VitraHaus
(24. 2. 2010)

VitraHaus
Charles-Eames-Strasse 1, Weil am Rhein, Německo
Autor: Herzog & de Meuron / Jacques Herzog, Pierre de Meuron
Investor: Vitra AG
Projekt: 2006
Realizace: 22.02.2010
V lednu roku 2004 představila Vitra projekt Home Collection, který obsahuje klasické designové kousky, reedice a produkty současných designérů. Vitra — společnost, jež se ve svých předchozích aktivitách zaměřovala především na kancelářské zařízení a klientelu z podnikatelského prostředí — vytvořila Home Collection pro novou cílovou skupinu: pro jednotlivce, kteří se zajímají o design.
Areál společnosti Vitra ve Weil am Rhein nedisponoval volným interiérem pro prezentaci Home Collection, a proto společnost v roce 2006 pověřila architekty Herzoga a de Meurona z Basileje, aby pro ni navrhli VitraHaus. Budova díky své exponované lokalitě a pozoruhodnému vzhledu doplňuje architekturu ostatních staveb v kampusu společnosti Vitra a navíc představuje významný bod celého areálu. VitraHaus stojí na severní straně pozemku před oploceným výrobním areálem a spojuje tak umě další dvě budovy: Vitra Design Museum od Franka Gehryho (1989) a Conference Pavilion od Tadaa Anda (1993). Prostorný pozemek umožnil umístit novou budova v dostatečné vzdálenosti od Vitra Design Musea a sousední vrátnice, aby jim neodpíral zaslouženou pozornost , před budovami mohl být navíc rozšířen sad, tedy typický prvek místní krajiny.
V koncepci VitraHausu se snoubí dvě témata, která se v díle Herzoga a de Meurona objevují opakovaně: téma archetypálního domu a téma skládaných objemů. Primárním cílem této pětipatrové budovy je prezentace nábytku a interiérových předmětů, a tak byl projekt ve Weil am Rhein pro návrat k myšlence ur-domu obzvláště vhodný. Showroomy připomínají rezidenční prostředí díky svým rozměrům a interiéru — architekti tento rys popisují souslovím „domácí měřítko“. Jednotlivé „domy“, které se vyznačují obecnými vlastnostmi výstavních prostor, jsou koncipovány jako abstraktní prvky. Lomenice jsou až na pár výjimek prosklené. Objemy působí dojmem, jako by byly vytvarované pomocí protlačovacího lisu. Dvanáct domů naskládaných do pěti pater na některých místech ční až do výšky patnácti metrů a jejich podlahové desky se protínají se štíty ležícími pod nimi. Vzniká tak trojrozměrný soubor — kolos domů, který může na první pohled vypadat téměř chaoticky.
Uhlová barva štukového pláště budovu sjednocuje, „uzemňuje“ ji a spojuje ji s okolní krajinou. VitraHaus funguje jako vstup do areálu společnosti Vitra v podobě malého vertikálně vrstveného města. Otevřené atrium s podlahou z prken lemuje celkem pět budov: konferenční prostory, výstavní prostory pro sbírku židlí Vitra Design Musea a soubor zahrnující foyer, recepci, šatnu a kavárnu s letní venkovní terasou.
Okružní prohlídka začíná ve čtvrtém patře, kam návštěvníky dopraví výtah. Když z něj návštěvníci vystoupí, otevře se jim na severní prosklené straně úchvatný výhled na tüllingerské stráně. Na druhé straně místnosti přechází prosklení ve venkovní terasu, jež skýtá panoramatický pohled na Basilej a farmaceutické podniky. Návštěvníci během procházky VitraHausem zjistí, že orientace jednotlivých domů není svévolná, ale řídí se výhledy na okolní krajinu.
Spletitost interiéru nevychází jen z ostrých úhlů prolnutí jednotlivých domů, ale i ze začlenění další geometrické koncepce. Všechna schodiště jsou začleněna do rozsáhlých klikatých organických objemů, které se obrazně řečeno prokousávají patry budovy jako červ, na několika místech odhalují úžasný vizuální vztah mezi jednotlivými domy a na jiných místech pro změnu brání ve výhledu. Interiérové zdi jsou natřené na bílo, aby vynikl vystavený nábytek.
VitraHaus o rozměrech 57 m na délku, 54 m na šířku a 21,3 m na výšku se tyčí nad ostatními stavbami v areálu společnosti Vitra. Záměrem nebylo vybudovat horizontální stavbu typickou pro výrobní zařízení, nýbrž vertikálně orientovaný dům nabízející hned několik pohledů: pohled na okolní krajinu a výrobní podniky i na kolekci Home Collection. Neprolíná se v něm jen interiér s exteriérem, ale i dva tvary: ortogonálně polygonální tvar při pohledu zvenčí a organický tvar, který v interiéru vytváří prostorová překvapení — „tajný svět“ (řečeno slovy Herzoga a de Meurona) vyvolávající dojem labyrintu. Návštěvníci během prohlídky pěti pater objevují vesmír VitraHausu a nakonec se vrátí do výchozího bodu.
VitraHaus nabízí denní pohled a noční pohled. Ke změně perspektivy dochází večer. Během dne se návštěvníci dívají z VitraHausu na krajinu, ale když se setmí, začne osvětlený interiér budovy zářit ven a stavba působí dojmem, jako by se vytrácela. Místnosti se otevřou a prosklené lomenice se promění ve vitríny, které svítí na areál společnosti Vitra a jeho okolí.
Více o areálu společnosti Vitra, tzv. Vitra Campusu ve Weil am Rhein:
V roce 1981 zničil značnou část výrobních zařízení společnosti Vitra ve Weil am Rhein pocházejících z 50. let minulého století rozsáhlý požár. Po této události byl na pozemku vybudován heterogenní architektonický celek. Svoji první realizaci zde má například Zaha Hadid. Vitra Design Museum je první architektonické dílo Franka Gehryho postavené mimo území Severní Ameriky. Tadao Ando zde navrhl svůj první dům mimo Japonsko. Výrobní budovy zde navrhli i Nicholas Grimshaw, Alvaro Siza a SANAA. V areálu společnosti Vitra se dále nacházejí budovy od Richarda Buckminstera Fullera, Jeana Prouvého a Jaspera Morrisona.
Výběr architektů měl do Weilu přivést svět a vytvořit jedinečný prostor vyznačující se souborem „zahraniční“ architektury. Do Weilu tím pádem pronikla inspirace z Los Angeles, Londýna, Tokia a Porta. Nyní ovšem nadešla vhodná doba, aby areál společnosti Vitra obohatila světová architektura, již v Bazileji vytvářejí architekti Herzog a de Meuron. VitraHaus působí dojmem „návratu domů“ nejen díky jeho architektům, ale i celou stavební koncepcí. Herzog a de Meuron odkazují na archetypální podobu domu se sedlovou střechou, již lze nalézt v obytných stavbách po celém světě. Architekti na tuto základní podobu navázali a kombinací celé řady „domů“ vytvořili prolínající se vrstvy jedné budovy. Výsledný interiér má příjemné rozměry a domáckou atmosféru. Skládané objemy vytvářejí dramatické úhly a perspektivy. Architektura VitraHausu zavede návštěvníky na cestu plnou překvapení a nabídne jim výhled na Tüllingerské vinice, areál společnosti Vitra a pohled směrem k Basileji a Alsasku.
Zdroj: TZ Vitra, Profil Media, s. r. o., 23.2.2010
Základní informace o objektu
Kategorie
Výroba
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:23
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:22
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:22
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:21
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:20
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
4. 12. 2023 14:35:00
Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč,
Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč, Nabízím vám půjčku ve výši 50 000 Kč - 50 000 000 Kč, abyste mohli uspokojit své finanční potřeby, realizaci svých projektů, stavbu svých domů, nákup budov, splácení svých dluhů. Jsem vážný a velmi upřímný a zaručuji vám rychlou půjčku za méně než 24 hodin. půjčka vám bude poskytnuta bankovním převodem a splátka se provádí měsíčně. Tyto měsíční splátky začínají tři (03) měsíce po obdržení půjčky. Úvěr můžete splácet od 1 do 15 let. Požádejte o půjčku a získejte svůj kredit na svůj účet hned teď. Chcete-li získat naléhavou půjčku, kontaktujte: Veronikajirikova10@gmail.com whatsapp.....+420704207735
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?