Z historické tramvajové měnírny na Malé Straně má být hotel
U Bruských kasáren 132/3, Praha 1
(25. 5. 2015) Na Klárově v ulici U Bruských kasáren
Z historické tramvajové měnírny na Malé Straně má být hotel
(ČTK) - Bývalý spolumajitel společnosti
Czech Coal Petr Pudil chce v historickém centru Prahy u paty Starých zámeckých
schodů postavit luxusní hotel s šesti nadzemními a třemi podzemními podlažími.
Vzniknout má rekonstrukcí historické budovy tramvajové měnírny pražského
dopravního podniku na Klárově v ulici U Bruských kasáren. Vyplývá to z databáze
EIA. Ministerstvo kultury nyní rozhoduje, zda budovu prohlásí kulturní
památkou.
Podle dokumentace pro územní rozhodnutí má být v hotelu 205
pokojů, restaurace, wellness s rozlohou 375 metrů čtverečních a zasedací místnost.
Ve dvou podzemních podlažích bude 17 parkovacích míst.
Investorem a zároveň majitelem budovy je společnost Property
Klárov, kterou přes svou rodinnou nadaci vlastní Pudil. Magistrátní odbor
životního prostředí před časem rozhodl, že investor nemusí zpracovávat
rozsáhlou studii EIA posuzující vliv stavby na životní prostředí. Firma nyní
musí získat územní rozhodnutí a stavební povolení.
Novoklasicistní měnírna stojící naproti Starým zámeckým
schodům vznikla ve 30. letech minulého století na návrh architekta Viléma
Kvasničky. Do provozu byla uvedena v roce 1932. Její součástí jsou kromě
technologického zázemí kanceláře a dva byty. Měnírna obsluhuje tramvajovou
dopravu od Malé Strany přes Hradčany až po Letnou. Pražský dopravní podnik loni
oznámil, že do modernizace stárnoucích technologií chce investovat přes 50
milionů korun.
Měnírna bude v budově i v budoucnosti, pouze se přesune do
prvního podzemního podlaží. Spolu s ní tam bude transformátorovna společnosti
PRE distribuce, která je nyní součástí budovy.
Ředitel magistrátního odboru památkové péče Jiří Skalický
upozornil, že ministerstvo kultury loni zahájilo řízení o prohlášení nemovitosti
za kulturní památku.
"Jedná se o architektonicky i urbanisticky kvalitní
technickou stavbu, která reprezentuje vysokou úroveň meziválečné architektury.
Památková hodnota předmětného objektu spočívá především v jeho sourodém
začlenění do urbanistické struktury, prostorové a hmotové skladby jednotně
koncipovaného historického urbanistického celku," uvedl Skalický. Dodal,
že budova se podílí na vytváření historického prostředí dané lokality.
Za největší závadu transformační stanice šéf pražských
památkářů považuje narušení konstrukcí, statické narušení obou svislých pilířů,
které podpírají dva arkýře severovýchodní fasády v ulici U Bruských kasáren, a
kontaminaci rtutí a olejovými produkty.
Doplněno 27.5.2015:
Podklady pro jednání rozkladové komise má vlastník doplnit do 3. června, teprve poté se jimi začnou odborníci zabývat. Není tedy zatím zřejmé, kdy by mohlo padnout konečné rozhodnutí. Na objekt se ale v současné době vztahuje ochrana, jako kdyby za památku prohlášen byl, nesmí tedy být zbourán ani přestavěn bez povolení památkářů.
Trafostanice a elektrická měnírna stojící naproti Starým zámeckým schodům vznikla podle návrhu architekta Viléma Kvasničky. Její součástí jsou kromě technologického zázemí kanceláře a dva byty. Měnírna obsluhuje tramvajovou dopravu od Malé Strany přes Hradčany až po Letnou. Měla by v budově zůstat i do budoucna, přesune se do podzemí.
"Ačkoli jde o stavbu technického určení, architektonicky i urbanisticky jde o mimořádně kvalitní dílo," uvádí ve svém zdůvodněn ministerstvo kultury a zdůrazňuje, že autor se musel vyrovnat s obtížným skalnatým terénem s trojúhelníkovou parcelou, blízkostí Pražského hradu s historickým kontextem malostranské zástavby i s dobou vzniku. Proto zvolil jako hlavní inspirační zdroj neoklasicismus.
Na kvalitě architektury se podle posudku podílí i ztvárnění střech s tradiční malostranskou prejzovou krytinou, které jsou pohledově velmi exponované z Chotkových sadů, od Kramářovy vily i Hradu.
Šéf městských památkářů Jiří Skalický označil jako závadu trafostanice narušení konstrukcí, statické narušení obou svislých pilířů, které podpírají dva arkýře severovýchodní fasády v ulici U Bruských kasáren, a kontaminaci rtutí a olejovými produkty.
Investorem zamýšleného hotelu a majitelem budovy je společnost Property Klárov, kterou přes svou rodinnou nadaci vlastní bývalý spolumajitel společnosti Czech Coal Petr Pudil.
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Z historické tramvajové měnírny na Malé Straně má být hotel
U Bruských kasáren 132/3
Praha 1
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.