Technické a vývojové centrum vzniklo v areálu bývalé
textilní továrny na česanou přízi. Odtud název lokality Česana. Pozemek
trojúhelníkového tvaru je ze západu sevřen železniční tratí pod zalesněným
svahem, z východu řekou Jizerou, obě hranice se protínají u mostu. Vstupní
areál je situován na jižní stranu za vrátnici a tvz. Vilu. Projekt měl vytvořit reprezentativní
oddechový prostor a místo pro setkávání návštěvníků a zaměstnanců, zároveň také
sjednotit architektonický výraz všech objektů, které vymezují plochu vstupního
parteru. Dále zlepšil organizaci automobilové a pěší dopravy s hlukovým a
vizuálním odstíněním klidové plochy od komunikací, zvýšil počet parkování
vozidel zaměstnanců a rozšířil výrobní kapacity centra.
Revitalizace vstupního parteru areálu byla rozdělena do čtyř
etap. První z nich byla demolice nevhodných a zastaralých objektů za vrátnicí,
druhou částečná demolice Zkušebny exhalací spojená s návrhem rozšíření
„Kondičního prostoru“ a výrobních kapacit zkušebny. Třetí etapou pak byla
rekonstrukce a nástavba objektů 502 a 503, kde se projektují a modelují první
vize a prototypy nových vozů. Poslední etapou byla komunikační a parková úprava
vstupního parteru. Původně byla tato plocha jedním velkoplošným asfaltovým
parkovištěm s nesourodými technickými objekty uprostřed areálu i po jeho
stranách. Chybělo rovněž oddělení pěší a automobilové dopravy. Vstupní plocha
je současně hlavní přístupovou pěší osou i hlavním vjezdem pro automobilovou a
nákladní dopravu. Hlavním prvkem úprav parteru je kompoziční pěší komunikace,
která je podpořena stromořadím. Tato hlavní osa vede těžištěm území a od
komunikací, které jsou po obou stranách parteru, ji odděluje vysoký živý plot.
Hlavními architektonickými prvky náměstí zůstaly fasády okolních budov.
Postupnými rekonstrukcemi a dostavbami se daří rozmanité typy objektů a jejich
fasád spojit v harmonický celek, který působí jednotně. Historizující fasády doplňují
současné fasády nástavby obj. 502, 510 a přístavba i celková úprava obj. 519.
Barevnost původních omítaných fasád v odstínech šedé vhodně doplňují nové
obklady přístaveb z velkoplošných hliníkových panelů a šedě lakovaných
ocelových povrchů.
Návrh parteru používá podobné principy, jeho celkové působení je dáno
barevností a strukturou zpevněných ploch, rozsahem a modelací mlatových a
travnatých ploch spolu se vzrostlou zelení a mobiliářem. Asfaltové plochy
komunikací byly omezeny na minimum kvůli celkovému zklidnění dopravy a
upřednostnění pohybu pěších. Parkovací stání, která lemují komunikace, jsou z
šedé zámkové dlažby a opticky tak potlačují množství pojížděných ploch, protože
svou barvou a strukturou se blíží spíše povrchům pro pěší. Ty jsou ze světle
šedé betonové skládané dlažby. Plochy z mlatu jsou použity pro umocnění dojmu
parkového charakteru.
Tisková zpráva
Vstupní areál
Technologického a vývojového centra Škoda – auto postoupil mezi nominované projekty soutěže Stavba roku 2018.
Autor: Kabaň – Sporina & Onfrej architekti – MA Jozef Kabaň, Mgr.
art. Michal Sporina, Ing. arch. Štefan Onofrej, Hlaváček – architekti, s.r.o. –
prof. Ing. arch. Michal Hlaváček, Ing. arch. Zdeněk Holek, Ing. arch. Tomáš
Skřivan, Ing. arch. Lenka Tanzerová
Projektant: Hlaváček – architekti, s.r.o.: prof. Ing. arch. Michal
Hlaváček, Ing. arch. Zdeněk Holek, Ing. arch. Tomáš Skřivan, Ing. arch. Lenka
Tanzerová
Dodavatel: B.P.B.P. s.a., Bielsko Biala, Ing. Krzysztof Loranzyk,
Alexander Swierczek
Investor: ŠKODA AUTO a.s., Ing. Josef Pilvousek, Ing. Pavol Lancz, Ing.
Cyril Kunštek, Ing. Irena Lanczová, Miroslav Matoušek
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,