
Výtahová šachta, stanice metra A, Praha
Stanice metra Jiřího z Poděbrad na lince A prošla kompletní rekonstrukcí, jejíž součástí bylo kromě výměny eskalátorů především vybudování nového bezbariérového přístupu z nástupiště až do uliční úrovně ve Vinohradské ulici v podobě dvou dvojic výtahů propojených přestupní chodbou.
Všechny novější stanice metra jsou již projektovány se zahrnutím bezbariérových přístupů ve formě výtahů vedoucích přímo z ulice nad stanicí. Tyto přístupy jsou nyní postupně budovány také do stanic v centru Prahy. Jednou ze současných realizací je i výtahová šachta do stanice metra Jiřího z Poděbrad.

Firma PERI byla oslovena s požadavkem na vytvoření návrhu řešení pro stavbu výtahové šachty s hloubkou 26 metrů a půdorysem cca 10 x 10 metrů z náměstí Jiřího z Poděbrad. Důležitými požadavky byla rychlost provedení vnitřních stěn šachty a zajištění bezpečné práce na bednění.

Nejvhodnějším řešením s ohledem na rychlost, efektivitu a cenu se jevilo nasazení jednostranného překládaného systému SCS 180, který se vyznačuje velkou hospodárností. Stavebnicová koncepce s dělenými konzolami umožňuje mimořádně všestranné, optimální přizpůsobení všem tvarům a požadavkům.
Spodní takt – zárodek – byl řešen nasazením opěrných rámů SB a rámového bednění TRIO a RUNDFLEX. Další výškové takty o výšce 3 metry byly prováděny lávkovým systémem SCS 180, kotveným do stěn kotvením DW26/M36 s připojeným bedněním TRIO a RUNDFLEX.
U této šachty bylo nutné také vytvoření podpěrné konstrukce a vrchlíku u přestupní chodby. Zde bylo na podepření nasazeno modulové lešení PERI UP Flex a díly ze stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT.
Velmi důležitá byla spolupráce s týmem PERI a pravidelná účast manažera odbytu a servisního týmu přímo na stavbě.

Ivo Hemala, stavbyvedoucí, ROCK SALT, s.r.o., Praha
„Projekt bezbariérového zpřístupnění stanice metra, který mimo jiné usnadní cestování místním obyvatelům, turistům i návštěvníkům této lokality v centru Prahy, byl pro nás velkou výzvou. Proto jsme se rozhodli spolupracovat a řešit technicky složitou realizaci definitivních železobetonových konstrukcí právě se zkušenými inženýry ze společnosti PERI, která v tomto oboru zaujímá jednu z předních pozic a významně přispěla k úspěšnému dokončení této části projektu. Spolupráci a realizaci ocenil i investor a generální dodavatel tohoto projektu a jistě ji ocení také cestující.“
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.