Nový tunel v Chorvatsku, otevřený minulý týden, spojuje pobřeží u letoviska Baška Voda s dalmatským vnitrozemím za pohořím Biokovo (Imotska krajina). Je to jediný tunel v Evropě ražený v krasovém masívu. Tunel je pojmenován podle stejnojmenné hory v pohoří Biokovo (Sv. Ilija – 1 642 m), v jehož masívu je proražen. Drží i chorvatský primát ve výšce nadloží, která tu představuje více než 1 300 metrů. Šířka tunelu činí 11 metrů a vozovka s dvěma jízdními pruhy je široká 7,7 metru. Na jižní, přímořské straně tubusy ústí u Bastu nad letoviskem Baška Voda. Na vnitrozemské, severní straně u osady Rastovac u Zagvozdu.
(ČTK) – Turisté, kteří směřují na dovolenou do jižní části Dalmácie, už mohou používat nový tunel sv. Ilija, který spojuje dálnici s pobřežím severně od Makarské. Více než čtyři kilometry dlouhá komunikace, která vznikala pět let, se motoristům otevřela v pondělí odpoledne. Tunel má zrychlit a zjednodušit cestu k moři.
Používání tunelu je zpoplatněno. Například osobní auto zaplatí 20 kun (asi 70 korun) a řidiče kamionů bude cesta stát 66 kun (230 korun), napsal server 24sata.hr. Tímto způsobem se mají alespoň zčásti zaplatit náklady na stavbu, které dosáhly půl miliardy kun (1,7 miliardy Kč).
Nutnost platit za používání tunelu podle serveru vadí místním obyvatelům, kteří poplatky považují za příliš vysoké. Chtějí proti nim začít protestovat. Představitelé chorvatské správy silnic již oznámili, že pro místní bude využívání tunelu levnější.
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…