Centrum Vlasty Buriana
Široká 179/38, Liberec
(4. 11. 2016) Pavel Šťastný
Centrum Vlasty Buriana
Centrum Vlasty Buriana slouží jako společensko kulturní centrum
libereckého rodáka Vlasty Buriana, kde se prezentuje jeho život a životní styl.
Kromě toho Centrum nabízí volnočasové a vzdělávací aktivity.
Parcela se nachází v historické lokalitě města. Objekt doplnil proluku a snaží
se doplnit městskou část, poničenou zásahy doby a nečinností vlastníků
nemovitostí a developerů. Dům dodržuje měřítko, uliční čáru, typologii,
tvarosloví a rytmiku této lokality. Jeho architektura vychází z koncepce
hmotového doplnění proluky, hmotové řešení vychází z výšky a hmoty sousedního
bytového domu (v obou čelních pohledech drží linii římsy). Valbová střecha je
důsledkem hledání hmoty, která by měla co nejméně zastiňovat dům naproti přes
ulici. Půdorysná stopa vychází z tvaru parcely a půdorysné stopy sousedního objektu.
Barevné a materiálové jednolitosti vnějšího pláště včetně průčelí a střechy
bylo dosaženo opláštěním z břidlice. Členění oken je kompozičně symetrické
na dílčích pohledových fasádách a snaží se převzít rytmiku okolních činžovních
domů.
Dům jsme navrhli jako otevřenou platformu pro volnočasové
aktivity. Hlavní vstup do objektu je z jihozápadní strany z ulice Široká, vstup
pro zaměstnance je ze dvora. V přízemí se nachází vstupní hala s možností občerstvení,
místnost pro personál a sociální zařízení. Návštěvník centra dále pokračuje po
schodišti či výtahem do dalších nadzemních pater, kde se nacházejí společenské
místnosti, určené volno časovým aktivitám, výstavám a projekcím. Objekt je
bezbariérový.
Konstrukční systém byl zvolen jako kombinace železobetonového
sloupového a stěnového systému. Stropní konstrukce ve všech podlažích tvoří
železobetonové trámy po obvodě a železobetonové stropní desky. Schodiště je monolitické
železobetonové kotvené do schodišťových a výtahových stěn. Nosnou konstrukci
střechy tvoří šikmé železobetonové desky, kotvené do obvodových trámů. Podepřeny
jsou monolitickými stěnami schodiště a výtahové šachty. Vodorovnou tuhost
zajišťuje komunikační jádro s plnými železobetonovými stěnami. Objekt je
založen na pilotách do únosného skalního podloží.
Autorská zpráva
Centrum Vlasty
Buriana bylo oceněno v soutěži Stavba roku Libereckého kraje 2016. Získalo
Cenu doc. Ing. arch. Karla Hubáčka dr. h. c. v Kategorii bytových staveb a
staveb občanské vybavenosti.Stavba získala čestné uznání v soutěžní přehlídce pořádané Obcí architektů – Grandpprix architektů – národní cena za architekturu 2016 v kategorii novostavba.
V přízemí budovy se nachází foyer s galerií, kde je stálá
výstava fotografií, dokumentů a filmových plakátů Vlasty Buriana. Dále
informační pult s prodejnou upomínkových předmětů. V 1. poschodí je projekční
místnost a společenská místnost pro ochotnické divadlo, výuku pantomimy, autorské
čtení a malá společenská místnost jako zkušebna. Ve 2. poschodí je fitness pro
tělesnou, duševní zdatnost a svěžest a Vitality Centrum pro životní sílu,
gurmánství, kulinářství. 3. poschodí bylo určeno pro Salon etikety (přednášky o
pravidlech společenského chování) a zázemí firmy.
Místo: Široká 179/38, Liberec
Autor: Ing. arch. Pavel Šťastný, spolupráce Ing. Tomáš Novák
Investor: Společnost Vlasty Buriana o.p.s.
Hlavní dodavatel: BRK stavební
Zastavěná plocha: 120,5 m2
Foto: Pavel Šťastný
RECENZE
Centrum Vlasty Buriana v
Liberci
Jiří Tourek
Na okraji historické části
Liberce se ke konci roku 2015 objevil nový dům. Jde o novostavbu Centra Vlasty
Buriana. Okolní velmi zanedbaná čtvrť tvoří okraj centra města a přechod mezi
více méně kompaktní blokovou zástavbou a rozvolněnější a ještě neudržovanější
částí. Měřítko bloků i ulic je drobné, domy jsou malé. Takové je i nově vzniklé
centrum. Zaplnilo jednu prázdnou parcelu, čímž vytvořilo nároží a dotvořilo
blok.
Tiše a skromně působící
dům mluví svou důstojností: hezky sedí na svém místě, na nizoučkém soklu, který
vyrovnává drobnou nerovnost terénu, a výrazně a zásadně doplňuje svého souseda,
ale i domy dále v okolí. Působí vážně, ale nikoliv odtažitě. Nový dům je velmi
kontextuální, především, jak již zmíněno, svým měřítkem. Výškou i objemem téměř
kopíruje svého souseda. Ohled vůči okolí je výrazný především u oken. Člověk,
který se pohybuje v takto drobných uličkách, vnímá (většinou zcela nevědomě)
rytmus svého pohybu podle rytmu svého okolí, zde tedy drobnými domy, kterých
míjí celou řadu a rytmem jejich oken. Zkoumaná novostavba počtem i velikostí
oken odpovídá svým sousedům velmi citlivě. Dokonce i výškově jsou okna
nastavena s ohledem na sousední dům. Protože však výška jednotlivých podlaží obou
domů zcela neodpovídá, jsou ve výsledku okna v patře Centra Vlasty Buriana posazena
nízko nad podlahou a připomínají francouzská okna. K interiéru ale později.
Je zřejmé, že snahou bylo
nenarušit daný charakter čtvrti, nýbrž ho přiměřeným vstupem podržet a posílit.
Z řečeného by se mohlo zdát, že se snad jedná přímo o památkářskou stavbu,
která nechce nic jiného než splynout a být neviditelná. Tak tomu však není.
Stavba se svým moderním výrazem nebojí vstoupit do svého místa s něčím novým.
Doslova od hlavy k patě je tento dům s okny pokryt tmavou břidlicí, která mu
propůjčuje soudobý, dosti abstraktní – protože přísně geometrický – charakter.
Okna, vchod i rohy rámují plechové hrany, takže jsou velmi přesně vymezeny a
budova tak má velmi exaktní formu. To ji spolu s netradičně jednotným
materiálem stěn (a střechy) a celkovou plošností, kde např. i okapy jsou skryty
pod břidlicový plášť, staví do kontrastu vůči okolí. Domnívám se, že je to
výtvor nejen podařený, ale dokonce velmi potřebný. Strachu vstoupit s něčím
odvážnějším je všude plno, jako by naše vlastní doba neměla právo vyjádřit se.
Zdá se mi, že prostředí našich měst neposloužíme dobře tím, že budeme pietně
schraňovat kdejakou starší stavbu a fanaticky uchovávat každý kus staré
atmosféry, ale tím, že nové, naše soudobé vstupy budou kvalitní, že budou
rozvíjet, nikoli jen udržovat stávající. Čímž se může myslet např. i přiměřeně
kontrastní výraz novostavby. Nezbývá než doufat, že tento – explicitně tak
zamýšlený – punktuální vstup do daného prostředí bude úspěšný a pomůže, jako
katalyzátor, rozhýbat již dlouho v daném místě zatuhlou situaci. Ze
zahraničních příkladů je známo, že se to často daří.
Třípodlažní dům s dalším
využitelným podlažím pod střechou slouží komunitnímu centru. To je oblast, v
níž česká města zatím spíše zaostávají. Jakýmsi vývěsním štítem a spojujícím
formálním tématem je zde osobnost „krále komiků“ Vlasty Buriana, který se v
Liberci narodil a kterého v tomto centru připomínají. Plakáty k jeho filmům a
další vzpomínkové předměty zdobí vstupní halu v přízemí. Vl. Burian je též
jedním z důvodů pro promítací sál v patře. Každé z pater jinak umožňuje různé
využití. Vertikálně je spojuje jádro s výtahem a schodištěm. Protože dům je
(půdorysně) malý a komunikační jádro muselo obsahovat výtah dostačující
invalidnímu vozíku, zabírá překvapivě velkou část každého patra. Je logicky
umístěné, spolu se všemi funkčními vnitřnostmi je úhledně schováno uvnitř, aby
všechny veřejně přístupné prostory dostaly místo u pláště, u oken. Pohyb v
patrech je tak vějířovitě odstředivý, ze schodišťové šachty uprostřed do
různých směrů k vnějším místnostem. Tento typ pohybu je umocněn ještě
skutečností, že všechny vnější zdi jsou hustě pročleněny velkými, francouzskými
okny, takže pohled směřuje vždy z chodbičky přes místnost dál, ven do okolí.
Takové propojení interiéru s okolím je dosti příjemné. Přitom jde stále o okna,
tj. uživatelé nejsou ve výkladní skříni závěsné skleněné fasády. Dům s okny
pochopitelně nedává jasně najevo, jaký program se kde odehrává. Oproti jednotně
antracitově tmavému exteriéru se interiér představuje v opačném, velmi světlém
barevném ladění. Všechna patra jsou bílá, velmi světlá je i podlaha. Místnosti
mají být bílým plátnem, které zbytečně neruší svou přítomností a které si až
uživatelé naplní svým obsahem.
Trochu jiná je situace v
přízemí, které kromě schodiště s výtahem, malého zázemí a toalet tvoří jediný
velký prostor tvaru „L“, jenž slouží zároveň jako vstup, kavárna, výstavní sál,
klubovna, zkrátka prostor ke všem dalším potřebným činnostem. Prosvětluje ho spolu
se vstupními dveřmi hned 12 oken na výšku na třech stranách. Výsledkem je
intimní, a přece otevřená atmosféra s pěknými stolečky a pohodlnými židlemi u
oken. Jen prostor vzadu za barovým pultem se zdá obtížně využitelný.
Je zřejmé, že stavba, ač
sama malá, je dosti ambiciozní. Chce sloužit komunitnímu centru, tedy lidem,
kteří do ní budou přicházet za různými aktivitami, a tím přispívat ke kvalitě
života místních lidí. Navenek chce tím, že doplňuje neudržovanou čtvrť, sloužit
jako příklad, který snad bude někdo následovat. Úspěch obojího prověří až čas.
Z hlediska architektury lze ovšem říci již nyní, že se podařil zajímavý a pěkný
dům, který představuje výrazné slovo do současné diskuse o vztahu starého a
nového. Tuto novou stavbu se zcela současným výrazem by tato diskuse měla vzít
v úvahu.
Publikováno v časopise Stavba č. 3/2016, str. 42
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2015
Centrum Vlasty Buriana
Široká 179/38
Liberec
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!
16. 4. 2023 18:25:26
Re: Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci.
Adresa: Muchova 267, 403 39 Chlumec
13. 4. 2023 18:14:08
Re: Rekonstrukce kulturního domu a kina v Chlumci
jedná se o obec Chlumec na jihu Čech, nebo o Chlumec nad Cidlinou, či nějaký jiný Chlumec ?
11. 4. 2023 17:37:36
Re: Dětská léčebna v Ostrově u Macochy
Architektura je subjektivní věc, takže bez obalu: nic podobně depresivního jsem dlouho neviděla. A modlím se, aby mé děti neměly nikdy žádné dýchací potíže.
6. 4. 2023 17:41:39
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
\skla se přelepují speciálními páskami, jinak ano, mrtví ptáci po nárazu padají na zem. Třeba zavolat Českou společnost Ornitologickou, nejlépe Lukáše Viktoru.