Vítězné náměstí – výsledky soutěže
(14. 11. 2018) Autory vítězného návrhu jsou Pavel Hnilička, Eva Macáková a Josef Filip
Vítězné náměstí – výsledky soutěže
Vítězné náměstí se otevře lidem. Praha má vítězný návrh!
Dlouho
očekávaná proměna Vítězného náměstí má jasnější obrysy. Institut
plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) dnes večer vyhlásil výsledky
architektonické soutěže na jeho novou podobu. Návrh, který byl odbornou
porotou oceněn jako nejlepší, odklání veškerou dopravu mimo střed
náměstí. Kulaťák tak získává zcela novou tvář. Autoři návrhu jsou Pavel
Hnilička, Eva Macáková a Josef Filip.
„Po Malostranském a
Karlově náměstí pokračujeme s potřebnou změnou i na Kulaťáku. S
vítězným návrhem má Vítězné náměstí šanci stát se jedním z
nejreprezentativnějších míst v Praze,“ říká pražská primátorka Adriana
Krnáčová.
V návrhu tramvajová trať již neprotíná
náměstí, ale střed nově objíždí po jeho západní straně (u Evropské
ulice). Navrhované dopravní řešení pojme více aut, než dnes a zároveň
jim umožní plynulejší průjezd. Střed se pak stává opravdovým náměstím s
univerzálním využitím.
„Těší mě, že se podařilo vybrat
takový návrh, který pokračuje v odkazu autora urbanismu Dejvic Antonína
Engela a zároveň nabízí více možností využití pro občany. Zejména
příjemnější pohyb chodců přes náměstí. Návrh mění Vítězné náměstí na
zelenější a přívětivější místo, ve kterém budou lidé chtít trávit čas,“
vysvětluje Petra Kolínská, náměstkyně primátorky.
Právě
promyšlené umístění stromů bylo porotou hodnoceno velice kladně. Stromy
oddělují vozovku od středu náměstí a vytváří tak nerušený prostor pro
chodce. Ti se na vzniklé náměstí pohodlně dostanou díky novému výstupu z
metra nebo přechodům.
Výrazným prvkem návrhu je také
centrální monument, který byl i v původních plánech Antonína Engela ve
středu náměstí v podobě obelisku. Porotci doporučili podobu monumentu
přenechat výtvarné soutěži. Pomník zahraničním vojákům 2. světové války
je kvůli nově vedené dopravě přesunutý na severo-západní část náměstí
(směrem k Technické ulici). V návrhu nechybí ani pítka, nový mobiliář,
okrasné kašny a vodotrysky.
„Antonín Engel Prahu
myšlenkově velmi ovlivnil. Ačkoli jeho původní plán nebyl dokončen,
dnešní generace urbanistů na něj stále navazují. Kvalitní vítězný návrh
je toho dobrým příkladem,“ hodnotí Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.
Návrh
se nyní dopracuje do finální podoby a realizovat by se mohl za 5 let.
Výše odměn soutěže je stanovena na 3 280 000 Kč. Soutěž vyhlásil IPR
Praha v dubnu letošního roku. Celkem přišlo 40 návrhů, ze kterých porota
vybrala pět postupujících. Z pěti finalistů poté ve 2. fázi soutěže
zvolila vítěze a další dva návrhy ocenila.
Více informací k soutěži a všechny návrhy naleznete zde: www.iprpraha.cz/viteznenamesti
Dopravní řešení + automobilová doprava
* Na kruhový objezd budou auta nově vjíždět ze dvou pruhů, nikoliv z jednoho jako je tomu nyní.
*
Kruhový objezd bude mít de-facto tři pruhy. Vnější pruh bude sloužit
jako pruh odbočovací, který auta plynule navede z objezdu.
* Bezpečný pohyb chodců přes objezd bude zajištěn čtyřmi přechody se synchronizovanými semafory.
Přestup MHD
*
Pohodlnější a bezpečnější přestup z metra na tramvaj umožňuje nově
vniklá „klidná“ část náměstí. Pěší tak nebudou muset složitě přecházet
silnici od tramvaje, aby se dostali do metra, jak je tomu dnes.
Cyklisté
*
Cyklisté mají v návrhu zakreslený svůj vlastní pruh, který je veden
klidovou částí náměstí, které je bez aut. Nebude tedy docházet ke kolizi
mezi cyklisty a automobily.
Parkování + okolí
* Návrh počítá s podzemními garážemi na severo-západní straně náměstí (směrem k ulici Technická).
* Autoři napojují proměnu Kulaťáku i na okolní ulice výsadbou stromů tak, aby celé území působilo uceleně.
Vítězný návrh
1. cena
Autoři: Pavel Hnilička Architekti, s.r.o. – Pavel Hnilička, Eva Macková, Josef Filip
Spolupráce: Marek Řehoř, Jana Kafková, Karolína Röschl, Tereza Sýkorová, Mirka Baklíková, Theresa Kjellberg, Jan Drška
Oceněné návrhy
2. cena
Autoři: Mandaworks AB
3. cena
Autoři: Jakub Cigler Architekti a.s. + Ateliér DUA, s.r.o. – doc. Ing. arch. Jakub Cigler, Ing. Václav Malina
Spolupráce:
B. arch. Peter Bednár, Mgr. Ondřej Hrozinka, Mgr. A. Jan Hofman, Ing.
arch. Boris Vološin, Ing. Aleš Raimr, Ing. Petr Zajíc
tisková zpráva
Základní informace o objektu
Kategorie
Veřejný prostor/landscaping
Komentáře ke článku
14. 11. 2018 15:09:31. Re: Vítězné náměstí – výsledky soutěže. Lea Nardová
15. 11. 2018 08:08:40. Re: Vítězné náměstí – výsledky soutěže. Jiří Kalvach
15. 11. 2018 14:58:00. Re: Re: Vítězné náměstí – výsledky soutěže. Jadran
Jak prosté, milý Watsone. Dobrý urbanismus lze nakreslit několika čarami. Ale musí za nimi být hodiny přemýšlení, nápad a pokora. |
Zajisté, Sherloku, je to prosté, až se zdá, že to není nijak převratné ani úplně bezkolizní. V době, kdy osobní doprava neutuchá, a přes trvalé denní kolapsy kam oko dohlédne a mysl zamíří narůstá, se přesto opět budují úrovňové přechody, naivně pokládáné za synchronizované. Jistěže to jde naprogramovat, ale zácpě celého náměstí s posunujícími se stovkami vozidel se tím nelze zabránit. Pěší zóna bude oázou klidu a dobrého vzduchu ve městě, nebo naopak? A každý se z ní bude klidit co nejdříve pryč, ideálně do metra ? Zajisté, to mi věřte. Dnes už tam je minimum chodců a nikdy to nebude lepší. O tom můžeme plodně diskutovat na některých setkáních, jako bude 12.12. se Stavebním fórem QUO VADIS, Praho? Myslím, že odkaz minulých generací, které tvořily jádro Prahy a navazující daší části, je bludným balvanem všech architeků Prahy. Když může takovýto návrh zvítězit, jak asi vypadaly ty ostatní, těch 39? |
Naprostý souhlas. Zase typický produkt "architektonické" soutěže. Jinak ostatní návrhy jsou na iDnes a návrhy jak Švédů na druhém místě (asi nejrealističtější), tak od Ciglera jsou samozřejmě mnohem reálnější, i když ten Ciglerův je více futuristický. Co je ale nejzajímavější - dole v diskuzi tam řeší pan Martin Šubrt podle mně dost erudovaně otázku dopravy a řada dalších lidí s ním souhlasí. Dopravou se tam zjevně nikdo reálně nezabýval (nechcete přece po architektech, aby se zaobírali blbostmi, na to jsou ti podřadní "inženýři" a kecy (lepší slovo opravdu nedokážu použít) o perfektně synchronizovaných světlech na těch křižovatkách svědčí o neznalosti ještě víc. Místo aby někdo navrhl varianty dopravního řešení, které bude dávat smysl, tak přijdou lidé na "krásno" stvoří pár hezkých obrázků (v diskuzi je kouzelný dotaz: " A vy jste někde někdy viděl ošklivou vizualizaci?") a je vymalováno. Za obvzlášť komické považuje ono vytěsnění kolejí na vnější obvod náměstí, autoři návrhu asi netuší, jaký je poloměr kolejí a myslí si, že je stejný jako u autobusů. Podobný nesmyslný a přitom vizuelně líbivý návrh může oslovit pouze neznalé, ale free a cool osoby. Nakonec tady v diskuzi nemusíme jít daleko. Dokud se nenajde cesta jak výškově oddělit jednu ze tří složek (chodci to asi nebudou) - nejlépe auta pod zem s tím, že ale bohužel metro je tady dost mělké, tak jsou podobná řešení dobrá leda tak jako kuriozity. Problémem - a to zásadním, je skutečně fakt, že dostat se někam v rámci náměstí znamená obíhat kolem dokola a přitom do něj z metra vedou jenom dva východy, které jsou blízko sebe. A představa šťastných lidiček na farmářském trhu pod obeliskem a kolem nich kroužících aut je opravdu úsměvná. Ale jak vidno, někoho to osloví... |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.
14. 11. 2023 21:23:01
Re: Re: Grand Prix Architektů získala Kloboucká Lesní.
To je dlouhodobý nešvar všech cen. Aby to nikomu nebylo líto. Vždyť ani Oskar už není jen jeden.