Výstavy ve Winternitzově vile v Praze

Podzimní výstavní sezóna Art&Architecture, kterou už podruhé připravila dvojice kurátorů Kristýna Jirátová a Adam Štěch, znovu propojí téma prvotřídní architektury a sochařského umění. Přijďte do vily na výstavu Architektura pařížských uměleckých ateliérů 20. století nebo objevte v podzimní zahradě bezhlavá torza, organická stvoření a totemické objekty sochařky Pavlíny Kvity.

Výstavy ve Winternitzově vile v Praze, foto David Cysař

Historik architektury s více než dvacetiletou zkušeností cestování za architekturou Adam Štěch zve do Paříže dvacátého století, výkladní skříně moderního umění, které dodnes v evropské metropoli žije prostřednictvím slavných uměleckých sbírek. Přijďte s námi objevit autenticky zachovalé umělecké ateliéry a studia, kde vznikalo umění, které ve své době zásadně ovlivnilo mezinárodní výtvarnou a architektonickou scénu. Podzimní zahradu Winternitzovy vily zabydlí bezhlavá torza, organická stvoření a totemické objekty sochařky Pavlíny Kvity, jejíž umělecký projev je kombinací osobní mytologie, zvířecího i lidského světa a nehybných architektonických tvarů.

Termín konání: 27. 10. 2024 – 26. 2. 2025
Místo: Winternitzova vila, Na Cihlářce 10, Praha 5
Otevřeno: neděle až středa 12–18 hodin

Výstavy ve Winternitzově vile v Praze, foto David Cysař

Stroje na umění
Architektura pařížských uměleckých ateliérů 20. století
Kurátor, fotograf a autor textů: Adam Štěch
Grafický design a instalace: Matěj Činčera a Jan Kloss

Druhá výstava letošního kurátorského cyklu pojednávajícího o propojení výtvarného umění a architektury představuje fotografický soubor zobrazující rozmanité umělecké ateliéry, které si v Paříži a jejím okolí nechali během 20. století postavit někteří slavní, ale často i zcela zapomenutí umělci. Výstava tak poodhaluje jedinečná místa, ve kterých během minulého století vznikalo výjimečné umění,“ vysvětluje přední historik a teoretik architektury a publicista Adam Štěch, s jehož kurátorskými projekty se v současné době vedle vídeňského Muzea užitého umění mohou milovníci světové architektury pravidelně setkávat také ve Winternitzově vile. Jeho nová výstava z cyklu Art&Architecture je zaměřena na exteriéry i interiéry vybraných pařížských uměleckých ateliérů a často zároveň i obydlí, kdysi prosycených kreativní energií výtvarných experimentů a vizí.

Výstavy ve Winternitzově vile v Praze, foto Adam Štěch

Většina ateliérů, které Štěch do své série zahrnul, a ve Winternitzově vile je poprvé prezentuje, pochází z první poloviny dvacátého století, respektive z dvacátých a třicátých let. V těchto stavbách dominuje tehdy nastupující modernismus a art deco. Mezi jejich autory patří přední představitelé meziválečné francouzské architektury, jako byli Auguste Perret, Le Corbusier, Pierre Patout, Robert Mallet-Stevens, Theo van Doesburg a další. Kolekci pak doplňují méně známé objekty ateliérů a domů pro poválečné výtvarníky, jejichž design vytvořili umělci sami anebo nástupci meziválečné avantgardy jako André Wogenscky nebo Georges Johannet.

Výstavy ve Winternitzově vile v Praze, foto Adam Štěch

Prostřednictvím originální instalace autorských fotografií Adama Štěcha, kterou vytvořilo studio OKOLO, se tak návštěvníci mohou seznámit s ne vždy přístupnými uměleckými ateliéry a studii: Ateliérem Simon, Ateliérem Goerge a Gromaire, Ateliérem Lurçat, Domem a ateliérem Arp, Domem a ateliérem Doesburg, Ateliérem Orloff, Domem a ateliérem Martel, Domem a ateliérem Wogenscky/Pan, Domem Hajdú, Domem a ateliérem Philolaos, Domem a ateliérem Ozenfant a Domem a ateliérem Quillivic.

Výstavy ve Winternitzově vile v Praze, foto Adam Štěch

Pavlína Kvita. Zlaté tele
Kurátorka: Kristýna Jirátová
Grafický design: David Cysař

Umělecký projev sochařky Pavlíny Kvity (*1988), absolventky sochařského ateliéru Lukáše Rittsteina na pražské Akademii výtvarných umění je kombinací osobní mytologie, zvířecího i lidského světa a nehybných architektonických tvarů. „V sochách, které zrcadlí autorčin obdiv ke starým kulturám a mýtům, jako by se pradávné setkávalo s naprosto současným. Zároveň se zde odráží přítomnost čtyř základních elementů – ohně, vody, země a vzduchu, stejně jako citlivá práce s dualitou zrození a naděje, zániku a smrti. Na pozadí osobních zkušeností se jedná o neustálé hledání stability v životě, o jisté vnitřní zkoumání věcí a archetypů, které zde byly, jsou a budou,“ vysvětluje historička umění Kristýna Jirátová, která výstavu Pavlíny Kvity pro exteriéry Winternitzovy vily připravila.

Výstavy ve Winternitzově vile v Praze, foto David Cysař

Dlouhodobě sledovaným motivem a společným námětem soch z posledních let autorčiny tvorby je archetyp vnitřního bojovníka. Cílem jeho cesty je život v harmonii, v rovnováze se svým okolím i se svou vlastní vnitřní povahou. Nejen socha Bojovník s lukem odráží tento univerzální lidský princip vedoucí člověka ke stanovování osobních hranic, k respektu i důstojnosti. V objektech Spící drak či Sloupový fantom se k této symbolice přidává jeden ze základních přírodních živlů. Jakožto zástupci elementu ohně jsou tyto bytosti hybateli sil, důležitých změn, přinášejí teplo a světlo. Oheň může hřát a povzbuzovat život, může ale také spalovat či naopak vyhasnout a způsobit tak smrt. Dualita života a smrti, další spojující prvek v tvorbě Pavlíny Kvity, je zároveň velmi osobní výpovědí, vycházející z autorčiných temných snů minulosti. Objekty připomínající pohanské modly představují v tomto smyslu předobrazy hrůz, kterým sochařka statečně pohlíží přímo do tváře.

Výstavy ve Winternitzově vile v Praze, foto David Cysař

Výstava Zlaté tele prezentuje výběr z autorčiny tvorby posledních šesti let, kdy se její dílo stylověi tematicky ukotvilo. Zároveň zde stále existuje dostatečný prostor pro experiment, o čemž svědčí nejnovější vystavená socha, která dala celé výstavě název.

Tisková zpráva

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*