Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad
Náměstí Jiřího z Poděbrad, Praha 3
(7. 1. 2019) Praha 3 se rozhoduje zda vypíše novou architektonickou soutěž nebo zahájí dílčí úpravy
Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad
(ČTK) - Nové vedení třetí městské části chce v co nejkratším čase
zahájit úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad, které se plánují od přelomu
tisíciletí. Podle starosty Jiřího Ptáčka (TOP 09) je však nejprve nutné
se domluvit na podobě oprav. V prvním čtvrtletí letošního roku proto
chce uspořádat diskuse s místními obyvateli a podle toho rozhodnout, zda
radnice vypíše novou architektonickou soutěž, nebo už zahájí drobnější
úpravy náměstí.
Různá vedení Prahy 3 celkovou
rekonstrukci náměstí od roku 2002 postupně odkládala. Místní obyvatelé a
politici se nebyli schopni shodnout na její podobě. Přípravu
rekonstrukce podle původního projektu loni v březnu zastavilo svým
usnesením zastupitelstvo městské části. Podle zastupitelů byl projekt
zastaralý, příliš nákladný a znamenal by zabetonování zelených ploch.
Nyní je podle starosty Ptáčka nutné najít shodu na podobě úprav a co nejdříve začít na náměstí pracovat. "Vzal
jsem si tohle jako jeden ze svých stěžejních bodů, abychom nastartovali
nejenom urychlenou diskusi, tedy abychom se dohodli, jak to má vypadat,
ale abychom reálně rekonstrukci zahájili," uvedl a dodal, že dlouhé čekání se negativně podepisuje na stavu náměstí.
První fází by podle Ptáčka měla být diskuse s autory původního projektu a s obyvateli. "Minulé
vedení špatně projekt komunikovalo vůči veřejnosti. Jako takovou
perličku bych řekl, že vizualizace náměstí byly zveřejněny teprve ve
chvíli, kdy byl celý návrh zastupitelstvem zrušen. To mi samo o sobě
přijde absurdní," uvedl.
Na základě diskusí podle něj
radnice rozhodne, jestli vyhlásí novou soutěž na celkovou rekonstrukci,
nebo půjde cestou dílčích úprav. Rozhodnout by starosta chtěl v první
čtvrtině letošního roku.
Původní projekt z roku 2002 počítal
například s osázením náměstí vzrostlými lipami a platany a s vydlážděním
plochy před kostelem. Měly být upraveny nevzhledné vstupy do metra,
zlepšen přístup pro pěší a zmizet měl průduch z metra a kašna. Právě
proti odstranění kašny se zvedl odpor mezi místními, na základě kterého
radnice projekt v roce 2014 upravila. Úpravy měly vyjít na 75 milionů
korun a původně je měl z větší části zaplatit magistrát.
Doplněno Stavbaweb:
V roce 2002 zorganizovala radnice pod vedením ODS veřejnou
architektonickou soutěž na rekonstrukci nám. Jiřího z Poděbrad. V roce
2013, kdy náměstí spadalo do kompetence Ondřeje Ruta ze Strany zelených,
byla na vítězný návrh objednána projektová dokumentace pro územní
rozhodnutí. V roce 2014, kdy měla náměstí Jiřího z Poděbrad v
kompetenci starostka Vladislava Hujová z TOP 09, architekt Mirek Cikán
zapracoval připomínky spolků i jednotlivců a bylo vydáno územní
rozhodnutí, které vytvořilo i prostor pro vybudování bezbariérového
vstupu do metra prostřednictvím výtahu. V březnu 2018 ale většina zastupitelů odhlasovala zrušení tohoto projektu, aniž by se seznámila se zapracovanými změnami.
Podle opozičního zastupitele Matěje Stropnického (Zelení/Žižkov (nejen)
Sobě), který zrušení rekonstrukce předložil, si v Praze 3 zaslouží
investice zanedbanější prostranství ve spodní části Žižkova. Náměstí
Jiřího z Poděbrad podle Stropnického potřebuje pravidelnou údržbu a
výměnu starého mobiliáře, který nebyl vyměněn kvůli čekání na komplexní
rekonstrukci náměstí.
Náklady na rekonstrukci náměstí byly stanovené na 75 milionů korun.
Vedení radnice mělo v plánu investovat do komplexní rekonstrukce
20 milionů korun a zbytek chtělo získat od hlavního města, to ale
finanční podporu městské části neposkytlo. Podle původních plánů se mělo
začít s realizací projektu v roce 2015.
(Zdroj: Praha 3 a zpráva ČTK 21.3.2018 )
Projekt revitalizace Náměstí Jiřího z Poděbrad autorů MCA Atelier naleznete ZDE.
Související články:
Praha 3 připravuje úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad 19.10.2017
Náměstí Jiřího z Poděbrad v novém 10.12014
Náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze 3 20.11.2012
Komentáře ke článku
7. 1. 2019 14:48:34. Re: Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad. Jadran
7. 1. 2019 14:58:25. Re: Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad. grigorij parma
7. 1. 2019 15:19:18. Re: Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad. Helena Kolmanová
9. 1. 2019 15:11:40. Re: Re: Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad. Jadran
10. 1. 2019 13:52:35. Re: Re: Re: Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad. Jitka
12. 1. 2019 12:17:32. Re: Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad. Přemek
14. 1. 2019 17:11:58. Re: Re: Úpravy náměstí Jiřího z Poděbrad. Jitka
Jelikož nejsem fanatik a omezenec, tak konstatuji že v tomhle se Stropnickým naprosto souhlasím a dělá se mi zle z té omezené představy oněch "tvůrců", kteří by náměstí zadláždili, stromy "popílili" (vždyť tak za třicet let vyrostou a ve vizualizacích jdou udělat snadno...) a pak budou jinde kňourat, jak je u nás málo zeleně a jak je v Praze v létě horko a dusno a budou přicházet s šílenými návrhy na střešní zahrady a zelené fasády. |
Uvedený návrh působí stroze až nesmyslně bolševisticky, jako přehlídková plocha pro jednotky gard. S plochou je třeba se pomazlit, nezapomenout na prostory pro příležitostné akce,vodu,zeleň,předzahrádky kaváren a nezávazný odpočinkový pohyb občanů! |
Myslela jsem, že betonový projekt byl dávno zavržen. Ať si slavný ateliér vystačí s košem na odpadky. Náměstí slouží na farmářské trhy a jiné bohulibé akce. Na ty beton není potřeba. |
Máte naprostou pravdu, místo aby se zamysleli třeba nad tím, jak navrhnout uspořádání stánků a pomocí podzemních rozvodů třeba alespoň pro část umožnit napojení na elektriku, pitnou vodu a odvod kanalizace a tím zjednodušit jak práci prodejců, tak komfort nakupujících. Místo umístění zapuštěných kontejnerů na tříděný odpad a integrace co nejjednodušších záchodů (ve stylu německých a rakouských dálničních odpočívadel) vydláždí a vybetonují celou plochu, hlavně aby to na půdorysu a ve vizualizacích vypadalo patřičně efektně a hlavně za každou cenu originálně. A to, že to náměstí je ve sklonu který se směrem k metru nejprudší (na velkých plochách to není tak vidět) asi netuší. A co mně neskutečně ...vadí, je že všude malujou stromy, které v tomto rozsahu budou tak za třicet let. Svého času mě zvedl návrh jakéhosi atelieru, který takhle vrhl předláždit náměstí Míru, samozřejmě při likvidaci veškeré stávající zeleně. |
Souhlasím, že řešení infrastruktury by mohlo stačit. Když se upraví pohyb chodců (přechody, vstupy do metra, přístup k tramvajím) a rozmístění stánků pro trhovce, je hotovo. |
Pod náměstím je třeba nejprve vybudovat parkování, potom může následovat Úprava náměstí... |
Parkování pod náměstím by bylo tak drahé, že by bylo prázdné. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

26. 5. 2022 11:15:31
Re: Anna Švarc je architektkou metra
gratuluji a přeji mnoho zdaru. . komunální politici uchvátili rozhodování o uměleckých děl na metru do svých ukou..pomocí pavučin administrativních předpisů dusí argumentaci autorů.
26. 5. 2022 10:57:54
Re: Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Gro...
Přesně, to je nejhorší a také se toho obávám. Vůbec nechápu, jak člověk, který se nezabývá rozvojem území, nemá umělecké a vizuální cítění, prostě je to nějaký laik, může takto rozhodovat o tom, co je důležité pro lidi a město a co ne. Hřib je pro mne naprosto fantastický primátor. Je mladej, má rozhled, dá na rady skutečných odborníků, je kreativní a vypadá dobře.
24. 5. 2022 22:16:44
Re: Dveře IDEA od JAP FUTURE: V jednoduchosti je krása
Zde je dobrá ukázka, jak napsat o zcela obyčejném výtvoru, který nic nového nepřináší, celých 25 řádků. Nazval bych to prázdné věty v květnatém stylu, ale bez smyslu.
23. 5. 2022 10:40:23
Re: Koncept řetězové výstavby
Pan architekt Mareš již dlouhé roky trpí jakousi potřebou poučovat své profesní kolegy , jak se mají navrhovat a stavět domy . Osobně stále čekám , kdy Ateliér k světu naprojektuje , povolí a realizuje v Plzni nějaký kloudný dům , který by byl trochu ,,k světu" , něco , čím by obohatil soudobou plzeňskou architekturu . Teď tedy rozšířil svůj zájem i o urbanismus a přichází s myšlenkou řetězové výstavby , konceptem , který si cení až tak vysoko, že je chráněn průmyslovým vzorem.... Škoda, že architekti , kteří umí, mlčí.
21. 5. 2022 09:33:43
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Jen doufejme, že se nenajde zase nějaký vlivný laik, který ten projekt zabije, jako knihovnu od Kaplického zabil Klaus a po něm ostudně i tehdejší primátor.
19. 5. 2022 17:51:19
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Někde jsem zahlédla i schémata přeložek dopravy. Škoda, že jste je sem také nedali, když už se zmiňujete o komplexním řešení území.
19. 5. 2022 17:49:09
Re: Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Gro...
Jen to použití venkovních ramp. Ale tohle je mnohem rozevlátější (a mně se to taky víc líbí).
19. 5. 2022 17:11:56
Re: Nový Hlavák
Je to možná detail, ale když jsem před časem musela procházet od Sherwoodu k nástupištím, tak mi chybělo, že v dlažbě odbavovací haly nejsou vyznačeny hlavní průchody, vč. směrovek nejen nad vstupy, ale i nad kříženími. Mohlo (a z psychologického hlediska mělo) by to fungovat jako chodníky mezi prostory čekáren a pokladen nebo prodejních ploch. Takhle mi to přišlo, že se navzájem pletou lidi, kteří někam jdou, mezi těmi, kteří tam jen jsou. Předpokládám, že na jasně (např. barevně, materiálově) odlišeném "chodníku" by mohlo těch čekajících ubýt. Věřím, že řada z nich to dělá nechtěně, protože prostě neví, kam si stoupnout, kudy jít. Např. není šťastné řešení, umístit informace o odjezdech přímo nad takovýto "chodník", aby se tam kvůli nim cestující zastavovali. Tam patří jen výrazná směrovka k informacím a pod informacemi prostor pro ty, co se zastaví (často i s kufry). Omlouvám se, že jsem se tak rozepsala, možná tam směrovky už jsou, ale tenkrát mi ta jednolitá podlaha, na které se bez ladu a skladu sem tam něco vyskytovalo, přišla nedomyšlená.
19. 5. 2022 14:46:37
Re: Vltavská filharmonie od vítězného týmu Bjarke Ingels Group b...
Nepříde Vám to hodně podobné Opery v Oslu od Snohetta?
17. 5. 2022 14:38:55
Re: Knihovna Petra Hájka
Dobrý den,na první pohled až nepřátelské k člověku...vězeňská atmosféra....přeju ať je to jen na fotce a nikoliv ve skutečnosti
11. 5. 2022 20:57:09
Re: Re: Koncept řetězové výstavby.
Přesně tohle mě napadlo taky.
11. 5. 2022 20:53:50
Re: Studenti navrhli nové využití Strahovského stadionu
Kotviště vzducholodí, to je přece úžasný nápad.
8. 5. 2022 20:56:33
Re: Koncept řetězové výstavby
Souhlsím s předchozími. Urbanismus -kromě zahrádek, mj. velmi připomíná koncepci koncentračních táborů, + většího tábora v Letech. Náves, občanská vybavenost =absence. Obyvatelé rozeznají domy jen podle čísla.
5. 5. 2022 20:29:12
Re: Koncept řetězové výstavby
Přidávám se k předchozím hodnocením. Ten koncept je neuvěřitelně pomýlený. Ani vesnice, ani město, nuda stále stejných uniformních domů se stále stejnými k ničemu nepoužitelnými předzahrádkami, tedy použitelnými jen jako parkoviště. O tom, že v prostředí by se měli mít možnost pohybovat lidé, o tom není ani zmínka. Baťovské domečky proti tomu jsou ukázkou promyšlené architektury. Takovýchto kobercových náletů nudných domů už je v této zemi snad dost, nemusí přibývat další. Má-li celek působit harmonicky, tak to, co představují vizualizace, má k harmonickému prostředí hodně daleko. Prostě špatně je to celé od počátku. Možná to má výhody pro stavební firmu či pro developera, Ale architektura to není.
5. 5. 2022 18:30:32
Re: Koncept řetězové výstavby
stejné a nic nového jako před x lety v Anglii
5. 5. 2022 17:11:05
Re: Koncept řetězové výstavby - nuda bez kapky kreativity
Souhlasím s předchozím kritickým hodnocením uniformity celku. Nějak mi to mentálně připomíná urbanismus panelové výstavby podle co nejdelších jeřábových drah z konce reálného socializmu.
5. 5. 2022 15:36:24
Re: Koncept řetězové výstavby
Nelíbí. Příliš se drží uniformity.
29. 4. 2022 15:40:51
Re: Re: Stodola Loubí.
Ale aspoň je to střecha s přesahem a stodola má dvoje vrata. Tak když spadne lavina na jedné straně, tak nejspíš na druhé netaje. A kdyby ano, tak je to přece rekreační objekt a zůstane se vevnitř :-) Mě spíš napadlo, že posuvná vrata na stodolách měla dost výhod.
29. 4. 2022 15:10:48
Re: Architektura jako věc veřejná: Městští architekti, městské a...
Městští architekti/architektky mají maximálně takový vliv, jaký má město. To znamená, že v územním plánování mohou mít vliv na zastupitelstvo a v řízeních stavebních úřadů maximálně jednat za město jako účastníka řízení - a bez změny postavení obcí z účastníka na dotčený orgán se nic nezmění. Mimochodem, proto také nedává smysl, proč se starostové tak brání vzniku centrálního stavebního úřadu - jak mohou tvrdit, že by přišli o vliv, když na druhou stranu tvrdí, že přece podle zákona žádný nemají, že systémová podjatost neexistuje? Proč se raději nechtějí stát dotčeným orgánem? A tím by mohla vzniknout i část pracovní náplně městských architektek a architektů.
28. 4. 2022 15:50:14
Re: Re: Stodola Loubí.
Řekl bych, že stodola včetně krovu už na místě v dlouhodobém horizontu úspěšně stojí.