Výstava: Bienále experimentální architektury # 1

Výstava: Bienále experimentální architektury # 1

(24. 4. 2013) Výstava v Galerii Jaroslava Fragnera: 26.4.-26.5.2013
Elastické sympozium (vystavující studenti a profesoři) v Kině Světozor 9-21 h. 22.5.2013
Prezentace tvorby akademických ateliérů, jenž vznikly v posledním období dekád transformací modernistických škol analogové architektury na studia zaobírající se experimentálními a asociativními metodami digitálního navrhování „computer aided design”: studenti Zahy Hadid, Haniho Rashida, Grega Lynna, Reinera Zettla, Hernanda Diaze Alonsa, Patrika Schumachera, Marjana Collettiho, Petera Stece, Miloše Floriána a Imricha Vaška.

 
 
 
 

Výstava: Bienále experimentální architektury # 1

Výstava v Galerii Jaroslava Fragnera: 26.4.-26.5.2013
Elastické sympozium (vystavující studenti a profesoři) v Kině Světozor 9-21 h. 22.5.2013
Prezentace tvorby akademických ateliérů, jenž vznikly v posledním období dekád transformací modernistických škol analogové architektury na studia zaobírající se experimentálními a asociativními metodami digitálního navrhování „computer aided design”: studenti Zahy Hadid, Haniho Rashida, Grega Lynna, Reinera Zettla, Hernanda Diaze Alonsa, Patrika Schumachera, Marjana Collettiho, Petera Stece, Miloše Floriána a Imricha Vaška.


Praha byla v minulosti jedním z center avantgard, průsečníkem architektonických hnutí, směrů a tendencí. Iniciativa prvního Bienále experimentální architektury v Praze má za cíl rehabilitovat středoevropské akademické prostředí směrem k internacionálním tendencím současného architektonického uvažování a digitálního navrhování /computer aided design/.

VÝSTAVA
Ve čtvrtek 25. dubna 2013 bude v Galerii Jaroslava Fragnera slavnostně zahájen první ročník Bienále experimentální architektury. Tento směr v současné architektuře není žádnou novinkou, avšak v českém prostředí se mu věnuje málo architektů a mnoho pozornosti mu nevěnují ani média a širší veřejnost.  Experimentální architektura se v akademickém prostředí soustředí na nové technologie v navrhování a prezentování architektury (př. využívání nových počítačových programů, 3D tisku atd.) a na posouvání hranic v oboru. V praxi se její tvůrci věnují možnostem využití nových stavebních materiálů a postupů. Českému publiku jsou asi nejznámější realizace Kunsthausu (Peter Cook) a Murinselu - kavárny s amfiteátrem (Vito Acconci) uprostřed mostu v rakouském Grazu, automobilky BMW v Lipsku, muzea vědy Phaeno ve Wolfsburgu či plaveckého stadionu pro loňské Olympijské hry v Londýně (Zaha Hadid).

Výstava představí 75 modelů z deseti akademických ateliérů Rakouska (Vídeň a Innsbruck), Slovenska (Bratislava) a Česka (Praha) a potrvá do 26. května. Kurátorsky ji připravili Imrich Vaško a Martin Gsandtner, vedoucí pražského ateliéru Architektura 3 na Uměleckoprůmyslové škole v Praze. „Bienále experimentální architektury v Praze je mezinárodní platformou mapování aktuálních tendencí a metod architektonického navrhování. Bylo založeno na konci roku 2012 ateliérem A3 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a Galerií Jaroslava Fragnera jako reakce na alternativu současného stavu architektonického výzkumu, jenž je důsledkem radikálně  se měnícího světa nových filozofií a technologií,“  vysvětluje důvod konání bienále Imrich Vaško.     

(c)ThomasBuseck_Patrik Schumacher Studio (c) Kristina Rypakova_Hani Rashid Studio
(c)Andrea Sache_Hani Rashid Studio (c)Tadeas Klaban_Atelier Imrich Vasko&Martin Gsandtner
(c)Marta Piaseczynska, Mihailo Belosevac, Stephan Tomasi, Johanna Joekalda_Greg Lynn Studionbsp;                                                 
AKADEMICKÁ CENTRA VÝZKUMU EXPERIMENTÁLNÍ ARCHITEKTURY ZASTOUPENÁ NA BIENÁLE
Rakousko/
Na bienále budou představeny tři magisterské a dva postgraduální programy z vídeňské uměleckoprůmyslové akademie dieAngewandte, konkrétně Institutu architektury (IoA), jehož děkanem je uznávaný statik Klaus Bollinger (např. stavba a technologie Kunsthausu v Grazu či  BMW centrum v Mnichově). Vedoucími magisterských studií jsou významné osobnosti experimentální architektury: nejmladší a první laureátka Pritzker Prize Zaha Hadid, držitel ceny benátského bienále architektury Zlatého lva Greg Lynn a lídr úspěšného studia Asymptote Architecture Hani Rashid. Studenti z celého světa se zde učí technologii (CAD/CAM, počet kurzů je dokonce vyšší než na vídeňské Technice), strukturální design (napojení na nejnovější výzkum a produkci, tedy na praktické a ekonomické aspekty), energetický design (výzkum a propojení udržitelnosti a parametrické architektury), stavební konstrukci (technologie a estetická stránka architektury), teorii architektury a výtvarného umění, digitální design a digitální produkci (CNC řezání, řezání laserem, 3D tisk, nové digitální výrobní postupy a technologie).
Postgraduální programy vedou Hernan Diaz Alonso, zakladatel a ředitel další významné instituce věnující se experimentální architektuře Southern California Institute of Architecture v Los Angeles a Reiner Zettl, renomovaný historik umění a teoretik experimentální architektury, přednášející rovněž na vídeňské Akademii výtvarných umění.
(c)Siim Tuksam_Greg Lynn Studio
IoA in Vienna/ Zaha Hadid Studio
IoA in Vienna/ Greg Lynn Studio
IoA in Vienna/ Hani Rashid Studio
Postgraduate Program IoA in Vienna/ Urban Strategies, Excessive / Hernan  Diaz Alonso
Postgraduate Program IoA in Vienna/ Urban Strategies, Urban Technique /  Reiner Zettl
Dalším zástupcem rakouské scény je poměrně krátce fungující Institut pro experimentální architekturu při innsbrucké univerzitě, kterou založil Patrik Schumacher (partner v Zaha Hadid Architects, jenž také založil a řídí Design Research Lab na Architecture Association School of Architecture v Londýně).  Institut vznikl na základě Schumacherova působení v ateliéru Zahy Hadid ve Vídni, představuje tedy „druhou vlnu“ výzkumu experimentální architektury v Rakousku. V současné době převzal vedení ateliéru Marjan Colletti. Na bienále jsou prezentovány projekty studentů obou architektů.
Marjan Colletti přednáší rovněž na prestižní Bartlett School of Architectuure v Londýně, innsbrucký institut je tedy ovlivněn vídeňskou dieAngewadte (s britskou profesorkou Hadid a americkými profesory Lynnem a Rashidem) a díky úzkému sepjetí s londýnskou scénou posouvá přístup a výzkum experimentální architektury jiným směrem.

institut für experimentelle architektur.hochbau, Universität Innsbruck / Studio Schumacher
institut für experimentelle architektur.hochbau, Universität Innsbruck / Studio Colletti

Slovensko/
Slovenskou scénu zastupuje Peter Stec, absolvent dieAngewandte a Princeton University, vedoucí Katedry architektonické tvorby a Ateliéru architektury II na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Škola je otevřená současným vlivům vídeňského i mezinárodního diskurzu, využívá geografické blízkosti akademického výzkumu dieAngewandte k častým pozváním kritiků a výměnám informací, čehož jsou dokladem také modely vystavené na bienále. Vznikly na základě spolupráce ateliéru s Galem Moncayem, ekvádorským umělcem a architektem působícím ve Vídni a tvořícím mimo jiné interaktivní instalace. Moncayo studentům představil nejnovější technologii práce s informacemi k modifikaci prostoru, založenou na otevřené elektronické platformě Arduino. S implementací studentům pomáhal tým programátorů Matsuko. Ateliér prezentuje své nové experimenty s evoluční architekturou a s prostory přizpůsobujícími geometrii různým vlivům (od počasí až po hluk), přístupnými rovněž interakci s návštěvníky výstavy.
VŠVU Bratislava/ Ateliér II / Peter Stec

Česká republika/
Českou experimentální scénu zastupují dva ateliéry. Miloš Florián spolu s Lukášem Kurillou jako asistentem vede ateliér FLOâ??W na Fakultě architektury při Českém vysokém učení technickém v Praze od roku 2004. Hlavní oblastí Floriánova zájmu je sklo jako konstrukční materiál, inteligentní pláště budov, konstrukce volných forem, technologie CAD/CAM a nanotechnologie. Podílí se rovněž na vědecko-výzkumné činnosti ČVUT. Kurilla se zabývá především otázkou hledání syntézy lidské intuice a digitálního světa a vývojem softwarových nástrojů pomáhajících architektům zejména ve fázi konceptu.
Vedoucími druhého ateliéru jsou Imrich Vaško a Martin Gsandtner. Ateliér Architektura 3 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze vznikl před dvěma lety jejich příchodem na školu. Pedagogicky spolupracují od roku 2008, vedli studio labarch na VŠVU v Bratislavě a od roku 2011 pokračují ve výzkumu procesu interaktivního designu a průniku digitálního morphomimetického a genetického navrhování. Důležitou součástí jejich navrhování jsou parametrické a algoritmické reflexe, performativní prostředí a CAD/CAM technologie.

FA ČVUT Praha/ ateliér FLOâ??W / Miloš Florián & Lukáš Kurilla
VŠUP Praha/ ateliér Architektura 3 / Imrich Vaško & Martin Gsandtner
Informace o bienále, cv profesorů a práce studentů jsou rovněž zveřejněny na nové platformě:
www.eabiennial.com

(c)GonzaloVailloMartinez_Hernan Diaz Alonso Studio (c)Jindrich Raftl_Atelier Milos Florian

SYMPOZIUM
O necelý měsíc později 22. května se v kině Světozor uskuteční Elastické sympozium - dvanáctihodinový maraton prezentací vystavujících studentů (Visual Manual) a přednášek architektů vedoucích tyto ateliéry (potvrzena účast: Klaus Bollinger, Greg Lynn, Hani Rashid, Reiner Zettl, ostatní profesoři v jednání). Sympozium bude moderované kurátory výstavy a Monikou Mitášovou. Informace o rezervacích budou později zveřejněny na webu a facebooku galerie.

Pořadatelé:
Galerie Jaroslava Fragnera
Vysoká škola uměleckoprůmyslová

Kurátoři:
Imrich Vaško, Martin Gsandtner/ Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

Produkce/
Klára Pučerová, Galerie Jaroslava Fragnera

Grafika/
Štěpán Malovec
podle podkladů pořadatele


 

 

 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Projekty

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

28. 2. 2020 08:15:31

Re: Rozhledna na vrchu Šibeník

Připadá mi to jako politizování situace kolem členství v EU, které cílí na lidi bez znalostí souvislostí a bez zájmu o politiku. Hurá, podívejte jak je EU dobrá! Všude i v autobusech nálepky, jak se EU spolupodílí na všem, málem i na výrobě betonových tvárnic na chodníky a sirky do krabiček. Samá podlost! My zatím platíme do fondů EU méně, než kolik čerpáme, ale proč čerpáme na takovéto téměř bezvýznamné stavbičky miliony, když nám kulhají investice i peníze do oprav všech typů silnic? Proč naši řidiči denně bourají po srážce se zvěří? Na I.třídách a dálnicích? Protože nemáme oplocení a podchodu i mosty pro zvěř, aby nemusela přes cestu pod kola aut! Toto má být smysluplná investice za stovky milionů!! Kdo to nezažil, neví, co to je za nezměrný děs, který někteří řidiči zaplatí životem nebo doživotním zmrzačením, a nejen oni. ale i jejich děti, partneři, rodiče. O likvidaci majetku a zruinování některých z nich nemluvě. Mně takto rozhledny připadají jako aktivity Kocourkovských občanů. Není těch stovek pitomostí v této zemi už moc? Celý den by na jejich výčet nestačil! Také pokus primátora Macury v Ostravě prosadit novou 3 km tramvajovou trať v Porubě tam, kde ji nikdo nepotřebuje a dokonce většina občanů odmítá, patří do této kategorie pomatenosti, protože zase jde o to, že nějaký spolek amatérů omylem zvolených ve volební euforii na Magistrátě odsouhlasil, že na to může Ostrava dostat víc než miliardu z dotací. Slabomyslnost lidiček bez významu hold v této zemi stále má podivnou váhu! Jak dlouho ještě bude blbost tolerována?

20. 2. 2020 18:50:35

Re: Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje.

Polemika o výškových budovách nikdy neskončí. Dnes je to již otázka prestiže, nikoliv potřeby. Kdo výš, je geroj, je víc. Viz Arabský svět i dálný asijský východ. Blbost lidská vítězí. Ale žižkovská trojka od Evy Jiřičné nejsou mrakodrapy, to je úchvatný návrh, jak zaplnit místo po telekomunikační věži a kdo zná podrobně a detailně souvislosti, musí se paní Jiřičné poklonit. Věřím, že její kouzelný návrh bude realizován a rozhodně nemá pražádný vliv na panoráma Prahy, notabene historického centra. On tu někdo v této části Žižkova vidí historické centrum? Nákladové nádraží, konec jedné části Prahy, příliš vzdálené od toho centra, které obdivují miliony cizinců, i Čechů a Moravanů. A co Letná, tam blob Kaplického nebyl vedle panoráma staré Prahy? Tam byl, hned vedle. A kolik bojovníků ho prosazovalo, že? Proti nás bylo asi víc, tak to monstrum stát nebude. Ale návrh Jiříčné je naprosto něco jiného. Ve všech myslitelných hodnotitelných směrech. Skvěle zasazen do oblasti, i výškově, i polohově, i s ohledem na dopravní poměry. Pojďme ho podporovat proti hlupákům, kteří sice mají akademický titul, ale v hlavě něco zřejmě jiného, než lidské moudro. Postižení člověka se projevuje všelijak, je těžká doba, když podle expertů má 20% vysokoškolských absolventů duševní poruchu různého typu. Ono to možná i tady bude vidět. Nechť postižení prominou, ale léčení může být v Klecanech i zdarma, u profíků.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz