Tramvajové tratě a Václavské náměstí

(ČTK) – Tramvaje budou na pražském Václavském náměstí po svém návratu do horní části jezdit v trase dnešních vozovek pro auta. V minulosti byly koleje ve středu náměstí. Úpravy by měly začít v roce 2022 a práce mají trvat asi rok. Novinářům to v pondělí 21. října 2019 řekli představitelé města a architekti. Kromě kolejí v horní části náměstí přibudou stromy a rozšířeny budou chodníky. Tramvaje přestaly na náměstí jezdit na začátku 80. let minulého století. Architektonickou soutěž na proměnu celého náměstí vyhrála před více než deseti lety kancelář Cigler-Marani.

„Koleje nepovedou středem náměstí, jako to bylo dřív. Naopak chceme, aby tam vznikl kvalitní veřejný prostor. Koleje by měly vést po okrajích, v podstatě v prostoru, kde dnes jezdí automobily. Když se tam vrátí tramvaje, umožní to, že prostor který máme spojen s taxikáři a veksláky, tak jej vrátíme místním,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Podle původního návrhu Cigler-Marani se měly tramvaje vrátit do své někdejší trasy ve středu náměstí. To se nyní změní. „Vozovky budou sdílené pro auta a tramvaje a střed náměstí je určen pěšákům. Vznikl tam 15 metrů široký prostor,“ řekl architekt Vladimír Vacek. Křížení tramvají se severojižní magistrálou provoz automobilů podle Scheinherra nezkomplikuje.

V horní části náměstí přibude druhé stromořadí, ubude parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor. „Takže taková standardní demonstrace tam může být, když tak se tramvaje zastaví,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09).

Na základě upravené studie město nyní nechá vypracovat dokumentaci nutnou pro získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. „Očekávám, že na konci roku 2021 bychom mohli mít všechna potřebná povolení. Na začátku roku 2022 bychom mohli začít stavět a na přelomu let 2022 a 2023 by mohlo být hotovo,“ řekl Scheinherr. Náklady by se podle odhadů měly pohybovat okolo 250 milionů korun, přesná částka není známa.

Na jaře příštího roku by měla začít rekonstrukce spodní části náměstí od křížení s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí směrem na Můstek. „Je zřejmé, že to místo potřebuje revitalizaci. Je málo tak padlých území, jako je spodní část Václavského náměstí,“ řekl Hlaváček.

Vizualizace: Jakub Cigler Architekti, Zdroj: IPR

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    1/ Odpočinková část na holém prostranství uprostřed náměstí není vhodná. Květináče, bazen nepomohou. Zejména v létě budou lidé hledat stín a lavičky pod stromy, které nebudou.
    2/ Je obava, že křížením s tamvajemi narostou dopravní kolapsy na magistrále. Prioritní je dokončení vnějšího okruhu Prahy, kdy zátěže poklesnou.
    3/ Byla nedávno zmínka, že stropy stanice metra Muzeum staticky nevyhoví pro tramvaje? To by znamenalo zásadní problém a odklad výsledku.

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Odpoved na prispevky vyse: Mam pocit, ze zamenujete park a namesti. Neni to totez. U Karlaku by se dalo polemizovat, ale Vaclavak je jednoznacne namesti, vzdycky byl. Neni proto na miste to precpat stromy ani travnicky. Kdyz se podivate na priklady peknych funkcnich namestli ze sveta, tak skoro zadne nemaji moc stromu a skoro vsechny maji pevne povrchy: St. Marco v Benatkach, Trafalgar v Londyne, Platz pred operou v Zurichu, namesti v mensich italskych mestech, nakonec i Staromak… (preplnenost turistama nechame ted stranou). Dobre namesti je predevsim prazdne, aby bylo flexibilni.
    Vase poznamka o tepelnych ostrovech je samozrejme spravna, ale resenim neni nacpat strom uplne vsude. Praha ma tolik parku, ze se o ne nestiha starat, a ani na to nechce vydavat dostatek penez. Neni resenim delat parku vic a vic, ale dobre se starat o ty, ktere uz mame.

  3. Čtenář Stavbawebu says:

    První “standardní demonstrace” by mohla být PROTI ROZŠÍŘENÉMU KAMENÉMU STŘEDNÍMU PRUHU-DALŠÍMU TEPELNÉMU OSTROVU-když už nemáme moře, tak aspoň víc ostrovů , i když tepelných.

  4. Čtenář Stavbawebu says:

    Říkal jsem si jednou, že arch Cígler neni tak špatný,
    když může stavět na významných místech Prahy,
    které před tím vybourá.
    Ale on je ještě horší!
    No, ale nápady má – koho by napadlo dostat aspoň kousek D1 do centra Prahy?

  5. Čtenář Stavbawebu says:

    Co je komfortního na 15 m širokém holém prostranství mezi jízdními pruhy aut a tramvají?
    Nikdo mě nepřesvědčil, že je nutné, aby tudy vedly tramvajové linky. Vždyť už dnes jsou zastávky uprostřed náměstí a nad muzeem a připravuje se trať z Vinohradské k Hlavnímu nádraží. To je málo?

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*