Tramvajové tratě a Václavské náměstí

Tramvajové tratě a Václavské náměstí

(22. 10. 2019) Tramvaje pojedou po okrajích Václavského náměstí, ne středem

   
 
 
 
 

Tramvajové tratě a Václavské náměstí

(ČTK) - Tramvaje budou na pražském Václavském náměstí po svém návratu do horní části jezdit v trase dnešních vozovek pro auta. V minulosti byly koleje ve středu náměstí. Úpravy by měly začít v roce 2022 a práce mají trvat asi rok. Novinářům to v pondělí 21. října 2019 řekli představitelé města a architekti. Kromě kolejí v horní části náměstí přibudou stromy a rozšířeny budou chodníky. Tramvaje přestaly na náměstí jezdit na začátku 80. let minulého století. Architektonickou soutěž na proměnu celého náměstí vyhrála před více než deseti lety kancelář Cigler-Marani.

"Koleje nepovedou středem náměstí, jako to bylo dřív. Naopak chceme, aby tam vznikl kvalitní veřejný prostor. Koleje by měly vést po okrajích, v podstatě v prostoru, kde dnes jezdí automobily. Když se tam vrátí tramvaje, umožní to, že prostor který máme spojen s taxikáři a veksláky, tak jej vrátíme místním," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Podle původního návrhu Cigler-Marani se měly tramvaje vrátit do své někdejší trasy ve středu náměstí. To se nyní změní. "Vozovky budou sdílené pro auta a tramvaje a střed náměstí je určen pěšákům. Vznikl tam 15 metrů široký prostor," řekl architekt Vladimír Vacek. Křížení tramvají se severojižní magistrálou provoz automobilů podle Scheinherra nezkomplikuje.

V horní části náměstí přibude druhé stromořadí, ubude parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor. "Takže taková standardní demonstrace tam může být, když tak se tramvaje zastaví," řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09).

Na základě upravené studie město nyní nechá vypracovat dokumentaci nutnou pro získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. "Očekávám, že na konci roku 2021 bychom mohli mít všechna potřebná povolení. Na začátku roku 2022 bychom mohli začít stavět a na přelomu let 2022 a 2023 by mohlo být hotovo," řekl Scheinherr. Náklady by se podle odhadů měly pohybovat okolo 250 milionů korun, přesná částka není známa.

Na jaře příštího roku by měla začít rekonstrukce spodní části náměstí od křížení s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí směrem na Můstek. "Je zřejmé, že to místo potřebuje revitalizaci. Je málo tak padlých území, jako je spodní část Václavského náměstí," řekl Hlaváček.

Vizualizace: Jakub Cigler Architekti, Zdroj: IPR

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

22. 10. 2019 23:54:21. Václavské - náměstí ?. Václav Kubec

23. 10. 2019 12:54:13. Re: Tramvajové tratě a Václavské náměstí. Milada Reichová

24. 10. 2019 13:53:05. Vaclavak je namesti. Arch
24. 10. 2019 19:15:20. Re: Vaclavak je namesti. Milada Reichová
28. 10. 2019 13:39:10. Re: Re: Vaclavak je namesti. arch
28. 10. 2019 15:20:09. Re: Re: Re: Vaclavak je namesti. Milada Reichová
30. 10. 2019 08:50:52. Re: Vaclavak je namesti. Jitka

 
 
 
 

22. 10. 2019 21:24:04. Re: Tramvajové tratě a Václavské náměstí. Jitka

  Co je komfortního na 15 m širokém holém prostranství mezi jízdními pruhy aut a tramvají?
Nikdo mě nepřesvědčil, že je nutné, aby tudy vedly tramvajové linky. Vždyť už dnes jsou zastávky uprostřed náměstí a nad muzeem a připravuje se trať z Vinohradské k Hlavnímu nádraží. To je málo?

22. 10. 2019 23:54:21. Václavské - náměstí ?. Václav Kubec

  Říkal jsem si jednou, že arch Cígler neni tak špatný,
když může stavět na významných místech Prahy,
které před tím vybourá.
Ale on je ještě horší!
No, ale nápady má - koho by napadlo dostat aspoň kousek D1 do centra Prahy?

23. 10. 2019 12:54:13. Re: Tramvajové tratě a Václavské náměstí. Milada Reichová

  První “standardní demonstrace” by mohla být PROTI ROZŠÍŘENÉMU KAMENÉMU STŘEDNÍMU PRUHU-DALŠÍMU TEPELNÉMU OSTROVU-když už nemáme moře, tak aspoň víc ostrovů , i když tepelných.

24. 10. 2019 13:53:05. Vaclavak je namesti. Arch

  Odpoved na prispevky vyse: Mam pocit, ze zamenujete park a namesti. Neni to totez. U Karlaku by se dalo polemizovat, ale Vaclavak je jednoznacne namesti, vzdycky byl. Neni proto na miste to precpat stromy ani travnicky. Kdyz se podivate na priklady peknych funkcnich namestli ze sveta, tak skoro zadne nemaji moc stromu a skoro vsechny maji pevne povrchy: St. Marco v Benatkach, Trafalgar v Londyne, Platz pred operou v Zurichu, namesti v mensich italskych mestech, nakonec i Staromak... (preplnenost turistama nechame ted stranou). Dobre namesti je predevsim prazdne, aby bylo flexibilni.
Vase poznamka o tepelnych ostrovech je samozrejme spravna, ale resenim neni nacpat strom uplne vsude. Praha ma tolik parku, ze se o ne nestiha starat, a ani na to nechce vydavat dostatek penez. Neni resenim delat parku vic a vic, ale dobre se starat o ty, ktere uz mame.

24. 10. 2019 19:15:20. Re: Vaclavak je namesti. Milada Reichová

  S těmi náměstími s pevným povrchem máte pravdu-dala by se vyjmenovat ještě další a další-ale není právě teď čas na zamyšlení a na změnu, když se zrovna Václavák předělává? Mimochodem nevím, jestli byl koňský trh echtovní náměstí (stejně jako dobytčí trh-kde byla parková úprava zavedena později a to jsme ještě tenkrát neměli na krku klimatické změny...). Bydlím jednu stanici tramvají od Václaváku, tak mě to každopádně PÁLÍ (hlavně každé léto...).

28. 10. 2019 13:39:10. Re: Re: Vaclavak je namesti. arch

  Asi mate pravdu, ze by stalo za to koncept verejnych prostranstvi, a velkych namesti obzvlast, trochu prehodnotit ve svetle soucasnych klimatickych podminek. V prostredi ceske stavebni kultury je to bohuzel nerealne (jak dlouho se ten Vaclavak uz resi?) ale aspon nejaka diskuze by se zacit mohla.

28. 10. 2019 15:20:09. Re: Re: Re: Vaclavak je namesti. Milada Reichová

  Diskuze je skvělá vždy, ale tady probíhá pouze mezi námi dvěma (+ další dva příspěvky) - a to je na tento problém nějak málo. Je zvláštní to ticho ..... .

30. 10. 2019 08:50:52. Re: Vaclavak je namesti. Jitka

  Václavák má v názvu "náměstí" od doby, kdy přestal být trhem. Ale rozměry je spíš bulvárem. Těch 15 m mezi kolejemi skutečně není prostor pro komfortní pobyt chodců. Přitom se dá s dostatečnou jistotou předpokládat, že místa pod stromy zaberou právě ty nechtěné existence, které prý má rozšíření chodníků a zavedení tramvají vypudit.

13. 3. 2020 22:50:59. Re: Tramvajové tratě a Václavské náměstí. Marek

  1/ Odpočinková část na holém prostranství uprostřed náměstí není vhodná. Květináče, bazen nepomohou. Zejména v létě budou lidé hledat stín a lavičky pod stromy, které nebudou.
2/ Je obava, že křížením s tamvajemi narostou dopravní kolapsy na magistrále. Prioritní je dokončení vnějšího okruhu Prahy, kdy zátěže poklesnou.
3/ Byla nedávno zmínka, že stropy stanice metra Muzeum staticky nevyhoví pro tramvaje? To by znamenalo zásadní problém a odklad výsledku.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

24. 3. 2020 17:03:00

Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje

K polemice a selhávání dialogu nad pražskou metropolí čili o obtížné cestě od polemiky k dialogu Dialog se nekoná, v tom se shodneme. Tristní shoda. O to víc, že přitom v řadě věcí s článkem K. Bečkové a R. Šváchy (Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje. STAVBA, 27. roč., 2020, č, s, ) souhlasíme. I v tom, co nám navzdory liteře a smyslu našeho příspěvku vytýkají. Míjíme se a o to šlo a jde. Předporozumění, uzavírání se do jednoho společenství stejně smýšlejících a dogma vylučují dialog. Zásadní otázky, které jsme položili, tak zůstávají na pořadu dne: Může se v metropoli – Praze – stavět a rozvíjet – v souladu se světovými trendy, aniž by ztrácela na své identitě? A když se rozvíjela po staletí, proč to má být právě v naší době fatálně nemožné? Může se vést, jsme schopni a ochotni vést, produktivní dialog nejen mezi dvěma stranami – mezi architekty a památkáři, ale mezi společností, památkáři, historiky, architekty a urbanisty? Dialog o balancování mezi tím, co je historicky dané, vzácné a tím, co může být novým vkladem, přínosem pro Prahu? Tyto otázky zůstávají na pořadu dne. Co dialogu brání? Odpověď K. Bečkové a R. Šváchy: „Nenastává tak moment hypolepse, ukázněného navázání na argumenty protivníka, jaký za podmínku skutečného dialogu pokládá historik Jan Assmann. Domníváme se, že bez takové hypolepse se debata o Praze nikam nepohne a všichni zůstanou zakopaní ve svých dosavadních pozicích.“ Neospravedlňuje se tímto zvláštním odkazem na teze historika ranných kultur a civilizací egyptologa Assmana sama nemožnost dialogu? Navrhujeme radikální zjednodušení přes otázku - co je jádrem toho, co ničí podstatu dialogu v daném případě o architektuře a perspektivách Prahy Přidržíme se definice Jeana Lacroix. Dialog vyžaduje vzájemnost porozumění, tj. musím pochopit názorového protivníka, pochopit ho lépe než si rozumí on sám. To vyžaduje vystavit se síle jeho názorů, procítit je silněji než on sám. S rizikem, že se mé vlastní názory odkryji jako slabší. Bez metodologické sympatie není dialogu. To nám v diskuzích, polemikách – a především v možném dialogu nad tématem perspektiv Prahy chybí. Opravdu vychází selhání a nemožnost skutečného dialogu o pražské metropoli z toho, že „autoři textů, totiž architekti nejsou zvyklí přesně reagovat na názory druhých, jak to musejí praktikovat vědci“? (R. Švácha v „EAM. Euroamerické myšlení 1936-2011“, R. Švácha, M. Sršňová, J Tichá (eds.), str. 33, srv. i násl.)? Pochybujeme. Ona zdůrazňovaná hypolepse, zdisciplinované navazování na myšlenky a teze druhých, je důležitá, patří ke kultuře dialogu i v soudobé společnosti; dialog není mince, kterou si dám jako výhru do kapsy, je to cesta k společnému nalézání argumentů a „pravdy.“ Z toho nemůže být nikdo ostrakizován pro nedostatečnou hypolepsi, ani architekt, ani historik či teoretik, ani památkář, ani expert, ani veřejnost – dokonce i ta na sociálních sítích. Stav dialogu je jedním z měřítek vyspělosti demokratické společnosti. Jakub Heidler, Oldřich Ševčík

20. 3. 2020 15:24:36

Re: Re: Re: Re: Obnova mariánského sloupu v Praze.

Koukám Luščinole, že jsi opravdu vytrvalý, to není až zas tak obdivuhodná vlastnost, spíš svědčí o tvé omezenosti. Tvoje hraní si na světaznalého všeználka je ovšem v zásadě velmi zábavné, zejména v dnešní smutné době. Tvůj poslední výlev je zajímavý mimo jiné tím, že asi se neumíš pořádně vyjadřovat ani v jednom jazyce a se snažíš předstírat znalosti angličtiny, což v tvých vlastních očích má vytvářet pocit jakési morální nadřazenosti. Strašně se pleteš a poučovat mě o významu slov nebo o tom co co znamená je asi stejně pádné, jako tvoje bláboly o tom sloupu. Nějaký ten překlep se mi v mobilu stane, na rozdíl od tebe podobné věci "vyřizuji" třeba v MHD, rozhodné bych jimi neztrácel čas na rozdíl od tebe, který podle všeho brejlíš celý den do monitoru, abys připravil další blábol. Nicméně budu rád, když budeš pokračovat, bavím se dobře. Jediný jistota tak jednou za čtrnáct dní, když navštívím na pár minut tyto stránky, že zrovna pod támhle článkem najdu tvůj další blábol. A jen tak mimochodem, jestli jsi měl na mysli Chruščova, tak se někam podívej, jak se to jeho "otčestvo" v češtině píše. Jinak doufám, že sloup tam vydrží podstatně kratší čas než původně, oni podobní samozvaní umělci umí mlátit hlavně hubou a až to na někoho spadne, bude po legraci. Takže milý nedělnický původe, předveď se...

19. 3. 2020 15:44:03

Re: Analytici: Stavebnictví může být tahounem při oživení ekonom...

Je zajímavé, kolik analytiků hovoří o zcela obligátních záležitostech, jako kdyby měli právo a všechny moudra světa ve svém držení. Přitom co ví ti z bank o reálných problémech na stavbách? Nic, protože mají pouze předávané informace od manažerů stavebních firem, které jsou často poněkud vzdáleny od pravdy. Logicky. Je také podivné, že vůbec někomu sdělují své prognózy a potřebu budoucího dění. Komu? Vládě? Pojišťovnám? Prázdné článečky, které nikdo nepotřebuje, jsou o ničem. Odvětví, která podporují stavební průmysl, ta v určitém utlumeném procesu dále produkují. Stavební firmy část zakázek, těch menších, zpomalí, ale ostatní pojedou dál, např. dálnice a koridory. Tam se termíny nesmí posunovat. Co se zhorší, jsou investice do jiných odvětví, kde začnou chybět zahraniční síly, které odjely pryč. A stavby technologií pro petrochemii a energetiku, na ty budou tyto montážní cizí síly chybět nejvíc. na to jsem zvědav, jak to dodavatelské firmy zařízení pro zásadní změny v energetice vyřeší. Poklesne čerpání tzv. dotací z fondů EU ještě víc? Ovšem a to bude jen dobře. Nevyváženost mezi zdroji peněz a možnostmi stavební výroby se ukáže ještě větší než dosud. Zajímá to vládu, její investiční národní plán se bude měnit? Jak, kdy? Ani ve hvězdách to dnes nestojí.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz