Vila na pražské Ořechovce za léta užívání ztratila na svém
lesku, přesto její charakter a nesporné architektonické kvality nezmizely. Nové
vnitřní uspořádání domu, tj. rozdělení na více samostatných bytových jednotek s
vlastními vstupy, vyžadovalo zásahy do fasády. Původní rozvržení vily totiž zahrnovalo
pouze dva byty. Všechny nově vzniklé prvky vycházejí z původního tvarosloví a
materiálové podstaty. Jsou zakomponovány do stávající stavební substance s
pokorou a respektem. Vila si zachovává svůj původní výraz a působí jako by zde
v této formě stála od nepaměti.
Nejvýraznějším zásahem vně objektu byla změna hlavního
vstupu a s tím spojené vybudování nového schodiště. Historická reminiscence
původní vertikální komunikace s ladnými křivkami zábradlí ponechává domu
vážnost. Zadní část domu směrem do zahrady je nyní více otevřena do zeleně. V
druhém nadzemním podlaží vznikl velkorysý vstup na balkon pomocí velkých
prosklených dveří. Podkrovní část jsme doplnili o vikýř s jemnými prolisy na
fasádě, které naznačují, že šlo o novodobý zásah. Ovšem i tento prvek se stal
pevnou součástí stavební struktury a vytváří pevný a svébytný celek. Původní
dřevěná špaletová okna a dveře byly nahrazeny replikami, které kopírovaly
jejich členění a materialitu. Nově vzniklé výplně otvorů jsme navrhli v
obdobném duchu, aby dům jako celek působil jednotně.
Původní fasáda bez výrazného zdobení či ornamentu byla obnovena včetně jemných detailů
u okenních otvorů nebo římsy. Nedílnou součástí úprav bylo i řešení
předprostoru domu s novou garáží a revitalizace zahrady za domem. Garáž určená
pro dva automobily je rozšířena o technické a skladovací zázemí domu.
Typické oplocení pro střešovickou vilovou čtvrť včetně tvarosloví sloupků a
dřevěné výplně bylo obnoveno i s původní nezaměnitelnou barevností. Zahrada je
terasovitě rozčleněna, aby bylo možné jednotlivé byty v různých výškových
úrovních propojit s exteriérem. Zároveň určitá diferenciace zahrady pomáhá
vytvářet soukromější prostory pro obyvatele vily.
Byty mají samostatné vstupy, prostory v mírně zahloubeném
podlaží mají přístup na soukromou část zahrady. Součástí návrhu interiéru bylo
i řešení kuchyně, úložných prostor a krbu.
Zpracování vnitřních prostor vily se neslo ve stejném duchu a bylo založeno na
stejných principech jako řešení exteriéru. Důraz na detail, řemeslné
zpracování, střídmost a nadčasovost navrženého nábytku, to jsou základní
atributy, které lze nalézt na sebemenším použitém prvku v interiéru. Byt v
prvním nadzemním podlaží je řešen obdobně jako prostory o patro níže, má ovšem
velkorysé propojení na sdílenou zahradu za domem. Největší obytný celek se
nachází v druhém nadzemním podlaží a v podkroví. Interiér tohoto bytu jsme
navrhli kompletně dle představy jeho obyvatel.
Technické a
technologické řešení změn
Neméně podstatným úkolem při návrhu rekonstrukce vily bylo její technické a
technologické řešení, aby objekt splňoval náročné požadavky na energetickou
úsporu a zároveň si zachoval svůj autentický výraz. Zateplen je kontaktním zateplovacím systémem, konkrétně 18 cm
minerální vaty. Tento zásah není na první a leckdy i na druhý pohled patrný.
Tomu napomáhá i použití stříkané omítky a zejména její hrubší struktura.
Kompletně vyměněny byly dveře a špaletová okna. Renovací prošla i střecha včetně výměny keramických střešních
tašek a doplnění o střešní okna, které prosvětlují podkrovní část bytu. Jako
zdroj vytápění bylo použito tepelné čerpadlo s rekuperací včetně nezbytného
nuceného větrání.
Autorská zpráva
Foto: Alexandra Timpau
Autoři: monom – Ing. arch Michal Bernart, Ing. arch. Igor
Hobza, Ing. arch. Jan Bradáč; spoluautoři Ing. arch. Anna Slavíčková, Bc. Jakub
Vašek
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,