Dne 15. října 1665 byla založena společnost Saint-Gobain. Skupina neslaví pouze svojí vlastní historii, ale
také historii mužů a žen, kteří svojí prací přispěli k tomu, aby se tato
společnost vypracovala až na pařížský burzovní index CAC 40. Je to také historie
v širším slova smyslu, poznamená inovacemi Saint-Gobainu.
Pierre-André de Chalendar, předseda představenstva a CEO Saint-Gobain: „Toto výročí je možností a příležitostí všem připomenout sílu a stabilitu, jakou jsme získali během naší 350leté historie a během 350 let neustálého pokroku. Z našich zkušeností vyplývá, že problematice rozumíme v dlouhodobém horizontu. Jsme také dostatečně stabilní i flexibilní, abychom mohli reagovat na neustále se měnící svět. Naše historie dokazuje, že jsme společností, která neustále posouvá hranice a přijímá nové technologické výzvy. Pokud se podíváme na naši minulost i na současný svět a naši činnost, nabýváme přesvědčení, že existuje spousta důvodů, proč věřit v budoucnost. Naše výročí tedy slavíme s pohledem upřeným do budoucna a na inovace. V roce 2015 se s vámi chceme podělit o náš optimismus.“
OD ZRCADLOVÉHO SÁLU AŽ PO DOBYTÍ
VESMÍRU: 350 LET INOVACÍ
SAINT-GOBAIN: SOUČÁST HISTORIE
FRANCIE
V roce 1665, Ludvík XIV – ve
Francii oslavovaný „Král Slunce“ a otec absolutismu – společně se svým
ministrem financí, Jean-Baptiste Colbertem, založili
sklárnu Manufacture royale des glaces de miroirs. Manufaktura
byla od samého začátku nositelem francouzské excelence, která měla konkurovat
benátské kvalitě a rychle dospěla ke své první inovaci: výrobě plochého
litého skla. Tento výrobní postup znamenal opravdovou revoluci ve
sklářském průmyslu, protože sklářské výrobky mohly být od té doby větší a mohly
být touto metodou vyrobeny rychleji než foukáním, které používali Benátčané.
Královská Manufaktura, která o několik let později přesídlila do městečka
Saint-Gobain, dosáhla svého prvního průmyslového vítězství tím, že se stala
světovou referencí na výrobu skla.
Politická a hospodářská agenda
ministra Jean-Baptista Colberta se zaměřovala na oslabování dominantního
postavení Benátek v evropském sklářském průmyslu. Ministr proto poskytl
manufaktuře řadu daňových úlev a výhod (včetně dočasného ale obnovitelného
monopolu) s cílem napomoci jí udržet krok s poptávkou po zrcadlech pro domy i
královské paláce. Tato ochrana, jak alespoň vláda doufala, měla dát jistotu
soukromým investorům, kteří manufakturu podpořili; nakonec to trvalo 37 let a
vyžádalo si 5 změn právního postavení, než se konečně situace v roce 1702
stabilizovala. Manufaktura nicméně v roce 1684 získala ohromující a symbolickou
objednávku na 357 zrcadel pro Zrcadlový sál v paláci Versailles.
Královská minulost je nepochybně
francouzským dědictvím, hluboce zakořeněným v historii země; dědictvím, které
přivedlo Skupinu k jejímu dnešnímu světovému renomé. Každý rok zavítají čtyři
miliony turistů do Zrcadlového sálu na zámku ve Versailles, aby se zde
pokochali pohledem na 357 zrcadel vyrobených společností Saint-Gobain.
Vynález lití skla
Lití skla, domácí vynález, nabídl
manufaktuře příležitost dosáhnout jedinečného postavení na evropském trhu.
Výroba litého skla pomalu ale jistě nahradila sklo foukané, a nakonec sesadila
z trůnu benátské rivaly. Silná poptávka ze strany stavebníků a zejména
dekoratérů, spolu s technickým monopolem na evropském trhu, byly důvodem, proč
v období od 1720 do 1786 vzrostl obrat manufaktury čtyřikrát, takže se nakonec
stala největší ve Francii. Během Francouzské revoluce byla stále jediným
světovým výrobcem litého skla a těšila se plnému rozkvětu.
Od právního monopolu k volné
soutěži
Konec právního monopolu ukončil i
privilegované období a přinutil manufakturu upravit svůj obchodní model a
obchodní kulturu. Privilegia zanikla a nastoupila konkurence. Konkurenti z
Anglie a poté i z Belgie dobyli více než polovinu evropského trhu, jakmile se
technologie lití skla rozšířila a právní a technický monopol zanikl. Společnost
se v roce 1830 stala akciovou společností a tím se efektivně přizpůsobila
panujícímu obchodnímu prostředí. Silná konkurence si rovněž vyžádala
modernizaci výroby. Postupná modernizace výroby trvala Společnosti deset let.
Společnost zřídila v roce 1806 filiálku na výrobu uhličitanu sodného (sody),
který se používal při výrobě skla, s využitím tehdy převratného Leblancova
procesu. To byl její první výlet do oblasti chemického průmyslu. Od 1820 do
1835 společnost silně investovala do nového závodu Soudière de Chauny.
Průmyslová revoluce a moderní
doba
Rozmach trhu, mezinárodní expanze
a tržní diverzifikace zajistily společnosti Saint-Gobain další rozvoj po tři
čtvrtiny století.
Ve druhé polovině devatenáctého století sklářský průmysl vzkvétal. V období
1850 až 1870 celosvětová výroba prakticky rostla každoročně o 9 %, a společnost
Saint-Gobain začala vylepšovat svou strategii s cílem udržet svůj růst a bránit
se zahraniční konkurenci. V roce 1858 se spojila se svým domácím rivalem
Saint-Quirin. Jméno nové společnosti – Manufacture des Glaces et Produits
Chimiques de Saint-Gobain, Chauny et Cirey – bylo ve své době velmi
populární. Od roku 1853 otevřel pokles domácí výroby vynikající příležitosti v
sousedním Německu (Mannheim a Stolberg), v Itálii (Pisain 1899), Belgii (1900)
a Španělsku (1904). Nové produkty pak daly v první polovině dvacátého století
vzniknout novým trhům: proces plynulého lití, technologie chlazení skla (1929),
automobilový průmysl (v třicátých letech dvacátého století), ohnivzdorné hmoty,
skleněná vata a skleněná vlákna.
Rozvoj a diverzifikace
Pobočná chemická výroba
napomáhala rozvoji společnosti ve sklářském oboru, ale hrála svou roli také při
konsolidaci chemického průmyslu. V roce 1872 vlastnila Saint-Gobain 37 %
kapacity francouzského anorganického průmyslu. V meziválečném období rozšířila
svou činnost o výrobu dusíku, zpracování ropy, dřeva a papíru. Kolem roku 1960
šlo o rychle se rozvíjející skupinu, která zápasila s problémy jako, kam
orientovat budoucí strategii a investovat svůj kapitál. Sehrála úlohu při
změnách francouzského chemického průmyslu tím, že v roce 1962 založila pobočku
Péchiney-Saint-Gobain. Jako blesk z čistého nebe přišla pak v roce 1968 a na
počátku 1969 nabídka od francouzské průmyslové skupiny
Boussois-Souchon-Neuvesel (BSN) na převzetí společnosti staré 300 let – byla
však neúspěšná.
Z regionální se stává globální
společnost
Společnost Pont-à-Mousson, jiný
příklad historického vývoje v rámci Skupiny, byla založena v letech 1854 až
1856 jako nevelká slévárna v Lorraine, kde byla objevena ložiska železné rudy.
Tato společnost se však dala novou, vlastní cestou, když se předčasně
soustředila na litinové vodovodní a plynové trubky, zatímco konkurenční
slévárny a ocelárny stále vyráběly konvenční ocelové produkty. Jak se brzy
ukázalo, tento přístup se osvědčil. Města rostla a vodovody zasahovaly i do
venkovských oblastí. Poměrně omezený domácí trh však přiměl společnost
porozhlédnout se za hranice Francie. Po roce 1920 vyvážely továrny
Pont-à-Mousson 50 % své produkce. Prudké kolísání směnného kurzu ve spojení se
zahraničním protekcionismem přinutilo společnost budovat výrobní kapacity v
zahraničí – první zahraniční továrnu společnost otevřela v Brazílii v roce
1937.
Pont-à-Mousson nezmeškala ani
„ocelový vlak“: po roce 1920 vstoupila i na toto pole a udržela si
tam postavení až do let šedesátých, a to v řadě forem i prostřednictvím
spolupráce s řadou obchodních partnerů (kromě jiného Marine-Homécourt a
Micheville).
Zásadní změny technologie
Období mezi světovými válkami
přineslo významnou změnu technologie – po vášnivé debatě: výrobu ocelových trubek
odstředivým litím. Další historická změna, která přišla z Ameriky v roce 1947 –
kujná litina, převedla danou technologii na vyšší úroveň.
V polovině šedesátých let
dvacátého století potvrdila společnost Pont-à-Mousson své vedoucí postavení ve
svém klíčovém oboru, ale váhala, kudy se dát dále, jakmile si uvědomila, že je
třeba skončit s výletem do ocelářského průmyslu (Sidelor, tehdy Sadlor). Během
následujících deseti let se této pobočky zbavila, ale budoucí strategie
zůstávala nejasná.
Mnohonárodní společnost
„francouzského typu“
Šedesátá a sedmdesátá léta
dvacátého století přinesla dalekosáhlé změny ve francouzské společnosti, které
pochopitelně zasáhly i řadu obchodních odvětví. Velké průmyslové podniky se
snažily dosáhnout kritické masy, která by jim umožnila přežit v období
„nové ekonomické studené války“.
Ze zpětného pohledu nebyla fúze společností Saint-Gobain a Pont-à-Mousson v
roce 1970 ve své době ničím mimořádným (francouzský průmysl procházel
rozsáhlými změnami). Tato akce se – na rozdíl od jiných – osvědčila.
Společnosti Saint-Gobain a
Pont-à-Mousson sjednotily své strategie a dlouholeté tradice. Ještě důležitější
však bylo, že fúze odpověděla na otázky, které si obě skupiny kladly po odchodu
ze svých nepříliš strategických intruzí do chemického a ocelářského průmyslu.
Obě již započaly svůj přesun směrem ke stejnému konceptu bydlení, a společné
obchodní směřování vedlo k trvalým postupům, které bylo možno dále zlepšovat.
Jejich činnosti v oboru sklářství, litiny, stavebnictví a obalové techniky se
doplňovaly a vedly k sortimentu výrobků určených pro celou řadu trhů místo úzce
zaměřené obchodní kultury. Byly vesměs kapitálově náročné a staly se základem
veškerého budoucího rozvoje.
Původní plán fúze se potkal s řadou potíží, které společnosti přinutily změnit
postup. Dvě ropné krize – a z nich vyplývající dvě světové ekonomické krize –
vykolejily původní strategické představy. Stagnace poškodila základní obchodní
plány, růst se zastavil a zisky poklesly. Společnosti se začaly poohlížet po způsobech,
jak vyrovnat svá portfolia pomocí nadějnějších výhledů. Jedna možnost
zahrnovala závažný krok: získání kontrolního podílu ve společnosti Bull, jedné
ze společností skupiny IT, s cílem vytvořit základy budoucí „Evropské
IBM“ (elektrické součásti na jedné a kancelářské počítače na druhé
straně).
Znárodnění
Vnější zásah tyto plány rázem
zvrátil: levá koalice vyhrála prezidentské volby ve Francii v roce 1981 a
Skupina byla znárodněna o rok později. Vládní orgány rozhodly, že společnost
Bull by byla užitečnější v jiné organizaci, a byla proto prodána. Během
krátkého období pod vládní kontrolou (1982 – 86) se společnost Saint-Gobain
posouvala směrem ke korporátnímu modelu a veřejným pracím, ale politické a/nebo
ekonomické okolnosti jejím snahám zabránily. Nakonec získala zpět samostatnost
– a v roce 1986 zrekapitulovala poučení, kterých se jí v minulých deseti letech
dostalo.
Zpět do budoucna
Privatizace v roce 1986 vedla k
pečlivé přestavbě. Obchodní portfolio, které z ní vyplynulo, se stalo základem
dnešního profilu celé Skupiny. Transformace proběhla ve dvou fázích (v každé
dekádě jedna).
Nový důraz na high-tech materiály
Společnost Saint-Gobain strávila
větší část první dekády snahou obnovit udržitelný a ziskový růst a znovu
dosáhnout celosvětového prvenství ve svých oborech činnosti. Poté zaměřila svou
strategii na high-tech materiály. V tomto období odprodala činnosti, které
přispívaly z 53 procent k tržbám, kterých dosáhla od fúze v roce 1970. Prodej
zahrnoval i korporátní část podniku (1988) a natrvalo dřevařskou a papírenskou
část (1994). Přišly nové obory: Norton (1990) a Carborundum (1996) přispěly
výrobou abrazív, jednoúčelové keramiky a plastických hmot, a následně Bicron
(1990) přinesl krystaly a senzory. Všechny uvedené obory se zařadily do sektoru
známého jako Vysoce výkonné materiály.
Distribuce výrobků pro
stavebnictví a sádrokartonové desky
V následujících letech nabyla
přeměna na rychlosti. Zakoupení skupiny Poliet Group v roce 1996 představovalo
první milník, a bylo součástí snahy Saint-Gobain zaměřit se více na
maloobchodní prodej výrobků pro stavebnictví. Koncem této dekády, ke konci roku
2005, společnost zakoupila British Plaster Board (BPB), světovou jedničku v
daném oboru, aby doplnila řadu produktů pro stavební průmysl vyráběných
Saint-Gobain (izolace a modernizace exteriérů, fasády, trubky a další součásti
pro vodovodní trh).
Další informace najdete na:
http://www.isover.cz/2015-saint-gobain-350
nebo na http://www.saint-gobain.cz/350-let/
podle podkladů společnosti Saint Gobain
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?