Vinařství Lahofer
Dobšice u Znojma
(9. 6. 2020) Studio
Chybík+Krištof
Vinařství Lahofer
Budova
je zakomponována do krajiny s vinohrady. Slouží jako výrobna, prostor pro
návštěvníky i administrativní zázemí společnosti Lahofer. Hlavní myšlenkou návrhu
byl motiv vinných řádků, jenž se přenáší dovnitř budovy v podobě konstrukčního
systému. Architekti ke spolupráci přizvali umělce Patrika Hábla, který na
betonové klenby aplikoval své malířské dílo.
Vinařství Lahofer, založené v roce 2003 ve Znojmě, dnes s 430 hektary vinic a
roční produkcí až 800 tisíc lahví, patří k největším pěstitelům vína u nás. Stavba
nové provozovny v Dobšicích u Znojma, která kromě výroby integruje návštěvnické
centrum a administrativní zázemí společnosti, se stala dalším krokem v rozvoji
firmy. Zasazena je do vinice a vlní se pod rozdílnou konstrukční výškou.
Přirozeně tak reaguje na mírný sklon a charakter vinařského terénu.
„Nechtěli jsme do krajiny vstupovat s příliš velkým měřítkem. Rozdělením do tří
hmot se celkový objem domu odlehčil,“ popisují koncepci architekti Chybík a
Krištof. Nižší, avšak pohledově nejexponovanější je návštěvnická a
administrativní část s velkoryse prosklenou fasádou orientovanou k jihu. Na ni
navazují dvě výrobní haly s rozdílnou světlou výškou, které odpovídají výrobním
procesům, jež se odehrávají uvnitř. Vzájemným natočením a průnikem hmot vznikla
dvojice funkčně i opticky oddělených dvorů. Na jedné straně provozní dvůr, kde
se soustřeďují výrobní a logistické procesy, na druhé straně prostor pro
návštěvníky. Ten má formu měkce tvarovaného amfiteátru stoupajícího až na
střechu budovy, odkud nabízí výhled do krajiny. Všechny části jsou sjednoceny
výrazným přesahem střech a dřevěným obkladem fasády.
Střecha budovy je plochá, v části amfiteátru pro veřejnost je záměrně zborcená.
Její monolitické železobetonové přesahy jsou od interiérů oddělené pomocí prvků
pro přerušení tepelných mostů. V jedné části zborcené plochy – nad vinným
sklepem – je stropní deska koncipovaná jako prostorová skořepina tvořená
kombinací zakřivených rámů a střešní železobetonové desky.
Při pobytu v ní mohou návštěvníci zakusit estetický prožitek z pohledu na betonové klenby, pro něž navrhl a následně zhotovil své dílo umělec Patrik Hábl. Malířský koncept „Vrstvy“ vychází z barevnosti řezu půdy, která je specifická pro tuto oblast, stejně tak i pro kvalitu vína, o níž rozhodují další faktory a okolnosti, též označované francouzským termínem „terroir“. K podnětu pro spolupráci architekti dodávají: „Nápad nám vnukla samotná stavba vinařství, když jsme odkryli bednění mezi betonovými žebry, kam jsme zamýšleli umístit dřevěný podhled, a ukázala se povrchová kresba betonu, který původně nebyl navržený jako pohledový. Uvědomili jsme si krásu její struktury, do níž se propsaly minerály betonování, a zároveň nápadnou podobnost s díly Patrika Hábla, jež známe. S nadsázkou se dá říct, že se nám Hábl v betonu zjevil jako obraz z Turínského plátna.“
Prezentační místnost je pohledově propojena s prostorem pod prohnutou střechou, kde přes prosklení zůstává patrný průběh žeber i střechy. Celý prostor se otevírá směrem na jih do klesajícího svahu, z každého pole je výhled mezi řádky vinice. Architekti v interiéru uplatnili hlavně dřevo, beton a sklo. Venkovní amfiteátr na střeše návštěvnického centra je možné využít na pořádání kulturních a společenských akcí, jako jsou vinobraní, svatby nebo letní kina.
Na návštěvnické centrum navazují kanceláře. Řazeny jsou za sebou, oddělují je skleněné příčky s možností uzavření roletami, aby byl stále čitelný motiv klenby. Na severní straně jsou umístěny pomocné místnosti. Kancelářská část má samostatný vstup z provozního dvora.
V průsečíku obou funkcí se nachází vstup do výroby rozdělené do dvou samostatných hmot. Nižší hala v sobě zahrnuje provozy a zázemí výroby i zaměstnanců s přirozeným vnitřním prostředím a osvětlením pásovými okny pod střechou. Druhá pokrývá provozy s požadavkem na nižší teplotu – lisovnu, sklep a sklady lahvovaného vína.
Foto: Alex shoots Buildings; Laurian Ghinitoiu
Tým: Ondřej Chybík, Michal Krištof, Hanin Al-Gibury, Victor Cojocaru, Karolína Holánková, Martin Holý, Adam Jung, Vojtěch Kouřil, Ondřej Mundl, Zuzana Pelikánová, Matěj Štrba, Lenka Vořechovská, Zuzana Záthurecká
Malířský koncept: Patrik Hábl
Realizace: S-A-S STAVBY spol. s r.o., Znojmo
Zastavěná plocha: 3842 m2
Investice: 120 mil. korun bez technologií (na stavbu nebylo žádáno o státní dotace)
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2020
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

3. 3. 2021 15:36:41
Re: Nedostatek nemocničních lůžek umí vyřešit modulární výstavba
Nejen chybí lůžka, ale hlavně sestry i lékaři. Nejhorší je to , co vláda zavádí - respirátory, i FPP 2 , které zhorší tlak nových nemocných víc, než cokoliv jiného. Bylo to jasně publikováno, že celodenní nošení (nutno co 2 hod měnit) ty lidi položí definitivně. Moudří lidé ví, jak se to stane. Izolace okresů neznamená VŮBEC NIC. Možná pomůže demise vlády a složení úplně nové, z lidí, kteří již nedávno prokázali zdravý rozum. Máme takové, ale také hlupáky ve vládě, kteří raději arestují celou zem, než aby odstoupili. A opozice je spolek sterilních amatérů, tak co naděláme?
2. 3. 2021 18:03:01
Re: Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje.
Proč nemít filharmonii v tichém místě na Letné, v místech knihovny, která zde už nikdy nebude, poblíž Hradčanské? Někdo se zřejmě shlédl v mimořádně exponované poloze hamburské Elbphilharmonie a v Praze chce mít filharmonii na tom nejnevhodnějším místě z hlediska hluku a vibrací: metro, tramvaje, automobilová doprava od Hlávkova mostu a po nábřeží, železniční doprava od Karlínského viaduktu... Vše je dnes technicky řešitelné, ale proč stavět lacino, když to jde draho - zvláště dnes, že?
1. 3. 2021 14:30:15
Re: Re: Střešní dveře Solara pro ploché i šikmé střechy.
Dobrý den, dveře nejsou vyráběny jako pochozí. Solara s.r.o.
26. 2. 2021 22:10:55
Re: Škola v Oslavicích
Zarazilo mě, že je sice u školy parkoviště, dokonce i se stáním pro invalidy, ale ke vchodu nevede žádný chodník.
25. 2. 2021 17:30:45
Re: Střešní dveře Solara pro ploché i šikmé střechy
Tak mě napadlo, jsou ty dveře pochozí? Může se po nich běhat, kdyby chtěl mít někdo na střeše třeba hřiště?
21. 2. 2021 20:32:57
Re: Petřínská rozhledna
Já jsem to nýtoval v roce 2000.
21. 2. 2021 19:46:51
Re: PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Uvědomujeme si, že ne všichni požívají sociální sítě, proto bude přednáška ke zhlédnutí také na našem kanálu youtube a později na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
21. 2. 2021 19:44:11
Re: Re: KRUH 2021: Dialogy na FB.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Ta bude ke zpětnému zhlédnutí poté jak na našem kanálu youtube, tak na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
20. 2. 2021 21:46:49
Re: Obnova interiéru kostola Panny Márie Snežnej
Je úžasné, jak příjemně působí v klasické dispozici kostela pro nás nezvyklé čistě bílé provedení stěn a oken. Vyvolává to ve mně stejný pocit úžasu, jaký jsem měla kdysi dávno, když jsem jezdila s rodiči po vlastech českých a po spoustě klasických tmavých kostelů jsme vešli do jednoho, který byl také takhle světlý. Škoda, už nevím, kde to bylo.
20. 2. 2021 21:21:11
Re: Věčná loviště
Tak tenhle nápad se mi líbí. Jak nové využití bunkru, tak i ta zrcadlová stěna. Snad ujde pozornosti vandalů.
18. 2. 2021 23:57:03
PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???
Dobrý den, nemůžete přednášky vysílat prostřednictvím nějakého veřejně dostupného kanálu? Podpora internetových monopolů nedává smysl! VRAŤTE VEŘEJNÉMU PROSTORU, CO MU NÁLEŽÍ!!!
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:07:07
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
18. 2. 2021 18:07:06
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
17. 2. 2021 09:22:57
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Ackoliv jsem se narodil "hned vedle" (na Stvanici) tak polohu uvazovane stavby povazuji za ponekud nestastnou. Je to jaksi bokem, jiz "mimo Prahu". Vyrustaje na Vinohradech, na Flore, moje maminka vzdy jela "dolu, do Prahy". Tady teda spise "pres most, do Prahy". Vsak take tam, hned za mostem a "uz v Praze" je a stale jeste od bolseviku zbouraneho nadrazi, nezacelena rana, vcetne te tam koncici"magistraly", volajici po zakryti. A nebo predmosti Stefanikova mostu, polohou odpovidajici Narodnimu divadlu. Take na "velmi stistnenem" staveniti (kdyby tam ten flicek dnes byl volny, tak by take nikoho nenapadlo tam stavet divadlo).
16. 2. 2021 18:21:49
Re: Villa Sophia
Paráda. Je fajn, že někdo, kdo má dost peněz, je vrazí do takové stavby.
16. 2. 2021 15:11:23
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Jak jsem již v roce 2017 poznamenal, výborný nápad. Voda je démon města a kolem je třeba soustřeďovat zajímavé stavby. Jenom se zase obávám systému a stylu soutěže!!! Příliš komplikované zadání, příliš věci, které se bude požadovat vyřešit najednou, příliš ,příliš, příliš všeho. Taková záležitost musí jednoznačně vyplynout z prostoru a hmoty a vztahů k okolí. To je vždy pro architekturu určující!
4. 2. 2021 14:19:55
Rozhledna pod kopcem
Proč je "vyhlídka" min. 40m pod vrcholem Holedné, přes který není vidět? Točité schody na takovou výšku bez mezipodesty nejsou pro každého, nehledě na to, že se na nich dost blbě vyhýbá :-/ Architektonické i konstrukční řešení jsou konvenční, prakticky bez nápadu. Díky za každou novou rozhlednu, ale tahle se mou nejoblíbenější určitě nestane.
3. 2. 2021 23:51:00
Re: RK 17
Milí přátelé v redakci, zkroťte si toho šotka v mapách. Tentokrát vám posadil dům na Karlův most. :-)