Studující UMPRUM nabízejí řešení, jak žít o něco lépe. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze představuje nejnovější projekty studentů a absolventů školy, kteří se svým uměním a designem přispívají k pozitivním změnám ve společnosti. Letošní bienální výstava UMPRUM se snaží překonat pocit bezmoci, který cítíme, když sledujeme současný politický, společenský nebo klimatický vývoj. Výstavou se prolíná idea, že vytvoření velké věci předchází celá řada malých kroků.
Současní mladí autoři a autorky velmi citlivě vnímají, jak se vyvíjí svět kolem nich, a to se odráží i v jejich tvorbě. Kurátorky Marie Kordovská a Anna Sedláček Roubalová se spolu se svým kolegou Petrem Hákem zaměřily na projekty, které k současným celospolečenským problémům přistupují zodpovědně, aniž by si kladly nepřiměřené cíle. „Naši dobu provází pocit paralýzy, pocit, že nemá cenu se snažit. My jsme ale nechtěli, aby výstava působila tísnivým dojmem. Naopak přináší pocit lehkosti a naděje, že je možné obracet situaci v lepší. Vybírali jsme práce, které přináší dosažitelná, hravá řešení nebo novou perspektivu, jak se na svět dívat. Studenti UMPRUM svými projekty dokazují, že každý malý krok vpřed se počítá,“ vysvětlují koncepci výstavy Velká věc její autoři.
Z prací, které budou k vidění ve vstupní dvoraně Technologického centra UMPRUM, bychom mohli jmenovat „sjíždědlo“ Skidder Matěje Neuberta. Ten se zaměřil na staré lyže, které jsou velmi těžké na recyklaci. Jako svůj absolventský projekt vymyslel jednoduchý systém součástek, díky kterým si každý může z lyží, které již dosloužily, metodou DYI udělat sjíždědlo na sníh. Matěj Neubert byl také za Skidder nominován i na cenu Czech Grand Design.
Jiný, ale neméně vnímavý přístup, projevila ve svém projektu Urban Biotope studentka Ateliéru fotografie II Kristína Opálková. Ta každý den chodí do školy kolem pražské magistrály, která je notoricky známá jako neřešitelný problém hlavního města. Rozhodla se ukázat, že ačkoliv je magistrála považovaná za klíčovou dopravní tepnu Prahy, jakési odosobněné „nutné zlo“, objevují se na ní známky života. Kristina tak úplně mění způsob, s jakým máme ve zvyku o tomto zdánlivě neprostupném pruhu asfaltu uvažovat.
Stejný přístup, jako měli kurátoři při výběru prací, se propisuje i do architektonického pojetí expozice, jehož autorkami jsou Barbora Šimonová a Markéta Mráčková ze studia COSA. Plně využívají možnosti nové budovy TC Mikulandská a nebudují v ní žádné nové konstrukce nebo příčky. Exponáty jen zavěšují nebo je volně umisťují do prostoru, čímž dávají celé instalaci lehkost a vzdušnost.
K výstavě vychází katalog Velká věc, který nabízí detailní pohled na vystavené projekty. Doprovází je fotografie děl od Tomáše Zumra. Dále se 24. dubna mohou zájemci dozvědět více na komentovaných prohlídkách určených pro širokou veřejnost.
22. 3.–11. 5. 2024
Technologické centrum UMPRUM, Mikulandská 134/5, Praha 1
Otevřeno: Po–So 10–18 hodin
Vstup zdarma
Kurátoři výstavy: Marie Kordovská, Anna Sedláček Roubalová a Petr Hák
Vystavující:
Ilya Bazhanov, Dita Buchtová, Tereza Burianová, Julie Černá, Sofie Gjuričová, Thea Chatrná, Svetlana Devyatkina, Sabina Falcmanová, Inga Khatiashvili, Jakub Kozelka, Valéria Kršiaková, Adam Kvaček, Darja Lukjanenko, Jasmína Lustigová, Mike Ma, Jiří Macků, Tomáš Máčik, Ondřej Mazanec, Matej Mihályi, Petra Mikolášová, Jakub Míča, Matěj Neubert, David Novák, Kristína Opálková, Natália Peterková, Mikuláš Procházka, Ruta Putramentaite, Anastázie Rainischová, Jakub Rozehnal, Šimon Schnierer, Barbora Satranská, Ondřej Salava, Filip Sobol, Ema Soukupová, David Stingl, Antónia Stretavská, Kateřina Suchánková, Kateřina Šípová, Jana Štefková, Jáchym Štulíř, Thanh Mai Tranová, Tuan Trieu, Patrik Trska, Jonáš Urbánek, Valerie Vrbová, Josef Žárský, Viktória Žigmundová
Architektura: COSA: Markéta Mráčková, Barbora Šimonová
Grafický design: Ondřej Mazanec, Kateřina Pravdová
Fotografie: Tomáš Zumr
Produkce: Natalie Krausová, Šárka Váňová
Instalace výstavy: Extended Production
Technická spolupráce: Marek Volf
Tisková zpráva, kráceno
Jinak celkem uvažuji i já o jeho koupě protože není nikde psáno že je to jenom na stavbu nového domu.…
Skvélé řešení pro moderní bydlení! Kombinace černé fasády s chytrými pasivními chladicími technologiemi je odvážný, ale funkční krok.
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!
Je to sice takové že dost narychlo, ale když si člověk uvědomí že to platí až další dva roky, tak…
Nechci posuzovat tuto stavbu funkčně, je tam o tom napsáno mnoho vzletných slov, i některé nesmysly, např " Aby byl…