Fotogalerie ke článku (2)
Adolfa Loose
Müllerova vila
Výstava představuje díla Adolfa Loose v českých zemích.
Muzeum hlavního města Prahy
1.10.2008-5.4.2009
Práce významného architekta Adolfa Loose, které vznikly v českých zemích, přibližuje výstava v Muzeu hlavního města Prahy. Lidé znají především slavnou pražskou Müllerovu vilu, která prošla důkladnou rekonstrukcí. Výstava ale představuje i méně známé stavby a interiéry bytů.
Otevře se ve středu 1.10. a potrvá do 5. dubna. Záštitu nad ní mají pražský primátor Pavel Bém a ministr kultury Václav Jehlička.
Adolf Loos (1870 až 1933) patřil k významným osobnostem evropské kulturní scény přelomu století. Ve svých proslulých textech a přednáškách prosazoval úsporné architektonické formy, pohodlné a praktické bydlení, ale také užití ušlechtilých materiálů. Heslo, kterým se řídil, znělo: "Ornament je zločin".
Výstava v pražském muzeu je po více než 20 letech větší prezentací Loosova díla a doplňují ji poznatky získané při průzkumu v letech 2002 až 2004. Týkají se především nově objevených Loosových interiérů.
Loos se narodil v Brně a po studiu v Drážďanech a cestě po USA začal koncem 90. let 19. století pracovat ve Vídni. S přáteli Oskarem Kokoschkou a Ludwigem Wittgensteinem patřil ke skupině volně smýšlejících intelektuálů. Otevřeně kritizoval vídeňskou secesi, největší debatu ale způsobil v roce 1911 projektem obchodního domu Goldmann a Salatsch, kterému se kvůli jeho hladké fasádě bez jakýchkoli dekorací přezdívalo "dům bez obočí".
Kromě několika dalších veřejných budov ve Vídni Loos také navrhl několik soukromých rezidencí. Pražskou Müllerovu vilu vytvořil v roce 1930 jako nejdůslednější aplikaci svého raumplanu - prostorového konceptu založeného na plynulé návaznosti a propojenosti jednotlivých částí obydlí.
Na území dnešní ČR ale vzniklo více Loosových staveb - výstavní pavilon firmy Siemens v Liberci (1906), vila ředitele cukrovaru v Hrušovanech u Brna (kolem 1916), řadové domy firmy Katzau v Babí u Náchoda (1928-30), přestavba zámečku Viktora von Bauera v Brně (kolem 1925), přestavba domu a interiérů bytu Jana a Jany Brummelových v Plzni (1928-29) a řada dalších interiérů v Plzni.
I proto se v Plzni konalo v říjnu 2003 u příležitosti 70. výročí Loosova úmrtí mezinárodní sympozium k jeho dílu. Ze souboru plzeňských Loosových interiérů se jich dochovalo šest, tedy polovina. Z hlediska současného vnímání památek moderní architektury je tento soubor podle odborníků nesmírně cenný i v kontextu celé evropské architektury 20. století. Výstava bohatě dokumentuje interiéry dnes již zničené, z nichž existují jen desítky let staré fotografie a plány, i byty, jejichž dnešní majitelé a v dalších případech město Plzeň provádí jejich obnovu.
Výstavu doplňuje několik kusů nábytku z původních interiérů a modely několika vil, v prosinci k ní vyjde i katalog.
Zdroj: Zpráva ČTK 30.9.2008
Doplněno Stavbaweb:
Životopis Adolfa Loose - architekta, teoretika a představitele evropské architektonické avantgardy naleznete také zde.
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…