V Praze vyroste Nové centrum Hostivař

Na místě stávající tramvajové smyčky Nádraží Hostivař vznikne podle návrhu konsorcia UNIT+A69+DUA+Land05+ONPlan nové živé náměstí s přestupním uzlem i klidné zelené radniční nádvoří. Na více než 15 hektarech přibude bydlení, park, nový úřad Prahy 15 a služby.

Nové centrum Hostivař, autoři konsorcium UNIT+A69+DUA+Land05+ONPlan, vizualizace SDAR

Okolí tramvajové smyčky Nádraží Hostivař je paradoxním místem. Dokonale obsloužené různými druhy dopravy, a přitom s přerušenými místními vztahy. V geografickém těžišti Prahy 15, ale bez atributů městského centra. V krajinné ose Měcholupského potoka, přesto okupované dopravními plochami. Pro úspěšnou proměnu místa je třeba správně skloubit zdánlivě protichůdné cíle: obnovit krajinnou osu a vytvořit intenzivní městské centrum. Kombinace obou prvků přináší místu jedinečnou kvalitu.

Nové centrum Hostivař, autoři konsorcium UNIT+A69+DUA+Land05+ONPlan, vizualizace SDAR

Návrh respektuje přírodní kaňon, kopíruje přirozenou morfologii potoka, zpevňuje jeho hrany a integruje ho do městského prostředí. Zaměřujeme se také na nové polyfunkční centrum Hostivaře s radnicí, komunitním náměstím, poliklinikou, školkami a další občanskou vybaveností nezbytnou pro městský život. Místo stávající mimoúrovňové tramvajové smyčky zde vzniká náměstí s přímým přestupem mezi tramvajovými a vlakovými spojeními. Navrhujeme síť veřejných prostranství odrážejících jak intimitu, tak společenskou dynamiku i sociální interakci.

DYNAMICKÝ PŘEDNÁDRAŽNÍ PROSTOR je živým hlavním centrem lokality, předprostorem budovy nádraží, ale také Úřadu MČ. Jde o reprezentativní prostor umožňující snadný přestup mezi jednotlivými módy dopravy a přirozenou orientací v území. Na prostor náměstí navazuje nové řešení vstupu do nádraží a vzniká zde přehledný přestupní uzel, který zkracuje přestupní vazbu mezi vlakem, tramvají i autobusy.

Nové centrum Hostivař, autoři konsorcium UNIT+A69+DUA+Land05+ONPlan, vizualizace SDAR

RADNIČNÍ VNITROBLOK – nádvoří radnice tvoří klidovou alternativu k hlavnímu náměstí lokality. O úroveň podlaží níže, než okolní ulice odkrývá hladinu Měcholupského potoka. V centrální části nádvoří umísťujeme zelený ostrov se záhony a stromy, který společně s potokem vytváří přírodě blízké prostředí. Nedílnou součástím prostoru se stávají pozvolné rampy a schodiště, které překonávají terénní rozdíl a současně tvoří důležitý pobytový prvek lákající k posezení.

Nové centrum Hostivař, autoři konsorcium UNIT+A69+DUA+Land05+ONPlan, vizualizace SDAR

NÁMĚSTÍ POD PARKEM doplňuje předchozí dvě významné plochy a je těžištěm nově vznikající lokality. Propojuje obytnou zástavbu s parkem Pod Hrází. Multifunkční prostor navazuje na komunitní centrum, jehož program může volně expandovat do náměstí. Má tedy potenciál stát se místem pro kulturní a společenské akce. Náměstí je lemováno stromy a nechybí ani vodní prvek pro snížení přehřívání náměstí.

Nové centrum Hostivař, autoři konsorcium UNIT+A69+DUA+Land05+ONPlan, vizualizace SDAR

DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ – z řešeného území se snažíme odstranit stávající dopravní závady, jako je špatná vazba mezi hlavními prostředky hromadné dopravy – železnicí a tramvajovou smyčkou. Ta zejména svojí polohou, ale i rozlohou, brání jakémukoliv dalšímu rozvoji místa. Celé území chceme prokrvit pěšími a cyklistickými propojeními, které zde zatím chybí. Součástí návrhu je i řešení průjezdné autobusové dopravy, včetně příležitostného odstavu autobusů pro náhradní autobusovou dopravu. V 1. etapě se stávající dopravní skelet zachovává beze změn, pouze se doplňuje o novou přístupovou komunikaci, vedenou od stávající ulice Plukovníka Mráze a ulicí U Hostivařského nádraží. V 2. etapě již počítáme s rozsáhlou přestavbou celého území. Iniciačním stimulem je zrušení pozice stávající tramvajové smyčky a její nahrazení integrovanou průjezdnou zastávkou TRAM + BUS přímo u jižního výstupu z podchodu železniční stanice. Nová tramvajová smyčka je koncipována formou blokové smyčky po obvodu blokové zástavby východně od přestupní zastávky TRAM + BUS, s napojením do všech směrů.

Nové centrum Hostivař, autoři konsorcium UNIT+A69+DUA+Land05+ONPlan, vizualizace SDAR

Hodnocení poroty z 1. a 2 fáze soutěže, která vzešla ze předchozího soutěžního workshopu
1. fáze: porota kladně hodnotí ideu přetrasování ulice Plukovníka Mráze do jižní části řešeného území, kde vhodně napomáhá celkovému dopravnímu řešení a zároveň propojuje stávající zástavbu s novým centrem. Veřejná prostranství pojímá jako komplexní soustavu prostorů s procházející zelenou osou parku podél vodního toku. Velmi funkčně, detailně a kvalitně je zpracované dopravní řešení území. Z hlediska MHD koncept optimálně plní zadání vytvořením společné zastávky tramvají a autobusů v blízkosti přestupu na železniční stanici. Prostor zastávek je vhodně zklidněn bez automobilové dopravy. Podoba a umístění navržené blokové smyčky je logická a provozně akceptovatelná. Centrální veřejné prostranství působí spíše jako předprostor nádraží než náměstí. Vhodné se jeví umístění budovy radnice u ulice Průmyslová, kde pomůže odclonit hluk směrem k bytové zástavbě. Kladně je hodnocena i citlivá a realistická práce s vodním tokem. Porota upozorňuje, že zásahy do budovy nádraží je třeba koordinovat s jejím vlastníkem Správou Železnic. Pozitivní je využití kapacit území téměř na maximum.

Nové centrum Hostivař, autoři konsorcium UNIT+A69+DUA+Land05+ONPlan

2. fáze: kvalita návrhu je vyvážená ve všech aspektech a parametrech. Patrná je mezioborová spolupráce v přístupu k řešenému území. Propojení s navazující strukturou je velkou příležitostí a kvalitou návrhu. Z návrhu je patrné, že tým věnoval velkou péči návrhu rozhraní území. Řešení indikuje možnosti rozvoje okolí nad rámec řešeného území. Kladně porota též hodnotí vazby na park Kozmíkova. Výrazným pozitivem návrhu je dopravní řešení, které pracuje s novou polohu ulice Plukovníka Mráze. Ta umožňuje vymístění individuální automobilové dopravy z hlavních veřejných prostranství budoucího centra. Dalším kladem je vytvoření přístupu na nádraží od centrálního náměstí a jednoduché přestupní vazby. Diferenciace veřejných prostranství je též hodnocena pozitivně. Navržena jsou 3 různá náměstí s různým charakterem a způsobem využití. Vnitroblok s radnicí pracuje s přítomností vody v území a zachovává část rostlého terénu.

Investor, klient: Zelená Hostivař, městská část Praha 15, IPR
Architekt: UNIT architekti / Filip Tittl, Michal Kohout, David Tichý, Šárka Jahodová, Roman Hrabánek, Natalia Glukman; A69 architekti / Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig, Silvia Matisová,
Technické řešení, spolupráce: DUA – dopravní řešení / Václav Malina, Petr Zajíc; Land05 – krajinářské řešení / Martina Forejtová, Martina Belzová; ONplan – ekonomie a strategie / Petr Návrat, Jan Martin, Karolína Koupalová
Autoři vizualizací: SDAR

Podle podkladů zadavatele, více na webu

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*