U nádraží v Ostravě-Svinově se začne stavět nový terminál

U nádraží v Ostravě-Svinově se začne stavět nový terminál

(14. 4. 2011) Ostrava 13. dubna (ČTK) - Za několik týdnů se na místě důležitého dopravního uzlu u vlakového nádraží v Ostravě-Svinově začne stavět moderní terminál. Stavba by měla být dokončena v březnu 2013. Do té doby si vyžádá výrazná dopravní omezení. Představitelé Ostravy to oznámili na tiskové konferenci.
Architektonickou stránku rekonstrukce terminálu Svinov mosty navrhnul již v roce 2007 architekt Václav Filandr (doplněno Stavbaweb).

 
 
 
 

U nádraží v Ostravě-Svinově se začne stavět nový terminál

Ostrava 13. dubna (ČTK) - Za několik týdnů se na místě důležitého dopravního uzlu u vlakového nádraží v Ostravě-Svinově začne stavět moderní terminál. Stavba by měla být dokončena v březnu 2013. Do té doby si vyžádá výrazná dopravní omezení. Představitelé Ostravy to oznámili na tiskové konferenci.
Architektonickou stránku rekonstrukce terminálu Svinov mosty navrhnul již v roce 2007 architekt Václav Filandr (doplněno Stavbaweb).

Svinov - celkový pohled


Nový terminál má propojit městskou a automobilovou dopravu s dálkovými autobusy a vlaky. Přestavba Svinovských mostů a jejich okolí naváže na už hotovou rekonstrukci vlakového nádraží a prostoru před ním. Obojí je dílem ostravského architekta Václava Filandra. Dříve chodili cestující od tramvajových a autobusových zastávek na mostech k vlakům po takzvaném platu. To pocházelo ze 70. let minulého století, nikdy nebylo dokončeno a loni v létě je stavbaři zbourali.

"Svinovské plato umožňovalo přejít velký kus k nádraží chráněný před povětrnostními vlivy. Teď se ten prostor upraví tak, aby se tam dalo pohodlně dojít po chodníku, z mostů se bude sjíždět eskalátory až na úroveň nádraží," řekl primátor Petr Kajnar (ČSSD). V budoucnu by se lidé měli dostat od zastávek MHD až k vlakům "suchou nohou" přes nákupní středisko (autorem projektu je opět Václav Filandr - doplněno Stavbaweb). "To je ale investiční akce soukromé firmy a ta dnes svoje investice trochu zabrzdila, protože je krize a není zrovna doba na stavění. Ale myslím si, že se to s nějakým zpožděním realizuje," dodal Kajnar.



Vedoucí městského odboru ekonomického rozvoje Václav Palička uvedl, že náklady na stavbu byly původně odhadovány na zhruba 796 milionů korun. Vítěz výběrového řízení, firmy IMOS Brno a SDS Exmost, však nabídl cenu 398,24 milionu korun. "Město tak může ušetřit asi 314 milionů," řekl Palička. Na nákladech se bude město podílet ze tří čtvrtin a ze čtvrtiny Moravskoslezský kraj. Palička uvedl, že na projekt je připraveno až 561 milionů korun z evropských dotací z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.

Nabídku určila jako nejvýhodnější odborná hodnotící komise a schválily to rady města i kraje. Představitelé Ostravy uvedli, že mají dva posudky, podle kterých je nabídnutá cena reálná a projekt splňuje všechny požadavky. "Je vidět, že během krize stlačují firmy své náklady na minimum," řekl Kajnar.

Nízká cena podle něj může znamenat, že se firma, aby se vešla do ceny, bude snažit nepoužívat tak kvalitní materiály. "Na druhé straně proti tomu se nelze bránit, protože vybírat za nejnižší cenu je samozřejmě rozumné. Splnění požadavků, které jsou v projektu, se předpokládá," řekl Kajnar. Připomněl, že město vysoutěžilo za polovinu ceny například všechny stavby, které se stavěly v průmyslové zóně v Mošnově. "A tam nakonec ta kvalita odpovídá," dodal primátor.

Se zahájením stavby se čekalo na vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), protože jedna z neúspěšných firem podala návrh na přezkum zakázky. Svůj návrh ale stáhla. "Na základě vzetí návrhu zpět rozhodl 5. dubna ÚOHS o zastavení správního řízení v této věci," informovala mluvčí Ostravy Andrea Vojkovská.

Podle Kajnara je reálné, že stavba bude hotova v březnu 2013, což je asi o 15 měsíců později oproti původním plánům. "Máme platné stavební povolení, všechny formality jsou vyřízeny. Teď už záleží jenom na rychlosti firmy a stavební firmy nemají problémy s tím dodržovat termíny," řekl primátor.

Palička informoval, že v první fázi se začne upravovat prostor pod Svinovskými mosty, kam následně povedou objízdné trasy. Dopravní omezení na mostech, která zkomplikují cestování mezi Ostravou a Opavou a ve městě pak mezi Porubou a centrem, se plánují od listopadu.

Související články:
Železniční nádraží Ostrava-Svinov

Doplněno Stavbaweb:
Železniční nádraží Ostrava - Svinov si můžete virtuálně prohlédnout zde (exteriér, interiér historické výpravní budovy a interiér nové odbavovací haly).

Atelier Filandr je i autorem projektů:
NÁDRAŽÍ ČD, OSTRAVA-SVINOV - 2006 (- Grand Prix architektů 2007)
PŘEDNÁDRAŽNÍ PROSTOR, SVINOV - 2006

SVINOVSKÉ MOSTY - 2007

 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře
 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz