V Praze se staví!

Hlavní město v letošním roce čekají stavební práce na rekordním počtu veřejných staveb. Na více než desítce projektů z oblasti dopravní infrastruktury nebo veřejného prostoru se kromě města jako investor podílí také stát. Celkové investiční náklady jednotlivých projektů dosáhnou téměř 50 miliard Kč.

„Letošní rok je nebývale významný z hlediska veřejné výstavby. Zahájeny budou stavební práce na několika zásadních projektech, díky kterým Pražané pocítí změnu. Energii z papíru letos přeneseme do města,“ uvádí náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček.

Jako urbanisté a plánovači jsme zvyklí na dlouhodobé horizonty. Léta plánování, složitých řízení, dohod a koordinací. Někdy je proto těžké vidět světlo na konci tunelu. Je radost pozorovat, když se obrysy z vizualizací konečně zhmotňují i ve městě. Na příkladu Štvanické lávky se ukázalo, že po nových veřejných stavbách je mezi obyvateli velká poptávka a letos konečně posuneme i další zásadní a strategické stavby,“ doplňuje ředitel Institut plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

Kromě níže uvedených projektů, které jsou už ve výstavbě, chystá hlavní město Praha i mnoho dalších významných projektů z veřejných peněz: revitalizaci hlavního nádraží a přilehlého parku včetně nové trasy tramvaje, úpravy na Karlově, Malostranském a Palachově náměstí, Vltavskou filharmonii, velkou polyfunkční výstavbu v Letňanech (Terminál sever) a množství bytové výstavby.

Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)
Záchrana nedostavěného torza radnice Prahy 8 a jeho transformace na centrum evropského kosmického výzkumu přispěje k rozvoji lokality. Hlavnímu městu přinese nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností. Projekt bude realizován v režimu Design and Build.
• Zahájení výstavby: léto/podzim 2024 • Plánované dokončení: 2025
• Investor: Hlavní město Praha • Investiční náklady: cca 2,5 mld. Kč

Agentura Evropské unie pro kosmický program, autoři AP Atelier, zdroj IPR Praha

Václavské náměstí
Revitalizace středu Pražské památkové rezervace byla v plánu od roku 2005, záměr byl doplněn o novou tramvajovou trať, která významně posílí pražskou tramvajovou síť. Na náměstí přibydou nová stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklo dopravu.
• Dokončení výstavby dolní část: 2023 • Zahájení výstavby horní část: 2024 • Dokončení výstavby horní část: 2026
• Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy • Investiční náklady – horní část: 1,2 mld. Kč

Václavské náměstí, autoři Jakub Cígler Architekti, zdroj IPR Praha

Náměstí Jiřího z Poděbrad
Komplexní revitalizace náměstí, které bylo dlouhá léta i přes svou popularitu opomíjeno, přinese nová stromořadí, odolnou zeleň, systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb.
• Zahájení výstavby: leden 2024 • Plánované dokončení: 2027
• Investor: Hlavní město Praha • Investiční náklady: 478 mil. Kč včetně DPH

Náměstí Jiřího z Poděbrad, autoři MCA atelier, zdroj IPR Praha

Negrelliho viadukt
Na kompletní rekonstrukci viaduktu Správou železnic navazuje projekt zasklení prvního z oblouků, které je dalším krokem k oživení mostu i celé lokality. Vliv testovacího provozu na stav kulturní památky bude hlavní město monitorovat v kooperaci s památkáři. Výsledky měření budou sloužit jako podklad pro získání stavebního povolení na revitalizaci zbývajících oblouků. Budoucí zasklené oblouky by měly následně sloužit k dlouhodobým komerčním a kreativním pronájmům, ale také ke krátkodobým pronájmům pro start-upy.

Masarykovo nádraží
Dostavba nádraží kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť zajistí i jeho lepší propojení s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která zásadně rozšíří prostupnost lokality.
• Zahájení výstavby: únor 2024 • Dokončení výstavby: 2027
• Investor: Správa železnic • Investiční náklady: 3,4 mld. Kč

Masarykovo nádraží, Správa železnic, zdroj IPR Praha

Terminál Smíchov
Smíchovské nádraží se promění v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa železnic zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, v příštím roce započne i návazná městská výstavba.
• Zahájení výstavby: únor 2023 • Dokončení výstavby: 2030
• Investor: Hlavní město Praha, Správa železnic • Investiční náklady: Praha: 8 mld. Kč, Správa železnic: 4,9 mld. Kč

Terminál Smíchov, autoři A69, zdroj IPR Praha

Metro D
Nová trasa pražského metra je klíčovou infrastrukturní stavbou a jedním z největších dopravních projektů, které v příštích desetiletích zasáhnou do života hlavního města. Nová 10,6 km dlouhá trasa spojí celkem deset stanic. Během nyní probíhající první etapy je stavěn úsek Pankrác – Olbrachtova.
• Zahájení: 2023 • Dokončení – 1. etapy: podzim 2029
• Investiční náklady: 14 mld. Kč • Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy

Nádraží v Bubnech a železniční trať
Během posledních měsíců pokračuje výstavba budoucího nádraží včetně železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Projekt v budoucnu doplní i výstavba na přilehlém brownfieldu a výstavba Vltavské filharmonie. S ohledem na to vzniká i podjezd pod Negreliho viaduktem pro budoucí přeložku tramvaje.

Pražský okruh 511
Úsek leží mezi Běchovicemi a D1 náleží k dálniční síti, jeho výstavba je tedy rolí státu. Hlavní město přispívá k úpravě okolí, díky kterému stavba zapadne přirozeně do krajiny a nebude tvořit bariéru. Součástí 12,6 km dlouhého úseku budou 2 tunely, 4 mimoúrovňové křižovatky, 5 mostů a 2 lávky pro pěší a cyklisty.
• Zahájení: konec 2024 • Dokončení: 2027
• Investiční náklady: 15,7 mld. Kč • Investor: Ředitelství silnic a dálnic

Libeňský Most
Během letošní roku započne dlouho očekávaná rekonstrukce inundačního mostu, který se doposud nacházel v dezolátním stavu. Projekt počítá s celkovým nahrazením konstrukce, ale také s revitalizací okolí.
• Zahájení výstavby: 2024 • Dokončení: 2025
• Investiční náklady: 2,2 mld. Kč • Investor: Hlavní město Praha

Libeňský most, autoři Petr Tej, Tomáš Cach, Oto Melter, zdroj IPR Praha

Dvorecký Most
Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů významně posunula a během roku 2024 budeme sledovat, jak propojí oba břehy. Následovat budou práce na dokončení mostovky a technologií. Most představuje nejen potřebné propojení Podolí a Smíchova, ale také zvyšuje potenciál plánovaných tangenciálních propojení tramvajové sítě. Kromě samotné dopravní funkce bude most nabizet i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích. Na podolské straně vznikne kulturně-rekreační zázemí v podobě lezecké stěny, skateparku a amfiteátru. Na Smíchově vznikne park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Kryštof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa.
• Dokončení: 2025
• Investiční náklady: 1,075 mld. Kč • Investor: Hlavní město Praha

Dvorecký most, autoři Ateliér 6, zdroj IPR Praha

Barrandovský most
Barrandovský most bude zrekonstruován s předstihem. Jeden z nejvytíženějších mostů v České republice přichází do závěrečné fáze oprav.
• Dokončení: 2024
• Investiční náklady: 0,75 mld. Kč • Investor: Hlavní město Praha

Tisková zpráva, doplněno

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*