvního vysokorychlostního úseku v ČR jako
přestupní uzel mezi VRT Praha – Brno a VRT Praha – Hradec Králové. Svým
architektonickým i technickým řešením symbolizuje novou éru železniční dopravy
a infrastruktury v České republice, která se po dostavbě VRT napojí na
evropskou železniční síť.
Porota ocenila přesvědčivé urbanistické, dopravní i krajinářské řešení s ohledem na okolí. Dále také přiměřené měřítko staveb terminálu, mostu i parkingu s efektivní konstrukcí. Technické i architektonické řešení detailů všech staveb je elegantní, další rozvoj poskytuje urbanistická struktura parkoviště. Případná výstavba nad parkovacími plochami může v budoucnu oslovit investory pro rozvoj služeb v přímé návaznosti na terminál.
Oddělená konstrukce mostu a terminálu porota hodnotí jako výhodnou. Z pohledu investičních návrhů se návrh jeví jako ekonomicky přiměřený.
Z autorské zprávy:
Vysokorychlostní železnice částečně nahradí leteckou dopravu, proto by se její terminály měly blížit prostředí letištních terminálů. Symboly takového řešení jsou prosklená hala, velkoryse zastřešené prostory nástupišť autobusů, taxi a K+R stání. Část vstupní haly je umístěna nad kolejištěm, cestující tak mají přímý výhled na projíždějící vlakové soupravy.
Trojcípá střecha haly v sobě obsahuje dynamiku vysokorychlostních vlaků a otevírá směrem k přijíždějícím cestujícím přívětivou náruč. Její předprostor definují dvě rozevírající se ramena, třetí rameno s odjezdovou halou směřuje kolmo přes trať. Dynamický tvar stavby odkazuje k rychlosti VRT vlaků, jeho obloukové křivky navazují na tvarosloví rozpletů kolejí. Piazzeta před otevřenou náručí vstupních ramen slouží jako relaxační a setkávací prostor, pěší jsou na ni vedeni středem. Po straně jsou umístěna čtyři stání autobusů. Proti vstupu do terminálu bude čtyřpodlažní parkovací dům. Cestující jsou vedeni do středu terminálu, pěší trasy budou osázeny stromy a oddělujícími pruhy zeleně. Systém parkovišť obklopuje budovu v soustředných kruzích, optimalizuje tak docházkové vzdálenosti k vlakům. Hlavními aspekty určujícími charakter parkovišť byly zadržování vody a eliminace přehřívání. Parkoviště jsme dělili čtyřmetrovými pruhy zeleně se zasakovacími příkopy a prostorem pro vzrostlé stromy. Celý prostor terminálu je chráněn pásem dosázeného smíšeného lesa z jihu a v koridoru mezi dálnicí a železnicí.
Spojující komunikace mezi exit 8 Jirny a budoucí exit 11 Nehvizdy z D11 bude vedena tak, aby se co nejvíce přimykala k navrženému dopravnímu koridoru dálnice D11 a vysokorychlostní železnice. Pole s polabskou ornicí tak nejsou dále dělena. Ornice shrnutá z dopravních ploch bude využita pro zelené pásy na parkovištích. Parkoviště budou veškerou dešťovou vodu zadržovat v krajině, asfaltová komunikace se odvodní do vsakovacích poldrů. Střecha parkovacího domu je řešena jako vegetační. Dešťová voda, která se nezadrží v rovině střechy, bude svedena do vsakovacího příkopu u paty objektu.
Dopravní obsluhu terminálu zajistí komunikace, vedená po jižním obvodu areálu. Další komunikační osu procházející terminálem tvoří silnice III/10163, spojující obce Nehvizdy a Horoušany. Komunikace má novou stopu, přes vlastní stanici VRT je převedena mostem. Uzlový bod komunikační kostry terminálu tvoří okružní křižovatka na jižním okraji areálu. Obvodová komunikace bude vedena v severojižním směru symetricky k silnici III/10163 a po obvodu přednádražní piazzety. Pro odstavování automobilů v areálu bude šest povrchových parkovišť a parkovací dům.
V přednádražním prostoru je u odbavovací haly terminál autobusové dopravy. První stání ve směru jízdy bude příjezdové, ostatní tři odjezdová. Do západní části piazzety jsou zakomponována další čtyři odstavná stání pro autobusy. V blízkosti haly jsou navržena stání K+R a taxislužby. Západně a východně od haly budou stojany pro jízdní kola, na každé straně pro 50 jízdních kol. Příjezd cyklistů k terminálu je umožněn ze čtyř směrů po stezkách pro chodce a cyklisty.
Sběrná komunikace, která tvoří hlavní dopravní napojení terminálu, je vedena podél tělesa vysokorychlostní trati. Západním směrem je napojena křižovatkou na novou trasu silnice II/101. Ve východním směru od terminálu je sběrná komunikace obdobným způsobem napojena na silnici III/2455 mezi Nehvizdy a Vyšehořovicemi, na níž je spolu s křižovatkou navržena také přeložka, s níž stávající silnice překoná těleso VRT po novém mostě. Na této silnici bude nová mimoúrovňová křižovatka s dálnicí D11 (exit 11 Nehvizdy), čímž je dosaženo přímého napojení nového terminálu VRT do obou směrů dálnice.
Konstrukční a materiálové řešení
Zastřešení terminálu tvoří lehká ocelová vazníková konstrukce, pokrytá plechovými lamelami. Trojcípé střešní křídlo budou vynášet železobetonové skruže, ve kterých je umístěn uzavřený stavební program terminálu a výtahy na nástupiště. Podlaha nad průjezdným profilem tratě je řešena jako železobetonová mostní konstrukce.
Podél železniční trati je v místě terminálu vybudovaná železobetonová opěrná stěna, která bude zapuštěna do svahovaného železničního koridoru. V prostoru opěrné stěny je pod středem terminálu železobetonové podzemní podlaží s technologiemi a zázemím pro zaměstnance.
Most silnice Nehvizdy-Horoušánky přes VRT je železobetonový komorový, podpíraný skružovými železobetonovými sloupy v místě nástupišť.
Dispoziční a provozní řešení
Nástupní hrany terminálu jsou přestřešené s přesahem dva metry. Do odjezdové haly lze vstoupit z pěti stran, v jejím středu je umístěn kruhový objekt s prodejem jízdenek, informacemi a WC. Po stranách haly budou sedačky pro cestující, kromě toho tu budou čtyři obchody.
Hala je umístěna na mostě nad kolejištěm, prosklené tubusy s eskalátory a schodišti vedou na ostrovní nástupiště. Na nástupišti pokračuje částečně uzavřený prostor zimních čekáren.
V suterénu terminálu budou umístěny technologické prostory, zázemí zaměstnanců, dopravní kancelář a ostraha. Místnosti jsou prosvětlené oknem směřujícím z opěrné stěny do kolejiště. Dopravní kancelář má přehled o pohybu vlaků v nádraží.
Technologické a energetické řešení
Vnitřní prostory haly jsou řízeně větrané a chlazené. Vertikální rozvody budou vedeny v konstrukci střešního křídla. Prosklené stěny kryje fólie s vysokým solárním faktorem, kromě toho je stíní přesahy střešní roviny.
Všechny objekty realizované v rámci stanice VRT Nehvizdy budou řešeny jako budovy s téměř nulovou spotřebou energie. Systémy vytápění, chlazení a vzduchotechniky budou voleny z oblasti nejnovějších energeticky úsporných systémů s využitím energie okolního prostředí a rekuperace tepla (například geotermální vrty).
Osvětlení je integrováno do stropu haly, osvětlení parkoviště bude řešeno pomocí LED svítidel.
Autoři: ov Nehvizdy 2020 v zastoupení Metroprojekt Praha a.s. – Jiří Opočenský, Štěpán Valouch, Petr Malinovský, Petr Vyskočil; spolupráce Pavel Burian, Jaroslav Vala
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Terminál Praha východ
Nehvizdy, Praha východ
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

28. 5. 2023 13:55:12
Legální a spolehlivé půjčky do 24 hodin
Legální a spolehlivé půjčky do 24 hodin Nejrychlejší půjčka od 50 000 Kč ze soukromých zdrojů, bez registru a bez poplatků předem. Rychlé jednání, osobní přístup a peníze vyplácíme ihned při podpisu smlouvy. Platíme další půjčky a exekuce. Možnost předčasného splacení. Do 100 000 Kč bez zajištění, při vyšších částkách se zajištěním. V případě zájmu nás kontaktujte na +420 723 117 429 nebo na email: obermajerjosef701@gmail.com (napište mi své jméno, tel. číslo a požadovanou částku)
26. 5. 2023 13:58:24
Půjčky do 24h pro celou republiku.
Půjčky do 24h pro celou republiku. Soukromá úvěrová společnost je otevřena 24 hodin, 7 dní v týdnu. Půjčky online do 45 milionů Kč až na 360 měsíců poskytneme rychle a bez zbytečných formalit nebo dokonce bez opuštění domova. Stačí výpis o příjmech nebo výpis z účtu, a to zcela online – zákazník dostane peníze do 3 hodin. Burianovalucie23@seznam.cz
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.
2. 4. 2023 16:30:53
Re: Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka).
Nejste škarohlíd, mě napadlo totéž: chudáci ptáci. Ale ten komín uvnitř se mi moc líbí.
2. 4. 2023 16:13:57
Re: Architektura na ČVUT uspěla v mezinárodním srovnání
Není spíš ostuda, že škola, o které nám vždy tvrdili, jak je skvělá, byla v minulých letech horší než 240 jiných škol?
2. 4. 2023 16:07:23
Re: Výstava Lukáše Procházky
Je hezké, že se takhle využívá prostor, kudy chodí děti do školky a do školy.