Pustevny jsou významným horským bodem a turistickým lákadlem na hřebeni Beskyd. Bobtnající automobilová doprava, mnohdy kolizní s pěšími turisty, byla impulsem k řešení nešťastné situace. Návštěvnické centrum se zastávkou autobusu od studia henkai architekti dopravu do sedla dopravu zklidňuje.

Lokalita byla od sklonku 19. stolení postupně urbanizována ve spojitosti se vznikajícím turistickým fenoménem. V sedle vznikaly architektonicky hodnotné stavby. Příkladem jsou útulny podle návrhu Dušana Jurkoviče nebo výstupní stanice lanovky od Kamila Mrvy, reprezentující soudobé architektonické pojetí. Díky jednoduché dostupnosti ze severu pomocí lanovky z Trojanovic nebo autem či autobusem z jihu po silnici z Prostřední Bečvy je místo hojně navštěvováno. Původní charakter sedla s poustevnami odříznutého od okolního světa je již minulostí. Dnes jde o velmi rušné místo, které často navštěvují méně zdatní turisté, nebo lidé s touhou vidět architektonické hodnoty Pusteven.

Touha po zklidnění dopravy vedla k myšlence přesunutí původní autobusové zastávky ze sedla níže k parkovišti. Součástí projektu je proto nová zastávka a nová točna pro linkové autobusy. Projekt řeší nástupní bod ze strany Prostřední Bečvy. Nachází se zde kapacitní parkoviště umístěné v brázdě svahu podél přístupové silnice. Součástí parkoviště je také odstavná plocha na náspu vzniklém historicky při budování silnice. Původně zde stál drobný objekt zázemí obsluhy parkoviště. Místo je spolu s budovou lanovky na severní straně významným nástupním bodem pro návštěvníky Pusteven.

Na jedné straně hlavní stavba – dům – navazuje na parkoviště a zastávku autobusu s točnou, jako jejich zázemí a obohacení. Na druhé straně stojí nová zvonička a portál lesní pěšiny navazující na trasu k radhošťskému hřebenu. Zvonička symbolizuje přítomnost člověka v krajině a nese v sobě úlohu duchovního rozměru. Tím vlastně shrnuje celou podstatu historického i současného vztahu člověka a tohoto místa. Zvonička je také symbolem ukotvení vytvořeného místa v krajině. Dlážděné prostranství mezi zvoničkou a domem nabízí posezení pod vzrostlými buky. Vstupní objekt lokality integruje malé infocentrum s čekárnou–kavárnou, zázemí obsluhy parkoviště, přístřeší zastávky, toalety a terasu s vyhlídkou do krajiny. Je umístěn na hranu svahu, kde se otevírá směrem k výhledu na Čertův mlýn. Vnitřní čtvercový centrální prostor čekárny, info–café je ohraničen z poloviny zastřešenou terasou a z poloviny pevnou hmotou vnitřní dispozice jednotlivých pomocných místností. Točna linkových autobusů přiléhá k objektu, který automaticky tvoří přístřeší k zastávce. Zároveň je umožněno při nepřízni počasí čekání uvnitř. Terasa s vyhlídkou utváří s interiérem propojený celek vhodný v letních měsících k posedávání.

Dům je postaven na mikro-pilotách jako dřevostavba s rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Šindelová fasáda odkazuje na místní tradiční stavební techniku, zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na okolní louky. Pískovcové dlažby a zdi odhalují nitro kamenného hromadiska Beskyd. Navržená dřevěná stavba na jedné straně, akcent vertikály zvonice na druhé straně, mezi nimi rozprostřený koberec kamenného dláždění a stávající vzrostlé buky vyrůstající z pevné plochy formují jednoznačný krajinný bod. Místo uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven.

Zklidnění intenzity individuální automobilové dopravy je jedním z cílů v širším území. Obec proto významně podporuje hromadnou dopravu jako alternativu. Důležité je nyní její probíhající zintenzivnění. Obec dále pracuje společně s výstavbou nových cyklostezek na obnově a zbezpečnění jednotlivých autobusových zastávek na celém svém území. Projekt Brány Pusteven a navazující úpravy ostatních autobusových zastávek v obci je také nutné vnímat jako součást snahy o kultivaci a zatraktivnění hromadné dopravy. Zastávky jsou v návaznosti na nové stanoviště na Pustevnách řešeny v rámci společného architektonického konceptu. Jejich prostřednictvím tak obec dále pokračuje v utváření svého soudobého architektonického výrazu.

V posledních deseti letech se obec soustředí na zkvalitňování a budování veřejných prostranství a staveb s důrazem na architektonickou kvalitu. K těmto realizacím patří např. nová náves – revitalizace středu obce, výletiště Kněhyně a přístavba základní školy. V návaznosti na realizaci Brány Pusteven se připravuje projekt kultivace veřejných prostranství na Pustevnách.
Autorská zpráva
Autoři henkai architekti / Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček
Místo Prostřední Bečva 768
Rok projektu 2019–2022
Rok dokončení 2024
Zastavěná plocha 1824 m² celkem (293 m² objekt)
Hrubá podlahová plocha 186 m² objekt
Užitná plocha 164 m² objekt
Náklady 19,9 mil. CZK
Klient Obec Prostřední Bečva
Dopravní řešení Milan Koňař
Statika STATIC Solution [Tomáš Fremr, Martin Lecián]
Fotografie BoysPlayNice
Komunikace Linka

Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,