Fotogalerie ke článku (3)
Autor: Harris and Kjisik Architects and Planners — Trevor Harris (*1949), Hennu Kjisik (*1948), Petri Rouhiainen Architects — Petri Rouhiainen (*1966)
Stavebník: Jyväskylä Travel Centre Estate Company
Spolupráce: Esko Valkama, Jukka Ollikainen, Juha Lehtonen
Soutěž: 1995-1996 (1. místo)
Projekt: 1997-2001
Realizace: 2002-2003
Adresa: Hannikaisenkatu 20, Jyväskylä, Střední Finsko, Finsko
Podobně jako v jiných evropských zemích se i finská města dala cestou vstřícnosti k cestujícím v hromadné dopravě. Průkopníkem tohoto trendu se stala Jyväskylä, kde na základě vyzvané soutěže vzniklo první finské „travel centre“ — místo, kde lze suchou nohou přestoupit mezi různými druhy dopravy (v tomto případě vlak, autobus a auto) a zároveň strávit čas mezi přestupy v příjemném prostředí (např. v restauraci nebo fitcentru). Komplex leží na hranici historického centra a otáčí se k němu hlavní budovou s hodinami a čekací halou plnou služeb. Cihelná fasáda v kombinaci s Cor-Tenem je odkazem na Alvara Aalta, který v tomto městě strávil mládí a vytvořil zde svá první díla. Kolem centrální budovy jsou pak velmi účelně vyskládány ostatní objekty — vzdušné nádražní perony překryté velkým kšiltem střechy hlavního objektu, nástupní prostor pro autobusy s elegantními informačními stojany zastávek, parkovací dům pro auta i autobusy s „dýchající“ opalizující skleněnou fasádou a všude kolem rozmístěná krátkodobá parkovací místa pro taxi a doprovod cestujících. Tak moderní a slušivé, jistě by si podobný terminál mohlo přát i nejedno české město.
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.
Jo, taky se mi to líbí, fakt to má něco do sebe!