Národní galerie Praha nabízí jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže

Národní galerie Praha (NGP) až do 2. března pořádá ve Valdštejnské jízdárně výstavu „École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž“, která se přináší pohled na umělce, kteří byli v meziválečné Paříži známější než ve své vlasti: Georges Kars, Othon Coubine a François Zdeněk Eberl.

Národní galerie Praha nabízí jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže, foto Adéla Kremplová, zdroj NGP

Podle kurátorky Anny Pravdové zavede výstava návštěvníky na  pařížskou uměleckou scénu dvacátých a třicátých let 20. století. „Ačkoliv jména František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen jsou dnes nejčastěji spojována s českým uměním ve Francii, tehdejší pařížské publikum mělo zcela jiné favority. Kars, Coubine a Eberl byli mnohem známější a byli vystavováni v nejprestižnějších galeriích, vycházely jim monografie. V rámci této výstavy jejich umění znovu připomeneme a představíme jej českému publiku v širším  kontextu pařížské školy.“ Kromě děl těchto tří klíčových autorů výstava nabídne také práce jejich současníků, mezi nimi i světově známých jmen jako jsou Amedeo Modigliani, Marc Chagall, Suzanne Valadon, Chaïm Soutine, Jules Pascin, Chana Orloff či Maurice Utrillo. A nebude chybět ani fotograf noční Paříže Brassaï.

Národní galerie Praha nabízí jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže, foto Adéla Kremplová, zdroj NGP

Po první světové válce reagovali umělci na konflikt, jež do té doby neměl ve světě srovnání, zpracovávali vlastní hluboké zážitky, strach z minulosti i budoucnosti. Někteří navazovali na umění před válkou, jiní hledali nové formy. Paříž byla tehdy tepajícím centrem kosmopolitního uměleckého světa, kde se prolínaly různé styly a přístupy. Výstava zavede diváka do tehdejších galerií, salonů, na Montmartre i Montparnasse, mezi umělce, sběratele, ale i lidi na okraji společnosti a prostitutky. Ukáže výjevy z kabaretů a cirkusů, portréty umělců, zátiší, městské i provensálské krajiny. Vedle připomínky tvůrců, kteří dominovali umělecké Paříži mezi dvěma válkami, se přehlídka zaměřuje také na témata a styly, které utvářely jejich tvorbu a byly na tehdejší umělecké scéně velmi populární. Tedy na moderní figurativní tvorbu a meziválečný neoklasicismus, návrat ke klasické výtvarné formě. Umělci jako Kars a Coubine reagovali na společenské změny „návratem k řádu“, jejich tvorba se tak – po chaosu a hrůzách první světové války – vrací ke stabilitě a ke klidu a opouští předválečnou experimentaci.

Národní galerie Praha nabízí jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže, foto Adéla Kremplová, zdroj NGP

Návštěvníci mají jedinečnou příležitost vidět řadu děl, která dosud nebyla vystavena. Mezi nimi jsou i práce, které byly nedávno objeveny v amerických sbírkách a poprvé se vrací do Evropy. Jde o soubor děl Othona Coubina, jež patřil sběrateli Leovi Steinovi, bratrovi slavné spisovatelky a básnířky Gertrude Steinové. K vidění je téměř dvě stě sedmdesát děl, vč. knih a grafických listů.  Díla jsou zapůjčena  z prestižních evropských muzeí (např. Musée d’art Moderne de Paris, Nouveau Musée National de Monaco, Musée de Montmartre či Musée de Grenoble), z nejvýznamnějších českých veřejných galerií a z řady zahraničních i tuzemských soukromých sbírek, jednatřicet děl pochází ze sbírek NGP. K výstavě vydává NGP několik publikací: vznikl ilustrovaný průvodce/katalog k výstavě, který bude k dispozici i v anglickém jazyce a také další díl edice Obrazy do kapsy, tentokrát zaměřený na výtvarné myšlení Georgese Karse. Pro menší děti vychází ilustrovaná knížka Malý výlet do Paříže, na který můžete vyrazit v doprovodu kreslířky Tity, malíře Zdeňka a kocoura Cyrila.

Národní galerie Praha nabízí jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže, foto Adéla Kremplová, zdroj NGP

Osudy umělců
Příběhy všech tří umělců se prolínají s dramatickými osudy Evropy během minulého století a jsou všechno jiné, než lineární a černobílé. Georges Kars (narozený jako Georg Karpeles), Othon Coubine (původně Otakar Kubín) i François Zdenek (František Zdeněk) Eberl přišli do Francie již před první světovou válkou. Kars byl český Němec židovského původu, za války bojoval na straně Rakouska–Uherska. Eberl vstoupil ve Francii do československých legií, byl vážně raněn a později pracoval jako řidič sanitky pro Červený kříž. Coubin byl během první světové války s manželkou nejprve internován v cizineckém táboře u Bordeaux, poté pracoval v Národní knihovně a podílel se na odbojové činnosti československé kolonie v Paříži.
Po válce se všichni tři setkali v Paříži a jejich realistická figurativní malba tam slavila nebývalé úspěchy. Prosadili se na tehdejší výtvarné scéně, ale v Československu se později, po 2. světové válce,  o Karsovi ani Eberlovi téměř nemluvilo. Po dobu druhé světové války se Kars nejprve schovával ve Francii a později za poměrně dramatických okolností přešel hranici do Švýcarska, kde žil se sestrou nedaleko Curychu. Nervově vyčerpaný spáchal v únoru 1945 sebevraždu. Eberl se krátce přidal k francouzskému odboji. V poválečném období často pobýval v Monaku, kde později obdržel čestné občanství. Zemřel začátkem šedesátých let ve Francii. Coubine se v padesátých letech vrátil domů, střídavě žil v Praze a v rodných Boskovicích, stal se zasloužilým umělcem. Po třinácti letech zamířil zpět do Francie a poslední roky života prožil v Provence.

Tisková zpráva

École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž
Místo konání: Národní galerie Praha, Valdštejnská jízdárna
Termín: 8. listopadu 2024 – 2. března 2025
Kurátorka: Anna Pravdová (Sbírka moderního umění NGP)
Architekt výstavy: Zbyněk Baladrán
Grafika výstavy: Studio Okolo – Matěj Činčera, Jan Klos
Otevírací doba
úterý–neděle 10–18 h
každá první středa v měsíci 10–20 h

Národní galerie Praha nabízí jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže, foto Adéla Kremplová, zdroj NGP

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*