Na
slavnostním galavečeru České ceny za architekturu (ČCA) byla v pondělí 27. listopadu v
Místě pro nové umění – Jatka 78 vyhlášena
Hlavní cena a oceněné realizace 2. ročníku této soutěžní přehlídky České komory
architektů (ČKA). Hlavní cenu si převzali Radko Květ a Pavel Pijáček za realizaci
Archeoparku Pavlov. Ve finále České ceny za architekturu porota vybírala mezi šesti stavbami. Vítěz i finalisté se etablovali ze 42 nominovaných
prací, které ČKA představila v červnu tohoto roku. Celkově se
v letošním roce o Českou cenu za architekturu ucházelo 249 děl.
Uděleny byly rovněž čtyři mimořádné ceny:
Mimořádná cena VELUX za nejlepší práci s denním světlem v interiéru, Mimořádná cena Karlín Group za
angažovaný přístup k záchraně a tvorbě výjimečného veřejného prostoru,
Mimořádná cena Agentury ochrany přírody a krajiny ČR za kvalitní dílo moderní
architektury citlivě vsazené do krajinného rázu a Mimořádná cena Ministerstva
průmyslu a obchodu za přístup a revitalizaci průmyslového objektu.
Akademie
České ceny za architekturu současně ocenila tři Výjimečné počiny. Všechna
oceněná díla Česká komora architektů vystaví od 29. listopadu v Galerii
Jaroslava Fragnera v Praze a od 13. února 2018 pak v Galerii architektury
Brno.
Finalisty ze 42
nominovaných vybírala mezinárodní porota v čele s předsedkyní Marianne Loof (Nizozemsko). Dalšími členy byli
Matija Bevk (Slovinsko), Eelco Hooftman (Nizozemsko/Skotsko), Jiří Oplatek
(Česká republika/Švýcarsko), Jakub Szczęsny (Polsko), Doris Wälchli (Švýcarsko)
a Ľubomír Závodný (Slovensko). Sešli se začátkem září přímo v České
republice, aby osobně zhlédli vybrané nominované projekty. Porotci se shodli na
třech
kritériích k identifikaci vynikající architektury. Zaprvé sledovali
architektonickou kvalitu projektu z hlediska síly konceptu, vztahu
k místu a konstrukčního a hmotového řešení a architektonických detailů
stavby. Zadruhé zvážili sociální aspekty a přínos návrhu pro společnost jako
takovou. A nakonec se zaměřili na přidanou hodnotu stavby s ohledem na zadání
a zájmy klienta.
Tři z šesti finalistů jsou z jižní
Moravy
Hlavní cenu porotci udělili projektu brněnské architektonické
kanceláře Radko Květa Archeopark
Pavlov (2016). Autoři Radko Květ a Pavel Pijáček s týmem
spolupracovníků řešili umístění historického muzea přímo v lokalitě
významného archeologického naleziště, kde se rozkládalo sídliště z období
mladého paleolitu. Místo je přitom od roku 2010 národní kulturní památkou.
Objekt muzea se skrývá čtyři metry pod povrchem v terénní vlně,
v místech, která už archeologové zcela probádali. V místě stavby našli v minulosti badatelé sošku venuše z Pavlova z mamutoviny. Autoři vycházeli z předpokladu, že případné
další archeologické nálezy by byly v hloubce čtyři až pět metrů pod povrchem. Do exteriéru vystupují prosvětlovací věže,
nálevkovitě tvarovaný vstup a výhledy na scenerii Pavlovských vrchů a vodní
nádrž Nové Mlýny. Stavba má evokovat plasticky tvarované jeskynní prostory. Přímo do
expozice zakomponovali tvůrci např. naleziště mamutích kostí.
Porota se shodla na vítězi jednohlasně. Archeopark Pavlov je
podle ní „významný v mezinárodním
měřítku a přitom silně rezonuje i v lokálním prostředí. Návrh vystihuje
zároveň krajinu i historii místa. Budova doslova ponechává prostor krajině tím,
že se schovává pod zem, a současně ji obohacuje artefakty, které navazují
dialog se širším okolím.“ Porotci ocenili také kvalitu provedení i volbu materiálů. „Tento
projekt je působivý svým bezvadným provedením a s péčí vybranými a použitými materiály, jako je pohledový beton litý do bednění z přírodního
dřeva použitý v podzemí a naopak probarvený litý beton s vápencovým
kamenivem uplatněný v nadzemní části,“ zdůraznili.
Čestné ocenění Finalista České ceny za architekturu 2017 získalo kromě
vítězné realizace pět dalších různorodých prací. Vedle hlavní ceny jsou hned
dvě rovněž z jižní Moravy. Jednou je Dům
v cihlové zahradě (Jan Proksa, Architekt, 2016), cihlová
novostavba malého domu citlivě
a elegantně zasazená do tradiční zástavby Prušánek, druhou pak Galerie
nábytku (CHYBIK+KRISTOF Architects & Urban Designers,
2016) na brněnských Vinohradech, jednopodlažní stavba s fasádou
pokrytou více než devíti sty černými plastovými sedáky a interiérem fungujícím
na principu galerie. Mezi finalisty bylo letos jedno dílo vzešlé
z architektonické soutěže – Komunitní
centrum Máj (SLLA Architects, 2014). Jedná se o novostavbu centra pro
služby sociální péče zaměřené na děti a mládež na stejnojmenném
českobudějovickém sídlišti. Mezi nejlepší pak porota zařadila ještě Chatu
u jezera (FAM Architekti, 2014), objekt pro celoroční rekreaci v Doksech,
a Javornickou
palírnu (ADR, 2016), nový areál ovocného lihovaru, bydlení jeho
majitele, ovocného sadu a zahrady vzniklý částečnou rekonstrukcí jihočeské
hospodářské usedlosti z konce 19. století.
Čtyři mimořádné ceny
V České ceně
za architekturu se udělují rovněž mimořádné ceny partnerů. Mimořádnou cenu
VELUX za nejlepší práci s denním světlem v interiéru získal Dům
pro spisovatelku v Čechách (Emergenative Architecture, 2015)
z Hošťky. Porota společnosti VELUX ocenila, že obnova domu zrcadlí pokoru
k práci předchozích generací, na jejichž základech vyrůstá nový moderní
obytný prostor. Třípodlažní otevřený vnitřní prostor cíleně pracuje
s denním světlem a efektivně jej distribuuje do všech podlaží.
Mimořádná cena Karlín Group za angažovaný přístup k záchraně a
tvorbě výjimečného veřejného prostoru
putuje do
Centra pro středoevropskou architekturu MOBA za projekt Léto
pod viaduktem (2015). Společnost Karlín Group ocenila angažovaný
přístup k záchraně a tvorbě výjimečného veřejného prostoru, který svou podobou
a náplní zásadně pozitivně ovlivní západní část Karlína.
Mimořádná cena Agentury
ochrany přírody a krajiny ČR za
kvalitní dílo moderní architektury citlivě vsazené do krajinného rázu
rozšířila řady ocenění výherce hlavní ceny, tedy Archeoparku
Pavlov (Architektonická
kancelář Radko Květ, 2016). Agentura vyzdvihla zejména kvalitu díla moderní
architektury citlivě vsazeného krajinného rázu místa s hlubokou vazbou na
přírodní, kulturní i historické dědictví hodnotu krajiny Pálavy a jejího okolí
s respektem
k duchovním hodnotám. Náplní má stavba podle hodnotitelů nadmístní i
nadregionální význam.
Mimořádnou cenou
Ministerstva průmyslu a obchodu za přístup a revitalizaci průmyslového objektu
vyznamenali hodnotitelé opavské Společenské
centrum Breda & Weinstein (Šafer Hájek architekti, 2012). Ocenili fakt, že citlivou rekonverzí bývalého zchátralého pivovaru se
podařilo získat nové společenské a obchodní centrum města i regionu. Autoři
přitom podle nich přistupovali s úctou k architektonickým kvalitám původní
industriální stavby a podařilo se jim zachovat pivovarský komín i historický ráz
fasád a cihelných zdí.
Výjimečné počiny z oblasti architektury
V rámci České ceny
za architekturu jsou rovněž oceňovány výjimečné aktivity na poli architektury.
Nominace provádějí členové Akademie a Grémia ČCA. Akademici o výjimečném počinu
hlasovali na webovém portálu Ceny. V letošním roce byly uděleny celkem tři ceny za Výjimečný
počin.
Ocenění se dostalo
Domu umění v Českých
Budějovicích za kurátorskou
činnost Michala Škody. Ten podle akademiků dělá z původně malé regionální galerie jedno z významných center
domácí umělecké a v posledních letech především architektonické scény, s
významnými mezinárodními přesahy. Propojuje současné umění, architekturu a
veřejný prostor, čímž přináší inspirativní podněty pro přemýšlení o podstatě
architektonické a umělecké tvorby vůbec.
Další Výjimečný počin České ceny za architekturu za rok
2017 putuje Starostům města Litomyšl –
Miroslavu Brýdlovi, Janu Janečkovi, Michalu Kortyšovi a Radomilu Kašparovi.
Starostové města Litomyšl, kteří stáli v jeho čele po roce 1989, si
zaslouží dle názoru akademiků uznání a ocenění za svoji soustavnou práci pro město, která vedla ke vzniku
mimořádného fenoménu města Litomyšl, kde se daří koncepčnímu uvažování o městě
i dobré architektuře. Zvláštní ocenění si pak v této souvislosti zaslouží
jejich schopnost spolu komunikovat i poté, co odešli z funkce starosty, což
vede ke kontinuitě této práce, kdy změna starosty neznamená změnu v přístupu
k rozvoji města.
Třetím Výjimečným počinem České ceny za architekturu za rok 2017 je
rozhlasový pořad Českého rozhlasu Radia Wave a Adama Gebriana – Bourání. Představuje výjimečně kvalitní
a aktuální přehled všeho důležitého, co se v české architektuře odehrává,
formou osobních výpovědí pozvaných hostů.
Oceněná i nominovaná díla je možné zhlédnout
na výstavě
Na slavnostní galavečer navazuje hned v úterý 28. listopadu vernisáž
výstavy oceněných a nominovaných děl. V Galerii Jaroslava Fragnera (Betlémské
náměstí 5a, Praha 1) začíná v 17:00 hod. Výstava potrvá do 28. ledna 2018. Česká cena za architekturu
2017 se posléze představí v Galerii architektury Brno, a to od 14. února
do 9. března 2018. Vernisáž se uskuteční 13. února od 17:00 hod. (Galerie
architektury Brno, Starobrněnská 18, Brno). Pro aktuální informace sledujte web České
ceny za architekturu.
___
Česká cena za architekturu 2017 v číslech:
• 249 přihlášených děl
• 42 nominovaných děl
• 1 Hlavní cena
• 6 finalistů
• 4 Mimořádné ceny partnerů
• 3 Výjimečné počiny
• 7 členů poroty
• velké zastoupení soukromého bydlení
• méně staveb z veřejných investic
• 7 veřejných
staveb realizovaných na základě architektonické
soutěže
___
Hlavní
cena ČCA 2017
Hlavní
cena druhého ročníku České ceny za architekturu 2017 udělena mezinárodní
porotou, držitel tohoto ocenění se etabluje z řad Finalistů.
Archeopark
Pavlov
https://ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2017/archeopark-pavlov/?nominace=1
Hodnocení
poroty:
Archeopark Pavlov je pečlivě
zasazený do okolní přirozené a kulturní krajiny. Skrývá i odkrývá důležité
místní archeologické nálezy a vyjadřuje silný smysl pro toto místo, odvozený od
pečlivě realizované odezvy na pozemek a prostředí. Přítomnost toho primárně
podzemního projektu se projevuje jako abstrahovaná kompozice, která vypadá jako
vápencové skály poházené po svažité louce, do níž jsou zasazené na pozadí
dramaticky opevněného vápencového valu a široké zrcadlící vodní plochy umělé
nádrže dole v údolí. Projekt je uspořádán jako objevitelská cesta zpodobená coby
architektonická promenáda, která přitahuje návštěvníka hluboko do dramatického
podzemního výstavního prostoru; pohledy návštěvníků jsou směrovány světlíky a
pečlivě orámovanými pohledy odhalujícími klíčové výhledy ven. Návštěvník si tak
uvědomuje, že nadzemní vyčnívající prvky fungují jako podzemní znaky a jako
nádherná hra mezi vnitřkem a vnějškem, mezi tím, co vypadá, že je postaveno, a
co je nalezeno. A toto vše dává ještě větší smysl, když si člověk uvědomí, že
přesně na tomto místě, v této krajině žili dávno před námi v paleolitu lovci a
sběrači, jejichž kosterní pozůstatky jsou tu diskrétně odhaleny. Tento projekt
je působivý svým bezvadným provedením a s péčí vybranými a použitými materiály,
jako je pohledový beton litý do bednění z přírodního dřeva použitý v podzemí a
naopak probarvený litý beton s vápencovým kamenivem uplatněný v nadzemní části.
Technické místnosti a učebny jsou propracovaně zapojeny do prostoru, aniž by
odváděly pozornost od celkového prožitku. Současná expozice je pečlivě zahrnuta
do celkového architektonického záměru. Je samozřejmé, že budova takovéhoto
kulturního významu a poetického výrazu klade otázky a témata k debatě i mezi
členy poroty; není geometrické vyjádření nadzemních vyčnívajících prvků trochu
nahodilé a příliš vyumělkované? Přesto má porota za to, že tento projekt je
významný nejen z mezinárodního hlediska, ale má i značný lokální ohlas. Jak
naznačuje i sám název Archeopark, není to projekt, který by měl být definován
pouze jako budova, ale i jako jeho celé okolí, které by mělo být zkoumáno
seshora i zespodu; z pohledu ven i dovnitř, zblízka i zdáli. Smíření a dialog
mezi těmito naprostými protiklady dělá z projektu vynikající a mimořádné dílo.
Finalisté
ČCA 2017
Realizace,
kterým bylo v druhém ročníku České ceny za architekturu 2017 uděleno
čestné označení Finalista.
Dům
v cihlové zahradě
https://ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2017/dum-v-cihlove-zahrade/?nominace=1
Hodnocení
poroty:
Cihlový dům a zahrada,
založené na tradiční urbánní struktuře jihomoravské vesnice, navrhují novou
verzi typického vícegeneračního rodinného domu. Stávající omítnutý dům v čele
vůbec nedává tušit, co se děje vzadu za ním. Když porota prošla bránou a
verandou, okamžitě ji překvapila harmonie nově uspořádaného místa. Dům v zadní
části dvora je tradičně budován z prostých materiálů. Cihly nejsou použity jen
jako obklad stavby, ale i jako dlažba v zahradě, propojující tímto způsobem
vnitřní prostor s vnějším. Letní kuchyně vytváří přechod do sadu a zeleninové
zahrady. Přes svoji krásu a preciznost kompozice se přesnost celého návrhu jeví
téměř v konfliktu s očekávanou skromností atmosféry dvorku.
Galerie
nábytku
https://ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2017/galerie-nabytku/?nominace=1
Hodnocení
poroty:
Jak je možné – v soutěži o
nejlepší architektonický projekt – posuzovat krabici pokrytou plastovými
židlemi „ztracenou“ v obecném kontextu mezi předměstskou výstavbou a silnicí? Ve
své podstatě není Galerie nábytku v Brně vlastně nic než jen předměstská
krabice programově podobná svým sousedům – a přesto se zdá být víc než jen to –
lehoučká interpretace svého programu, s jasným vztahem k nejbližšímu okolí a ke
kovovému „světu“, ve kterém se snaží zabydlet: využitím stávající budovy,
odstraněním všech jejích zbytečností, obalením polykarbonátem a oblečením do „šatů“
skládajících se z toho, co se v ní vyrábí – plastových skořepinových židlí.
Židle vytvářejí zároveň značku, obraz i povrch. Člověk musí tento projekt
ocenit za jeho odvahu a úspěšný výsledek, za důkaz toho, že žádný program či
místo není tak špatné, aby nestálo za (pečlivé) architektonické ztvárnění.
Chata
u jezera
https://ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2017/chata-u-jezera/?nominace=1
Hodnocení
poroty:
Chata u jezera je hezkým
příkladem architektonického epitomu. Je to jasná forma nabízející ikonografickou
jednoduchost i přiměřenou bohatost detailu, avšak bez prchavého luxusního nadbytku
nebo nestřídmosti. Pultová střecha s chytrým nápadem, jak odvádět přebytečnou vodu
od příčné fasády, skládací panely zakrývající velké posuvné dveře a okno
v mezaninu zakryté vertikální žaluzií, která je součástí dřevěné fasády,
přispívají k efektu architektonické bohatosti. Díky širokému otvoru pro
trojdílné posuvné dveře, které rámují výhled na jezero, bez ohledu na jeho masivní
formu, je projekt jasným důkazem toho, jak důležitý je kontext. Při posuzování
v kategorii „lifestyle/livability“ (životní styl/možnost obývání) projekt dostal
vysoké hodnocení, protože řada porotců byla uchvácena architektonickými
kvalitami vnější formy a interiéry, ale také kvůli pocitu harmonie s okolím,
která z chaty vyzařovala. Není příliš běžné, aby se zážitek z místa a budovy stával
silným smyslovým potěšením doprovázeným kladným hodnocením čistě analytické povahy.
Javornická
palírna
https://ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2017/javornicka-palirna/?nominace=1
Hodnocení
poroty:
Porota oceňuje velmi
precizní uspořádání rekonstruované bývalé hospodářské usedlosti. Stávající a
nové hmoty vytvářejí nový soubor přirozeně, s atraktivními a dobře proporčně
formovanými vnějšími prostory. Nová bílá kostka u silnice jasně definuje
hranici usedlosti vůči otevřené krajině, pracuje s mohutným stromem a kapličkou
na druhé straně v klasické vstupní situaci. Renovace starých částí, stejně jako
materiály, vypadají nevzrušivě, přirozeně a bez jakýchkoliv rádoby moderních
atributů. Lehký materiálový posun mezi starým a novým přesto umožňuje nové
části rozeznat. Vysoce kultivovaný přístup architekta i klienta představuje
nepochybně modelový zásah do struktury ustáleného charakteru typické české
vesnice.
Komunitní
centrum Máj
https://ceskacenazaarchitekturu.cz/projekty/2017/komunitni-centrum-maj/?nominace=1
Hodnocení
poroty:
Nové komunitní centrum je
součástí regenerace celého sídliště. Spolu s poštou, spořitelnou a plánovanými
multifunkčními budovami tvoří místní centrum s tržištěm. Salesiánské komunitní
centrum nabízí řadu sociálních a poradenských služeb zaměřených na děti a
mládež a zahrnuje i mateřské centrum, centrum primární preventivní péče, péči o
seniory a služebnu městské policie. Poloveřejné prostory lemující okraj nového
náměstí mají sloužit jako místo společenského setkávání dětí a teenagerů.
Schody a ostatní společné plochy na všech úrovních obvodu budovy umožňují
propojit její různé části, jako třeba střechu s hřištěm. Otevřená transparentní
architektura, galerie se schodišti, popínavá zeleň, hřiště na střeše – to vše
pomáhá docílit otevřenosti. Svým neotřelým výrazem je budova schopná přijmout a
zvládat všechny své uživatele, ale porota si též všimla, že budova zároveň
postrádá prostorovou kvalitu a vypracování interiérů. Silný výraz budovy a
transparentní architektura jsou pozitivním přínosem k nedostatečné sociální
soudržnosti mezi lidmi s různým zázemím. Porota si nicméně myslí, že výrazná
architektura s galeriemi, které budovu obklopují, není v dostatečné rovnováze s
vnitřním využitím. Přesto je návrh Komunitního centra Máj přesvědčivým přínosem
k urgentním společenským problémům okrajových částí měst.
tisková zpráva ČKA
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.
Zajímavé,asi nebylo lepších. Trochu mi to námětově připomíná museum Messnera v Kronplatzu v Alpách od Zahy Hadid.