Technické a vývojové centrum vzniklo v areálu bývalé
textilní továrny na česanou přízi. Odtud název lokality Česana. Pozemek
trojúhelníkového tvaru je ze západu sevřen železniční tratí pod zalesněným
svahem, z východu řekou Jizerou, obě hranice se protínají u mostu. Vstupní
areál je situován na jižní stranu za vrátnici a tvz. Vilu. Projekt měl vytvořit reprezentativní
oddechový prostor a místo pro setkávání návštěvníků a zaměstnanců, zároveň také
sjednotit architektonický výraz všech objektů, které vymezují plochu vstupního
parteru. Dále zlepšil organizaci automobilové a pěší dopravy s hlukovým a
vizuálním odstíněním klidové plochy od komunikací, zvýšil počet parkování
vozidel zaměstnanců a rozšířil výrobní kapacity centra.
Revitalizace vstupního parteru areálu byla rozdělena do čtyř
etap. První z nich byla demolice nevhodných a zastaralých objektů za vrátnicí,
druhou částečná demolice Zkušebny exhalací spojená s návrhem rozšíření
„Kondičního prostoru“ a výrobních kapacit zkušebny. Třetí etapou pak byla
rekonstrukce a nástavba objektů 502 a 503, kde se projektují a modelují první
vize a prototypy nových vozů. Poslední etapou byla komunikační a parková úprava
vstupního parteru. Původně byla tato plocha jedním velkoplošným asfaltovým
parkovištěm s nesourodými technickými objekty uprostřed areálu i po jeho
stranách. Chybělo rovněž oddělení pěší a automobilové dopravy. Vstupní plocha
je současně hlavní přístupovou pěší osou i hlavním vjezdem pro automobilovou a
nákladní dopravu. Hlavním prvkem úprav parteru je kompoziční pěší komunikace,
která je podpořena stromořadím. Tato hlavní osa vede těžištěm území a od
komunikací, které jsou po obou stranách parteru, ji odděluje vysoký živý plot.
Hlavními architektonickými prvky náměstí zůstaly fasády okolních budov.
Postupnými rekonstrukcemi a dostavbami se daří rozmanité typy objektů a jejich
fasád spojit v harmonický celek, který působí jednotně. Historizující fasády doplňují
současné fasády nástavby obj. 502, 510 a přístavba i celková úprava obj. 519.
Barevnost původních omítaných fasád v odstínech šedé vhodně doplňují nové
obklady přístaveb z velkoplošných hliníkových panelů a šedě lakovaných
ocelových povrchů.
Návrh parteru používá podobné principy, jeho celkové působení je dáno
barevností a strukturou zpevněných ploch, rozsahem a modelací mlatových a
travnatých ploch spolu se vzrostlou zelení a mobiliářem. Asfaltové plochy
komunikací byly omezeny na minimum kvůli celkovému zklidnění dopravy a
upřednostnění pohybu pěších. Parkovací stání, která lemují komunikace, jsou z
šedé zámkové dlažby a opticky tak potlačují množství pojížděných ploch, protože
svou barvou a strukturou se blíží spíše povrchům pro pěší. Ty jsou ze světle
šedé betonové skládané dlažby. Plochy z mlatu jsou použity pro umocnění dojmu
parkového charakteru.
Tisková zpráva
Vstupní areál
Technologického a vývojového centra Škoda – auto postoupil mezi nominované projekty soutěže Stavba roku 2018.
Autor: Kabaň – Sporina & Onfrej architekti – MA Jozef Kabaň, Mgr.
art. Michal Sporina, Ing. arch. Štefan Onofrej, Hlaváček – architekti, s.r.o. –
prof. Ing. arch. Michal Hlaváček, Ing. arch. Zdeněk Holek, Ing. arch. Tomáš
Skřivan, Ing. arch. Lenka Tanzerová
Projektant: Hlaváček – architekti, s.r.o.: prof. Ing. arch. Michal
Hlaváček, Ing. arch. Zdeněk Holek, Ing. arch. Tomáš Skřivan, Ing. arch. Lenka
Tanzerová
Dodavatel: B.P.B.P. s.a., Bielsko Biala, Ing. Krzysztof Loranzyk,
Alexander Swierczek
Investor: ŠKODA AUTO a.s., Ing. Josef Pilvousek, Ing. Pavol Lancz, Ing.
Cyril Kunštek, Ing. Irena Lanczová, Miroslav Matoušek
Líbí se mi koncept venkovní kavárny v zahradě, Taky se mi líbí tvar vstupního schodiště a že má barvu stejnou…
PRIMA, velmi dobré a chytré a účelné.....
To tě vůbec obdivuju že jsi do toho šel i takhle "ručně-stručně" :D Já ten kalkulátor využil hned na prvou,…
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…