Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě

Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě

(22. 1. 2020) tzv. Černé kostky (autory projektu z roku 2004 jsou Kuba Pilař)

   
 
 
 
 

Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě

(ČTK) – Moravskoslezský kraj předpokládá, že by letos na podzim mohl vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele novostavby Moravskoslezské vědecké knihovny, takzvané Černé kostky v Ostravě. Aktuálně se dokončuje projektová dokumentace a připravuje stavební povolení, řekl ČTK náměstek hejtmana Lukáš Curylo. Náklady na výstavbu nové knihovny se odhadují na 1,35 miliardy korun.

"Pokud vše půjde dobře, tak na podzim tohoto roku bychom všechno měli mít vyřízeno a bude se vyhlašovat soutěž na zhotovitele stavby," uvedl Curylo. Kraj počítá s tím, že se o náklady podělí se státem a městem Ostrava. Podle memoranda z roku 2018 by kraj měl zaplatit 400 milionů, stát 800 milionů korun a město Ostrava 150 milionů korun.

"Víme, že současná situace, co se týká podpory regionálních aktivit v oblasti kultury ze státního rozpočtu, je limitována deseti procenty celkové hodnoty díla. My neustále jednáme s ministerstvem jak kultury, tak financí i celou vládou o tom, aby byly dodrženy podmínky uzavřeného memoranda a toto krácení se nás netýkalo," uvedl Curylo.

Vědecká knihovna od vzniku v roce 1951 sídlí v nevyhovujících najatých prostorách Nové radnice na Prokešově náměstí v Ostravě, denně ji navštíví na 900 lidí. Původní projekt Černé kostky je z roku 2004. Kvůli vysokým nákladům se ale stavba nikdy neuskutečnila, kraj se později rozhodl od projektu upustit a hovořilo se i o možném umístění novostavby do Národní kulturní památky Dolní oblasti Vítkovice. Nynější vedení kraje se nakonec rozhodlo k projektu vrátit a nechalo aktualizovat projektovou dokumentaci. Projekt vítězného návrhu z architektonické soutěže upravují přímo jeho autoři, architekti Ladislav Kuba a Tomáš Pilař.

"Proti plánu, který jsme si stanovili při zahájení příprav a upgradu Černé kostky, jsme asi ve skluzu 1,5 měsíce. Jedná se o to, že mezitím byla dokončena budova Skeletu, která bezprostředně souvisí s prostorem, kde bude stát Černá kostka. Řešíme nějaké přístupové cesty integrovaného záchranného systému a napojení na ulici 28. října. Jinak zatím žádné komplikace nejsou," uvedl Curylo. Nenastanou-li komplikace, mohla by se stavba otevřít v roce 2023, nejpozději 2024.

Doplněno Stavbaweb:
Navenek bude nová budova vědecké knihovny vypadat tak, jak ji před třinácti lety navrhl architektonický ateliér Kuba & Pilař. Výrazně se změní ale interiér. Projektovou dokumentaci bylo nutné přepracovat tak, aby odpovídala moderním potřebám a požadavkům na tuto vzdělávací instituci v digitálním věku. 
Aktualizovaná projektová dokumentace řeší všechny vnitřní, venkovní dispoziční a provozní vazby objektu, obsahuje architektonické řešení včetně barevného řešení exteriéru a interiéru a návrh vnitřního vybavení. Součástí zadání je i řešení podzemního parkoviště.
Architekti vycházeli z vítězného návrhu architektonické soutěže z roku 2004, projektové dokumentace z roku 2007 a aktualizovaného stavebního programu zpracovaného v červnu 2018.
Čtvercový objekt má rozměry 36 x 36 metrů, osm nadzemních a dvě podzemní podlaží.

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Kultura

 
 
 
 
49.830004
18.274480
Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě

Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě

 
 
 
 

22. 1. 2020 14:51:38. Re: Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě. Jiří Kalvach

  Zdalipak se zohlední velký deficit parkovacích míst při společenských akcích v okolí? Dnešní parkoviště absolutně nestačí. Bude ve podzemních podlažích asi méně míst než je dnes na celé volné ploše. A místo pro odjezdy autobusů na zájezdy, i pro auta dovážející účastníky zájezdu? Řekl bych, že podzemní parkování musí být nejen pod knihovnou, ale i pod celou dnešní volnou plochou. Jako ve Švýcarsku, nebo v nových objektech v Praze. Nebo pěší podchod do Fórum Karolína, kde mohou být auta také, pro výjimečné události. Jsem zvědav, zda se k některým možnostem přihlédne.

23. 1. 2020 09:23:42. Re: Re: Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě. arch

  Svycarsko je zrovna priklad omezovani parkovani, tam jsou k tomu spis restriktivni a snazi se, aby se autem pokud mozno nejezdilo. Obzvlast do knihovny auto neni potreba vubec. Nebo jaky priklad ze Svycarska mate na mysli?

25. 1. 2020 17:16:34. Re: Re: Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě. Jitka

  Parkovacích míst nemusí být míň, když budou na víc podlažích.

22. 1. 2020 16:50:57. Re: Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě. BlueBoss

  Zatím nejslavnější černou kostkou je Ka'ba v Mekce. A to si vystačí s jednou knihou a je třikrát menší :-)

25. 1. 2020 17:21:50. Re: Re: Výběrové řízení na stavbu knihovny v Ostravě. Jitka

  Jo, ale vždycky ukazují jen lidi, co chodí okolo. O parkovištích nemluví.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

28. 2. 2020 08:15:31

Re: Rozhledna na vrchu Šibeník

Připadá mi to jako politizování situace kolem členství v EU, které cílí na lidi bez znalostí souvislostí a bez zájmu o politiku. Hurá, podívejte jak je EU dobrá! Všude i v autobusech nálepky, jak se EU spolupodílí na všem, málem i na výrobě betonových tvárnic na chodníky a sirky do krabiček. Samá podlost! My zatím platíme do fondů EU méně, než kolik čerpáme, ale proč čerpáme na takovéto téměř bezvýznamné stavbičky miliony, když nám kulhají investice i peníze do oprav všech typů silnic? Proč naši řidiči denně bourají po srážce se zvěří? Na I.třídách a dálnicích? Protože nemáme oplocení a podchodu i mosty pro zvěř, aby nemusela přes cestu pod kola aut! Toto má být smysluplná investice za stovky milionů!! Kdo to nezažil, neví, co to je za nezměrný děs, který někteří řidiči zaplatí životem nebo doživotním zmrzačením, a nejen oni. ale i jejich děti, partneři, rodiče. O likvidaci majetku a zruinování některých z nich nemluvě. Mně takto rozhledny připadají jako aktivity Kocourkovských občanů. Není těch stovek pitomostí v této zemi už moc? Celý den by na jejich výčet nestačil! Také pokus primátora Macury v Ostravě prosadit novou 3 km tramvajovou trať v Porubě tam, kde ji nikdo nepotřebuje a dokonce většina občanů odmítá, patří do této kategorie pomatenosti, protože zase jde o to, že nějaký spolek amatérů omylem zvolených ve volební euforii na Magistrátě odsouhlasil, že na to může Ostrava dostat víc než miliardu z dotací. Slabomyslnost lidiček bez významu hold v této zemi stále má podivnou váhu! Jak dlouho ještě bude blbost tolerována?

20. 2. 2020 18:50:35

Re: Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje.

Polemika o výškových budovách nikdy neskončí. Dnes je to již otázka prestiže, nikoliv potřeby. Kdo výš, je geroj, je víc. Viz Arabský svět i dálný asijský východ. Blbost lidská vítězí. Ale žižkovská trojka od Evy Jiřičné nejsou mrakodrapy, to je úchvatný návrh, jak zaplnit místo po telekomunikační věži a kdo zná podrobně a detailně souvislosti, musí se paní Jiřičné poklonit. Věřím, že její kouzelný návrh bude realizován a rozhodně nemá pražádný vliv na panoráma Prahy, notabene historického centra. On tu někdo v této části Žižkova vidí historické centrum? Nákladové nádraží, konec jedné části Prahy, příliš vzdálené od toho centra, které obdivují miliony cizinců, i Čechů a Moravanů. A co Letná, tam blob Kaplického nebyl vedle panoráma staré Prahy? Tam byl, hned vedle. A kolik bojovníků ho prosazovalo, že? Proti nás bylo asi víc, tak to monstrum stát nebude. Ale návrh Jiříčné je naprosto něco jiného. Ve všech myslitelných hodnotitelných směrech. Skvěle zasazen do oblasti, i výškově, i polohově, i s ohledem na dopravní poměry. Pojďme ho podporovat proti hlupákům, kteří sice mají akademický titul, ale v hlavě něco zřejmě jiného, než lidské moudro. Postižení člověka se projevuje všelijak, je těžká doba, když podle expertů má 20% vysokoškolských absolventů duševní poruchu různého typu. Ono to možná i tady bude vidět. Nechť postižení prominou, ale léčení může být v Klecanech i zdarma, u profíků.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz