Fotogalerie ke článku (17)
Robert Erlac - Ikona na řece
Robert Erlac - Ikona na řece
Robert Erlac - Ikona na řece
Paul Kath: Corianoseum
Paul Kath: Corianoseum
Paul Kath: Corianoseum
Boris Kunz: Kolloskop
Boris Kunz: Kolloskop
Boris Kunz: Kolloskop
Hans Focketyn: Rekonstrukce pomocí subtrakce
Hans Focketyn: Rekonstrukce pomocí subtrakce
Andre Santer: Stopy a vrásy
Andre Santer: Stopy a vrásy
Andre Santer: Stopy a vrásy
Hannes Pfau: Corian® World
Hannes Pfau: Corian® World
Hannes Pfau: Corian® World
21. 09. 2009 — 30. 9. 2009
Výstavní síň Mánes, Praha
Praha, září 2009
— Výstava Changing the face — architectural studies for skin and shelter, jež se představila v rámci letošního ArchitectureWeek, dokumentuje výsledky architektonického workshopu uspořádaného společností DuPont v září roku 2008 v Itálii. Zástupci šesti předních evropských architektonických kanceláří navrhovali s použitím materiálů DuPont (DuPontâ?¢ Corian®, DuPontâ?¢ Alesta®, DuPontâ?¢ SentryGlas® Expressions, DuPontâ?¢ SentryGlas® a DuPontâ?¢ Tyvek®) fiktivní úpravy římského Kolosea. Cílem workshopu nebylo měnit vzhled této architektonické ikony, ale poskytnout prostor architektům pro práci s rozletem a bez zábran. A také ukázat možnosti, jaké architektům dávají materiály DuPont.
Workshop zahájený prohlídkou Kolosea následně probíhal v malebném prostředí historické vesnice Santo Stefano di Sessanio v regionu Arbuzzo. Na fiktivní nové tváři Kolosea pracovalo šest architektů původem z německy mluvících zemí: Robert Erlac (Bothe Richter Teherani), Hannes Pfau (UNStudio), Andre Santer (J. Mayer H. Architects), Paul Kath (Coop Himmelb[l]au), Boris Kunz (Dietz-Joppien Architekten) a Hans Focketyn. Technickými radami sloužili architektům zástupci inženýrského studia Bollinger + Grohmann GmbH a firmy Frener & Reifer, specializující se na stavbu fasád.
Workshop se stal přehlídkou různých přístupů architektů z druhé strany Alp k samotné budově Kolosea, ke kulturnímu dědictví Apeninského poloostrova či k soudobému životnímu stylu Itálie a zároveň přinesl příklady nápaditého využití materiálů firmy DuPont. Antická aréna představovala pro účastníky workshopu nevšední výzvu a jako taková si zasloužila výrazné, často provokativní architektonické gesto. Symbol velkých dějin, ale také dnes zapomenutých osobních dramat, objekt nevyčíslitelné památkové hodnoty, ale také turistická ikona či fetiš masové zábavy — ve vizích architektů se objevily všechny tyto významy. Inspirací byla i samotná hmota Kolosea, zejména její původní, dnes nezachovalý tvar, jenž vybízel architekty nejen k proměně fasády, ale také k různorodým vestavbám, dostavbám či dočasným instalacím v bezprostřední blízkosti objektu.
Přehled návrhů
* Robert Erlac
BRT Architekten, Hamburg
Ikona na řece
Robert Erlac ztvárnil Koloseum jako monument na symbolické Řece času. Kolem jižní, nyní z větší části zničené strany arény, navrhuje autor dynamicky se vznášející konstrukci s baldachýnem z barevného materiálu DuPontâ?¢ SentryGlas®, na němž se odráží světlo ve všech barvách duhy.
Použité materiály: DuPontâ?¢ SentryGlas®, DuPontâ?¢ Alesta®
* Paul Kath
Coop Himmelb(l)au, Vídeň
Corianoseum
Význam a využití Kolosea se po staletí měnily: z arény gladiátorů se nakonec stalo vyhledávanou turistickou atrakcí. Paul Kath se rozhodl stavbu vyjmout z jejího městského okolí a dát do souvislosti s druhým symbolem italského stylu života: šálkem espresa.
Použité materiály: DuPontâ?¢ Corian®, DuPontâ?¢ Alesta®
* Boris Kunz
Dietz Joppien Architekten, Frankfurt
Kolosskop
Většina dávných příběhů a osudů spojených s římským Koloseem je dnešnímu divákovi neznámá. Modifikací určitých částí této památky přibližuje Boris Kunz stavbu současnosti. Jeho Kolosskop — sloužící jako výstavní prostor a zároveň jako projekční plocha — umožňuje pohled na svět, který by jinak nadále unikal naší pozornosti a našemu historickému povědomí.
Použité materiály: DuPontâ?¢ Corian®, DuPontâ?¢ SentryGlas®, DuPontâ?¢ SentryGlas® Expressions
* Hans Focketyn
Basilej
Rekonstrukce pomocí subtrakce
Hans Focketyn přistupuje ke Koloseu s pečlivostí archeologa. Ve svém návrhu s chirurgickou přesností vyřízne část arény a vloží ji na jiné místo po obvodu. Tím odhaluje vnitřní strukturu stavby a umožňuje vnímat její původní hmotu.
Použité materiály: DuPontâ?¢ SentryGlas® Expressions, DuPontâ?¢ Corian®
* Andre Santer
J. MAYER H. Architekten, Berlín
Stopy a vrásy
Dávné události zanechaly na Koloseu viditelné i neviditelné stopy. Právě na ně se Andre Santer ve svém návrhu zaměřuje: jemné žilkování z materiálu DuPontâ?¢ Corian® proniká celou hmotou stavby a na její jižní straně vytváří jakousi zevnější zástěnu, za níž vzniká prostor pro nové funkční využití.
Použité materiály: DuPontâ?¢ SentryGlas®, DuPontâ?¢ Tyvek®, DuPontâ?¢ Corian®
* Hannes Pfau
UNStudio, Amsterdam
Corian® World
Koloseum jako zábavní park? Není to tak scestná myšlenka, jak by se na první pohled mohlo zdát. Koneckonců tato aréna byla největším objektem určeným pro masovou zábavu v Římské říši. Hannes Pfau navrhuje, aby tato funkce byla Koloseu opět navrácena. Jeho Corian® World je zábavní park se skluzavkami, bazény a „jezerem“ vytvořeným z barevného skla.
Použité materiály: DuPontâ?¢ SentryGlas®, DuPontâ?¢ Tyvek®, DuPontâ?¢ Corian®, DuPontâ?¢ Alesta®
Zdroj: TZ DuPontâ?¢ Corian®, Happy Materials
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…