Bytový dům Plzeňská
(11. 11. 2016) Kateřina Gloserová
Bytový dům Plzeňská
Přehlídka diplomových
prací České komory architektů 2016
Čestné uznání: FA ČVUT, vedoucí práce Michal Kuzemenský
Autorská zpráva:
Brána do města – městský dům s velkou energií, který dokáže ovlivnit
budoucnost rozporuplného nedokončeného území. Dům, který v prostředí s řadou
negativních rysů bude dobrým a důstojným domovem a udělá ze špatné adresy
adresu dobrou.
Plzeňská – cesta velkého významu spojovala v minulosti Prahu s Plzní a bavorskými
městy a především vedla k Újezdské bráně. I dnes zůstává páteřní komunikací a
jednou z hlavních cest ze západu. Přes rozptýlenou nízkopodlažní zástavbu
rodinných domů Zličína přes otevřený plán sídliště v Řepích je dále na východ
lemována vzrostlou zelení Motolského údolí. Změna nastává se vstupem do Košíř,
kde obytné budovy z 30. Let minulého století, přestože dosud netvoří pevnou
uliční linii, předznamenávají blížící se město. Zástavba mizí a znovu se
objevuje mezi zelenými klíny pronikajícími hluboko do údolí. O to překvapující
a silnější je moment, kdy se před námi mezi ulicemi Plzeňskou a Vrchlického
otevře široký prostor lemovaný po obou stranách pěti a více podlažní zástavbou
obytných budov s řešenou parcelou v centru. Čilý ruch ulice nás nenechá na
pochybách. Pokud se do města v minulosti vstupovalo ze západu branou Újezdskou,
můžeme s nadsázkou považovat tento prostor za bránu současnou. První dojem je
důležitý a není náhodou, že Košířské údolí, přes své nesporné hodnoty a
potenciál, platilo a stále platí za špatnou adresu. Změna je však pravděpodobná
a výstavba nových rezidenčních objektů v okolí tomu nasvědčuje. Je možné tento
vývoj ovlivnit?
Urbanistický koncept
Uzavřené linie domu velikosti městského bloku jasně definují uliční prostor a
navazují na rohovou zástavbu tří činžovních domů. Významnou podmínkou návrhu
bylo zachování příčné pěší cesty a průhledů na svahy údolí na západní a východní
straně parcely. Nové ulice si drží od rušných tříd odstup, jsou lemované
stromořadím zakončeným ve špici bosketem vysokých stromů. U ulice Plzeňské je dům
v parteru ukončen loubím, ze kterého vstupujeme do obchodů a bytového domu. Návrh
loubí vznikl také s myšlenkou navázání na veřejné prostranství, které by mohlo
vzniknout před bývalým areálem depa při východní straně parcely. Výškově objekt
navazuje se šesti patry na současné domy a postupně graduje k západní špičce,
kde dominantně dotváří vstup do města. Při jižní straně se blok částečně
snižuje na výšku tří pater při zachování jasné definovanosti ulice a pouští do
vnitrobloku slunce. Tématem bylo rovněž vytvoření vnitřního prostoru bloku na
velmi exponované parcele.
Struktura bytového domu
Exponovaná poloha domu v údolí mezi dvěma vytíženými komunikacemi s sebou přináší
na jedné straně značné hlukové zatížení v přízemí, na straně druhé výhledy na
divoké zelené svahy. Obchodní plocha v 1. NP o rozloze bezmála 2400 m2
je ponechána volná, předpokládá se její případné dělení na jednotlivé provozy v
dalších fázích projektu. Komerční parter byl navržen s vizí vytvoření nového
lokálního centra, které nabídne obyvatelům služby na jednom místě a znovu
přinese energii, kterou s blízkostí centra Anděl čtvrť ztratila. Využití
přízemí ke komerčním účelům posouvá první obytné patro na úroveň 2. NP a
zmírňuje negativní projev dopravy. Přesto je s každým dalším podlažím jasná
zvyšující se obytná kvalita. Návrh domu od počátku doprovázely úvahy o
dostupném/sociálním bydlení. Po vzoru zahraniční praxe je projekt zamýšlen jako
model běžného nájemního/vlastnického bydlení kombinovaný v části domu (2., 3.
NP) s byty nižšího standardu, které by mohly v případě potřeby sloužit k
sociálním účelům. Úspornost je společným znakem všech bytů. Nižší standard se
projevuje menší otevřeností prostoru vnitrobloku, omezenými výhledy a zvýšenou
hlukovou zátěží oproti bytům vyšších pater, nikoliv v dispozičních rozdílech.
Celkově se v domě nachází 161 bytů. Z toho největší počet představují byty o
dvou ložnicích. Počty dalších typů bytů jsou poměrně vyrovnané až na minimální
počet jednotek se čtyřmi ložnicemi. Parkování pro rezidenty je zajištěno v podzemních
garáží přístupných z východní strany budovy.
Hodnocení poroty:
Porota ocenila velkorysou koncepci bytového domu, jehož hmota vhodně doplňuje
stávající urbanistickou strukturu okolní zástavby. Porotu dále zaujalo civilní
pojetí výrazu nároží domu, které nevykazuje ambici nápadně konkurovat
charakteru okolí a zbytečně na sebe strhávat pozornost. Porota si však dovoluje
upozornit na nedořešený potenciál vnitrobloku bytového domu, a to především z
hlediska propojení s veřejným prostorem v úrovni uličního parteru.
Výstava diplomových prací je přístupná v pražském sídle České komory architektů až do 18. listopadu 2016. V následujících měsících budou studentské práce, jež postoupily do 2. kola, vystaveny i na vysokých školách a dalších akcích ČKA. Stejně jako v uplynulých ročních pokračuje virtuální galerie na www.diplomy.cz, kde jsou uveřejněny všechny oceněné práce předchozích ročníků Přehlídky. V Kanceláři ČKA je zároveň k dispozici i katalog výstavy.
Základní informace o objektu
Kategorie
Projekty
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu