V budově nádraží Ostrava-Vítkovice bude finanční úřad

V budově nádraží Ostrava-Vítkovice bude finanční úřad

(3. 2. 2020) Rekonstrukce by měla začít příští rok, současně probíhá řízení o vyhlášení budovy kulturní památkou

   
 
 
 
 

V budově nádraží Ostrava-Vítkovice bude finanční úřad

(ČTK) - Ve výpravní budově vlakového nádraží Ostrava-Vítkovice bude působit dislokované pracoviště Generálního finančního ředitelství (GFŘ). Chátrající objekt je ale nejprve potřeba opravit. Rekonstrukce, jejíž náklady se předběžně odhadují na 330 milionů korun, by měla začít příští rok, pracoviště GFŘ by se do budovy mělo nastěhovat na konci roku 2023. ČTK to 30. ledna 2020 řekl mluvčí státní Správy železnic Marek Illiaš.

Nádraží je na takzvané Polanecké spojce, která spojuje ostravská nádraží Svinov a Kunčice. Budova byla postavena v 60. letech minulého století v takzvaném bruselském stylu (podle projektu Josefa Dandy - doplněno Stavbaweb), pro potřeby současné železnice je ale předimenzovaná a léta chátrá. Správa dala zpracovat ideovou studii, která měla za cíl hlavně najít možnosti pro budoucí využití výpravní budovy a také vyhodnotit její kulturní hodnotu. V současné době se koná správní řízení o vyhlášení budovy kulturní památkou.

"Nejlépe hodnocené využití, které bylo i kladně hodnoceno Národním památkovým ústavem, územním pracovištěm v Ostravě, bylo využití pro potřeby administrativy. Z tohoto důvodu byly prostory nabídnuty k využití Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM)," uvedl Illiaš.

Po jednání s ÚZSVM se zúčastněné strany rozhodly, že do prostor výpravní budovy bude od prosince 2023 dislokováno pracoviště (GFŘ). "V současné době probíhají jednání s GFŘ za účelem upřesnění budoucího smluvního vztahu," uvedl Illiaš.

Práce na zpracování záměru projektu rekonstrukce budovy už začaly. Tento záměr bude sloužit komisi ministerstva dopravy k rozhodnutí o financování opravy. Schválení záměru se podle Illiaše očekává v první polovině letošního roku. Po zpracování projektové dokumentace bude podána žádost o vydání stavebního povolení.

"Pokud bude vše probíhat optimálně, přepokládá se zahájení stavebních prací v druhé polovině roku 2021 a jejich ukončení nejpozději do října roku 2023 s ohledem na dislokaci pracoviště GFŘ," uvedl Illiaš.

Kromě kanceláří GFŘ vzniknou ve výpravní budově vítkovického nádraží také prostory například pro gastronomické zařízení, maloobchodní prodejnu a menší prostory pro služby, jako jsou kadeřnictví nebo masáže. Illiaš uvedl, že Správa železnic o tom jedná s radnicí ostravského obvodu Vítkovice.

Doplněno Stavbaweb:
Podrobný popis budovy včetně technických zajímavostí najdete v článku Petra Přendíka Nádraží Vítkovice – nádraží pro Jižní město.
Další informace najdete na stránkách ŽelPage v článku Nádraží Ostrava-Vítkovice. Nechcete si ho koupit?
NPÚ vydal v únoru 2018 publikaci Nádraží Ostrava-Vítkovice (s podtitulem Historie / architektura / památkový potenciál). Autorem je Martin Strakoš. Více ZDE.
Více informací o zadané studii posuzující využití nádraží Vítkovice najdete na stránkách msstavby.cz.

 
 
 
 
49.8015594
18.2619839
V budově nádraží Ostrava-Vítkovice bude finanční úřad

V budově nádraží Ostrava-Vítkovice bude finanční úřad

Komentáře ke článku

 
 
 
 
 
 
 
 

11. 2. 2020 23:51:53. Re: V budově nádraží Ostrava-Vítkovice bude finanční úřad. Jiří Kalvach

  To je velmi dobrá zpráva!
Snad se dílo podaří.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

13. 2. 2020 15:49:48

Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje

Eva Jiřičná nezvolila londýnskou City jako dobrý příklad - je to odstrašující směska exkluzivních solitérů, které samy o sobě jsou jistě pozoruhodnými architekturami, ale urbanisticky zničily svou anarchií, necitlivostí k dřívějším duchovním dominantám - wrenovským kostelům, a dříve jednotné koloniální zástavbě, kus historického centra města. V Praze byl už za I. republiky uvnitř města podobný urbanistický faul jen Havlíčkův Penzijní ústav na Žižkově, a po válce na tomto žižkovsko-vinohradském horizontu zatím jen štíhlá televizní věž a krabicovitá budova bývalého PZO Strojexport. Pankráckou "zubatou" siluetu lze doplněním dalších mrakodrapů zacelujících v dálkových pohledech mezery do nové obalové "Gaussovy křivky" opravit, a je to od MPR dostatečně daleko. Žižkovsko-vinohradský horizont je narušený málo a je blíže, takže je to záležitost citlivější. Přesto stojí Jiřičné návrh za úvahu. Spolu se zástavbou nákladového nádraží by mohly vytvořit nové centrum Žižkova a svou vlastní kvalitou architektury tento horizont spíše obohatit, než pokazit. Není to přece ani nepovedený "dort" v podobě blízkého hotelu, ani rádoby "krystal" vedle krabice Strojexportu, ale zajímavá skupina výškových domů, snesitelně daleko od historického jádra města a MPR, výborně komunikačně napojená, zejména kdyby byla tímto směrem vedena trasa metra "D" od Náměstí míru do Libně a Vysočan namísto nelogického "ohnutí" zpět k Wilsonovu nádraží. Je to ovšem věc odborné diskuze a také politické odvahy, které se bohužel nedostalo projektu Kaplického knihovny na Letné. Ostatně pod Parukářkou vyrostly dost nahusto věžáky, o kterých vědí jen místní znalci, protože jsou schované ve 2. pořadí za budovami pošt a SUDOPu. Masiv Parukářky a zástavba před i vysoká zeleň Olšanských hřbitovů by část výšky nových výškových budov opticky ubrala. Uznávám ale, že argumenty odpůrců jsou rovněž silné a nutno je brát vážně. Měly by se vyzkoušet dostupné modely vizualizace záměru z různých stanovišť, jak nabízí GIS technologie Útvaru rozvoje města, a pak teprve po diskuzi odborníků i s veřejností rozhodnout.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz